Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:36

Waar zijn die lange vezels het voordeligste te bestellen? (met levering in musselkanaal, groningen)? Ik zie slechts enkele aanbieders als ik er naar google...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:42

Nou, bij ons was kokovezel = Comos het goedkoopste... en mijn instructrice woont in Zevenhuizen - groningen, die heeft het ook besteld. Misschien kunnen jullie iets samen afspreken om kosten te drukken?

grimpi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:38

hoi hoi hoop dat nog iemand kijkt. wie heeft er tips voor mij? Wij zijn al 3 dagen met zijn 4en aan het pluizen en hebben pas 1,5 baal gedaan. we moeten er nog 3,5. wat doen we verkeerd?? wie heeft er tips?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:04

uitpluizen is gewoon rotwerk. nat maken schijnt te werken.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:14

goed nat blijven maken en ik heb het op een gegeven moment met z'n soort loswerker voor in de tuin met 3 klauwtjes eraan losgemaakt, misschien lukt het ook wel met een hark ofzo... je moet de baal dan wel zo liggen dat je de plakken er zo af kan halen, op deze manier ging het bij mij veel sneller

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:29

ik was met 4 uur klaar met de machine...

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:08

kan er op een bodem met kokos ook goed worden gesprongen of is het daar te stroef voor?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:18

kan gewoon gesprongen worden, als het maar goed onder is gewerkt :j

Sjabbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:50

voor het verbeteren van je rijbak moet je rubberen snippers gebruiken deze werken verend, plakt niet, waaien niet weg en hoef je nooit te verversen!!
deze snippers worden normaal gebruikt om de goede val demping onder speeltoestellen te krijgen.
hieronder worden ze gelijmd maar blijven altijd veren ik heb nu een paar keer met dit spul gewerkt en alleen maar positief!!
ze zijn ook los verkrijgbaar en hetzelfde effect als vlokken alleen gaan levenslang mee!

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:26

waar is dit te verkrijgen en wat is de prijs?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:20

Rubberen snippers in je rijbak betekent wèl chemisch afval...................... dat komt er hier echt niet in! Dan liever iedere 7 jaar een paar pakjes kokos er bij.

Sjabbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:36

Nee rubber is behandeld moet via verschillende normen vlokken zijn geotextiel dat is slechter als rubber

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 06:52

paintedblack schreef:
Ja dat kan want ik had ook een nieuwe bak, let er wel op dat het niet met een gewone frees gedaan wordt. De rotorkopeg is wel geschikt en kan de eerste laag eerst goed loswoelen en daarna eronderwerken. Als het goed gedaan is zie je bijna niks meer van de kokos en zit het zo'n 10 tot 5 cm door gemengd

Kokos kan ook in een binnenbak als die maar regelmatig gesproeid word, de kunst is het verwerken van de kokos als dat goed gedaan is heb je een hele fijne bodem die natuurlijk ook nog eens milieuvriendelijk is.

waarom mag het niet met een gewone frees gedaan worden?
ik kom nu ook ergens op stal (lesgeven/trainen) waar ze bezig zijn met pluizen, en volgens mij gaan ze het morgen laten frezen om het door het zand te krijgen.
moet ik ze waarschuwen dat dit op een speciale manier moet?? :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:16

bij mij is het ook gewoon met de frees ondergewerkt hoor :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:59

Hier ook gewoon met een frees, door het loonbedrijf.

Sjabbels misschien is dat nóg wel slechter, maar dat neemt niet weg dat rubber als chemisch afval bestempeld wordt. Dan moet je dus 20 x 40 of 20 x 60 meter laten afvoeren...........

Sjabbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:44

Ik snap je denkwijze zo dacht ik eerst ook maar als je op de site www.veiligerspelen.nl kijkt zie je dat het het bewerkt is en aan strenge eisen moet voldoen.
Het word door verschillende gemeente en overheidsinstanties gebruikt.
Zowel gelijmd als losse snippers en het is logische dat de overheid geen chemisch afval op kinder speelplaatsen gebruikt.
En waarom afvoeren? Het rot en schimmelt niet dus eenmalige aanschaf!!!!

Maar ieder moet voor zich weten wat hij of zij prettig vind!! :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:46

Ik heb 1 keer de ervaring gehad op een stal waar ze kokos hadden, wat een ramp maar dat kan ook liggen aan de drainage denk ik die was bar en bar slecht, bak was veel te zwaar en een waterplas na regen. Op mijn huidige stal hebben we tapijt krullen en we konden met het vriezen gewoon in de bak rijden wand er was niks bevroren!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:49

Kokos is juist om een zware/rulle bak minder zwaar te maken; bij extreme regenval staat er ook water in onze bak, maar kun je er prima in rijden. Alleen wel veel poetswerk. :+

Sjabbels je zult maar verhuizen (moeten) en de volgende eigenaren willen geen rijbak? Dan moet je het dus als chemisch afval laten afvoeren, net als tapijtsnippers. Je kunt kinderen prima laten spelen op rubber, het geeft geen gif af of zo maar de milieuwetten bestempelen het bij afvoer nou eenmaal als chemisch. Dat moet je simpelweg wel even weten voordat je tot aanschaf over gaat. Vindt je het geen bezwaar, prima hoor! :D

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:10

Linky, ja bij extreme regenval is het logisch dat hij onder water gaat lopen maar bij deze bak hoefte het 2 dagen te regenen en letterlijk de helft van de bak stond dan onder water! Was gewoon echt een rot bak! Terwijl ze het voordeden als een goede bak. Ik heb echt niet zo kieskeurig en snap dat er soms dingen kunnen gebeuren waar je zelf geen invloed op heb maar zon slechte bak als dat had ik werkelijkwaar nog nooit meegemaakt!

Idd, stel dat de stal eigenaar gaat verhuizen of moet, zeg nooit nooit :) dan zit je idd zeker met de tapijt krullen! Maarja ach, gelukkig gaan ze daar nooit meer weg als alles zo goed blijft gaan!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:16

Als de basis van de bak niet goed is, krijg je hem met kokos ook niet goed................... kokos is ècht om een te rulle bak stabieler te maken. Problemen met de drainage los je er niet mee op. Dat klinkt niet best Kermis................. daar zou ik mijn paard dan ook niet in laten lopen, daar zijn ze me te dierbaar voor.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:21

Ik heb 2 maanden op die stal gestaan, toen weg gegaan vanwege nog meer redenen maar dat terzijde, en sta nu sinds 4 maanden op mijn huidige stal en heb het daar prima naar mijn zin! Zooooo veeeeel beterrr :)

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:54

ben er een week mee bezig geweest en hoop maar dat het goed is gedaan hi hi hebben er net een tractor voor laten komen met een frees, hij heeft wel de bak erg omhoog gehaald maar het meeste is er wel mee vermengd denk ik, alleen nog wat aardige plukken die blijven nog liggen, geen idee of dat ook de bedoeling is want die man had het ook nog nooit gedaan

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:20

Sjabbels schreef:
Ik snap je denkwijze zo dacht ik eerst ook maar als je op de site http://www.veiligerspelen.nl kijkt zie je dat het het bewerkt is en aan strenge eisen moet voldoen.
Het word door verschillende gemeente en overheidsinstanties gebruikt.
Zowel gelijmd als losse snippers en het is logische dat de overheid geen chemisch afval op kinder speelplaatsen gebruikt.
En waarom afvoeren? Het rot en schimmelt niet dus eenmalige aanschaf!!!!

Maar ieder moet voor zich weten wat hij of zij prettig vind!! :)

en als ze die snippers opeten ? hoe groot zijn ze ?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:17

Opeten? Rubber snippers? :?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:40

Hier ook lange kokosvezels van Comos in de buitenbak een jaar of 3 geleden omdat de bodem veel te mul was. Bevalt prima. Het uitpluizen is inderdaad rotwerk, maar gaat beter als je balen goed nat maakt van tevoren. We hebben daarna ook geprobeerd te frezen. Dit gaat wel, maar er draaien veel vezels rond de freeshaken en het gaat erg schuiven. Daarna zijn we het inwerken en vlakken met de rotorkopeg gaan doen en dat gaat veel beter! Een bakvlakker kun je, als de vezels nog bovenin of bovenop liggen, niet gebruiken.