Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:27

Horseflax is het volgens mij van Dolsma.
Op google kun je dit vinden en Dolsma adverteert ook wel op Marktplaats.

Op de site van Ecobodem kun je prijzen vinden (na inloggen) van vlas en korrels.

SUCCES!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:10

Vlas is hier weer stevig in prijs gedaald hoorde ik. Zit momenteel op 5 euro de baal van 25?? kilo.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:57

Diana; heb je wel eens geprobeerd om de nieuwe korrels onder de bestaande laag te doen ipv. erover?
Als ze plassen loopt het eerst naar de bodem en dan verspreid het zich over de bodem.
Zo kan het dan in de nieuwe korrels trekken,die dan eerder uit elkaar vallen.
Ook zijn ze moeilijker te vinden als ze onderop liggen.
Het is maar een idee!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:06

Bedankt voor het meedenken Colunder, helpt helaas niet, ze zoeken ze toch op.
Enige oplossing is om het gewoon nog natter te maken...zodat ze sneller uit elkaar vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:14

DubbelDun schreef:
Vlas is hier weer stevig in prijs gedaald hoorde ik. Zit momenteel op 5 euro de baal van 25?? kilo.

25kg ken ik niet, wel 21 zowel merk als merkloos.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:52

colunder schreef:
Diana; heb je wel eens geprobeerd om de nieuwe korrels onder de bestaande laag te doen ipv. erover?
Als ze plassen loopt het eerst naar de bodem en dan verspreid het zich over de bodem.
Zo kan het dan in de nieuwe korrels trekken,die dan eerder uit elkaar vallen.
Ook zijn ze moeilijker te vinden als ze onderop liggen.
Het is maar een idee!!

Helpt bij mij ook niet :n

Als ze 's avond op stal gaan, gaat mijn strokorreleter altijd eerst brokjes zoeken, ook al ligt er een dik pak hooi (ik geef ze momenteel expres extra in de hoop dat ze dan voldaan zijn). En dan heb ik de crushed, natgemaakt, maar toch zitten er natuurlijk nog stukjes tussen. Als die stukjes echt allemaal weg zijn, gaat hij gewoon verder met de stromot, geen probleem :roll: Gevolg: hele bodem ondersteboven gehaald door het wroeten met de bovenlip, waardoor de hele bodem instort.

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
- Korrels onder de bestaande vuile laag werken
Korrels grondig begieten/besprayen met :
- Azijn (Jummie :~ )
- Antibijt (ook lekker :Y) )
- Cribox mengsel (dankje wel baasje voor deze heerlijke appelstroopsmaak +:)+ )
- Een eigengemaakt mensel van azijn en hertshoornolie (echt walgelijk :r , maar het maakt absoluut niets uit, slabbetje gaat om en smullen maar :Y) )

Ik weet het echt niet meer, hoor. 't is dat ik met compostbakken werk anders zou ik denk ik voor de ene pony toch over gegaan zijn op stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:03

@Remy,
Het is dat ik weet dat jij twee mooie haffies hebt maar anders zou ik me af gaan vragen of die van ons familie zijn, haha.
Het zijn iig creatievelingen. :):) :):)
Gelukkig heeft het geen nare gevolgen dat eten maar anders moesten we toch op zoek naar iets anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:07

@russel: zou goed kunnen hoor :D Ik vind ze iig zwaar genoeg en duidelijk zwaarde als de korrelzakken die ik ken.

@Remy: heb je al eens Leovet Antibite geprobeerd. Dat spul is echt supersmerig bitter.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:30

DD: heb je wel eens hertshoornolie geroken? Ruikt naar rottende kadavers :r . Toen dat geen enkel effect bleek te hebben is de moed mij in de schoenen gezakt, eerlijk waar. Toen ik het er gisteren overheen had gegoten en de bodem echt walgelijk rook, heb ik mijn korreleter even in de stal gezet en ging met een triomfantelijk lachje staan kijken hoe hij het zou vinden. Ik ben blij dat niemand de uitdrukking op mijn gezicht zag toen die kop weer naar beneden ging en hij ging staan schransen ^) .

Ik heb er ondertussen al een hoop geld in gestoken, alleen de hertshoornolie is al 40 euro, heb nu geen enkel geloof meer dat er iets te vinden is dat nóg smeriger is dan hertshoornolie.

Bovendien gaat het lichtelijk ten koste van mijn relatie met de vreetzak, elke keer als ik hem zie staan vreten van mijn dure bodem krijg ik de neiging om hem een *** te geven, terwijl het beest er eigenlijk ook niks aan kan doen :n .

Misschien moet ik maar accepteren dat hij het blijft vreten en het als ruwvoer van zijn hooirantsoen afhalen :Y)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:36

diana1 schreef:
@Remy,
Het is dat ik weet dat jij twee mooie haffies hebt maar anders zou ik me af gaan vragen of die van ons familie zijn, haha.
Het zijn iig creatievelingen. :):) :):)
Gelukkig heeft het geen nare gevolgen dat eten maar anders moesten we toch op zoek naar iets anders.

Dus bij jou is het net zo erg? Toch gebruik jij het al een tijdje of niet? Ik heb je foto's van je strokorrelstallen bekeken maar dat ziet er best goed uit.

Creatievelingen vind ik alleen leuk als het niet tegen me gebruikt wordt :=

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:16

Ik ben prima tevreden over de strokorrels, zeker qua werk / afval en hoe het zich na die maanden houdt.
Nog niet één keer heb ik de stal leeggehaald sinds 3 feb.(stal K) en 4 maart (stal H).

Ik heb alleen azijn geprobeerd om ervan af te blijven en (regen)water.
Azijn ben ik mee gestopt want hier trekken ze zich niets van die geur aan.

Ze eten alleen van de hele korrels die ik bij strooi en daarom maak ik het telkens nat.
Wellicht de volgende keer nog maar natter maken.

Ik kan er hier verder wel mee leven en de relatie met mijn vriendinnen is nog net als voorheen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:47

Remy kan zijn dat jouw vreetzak behoefte heeft aan meer struktuur. Stro is grover van struktuur dan hooi. Koop eens wat balen roodzwenk, is grof hooi, geven ze ook aan koeien.

Samen met het gras hebben ze soms meer behoefte aan grover voer en als ze al geen stro hebben. Maar je kan ook een plak stro voor de nacht er bij voeren. Ik doe dat ook regelmatig, mijn paard is stofgevoelig en ook dat maak ik gewoon op de gebruikelijke manier nat. Hij smult er van en als hij mag kiezen eet hij vaak eerst zijn stro en dan zijn hooi. Paarden hebben een goede neus en door de hertshoornolie ruikt hij wellicht ook nog wel stro.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:57

En vergis je er niet in dat geur en smaak verschillende dingen zijn.
LeoVet is écht héél vies bitter. Na één hap was mijn veulen genezen van het staarten happen iig :)

@Russel: plak stro erbij wordt hier ook gewaardeerd. Ik deed dat de eerste dagen om het veulen lekker te laten liggen (penny hè) , maar moeders vrat zijn bed onder hem vandaan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:02

:+ Ja, de groten eerst! Lekkere opvoeding, mama eet je bed op... :D
Volgens mij is stro soms ook lekkerder dan hooi. Ik heb dus hooi van vorig jaar, maar het is erg droog en dor, ik moet het wel nat maken, maar ik denk dat het nu nergens meer naar smaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:05

Ik heb nu heerlijk hooi. 2 soorten; de ene is nog net niet eetbaar en moet ik voorzichtig voeren anders gaan ze aan de race. De andere gaat net. Ik meng het nog met oud hooi van vorig jaar en dat wordt idd met lange tanden gegeten en voor het allerlaatst bewaard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:07

Ik moet nog hooi gaan halen, ik heb van die pakken, hoop dat de boer al hooi in het pak heeft, voor de winter heb ik dan voordroog, geloof dat voordroog een paar maanden moet liggen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:36

Voordroog moet minimaal 6 weken liggen en gewoon hooi ook!!!
Voordroog voor paarden moet minimaal een dag of 4 a 5 op het land liggen voordat het ingewikkeld kan worden. Wordt het eerder ingewikkeld, dan heb je kuil dat eigenlijk bedoelt is voor koeien en slecht is voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:37

Ik heb altijd hele goede voordroog gehad van mijn boerke, het voelt wat vochtig aan, ruikt heel goed. Maar ik dacht doordat het vochtig het pak in gaat, dat het dan langer moest liggen omdat je dan een ander fermentatieproces krijgt doordat er een broeiproces onstaat, geen verse zuurstof meer van buitenaf.

Normaal hooi 6 weken dat weten we wel, maar wikkels dacht ik toch echt wel langer..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:34

@Russel: de bedoeling van die plastik pakken is juist dat er géén broeiproces kán ontstaan omdat het luchtdicht verpakt is. Daarom moet het ook snel opgevoerd worden als het eenmaal open is, want dan komt dat proces weer op gang.
Des te droger is wel des te langer voerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:51

Ja bij verse lucht, dus zuurstof krijg je schimmel.

Als die pakken niet hoeven uit te werken, kan ik vast al volgende week nieuw hooi krijgen..In de zomer geeft hij dat droge spul mee, is gewoon hooi. Maar ik vind het zoveel fijner dan ongewikkelde pakken, die worden zo droog en stoffig.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:50

russel schreef:
Ja bij verse lucht, dus zuurstof krijg je schimmel.

Als die pakken niet hoeven uit te werken, kan ik vast al volgende week nieuw hooi krijgen..In de zomer geeft hij dat droge spul mee, is gewoon hooi. Maar ik vind het zoveel fijner dan ongewikkelde pakken, die worden zo droog en stoffig.

Als er stof in zit of erg stoffig is, dan is het een teken dat het regen heeft gehad.
Als je een pak voordroog opent, dan merk je na een paar dagen dat het warm wordt. Haal het helemaal uit elkaar en voer het zo snel mogelijk op. Er kan alsnog hooibroei (brand) ontstaan.

Wij hebben nu super grote in een net gewikkelt hooi. Het heeft meer dan een week op het land gelegen en geen druppel regen gehad. Dat is echt super hooi.

Kijk goed de weer berichten na. Eigenlijk moet je meteen naar een boer stappen als die gaat maaien. Als de weersvoorspelling goed is, vraag of je hooi mag kopen. Je weet waar het vandaan komt, of het regen heeft gehad en hoe lang het op 't land heeft gelegen, heeft het kunstmest gehad of organische mest, hoe vaak is het geschut (te veel is ook niet goed) . Hoe langer het op het land heeft gelegen, hoe beter de kwaliteit hoe minder krachtvoer je moet bij voeren! Hooi staat op nr.1 van de menukaart van een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:39

Ik heb pakken van 400 kg met idd zo een wit net er om heen. Ik vind het heel fijn hooi, maar het is wel kruimelig omdat het gesneden is en dat vind dan weer jammer. Het pakt wel lekker van de rol, maar de zaadjes bij elkaar maakt het kruimelig.

Ik wil nooit meer anders. De 6 pakken hooi die ik nog van vorig jaar heb liggen, maak ik dus met moeite op.

Maar weer verder naar de stro-korrels.

Ik heb mijn potje even gevuld en ga binnenkort weer bestellen, is wel een klap geld in 1 keer.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:47

Wij hebben nu in een stal stro-korrels en in de rest stro.
Wat ons opvalt in vergelijking met stro:
-gemiddeld goedkoper omdat je minder weghaalt
-langer scheppen, ivm natte plekken, losse drollen

Die van ons eet het niet, is een beetje verwend :o

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:51

Langer scheppen?
Ik doe er zeker minder lang over als bij een strostal. Waar ik de schone strootjes nog er tussen uit moet friemelen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:00

Ja ;j
Misschien is het ook wennen, alhoewel we het al twee maanden hebben :oo