Dank je DD, ik was ook op zoek naar die bakken. (De kunststof bakken worden ook gebruikt in de asperge kwekerij.)
Anoniem
Geplaatst: 30-05-10 19:06
hoi allemaal!
ik lees al een tijdje mee hier. kan zelf geen PP aanleggen, maar heb samen met een vriendin wel een heel fijn plekje op een boerderij. zomers staan ze (mijn jaarling en haar jaarling) in een grote kudde op een flink stuk land met mooie drinkplaats en swinters hebben wij ons eigen stukje land met open schuilcontainer.
we staan er sinds december en deze zomer gaan we ons landje beetje opknappen samen met de boer ga ik ook een overkapping in elkaar timmeren dat ze ook nog droog kunnen staan zonder de stal in te hoeven, de afrastering gaan we opknappen en ik heb via mijn werk een mooie houten grote kist kunnen regelen waar we het hooi in kunnen doen, zodat dat niet meer op de grond hoeft. deze zetten we midden in het land op de heuvel waar het altijd droog is. voor de stal hebben we zand met matten eroverheen zodat dat ook droog staat en hier staat ook de drinkbak. daarachter ligt het landje redelijk laag en is best modderig met veel regen, dus dat is nog een aandachtspuntje.
nu wilde ik die houten kist wel met iets bewerken dat het hout niet weg kan rotten, de boer zei interen of carboleum. kan ik dit inderdaad gebruiken hiervoor of kan dit schadelijk zijn voor ze mochten ze besluiten een keer de tanden er in te zetten?
verder blijf ik meelezen, vind het erg leuk topic! dat idee van een boomstammetje ergens of een balk(je) ga ik ook onthouden
edit: kleine tekening erbij, hebben jullie een idee. precieze afmetingen zou ik echt niet weten
zo ik kom ook even binnen vallen.... wat een heerlijk topic dit.... zo veel leuke iedeeén en tips.... overal word lekker over na gedacht...
mijn droom gaat uitkomen, ik ga samenwonen op een boerderij en mijn paardje kan mee.... ik heb ongeveer een stuk grond van 1400 m2 het is een vierkante wei en aan de wei licht een grote oude varkensschuur waar we een stal in gaan maken (met deur in de wei zodat ze in en uit kunnen lopen..... mijn pony heeft helaas cushing en is geregeld hoefbevangen geweest en heeft beginende suiker.... veel gras mag hij dus toch niet.....
is er iets leuks te bedenken voor deze afmetingen??? of is 1400m2 te klein om iets te fabriceren.... op dit zelfde stuk moet ik mijn pony ook nog kunnen longeren want ik heb verder geen bak..... mijn pony staat nu op een stuk zand, een vierkant stuk van z'n 1200m2 en heb vanavond ook eens een tack uitgezet met prikpaaltjes
Malenka
Geplaatst: 05-07-10 00:22
Wat heerlijk voor je dat jouw droom uit komt. 1400m moet prima kunnen hoor. Ik heb het net even snel uitgetekend om er een beeld van te krijgen. Het lijkt mij echt goed te doen. Met een simpele basisopstelling kom je al een hele eind. Kijk maar. Als je alleen de basislijnen op papier zet is al duidelijk dat het kan. Met alle tips hier in het topic kun je er vast iets fantastisch van maken.
Zo zou ik het ook doen inderdaad , ergens in een hoek een longeercirkel / paddock of een bakje maken , en dan helemaal rondom een pad dat dus ook dwars door die paddock heen gaat , en dan in het midden nog een stukje gras , lijkt me de meest logische indeling
Ik zit zelf heel erg te twijfelen waar ik nou een voetenbadje moet maken....ja , bij een drinkbak , omdat ze daar elke dag wel een paar keer wat tijd doorbrengen. Maar de drinkbak staat dus in de paddock / longeercirkel , en daar wil ik geen gat gaan maken natuurlijk
Bovendien zullen in de winter de hoeven waarschijnlijk wel nat genoeg zijn , en dan moet dat water ook niet al te erg in de weg staan. Wat doe je dan , water eruit en zand erin ofzo En dan zodra het in het voorjaar weer droger wordt , het zand er weer uit scheppen en weer water erin ?
Nu zat ik te denken...ik heb volgens mij wel eens zo'n water-hindernis gezien , vrij simpel ding , dat is gewoon een lage waterbak die je ergens op het gras kan zetten. Zou dat niks zijn om als voetenbadje te gebruiken ? Je moet toch wel ergens een soort grote , ondiepe waterbak kunnen kopen die je in de zomer voor de drinkbak , of in een druk belopen doorgang kunt zetten , vullen met water , en weer weghalen / verplaatsen wanneer je dat wilt ?
Of misschien bestaat er iets in de wereld van het ontsmetten zoals op boerderijen die actief zijn met vee ?
Dat ingraven daar wil ik dus juist vanaf , ik wil iets dat je OP de wei , op bestrating , of zand kan zetten , en weer kunt verplaatsen
Zoals zo'n waterbak-hindernis , of misschien is een ontsmettings-mat voor koeien of auto's wel een idee ? Dat je er dan alleen volop water in doet zonder toevoegingen , en als paardlief erop gaat staan het water eruit omhoog komt
Het moet ook wel groot genoeg zijn zodat alle hoeven erin komen
Of dat je het inderdaad in de doorgang naar de openstaande wei legt. Ze moeten er dan elke keer dat ze eruit gaan (om water te drinken of wat anders) toch doorheen , het ligt niet in de weg op je erf , je kunt het in de winter weghalen en als je een ander deel van de wei open zet dan verplaats je het weer daar naartoe
p_ponypaard
Geplaatst: 05-07-10 10:26
Malenka bedankt voor je tekening.... erg leuk en ik denk ook dat dat een goede optie is! iets op een voetenbadje bedenken ga ik me ook nog ff in verdiepen idd wand vriend lief zij van de week nog.... wat verspil jij toch een water met elke dag die voetjes afspuiten.... en daar heeft hij helemaal gelijk in!
is 15x 15 groot genoeg om te longeren?
pmarena
Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-10 10:50
Och jee , dat is ruim zat hoor
Een roundpenn heb je vaak ook al van 12 meter , en als je een bakje hebt van 15 x 30 meter is daar ook prima in te rijden met een paard , dus 15 x 15 is dan gewoon een grote volte
Qua voetenbadje neig ik toch steeds meer naar zo'n ontsmettingsmat eigenlijk , lijkt me best handig !
Maar waar vind je nu iets betaalbaars , dat is altijd zo lastig
pmarena: ja ik denk dat je beter een ontsmettingsbak kan gebruiken, als je en bak voor de waterbak neerlegt heb je de kans dat ze uit de voetenbak gaan drinken ipv de drinkbak haha, althans dat zou hier gebeuren..