Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:05

Aangezien de kunstmest in de buurt niet verkrijgbaar is, heb ik onderstaande van Heltiehorse gekocht om het weiland een boost te geven. Voordeel is dat je niet hoeft te wachten op regen en de paarden vrijwel direct het land op mag doen.
Ben benieuwd.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:11

5 liter voor 1 hectare?? Dan mag het wel flink verdund worden :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:12

DubbelFun schreef:
5 liter voor 1 hectare?? Dan mag het wel flink verdund worden :)

Ja volgens mij 200x.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:50

Ik heb het filmpje gezien, paard gaat in 1 keer bam door haar benen, heel raar
Lijkt paar keer te doezelen en schiet wakker en ineens zat ze letterlijk door haar hoeven met het hoofd en hals over de deur

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:53

klinkt een beetje als dat paard van Jill Huijbregts deed, die ging dwars door de stalwand heen daardoor :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:53

Ligt ze wel regelmatig op stal ?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:56

Wat eng Joyce. Hopelijk eenmalig. Merk je verder niets aan haar in haar gedrag?

Ben benieuwd wat die HH weidemineralen voor effect hebben Boemel

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:12

Is dat niet een soort slaapstoornis? Ziet er naar uit! Beterschap!

Karin, ik geef tabletjes voor mensen inderdaad, wel de extra sterke. Ik had ze nog over uit mijn eigen studieperiode (examenstress). Ik gooi er door haar voer en ze eet ze op. Bij voorkeur geven voordat je een stressmoment verwacht. Mijn paard eet niet meer als ze helemaal van de kaart is door stress... := maar ik mag niet klagen, ze doet het nu echt al een tijd heel fijn :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:13

boemel schreef:
Aangezien de kunstmest in de buurt niet verkrijgbaar is, heb ik onderstaande van Heltiehorse gekocht om het weiland een boost te geven. Voordeel is dat je niet hoeft te wachten op regen en de paarden vrijwel direct het land op mag doen.
Ben benieuwd.
[ [url=m/5ytVT0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessant! Ik moet ook nog bestellen.

Ik ben weer hopeloos laat met alles. De tijd gaat zo snel :\

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:53

Mijn merrie had wondjes op de kogels daardoor. Die viel ook letterlijk om van de slaap. Ze staat nu 's nachts op stal daarom en niet meer in de vrije uitloop. Zie haar nooit liggen en aan de staart te zien slaapt ze ook niet heel vaak. Maar heb haar nooit meer zien omvallen wat ze eerder dus wel deed (toen had ik ook nog dat andere paard waar ze zo'n stress van had).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:32

boemel schreef:
Ben benieuwd.

Klinkt interessant!
Ik heb hem opgeslagen. Ik zit op zandgrond en merk wel met de droge zomers en nu hogere belasting door 3 pony's ipv 2 dat het land meer te lijden heeft en het grasmat dunner wordt nl.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:35

Karin_deB schreef:
boemel schreef:
Ben benieuwd.

Klinkt interessant!
Ik heb hem opgeslagen. Ik zit op zandgrond en merk wel met de droge zomers en nu hogere belasting door 3 pony's ipv 2 dat het land meer te lijden heeft en het grasmat dunner wordt nl.

Vind het ook heel wat interessante!
Wil echt geen kunstmest meer, vreselijk v milieu en bodem.
Hebben nu twee x een mest bult net bokashi gemaakt en uitgereden.
Maar weet niet of je dan alle mineralen krijgt
Dit lijkt een mooie aanvulling
Hoe ga je het verwerken boemel?
Hoor graag meer hoe het bevalt!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:42

Ik strooi dit seizoen binnenkort weer keltisch zeezout. Dat is makkelijk te doen (gewoon met de hand). Staat ook op site Bio Ron en uit bodemanalyse kwam dat hier tekort is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:55

Nou mijn idee is om het in de grote gifspuit te doen.
Scheelt dat we niet zoveel weiland hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:56

rover_ schreef:
Ik strooi dit seizoen binnenkort weer keltisch zeezout. Dat is makkelijk te doen (gewoon met de hand). Staat ook op site Bio Ron en uit bodemanalyse kwam dat hier tekort is.

Maar, zit daar alles in aan groeistoffen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:42

Weer verschillende kunstmest dingen om eens door te nemen. Ik vind het lastig om het goed te doen met de wei. Ik probeer een man in de buurt in de gaten te houden, zijn wei ziet er altijd netjes uit.

Ja het is wel echt eng om te zien het filmpje. Heb ook echt lang zitten zoeken in de hele nacht naar het moment wat er gebeurd was. Vooral omdat ik niet begreep waar ze zich open zou kunnen halen. Dus ik dacht wat kan ik doen, wat is scherp etc etc. Tja hier kan ik niks aan doen volgens mij?

Wond is rustig volgens mij, iets verdikt maar dat begrijp ik ook wel.

Ik heb haar nog niet zien liggen op stal, tenminste geen stro in de staart gevonden. Buiten heb ik haar wel eens zien liggen, weet niet zeker of ze dat elke dag doet of niet. Ze rolt wel buiten. Ik ga eens kijken of ik het filmpje online krijg. Ze staan beide wel echt heel erg veel met de hoofden over de staldeur heen.

Ben ondertussen het fimpje wat langer aan het kijken, ze is na het filmen wel wat onrustig, wil daarna ook eigenlijk gaan liggen maar zet niet door. Ze bibbert wel, maar ik had een fout gemaakt en dacht dat het warmer bleef en had deken afgelaten. Ik zie op het filmpje de wond niet, maar kan mij niet voorstellen dat het niet hierdoor is gekomen. Ze schud ook daarna veel met hoofd. Straks eens filmpje van vannacht doornemen.

LET OP!! niet kijken als je schrikt van omvallend paard :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZklTY42bTbA

als het goed is moet het filmpje zichtbaar zijn. Je ziet dat ze eerst staat te doezelen, wakker schrikt, volgens mij dan nog een keer en dan ineens bam....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:03

Ik strooi hier de as van de houtkachel op de wei. Dit zit ook vol met mineralen en wordt makkelijk opgenomen. Het is een rotklus, vaak gooien we het op een hoop en zet ik de bladblazer er op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:11

@joyce: Ik denk óf dat ze idd een REM-slaap moment had terwijl ze stond óf toch een lichte TIA.
Vooral de onvaste stand aan de achterhand, scheve staart en duidelijk ongemak in het lijf, niet durven gaan liggen kunnen er op duiden dat ze iets heeft verdraaid wat haar (tijdelijk) ongemak geeft.
Loopt ze anders? Kan ze nog makkelijk een hele korte draai om de achterhand maken?? Of geeft dat duidelijk (pijnlijke) weerstand ??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:14

Joyce, het trillen doet ze zo te zien pas nadat ze valt, niet ervoor. Dat is waarschijnlijk dus geen kou, maar gevolg van adrenaline of inspanning oid.
Ik zou dit toch voorleggen aan een dierenarts (en dan niet zo snel de huis-tuin-keuken DA, maar echt een kliniek als Utrecht, Lingehoeve oid). Er zijn namelijk heel veel opties wat betreft niet willen of kunnen gaan liggen (oa maagzweren), maar ook als oorzaak van het vallen.
Narcolepsie is een optie, of iets neurologisch, maar een paard dat niet wil liggen door pijn (artrose, maagzweren) of zich niet veilig voelen valt uiteindelijk ook letterlijk om door slaapgebrek. Ik heb daar ooit een filmpje van gezien, dat paard bleek maagzweren te hebben.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:23

DubbelFun schreef:
@joyce: Ik denk óf dat ze idd een REM-slaap moment had terwijl ze stond óf toch een lichte TIA.
Vooral de onvaste stand aan de achterhand, scheve staart en duidelijk ongemak in het lijf, niet durven gaan liggen kunnen er op duiden dat ze iets heeft verdraaid wat haar (tijdelijk) ongemak geeft.
Loopt ze anders? Kan ze nog makkelijk een hele korte draai om de achterhand maken?? Of geeft dat duidelijk (pijnlijke) weerstand ??

Ze staat altijd veel op rust (wisselend qua been), scheve staart heeft ze tot nu toe ook gehad. Osteopaat voelde geen bijzonderheden.

Dat liggen erna had ik ook zoiets van ongemak, krampjes, schrik/stress? Eerste avond hier had ze krampen volgens mij van hengstigheid en ging ze ook liggen.
Ik ga in de pauze haar even wat laten lopen aan de hand, wat kortere draaien maken etc. Eens zien of daar verschil in zit.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:25

Hilary schreef:
Joyce, het trillen doet ze zo te zien pas nadat ze valt, niet ervoor. Dat is waarschijnlijk dus geen kou, maar gevolg van adrenaline of inspanning oid.
Ik zou dit toch voorleggen aan een dierenarts (en dan niet zo snel de huis-tuin-keuken DA, maar echt een kliniek als Utrecht, Lingehoeve oid). Er zijn namelijk heel veel opties wat betreft niet willen of kunnen gaan liggen (oa maagzweren), maar ook als oorzaak van het vallen.
Narcolepsie is een optie, of iets neurologisch, maar een paard dat niet wil liggen door pijn (artrose, maagzweren) of zich niet veilig voelen valt uiteindelijk ook letterlijk om door slaapgebrek. Ik heb daar ooit een filmpje van gezien, dat paard bleek maagzweren te hebben.

ik neem de tip mee. LN had het ook doorgestuurd naar een collega dierenarts van haar werk.

Liggen op de paddock doet ze wel, weet niet of het elke dag is maar ik houd het nu wat meer in de gaten. Rollen in elk geval iedere dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:27

En vergis je niet niet in de ernst van het niet willen gaan liggen!
Een paard heeft zijn REM-slaap liggend nodig. Krijgt het die niet voor langere tijd (7 a 10 dagen) dan kan dit levensbedreigende gevolgen hebben.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:35

DubbelFun schreef:
En vergis je niet niet in de ernst van het niet willen gaan liggen!
Een paard heeft zijn REM-slaap liggend nodig. Krijgt het die niet voor langere tijd (7 a 10 dagen) dan kan dit levensbedreigende gevolgen hebben.

Begrijp ik zeker. Ik houd het ook echt in de gaten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:48

Pfff wat heftig.
Maar ook daarna dat onvast staan vind ik zorgwekkend.
Wat naar zeg :knuffel:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:50

Heftig Joyce, sterkte met puzzelen.