Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:09

Hier ook alleen maar lieve merries gehad. Maar wel allemaal dat ze van hun eigen ruimte hielden. Dus wel respect hebben voor het feit dat ze geen knuffelaars waren. Verder gewoon duidelijk zijn en geen gezeik :+ maar goed dat is hetzelfde bij ruinen.

Lando is ook geen mega knuffel, lewie daarentegen meer dan een knuffel _O-

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:13

Die Lewie is er toch een waar iedereen verliefd op word <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:45

Fiesta vind het heerlijk om in alle rust gewoon samen te staan. Naast elkaar, gewoon samen, ontspannen.
De ander is wel altijd bezig, friemelen, knuffelen, om me heen draaien.
Ze zijn allemaal heel mensgericht, fijn in de omgang, fijn te rijden. Maar Fiesta vind wel van alles en is heel sprekend in haar uitdrukking.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:09

Mir is gewoon raar.

Enerzijds is ze heel respectvol en luistert ze heel goed, maar ze is nogal licht ontvlambaar en dan gaat er een knopje om. Nu op de regumate wordt ze weer milder.

Ze is wel heel erg op ons gericht. Altijd komen, hinnekje, graag bij je staan. Dus het sociale zit er wel in.

De paarden waren stout. Mochten even grasjes eten op de wei, maar dat deden ze niet. Ze gingen racen en hadden met een paar minuten alles kapot gelopen.

En daarna knalden ze vrolijk verder in de net aangeharkte paddock.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:40

Afbeelding

Het MOEST af vandaag van de mannen...
Zaterdag ochtend nog wat kleine dingen afwerken en dan gaan we zaterdag de paarden verhuizen!!!
Heel erg spannend...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:45

Nickeltje schreef:
[ Afbeelding ]

Het MOEST af vandaag van de mannen...
Zaterdag ochtend nog wat kleine dingen afwerken en dan gaan we zaterdag de paarden verhuizen!!!
Heel erg spannend...

Mooi geworden !
Spannend de verhuizing, maar wel leuk vooruitzicht :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:54

Licht ontvlambaar is wel de juiste beschrijving hier. Want ze is juist de grootste knuffel die ik ooit heb gehad en echt altijd daar waar ik ook ben in de tuin. Ze is ook bizar intelligent. Ik hoop dat ze op den duur leert om zichzelf te beheersen als ze spanning opbouwt en leert het anders af te vloeien dan te meppen... := We zijn al van zich losrukken en gericht naar je trappen gegaan naar bij druk op de lijn met haar neus naar je toekomen en juis van ons af trappen. Ze heeft alleen totaal geen erg in wat er achter haar is op dat moment en dat is heel erg gevaarlijk.

Mooi Nickeltje. Een voorspoedige verhuizing gewenst!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:18

Goed vooruitzicht Nickeltje.

Draakjes boemel! Picasso had ook draakmodus aan. Staart op standje vlaggenstok en galopperen als een hertje, die moest zn energie nodig kwijt :D daarna beetje drammerig met grondwerk maar positief afgesloten, morgen beginnen we weer met een schone lei.

Werd vandaag gebeld voor evt ruilobject, 2ha incl grote loods, stallen, verlichte rijbak en op 1km afstand tot bos. Nadeel: vgm agrarische bestemming en vee stallen in de buurt (wat precies weet ik nog niet). Mss dat we het gesprek toch eens aan gaan..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:29

Ziet er goed uit Nickeltje. Spannend zaterdag.

Fiesta krijgt deuren met een klink open….. Ze liepen gisteren op het erf. Johnny heeft bij de poort een “eigen” stukje waar de dames niet bij kunnen. Maar het draadje was ik vergeten dicht te doen dus ik hoorde opeens de hoeven heel dichtbij. Fiesta vooraan, naar het gras in de tuin.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:31

Mooi Nickeltje, daar zullen ze vast blij van worden! Spannend voor jullie

Wij zijn aan het aftellen, nog 6 weken (en twee dagen) dan hebben wij ze ook aan huis. Ben langzaamaan steeds meer spullen aan het verzamelen ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:19

Ik wil begin van de lente mijn paddockplaten op de track gaan leggen. We willen dit doen met een kraantje dat we gaan huren, pad uitgraven, platen erin en dan vers zand eronderheen.

Het is geen gelijke grond, het loopt af (dus water loopt ook makkelijk weg) maar wie heeft tips om dit het best aan te pakken.. Uitgraven, kiezel/puin, dan plaat erop, aan elkaar maken of grondpinnen en dan zand erop?
Wat is slim?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:48

Nickeltje, het ziet er echt prachtig uit!
Succes met verhuizen.

Klinkt ook als een pittig project Malenka!
Ken je het boek Wired 4 Connection? Het is een paardenboek, maar gaat er hoofdzakelijk over hoe je jezelf in iedere situatie zo ontspannen mogelijk kunt krijgen zodat je paard dit gaat overnemen. Ik vind het echt wel een goed boek.

Lyss PPA, klinkt interessant! Ik weet niet hoe groot het aanbod van objecten bij jou in de buurt is, maar hier is het aanbod mager gezaaid. En de prijzen zijn ook echt niet grappig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:49

Spannend Nickeltje!

@hutcherson ik zou wel iets van puin oid eronder doen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:30

Mooi Nickeltje. Fijn dat het zo snel gegaan is.

Oeps dat is lastig Belker…gelukkig dat je thuis was.

Met puin eronder krijg je een stabielere ondergrond. Als je geen last hebt van water zou je evt ook nog zand kunnen doen als je daar makkelijk aan kunt komen. Dan goed aan trillen voordat je de platen legt.

LP praten kan altijd…..wie weet.

Dat gaat al snel KK!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:25

Gaaf die schuilstal!

Ik heb vooral merries (gehad) maar bij allemaal fijne dieren.. als er wat moeizaam ging was er altijd wel iets onderliggends.. helaas altijd iets wat te fixen was..

Nu heb ik 3 merries en 2 ruinen en met allen is wel wat te zeggen..
Doortje is geen knuffel maar ook geen typische merrie gedrag, ja heeft ze wel eens, maar altijd te wijten aan bijvoorbeeld stress door kudde/wissling/ verminderende weerstand. Het was helemaal weg maar nu met wisseling in de kudde is het weer terug..

Ik ben dus voorstander van goed blijven zoeken, gedrag is er niet zomaar.

Hier verder lekker bezig, Joep mijn Welsh ruim (vos) staat even apart en dat geeft rust, de groep is nu kalm en kunnen met z’n allen uit 1 net eten.

Kindjes kregen gisteren een nieuw zadel, ik ging voor een ghost maar die zat helemaal niet voor ze. Het werd een trekker, was niet echt gebudgetteerd maar goed ze zaten er zo fijn mee en past op goed op beide pony’s.

Verder lekker bezig met cellkick behandelingen, merk er echt verschil mee. Pony’s vinden het ook fijn.
Druk met trainings pony’s, eigen pony’s en huishouden haha.
Geniet wel van het droge weer, heerlijk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:49

Sorry, ik loop echt hopeloos achter met reageren. Zelfs het bijlezen was alleen wat snel scannen... Ik kan jullie niet goed bijhouden.

Ik heb altijd fijne, lieve en stoere merries gehad. Nooit pismerries en heel normaal in de omgang. Ook als ze eerst met vreselijke ervaringen uit de opfok kwamen en ik met cap en bodyprotector moest oefenen om voeten op te pakken. Ze werden allemaal fantastisch. En wij hadden in principe altijd merries en ruinen bij elkaar.
Eén merrie, zo ongeveer de meest zachtaardige, werd wel heel pittig als ze drachtig was. Meestal is dat andersom.

Maar nu... Nu hebben we Boos. In deze moet ik mijn meerdere erkennen. Ze heeft een hekel aan mensen in 'haar ruimte' en is niet te vertrouwen met vreemden. Als bekende moet je overigens ook blijven oppassen. Ik ken geen enkel paard dat al zo was als veulen en nooit is bijgetrokken. Voor ons is het niet zo'n probleem. Natuurlijk was het fijn geweest als ze ons aardig had gevonden of een aai zou waarderen, maar ze is verder wel heel dapper en doet 'in functie' gewoon wat je haar vraagt. Daarnaast is ze juist ontzettend lief en sociaal naar andere paarden. Het lijkt geen hormonaal probleem te zijn, maar voort te komen uit onzekerheid. Gek genoeg is dit het eerste paard waarbij ik geen enkele verbetering merk en ze staat hier al 3 jaar.

Nickeltje, wat fijn dat de stal staat! Succes met verhuizen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:22

Ik vind t er zo gezellig uitzien Marit! Fijn dat je geslaagd bent voor een zeteltje voor de kids. Ziet er veilig en comfortabel uit.

Klinkt bekend Lorette. Hier ook altijd fijne merries gehad en nu ook een soort Boos.
Noem je haar echt zo? Misschien trekt ze blij als je haar “Blij” noemt :D
Ik denk ook dat het voortkomt uit onzekerheid. Dat merk ik bij Mir tenminste wel.
Die groeit echt door de clickertraining. Ik doe trouwens gewoon een tongklak hoor. Veel gemakkelijker.

Aangezien ze zich ook heel bedreigd en gestrest voelt met voeren ben ik dat nu aan het trainen. Dat gaat zo:
Terug, klak, terug, klak, terug, klak.
Yes, we hebben personal space.

“Mir, lief kijken “
Yes, we hebben een vriendelijk kijkend paard.
Al is het maar 1 seconde. Op dat moment krijgt ze haar voer.

Zo leert ze dat ze en netjes ruimte voor me mag maken en dat vriendelijk gedrag beloond wordt.
Ze begint het te begrijpen. Wordt ook rustiger. Schraapt niet eerst de hele stal omver.
Helaas lukt t bij mijn vriend nog niet helemaal.

Als ze hooi staat te eten, ga ik ernaast staan.
Ik heb wel een vlaggetje in mijn hand voor het geval dat.
Dan vraag ik haar een keer mijn hand aan te raken. Beloond door een “klak”.

Daarna kriebel ik haar even met de achterkant vlaggestok op de hals. Klak
En vervolgens is rust de beloning.
Ik wil namelijk dat ik gewoon veilig tussen de paarden door moet kunnen lopen op de paddock als er voer is.

En nu ga ik beginnen aan m’n gekochte pakket van TRT. Kijken wat dat voor inzichten geeft. :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:26

Ze heet Rosie, dus Roos - Boos is er snel van gemaakt. Ik noem haar wel altijd Boos, ja. Of Boosje. Voor mij is het echt haar naam, dus ik associeer het niet eens meer met de emotie en zeg het ook heel lieflijk tegen haar. :P

Dat TRT pakket heb ik drie jaar geleden gekocht en nog nooit naar gekeken. :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:36

Hier een merrie welke de grootste knuffel is.
En Tess is een echte merrie merrie en met eten kan ze soms onverwachts uit de hoek komen, maar ze is nog jong.
Ze houdt ook niet van natte voeten, de diva haha.

Prachtig de schuilstal, fijn dat ze bijna over kunnen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:45

Precies zo werk ik ook met de zwarte merrie boemel. Werkt als een trein.
Is ook een heel onzeker dier die ook in een wat strak regime terecht kwam en daar dus de overtuiging heeft opgedaan dat de hele wereld tegen haar was :')

Vandaag met bekappen en masseren is ze al zoveel beter dan toen ze kwam.

Ga zo medicatie ophalen voor de pensionada want net als vorig jaar winter helaas einschuss. Dan merk je toch wat Cushing in de weerstand doet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:53

Ziet er mooi uit de schuilstal!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:59

Staat die ook op prascent of pergoquin Audesta?

de nieuweling is raar, een bladblazer of tuinslang over het pad boeit hem niet en wil hij mee spelen maar een rolluik bij het huis omhoog doen (al vanaf zondag 2 keer per dag) is schrikken en wegschieten of schrikreactie.
vandaag heeft hij onder toezicht 2 uurtjes met de ruin ( de big boss op stal) samengestaan.
Even ruiken en erna met respect voor hem om hem heen gelopen en samen een eigen hoopje hooi gegeven. Geen ruzie in ieder geval en de nieuwe is echt wel onderdanig tegen hem.
Houten hekwerk is klaar, alleen het gaaspaneel nog vastzetten zodat de varkens en kippen niet erdoorheen kruipen.
De sneeuw is eindelijk weg maar het was net wel erg koud met het klussen

Fijn dat je een zadeltje hebt voor de kinderen, ziet er comfi uit
Stal is al ver af, mooi en spannend dat je bijna kan verhuizen
Lys, gesprek aangaan zeker doen, werkt de gemeente wel mee met bestemming aanpassen?

Hier in de omgeving staat een boerderij te koop maar agrarische bestemming en de gemeente deed bij kijkers moeilijk en wilde de bestemming niet omzetten
nu wil de gemeente het pand zelf kopen ( ineens kan die agrarische bestemming er wel af) en die wil er 50 oekrainers in plaatsen.
Over 3 weken is een bijeenkomst maar dit is echt een klein dorp en op 1 km afstand van die boerderij is al een groot azc met behoorlijk veel overlast. Dan zou nu een 2e opvangplek komen waar alle kinderen langs moeten fietsen om naar school te gaan. Er is nu al veel weerstand

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:14

Dat is toch wel vaker dat regels ineens veranderd kunnen worden als ze het zelf nodig hebben, of iemand met geld en/connecties komt. Echter loont het zich vaak om bezwaar te maken ivm verandering bestemming etc mocht je dat willen. Heb ik al vaker ‘succes’ bij gezien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:39

Typisch gemeente LN! Al snap ik wel dat die mensen ook ergens moeten wonen. Altijd lastige discussies.

Afbeelding
Mir vond de TRT helemaal prima.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:48

Ik heb ook geen problemen met een paar gezinnen maar het worden er nu 50 in 1 boerderij aan de rand een klein dorp en vooral de WAT ALS? Als hun weggaan, wie of wat komt er dan in want eerst 5 ton betalen voor een boerderij, die bewoonbaar maken ( oud en asbest etc) dan gaan ze dat niet zomaar buiten gebruik nemen. Welke groep komt er dan in?
Er is al een grote groepapp en er komt een bijeenkomst wat verzet is er volop