Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:55

Mijn schimmeltje schuurde ook af en toe de staart.
Als ik dan de staartwortel bovenop waste met gewoon groene zeep, dus niet iets speciaal was het over.
Ik had het idee dat het dan toch iets van opgehoopt vies was of zo dat kriebelde?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:58

DubbelFun schreef:
Zodra ik zie dat ze staart/manen staat te schuren dan gooi ik er een flinke scheut M-T-G overheen. Lijken de knutjes ook niet leuk te vinden. Het stinkt en het wordt vet, maar dat is het me wel waard :)

Wat is M-T-G :o Ik heb een fjord die een sport maakt van haar staart schuren. Maakt haar niet uit welk seizoen het is, nooit de huid stuk ofzo hoor. Alleen het ziet er niet uit :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:00

Ik kreeg opeens paniek omdat Dids zijn eczeemdeken écht op was vorig seizoen. Maar volgens mij heb ik toen al een nieuwe gekocht voor komend seizoen.

Bij Diddle is het telkens augustus/september op het ergst.. waar die precies op reageert.. knabbelt ook altijd gaten in zijn benen..
Ik ben standaard te laat met deken op doen, en te vroeg af voor een standaard ZE-paard, maar toch heeft hij zijn weelderige manenbos.. typisch wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:01

Achaiah schreef:
Nou de dierenarts is geweest hij heeft geen mijten of luis hij heeft toch echt helaas wel zomereczeem -O-

zijn er nu al muggen? is het echt niet voer gerelateerd? Voor ze is het toch wel erg vroeg of niet zeker niet nu het een hele tijd zo koud is geweest. Ik heb hier in elk geval nog geen muggen gezien en mijn merrie schuurde zich vroeger ook maar bleek dus ivm eiweitten te zijn en geen muggen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:05

Akshay
Is het niet van de dazen?
Ryan schuurt ook in juli en augustus.
Nooit in april mei als eczemers volop schuren. Stopt half september ook weer.
Leg ik een dan een deken op is het wel voorbij.
Ik denk bij hem echt dat het van de dazen komt. Hij gaat ook erg laat de schuilstal in, want je zou een graspriet mislopen, dat kan niet. En ik zie dan ook regelmatig bulten bij hem.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:06

Lynn_Nikita schreef:
Achaiah schreef:
Nou de dierenarts is geweest hij heeft geen mijten of luis hij heeft toch echt helaas wel zomereczeem -O-

zijn er nu al muggen? is het echt niet voer gerelateerd? Voor ze is het toch wel erg vroeg of niet zeker niet nu het een hele tijd zo koud is geweest. Ik heb hier in elk geval nog geen muggen gezien en mijn merrie schuurde zich vroeger ook maar bleek dus ivm eiweitten te zijn en geen muggen

Het bijten aan zijn sokken is waarschijnlijk wel voergerelateerd. Hij kreeg op de beleerstal lucerne digest en ook nog hooi wat bijna kuil was. Daar komt waarschijnlijk een stukje jeuk weg. Heb hem nu op subli dieetmix en beetje oerbalans en schepje magnesium. Verder niks.

Maar zijn manen is een ander verhaal, dat is wel echt exceem volgens DA. En hij moet dat ook al langer hebben. Ik heb hier gister voor het eerst knutjes gezien.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:11

Oh ik lieg, ze heeft afgelopen jaar ook haar voorpluk afgeschuurd.. hoop dat ze dat dit jaar laat. Ze moet ook wel echt afvallen, helpt natuurlijk ook niet mee. Maar het eerste jaar hier heeft ze er alles afgeschuurd en vorig jaar haar manen helemaal niet. Dus wat het nou echt is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:42

Ipsilonka schreef:
Wat is M-T-G :o Ik heb een fjord die een sport maakt van haar staart schuren. Maakt haar niet uit welk seizoen het is, nooit de huid stuk ofzo hoor. Alleen het ziet er niet uit :+

https://www.uhg-shop.nl/shapley-s-origi ... 2lEALw_wcB

Hier heeft het stel even verplicht de PP rond gegaloppeert, moest ze echt opjagen en dan nog ging het niet echt enthousiast :) Misschien morgen weer eens een zadel opzoeken :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:02

Hier vandaag de een even rondje laten lopen en de ander daarna gezadeld en weer 8km gereden. Nu staan ze samen in de schuilstal de restjes hooi op te eten. Ik had al het oude hooi bijelkaar geveegd ivm nieuw hooi. Wat ze eten is fijn, en anders hebben ze bodem bedekking in de schuilstal en gaat het wel de mesthoop op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:17

Nilay heeft zomereczeem en headshaking. Bij hem gaat het vrij goed als hij niet op het gras komt. Dus dat we alleen een paddock en track hebben is wel prima.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:11

Hier zitten alweer enorm veel muggen. Ik ben benieuwd wat mijn merrie gaat doen. Ze heeft non stop geschuurd op haar vorige stal. Eenmaal aan huis duurde het even, maar ik heb direct de deken er af gehaald en ze is steeds minder gaan schuren en nu heeft ze weer een begroeide staartwortel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:17

Voeding is vaak toch wel een onderliggend probleem bij eczeem. Ik heb zelf eczeem, dat gaat nu heel goed, maar ik heb tijden gehad dat ik een half uur na het eten van twee koekjes of een paar stukjes chocola lekker zat te krabben. Alles met suiker, eigenlijk.

Pony van een vriendin had ook veel jeuk, we dachten ook aan zomereczeem. Staart, manen en benen had zij jeuk aan. Na behandeling bij Den Hoek en wat flesjes Phytonics Detox en Liver Comp kon de eczeemdeken weer op marktplaats.
Bij een andere pony hadden we aardig succes met glucobalance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:18

Ik ben Dr aan het detoxen maar vorig jaar heb ik haar op alleen onverpakt hooi gehad en bleef ze schuren, ook aan haar buiknaad dus helaas.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:21

Detox heeft hier ook best goed geholpen toen. Dat is wel een goeie, ik kan wel weer een kuurtje doen preventief

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:38

Ik moet zo lachen hè. Probeer bij te lezen van sneeuw naar trekkers en nu zomerexceem. Vorige week liepen we nog met emmers te slepen en te zwoegen door de sneeuw :D

Wij hadden het ook weer even zwaar. Overwoog even over te stappen naar ‘zwemparadijs’ ipv paardenparadijs :roll:

Het was zo absurd. Maakte om 15.00 deze screenshot vanaf de camera (zie vijver):
Afbeelding
Naar dit om 16.30 ongeveer:
Afbeelding
Naar ong. 17.45 álles blank. Wei, track, bak, vijverpad.
Afbeelding

Zó bizar dat we ineens (binnen enkele uren) dus weer in deze ellende zaten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En geloof het of niet, maar binnen 24 uur hadden we alles weer afgevoerd. Desondanks niet happy natuurlijk en nog steeds in afwachting van waterschap.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:42

Oh wat een ellende zeg... wel fijn dat het relatief snel weg is, maar dit wil je natuurlijk niet...
Ik heb het gelukkig alleen in de rijbak, de paddock blijft goed

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:47

Ik liep dinsdag een beetje te balen op de track omdat het zo nat was. Althans, het water liep niet weg, want de bodem was nog bevroren. Woensdag heb ik hooi kunnen voeren uit de bakken op de track. Die had ik ook niet helemaal verwacht :+

DF, die heli’s maakten rondjes vandaag, bij mij kwamen ze ook af en toe over.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:01

Jeee man, zoveel water. Goed dat je het afgevoerd krijgt, zo snel maar anderzijds is dat Zo'n. Verkeerde. Waterhuishouding. Het water dat broodnodig is voor onze bodem wordt afgevoerd omdat de manier van wateropvang in die regio zo dramatisch is en in de zomer zitten jullie met de miserie met veel te veel droogte. Zo ontzettend slécht waterbeleid?!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:01

Hier was het heel snel weer mooi droog. We hebben de afgelopen dagen alles geharkt, dus het is ook weer mooi egaal. Verder heb ik gelijk na de dooi, voor de regen, de wei doorgezaaid. De komende dagen kan dat mooi ontkiemen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:02

Olympia, niet normaal jullie waterprobleem. Ik hoop dat er een goede oplossing komt. En idd nu teveel en van de zomer weer te weinig.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:10

Jeetje Olympia, wat een water zeg, niet te doen!

Hier is het ineens allemaal opgedroogd. De bui van gisteren had weer een plasje veroorzaakt, maar nu is het droger dan dat het afgelopen 2 maanden geweest is. En ook dát ging super snel (terug te zien op camera). Wel fijn want nu kunnen we eindelijk de omheining eens afmaken morgen.

Belker, oei gras inzaaien... Nu zeg je me wat! Ik moet de boer snel bellen want dadelijk is het te droog en ontkiemt er niks meer :=

Hilary, bij mijn merrie denk ik nog steeds dat het aan het gras/voordroog lag. Mijn merrie heeft 4 jaar niet geschuurd, staat 2 weken op een nieuwe stal en schuurt zich tot bloedens toe kapot. Zomer & winter. Alles van voer veranderd, ieder zalfje op de markt dat er is heb ik gekocht, dekens, maakt niet uit. Ze schuurde gewoon maar door en door. Dierenarts erbij, bloedonderzoek kwam niks uit... Radeloos was ik. Omdat het zo ineens begon had ik goede hoop dat het ook zo ineens over zou gaan als ze uit die omgeving was met bijbehorende omstandigheden (voer, beestjes, stof, weet ik het)... en het klopte. Wat me nu wel opvalt is dat ze weer wat durft te schuren zodra ze gras eet, maar dat is niet meer zo idioot als het ooit geweest is. Ze hoeft geen dekens meer en ik smeer er niks meer op.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:28

Olympia, vreselijk |( het ziet er zo mooi uit bij jullie en het spoelt gewoon allemaal weg zo.
Wanneer zou je wat horen van het mannetje? Zou m gewoon nieuwe set foto’s doorsturen, dit kan toch echt niet ^)

Eczeem gelukkig geen ervaring mee, desondanks staat merrie wel op suiker en zetmeel arm dieet omdat ik de indruk heb dat dat beter matcht met haar verteringsstelsel. Ze staat er hier aan huis echt zo relaxt en happy bij, wordt er elke keer helemaal happy van als ze met kop op halfzeven staat en oortjes naar voren. Lekker de hele dag hooi vreten en buren gluren afwisselen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:37

Oooh bijzaaien is wel een goed idee op zich :+

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:40

Oe ff paar dagen niet geweest en kon meteen veeeeeel bij lezen.
Bizar idd deze weersomslag! Al was het hier net nog aan het motregenen...hoop morgen lekker droog kan ik de paddock is bij slepen.

Hoe doen jullie het qua licht in de stal? Ik heb een heel klein lichtje aan. Doen jullie dat ook of gewoon lichten uit?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 07:55

Hier geen licht aan, maar ze staan dan ook 24/7 buiten. Waarom zou je licht aan doen?