Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:24

Ik heb ook mijn weide in het voorjaar moeten inzaaien, en wij zitten op klei/keileem. We hebben ook wel redelijk wat onkruid gehad, maar dat kwam meer van het feit dat het hiervoor vele jaren als akker gebruikt is geweest. We hebben inderdaad ook veel melde en kamille gehad, de kamille rook wel lekker :P
Is al een aantal keer gespoten en nu vooral nog distels (maar een van mijn paarden eet die graag dus zo'n ramp vind ik dat niet) en zuring (das minder...)
Vooral de zuring is hardnekkig maar dat ligt meer aan de droogte van afgelopen jaar.

laurae

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:27

Oh dat ziet er super uit, zeker op kleigrond! Ik heb dat uiteindelijk niet aangedurfd. Destijds wel een leuke woning met 2ha kleigrond gezien, maar dat was zo ontzettend nat. Zal ook een kwestie van de juiste voorzieningen zijn

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:30

Zuring scheppen/steken wij er uit. Dat werkt toch het beste is onze ervaring.
Als je niet op tijd tijd hiervoor hebt dan sowieso de bloemen er uit knippen voordat ze bruin worden en het zaad rondstrooien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:32

MizzMontana schreef:
Als je niet op tijd tijd hiervoor hebt dan sowieso de bloemen er uit knippen voordat ze bruin worden en het zaad rondstrooien.

Dit werkt bij ons ook goed.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:46

belle_boef schreef:
MizzMontana schreef:

Dit werkt bij ons ook goed.

Daar heb ik echt teveel zuring voor om dat te doen. Spuiten heeft echt al veel onkruid verminderd, gelukkig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:49

Hier van het voorjaar waarschijnlijk toch de "paddock" (nu nog gewoon aarde/klei) afgraven, puin erin en zand erop..... Dit is echt geen doen zo.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:53

Karin_deB schreef:
Heeft een van jullie wel eens Perlka gebruikt?

https://www.tuindirect.com/perlka-paard ... -25kg.html

Hebben jullie daarna nog bemest extra of was dit voldoende?

Ik heb het twee seizoenen gebruikt. Het is kalk en mest ineen, en de mest komt langzaam vrij. Ik heb daarna niet nogmaals bemest. Je moet wachten met uitstrooien tot de forsythia bloeit (struik met die leuke gele bloemetjes). Dan is de grondtemperatuur optimaal voor Perlka. Daarna mogen ze zeker 2-3 weken niet op het land.
Het aantal boterbloemen is bij mij verminderd, maar ik kon wel aan de shet merken dat het gras rijker werd, ze werd snel dik, ondanks strookbegrazing. Nu gebruik ik soms gedroogde koemestkorrels op mijn kleine landje, en het grote weiland bemest ik helemaal niet (behalve mest van wat schapen in de winter).
Je kan het voordelig kopen bij Lavor, volgens mij bezorgen ze zelfs gratis.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:58

xXutopiaXx schreef:
Ohh Merexa, ik heb precies zo'n zelfde geval!! Persoonlijk vind ik het heel irritant worden _O- En maakt niet uit hoeveel tijd ik erin stop, ze blijft zich zo gedragen.. en stiekem lijkt het zelfs alsof ze helemaal niet meer bang is, maar het gewoon doet om te 'narren', nu doet een paard niet zo expres.. maar het is natuurlijk wel makkelijk, want dan hoef je ook niks :') Maar inderdaad ook, ik moet d'r echt insluiten, en als ik d'r dan heb, is er niets meer aan de hand... :')

Nou, precies dat dus. Het begint ook echt irritant te worden :') Ik vraag nooit wat van haar, behalve zo nu en dan even een borsteltje er over wat ze ook wel erg fijn vind, maar ik heb ze vooral als gezelschap voor mijn paard. Maar goed, gewoon geduld en anders maar niet..

Ik denk niet dat het nog (hard) gaat vriezen dus ik ga hier binnenkort ook een groot deel inzaaien. Ik had erg veel last van Varkensgras wat overal groeide vorig jaar gezien ik het grond van de uitgegraven paddock over het land had uit laten vlakken. Nu wil ik de onkruid voor zijn. Afgelopen zomer had ik ook mega veel distels in het land. -O-
Hier zit ik op een mengeling van Veen en klei. Vruchtbaarder grond kun je niet hebben, maar ja, inderdaad wel nat bij echt veel regenval. Maar drainage doet toch ook wel wonderen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:07

laurae schreef:
Oh dat ziet er super uit, zeker op kleigrond! Ik heb dat uiteindelijk niet aangedurfd. Destijds wel een leuke woning met 2ha kleigrond gezien, maar dat was zo ontzettend nat. Zal ook een kwestie van de juiste voorzieningen zijn

Ik heb ook dit hoor;

Afbeelding

Maar ze kunnen dus kiezen. Bij ons is het overigens ook gedraineerd op toekomstige weide. Huidig stuk is redelijk dichtgeslagen, zou eigenlijk een keer open getrokken moeten worden..

Zuring is een crime om vanaf te komen.. Ik ben heel benieuwd. De huidige wei is zowat onkruidvrij. 2 distels ontdekt tot nu. Maar loopt ook al 3 jaar geen paard meer op. Tot nu sporadisch

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:23

Distels zou ik wel weghalen. Die zaaien ook behoorlijk uit

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:26

belle_boef schreef:

Pony vindt ze lekker gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:48

Wij horen toch echt op zand te zitten maar bij ons dus ook 1 grote natte bende (op de nieuwe stukken na).
Gaan ook stuk voor stuk aanpakken, een stuk afgraven en verharden denk ik en het bos zoveel mogelijk zo laten op verharde voerplekken na.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:02

Akshay schreef:
belle_boef schreef:

Pony vindt ze lekker gelukkig :)

Hier hetzelfde, alle distels onderweg zijn niet veilig en is het eerste wat hij 's ochtends doet, een hapje distel nemen als hij er langs komt.

Hier breiden ze gelukkig nog niet echt uit. Lastige is dat het stuk land ernaast nog braak ligt i.v.m. bak die daar moet komen maar waar serieus grondwerk nog gedaan moet worden waar op dit moment nog geen budget voor is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:03

Robijntjah schreef:
Wij horen toch echt op zand te zitten maar bij ons dus ook 1 grote natte bende (op de nieuwe stukken na).
Gaan ook stuk voor stuk aanpakken, een stuk afgraven en verharden denk ik en het bos zoveel mogelijk zo laten op verharde voerplekken na.

Ben nog steeds benieuwd wat dino loket aangaf voor jouw plekje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:11

Ohja, daar ben ik niet meer uitgekomen maar iets met druk! Als je er eens achteraan wil gaan, GRAAG!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:34

Akshay schreef:
xXutopiaXx schreef:
Wij afgelopen najaar ingezaaid en is al mooi opgekomen... van de week moest ik er noodgedwongen op lopen, omdat 3 emmers weggewaaid waren := , maar toen zag ik dat er in de hoek achterin toch al wel aardig wat mos ook alweer groeit.. |o kalken?!

Er zijn ook grassoorten of rasssen die beter tegen schaduw kunnen. Gok dat het een deel schaduw is gezien jouw beschutte weides?

Het ligt wel richting de bomen, maar de zon draait juist precies zo dat er eigenlijk de hele dag door zon op staat :P

Wij willen ook graag bemesten, maar kunnen er nog niet echt met een trekker op, denk ik.... zo lastig allemaal hahaha

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:01

Met een trekker kan al wel vrij snel ivm de drukverdeling van de grote banden, gewoon de loonwerker eens vragen. Het gras is al opgekomen toch? Vooral de allereerste puntjes zijn kwetsbaar, als het echt al sprietjes worden, kan het snel (met enig beleid uiteraard).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:09

Taar_tje schreef:
Karin_deB schreef:
Heeft een van jullie wel eens Perlka gebruikt?

https://www.tuindirect.com/perlka-paard ... -25kg.html

Hebben jullie daarna nog bemest extra of was dit voldoende?

Ik heb het twee seizoenen gebruikt. Het is kalk en mest ineen, en de mest komt langzaam vrij. Ik heb daarna niet nogmaals bemest. Je moet wachten met uitstrooien tot de forsythia bloeit (struik met die leuke gele bloemetjes). Dan is de grondtemperatuur optimaal voor Perlka. Daarna mogen ze zeker 2-3 weken niet op het land.
Het aantal boterbloemen is bij mij verminderd, maar ik kon wel aan de shet merken dat het gras rijker werd, ze werd snel dik, ondanks strookbegrazing. Nu gebruik ik soms gedroogde koemestkorrels op mijn kleine landje, en het grote weiland bemest ik helemaal niet (behalve mest van wat schapen in de winter).
Je kan het voordelig kopen bij Lavor, volgens mij bezorgen ze zelfs gratis.

Dank voor je ervaring!
Zeker iets om dit jaar in de gaten te houden gezien ik een hb gevoelige shet heb.
Strookbegrazing pas ik zoiezo toe maar zal extra opletten.

Zuring steek ik hier ook met de hand uit.
Nu na een jaar al een stuk minder dus het helpt wel, alleen blijft een rotklus haha.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:10

Morpheus81 schreef:
Met een trekker kan al wel vrij snel ivm de drukverdeling van de grote banden, gewoon de loonwerker eens vragen. Het gras is al opgekomen toch? Vooral de allereerste puntjes zijn kwetsbaar, als het echt al sprietjes worden, kan het snel (met enig beleid uiteraard).

Zijn al wel echt sprietjes ja! :D En toen ik liep, maakte ik ook nauwelijks voetsporen... zal het gewoon eens vragen inderdaad :j Thanks! :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:11

Jammer dat ik de Perlka al besteld heb,Lavor is wel stuk voordeliger idd. Scheelt 8euro per zak :oo

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:16

Je kunt ook kijken of er een loonwerker is die veel op sportvelden doet, daar gebruiken ze andere banden (minder profiel) en trek je dus ook minder (diepe) sporen mee.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:12

Oh ook een goeie, thanks! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:08

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:46

xXutopiaXx schreef:

Stal waar ik reed hadden ook die bollen.
Ik zie geen enkele reden waarom dit gevaarlijk zou moeten zijn?
Ze zaten bij ons ook behoorlijk hoog.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:13

Nee, ik dus ook niet :') Maar het bedrijf waar we ze wilde bestellen wees ons erop.. ze zullen hier dan niet héél hoog komen, maar als een paard uit z'n box probeert te springen, lijkt me dat sowieso niet bevorderlijk... :P