Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:30

Ik trek/steek het niet meer uit, is gewoon teveel. En het lijkt nadien rond die plek in 10-voud terug te keren #)
Met spuiten en kalk heeft mijn gras er op zijn minst nog wat aan en duw ik ander kruid ook de kop in. Hoewel ik wel open plekken heb waar het mos/kruid niet meer opkomt heb ik wel nog steeds een relatief goede grasmat. Met goed kalken/bemesten en doorzaaien gok ik er wel doorheen te komen mettertijd. Voordeel is dat het grondwater nog goed staat.

ikkeniet

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:30

Ik heb de luxe dat ik bij een boer sta, maar moet daar alles zelf in orde maken.
Hij heeft geen melkkoeien meer, en het jongvee blijft op stal staan.
Zodoende wordt een gedeelte van het grasland verhuurt voor tulpen,
en de rest wordt gebruikt om te hooien.
Mocht ik gras tekort hebben voor paard en mini op het stukje wat ik heb afgezet,
dan is er altijd nog een stuk gras wat ik voor ze kan afzetten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:43

Ik heb de jkk ook even opgegeven. Vorig jaar alles met de jkk-steker er uit gehaald en het is allemaal terug én meer. Wordt er gek van. Zitten op klei dus nu kan ik er sowieso niks mee. Van het najaar maar weer eens gaan steken en dan een flinke hoop compost er op, hopelijk kom ik er ooit vanaf...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:38

Varekaj schreef:
Ik trek/steek het niet meer uit, is gewoon teveel. En het lijkt nadien rond die plek in 10-voud terug te keren #)
Met spuiten en kalk heeft mijn gras er op zijn minst nog wat aan en duw ik ander kruid ook de kop in. Hoewel ik wel open plekken heb waar het mos/kruid niet meer opkomt heb ik wel nog steeds een relatief goede grasmat. Met goed kalken/bemesten en doorzaaien gok ik er wel doorheen te komen mettertijd. Voordeel is dat het grondwater nog goed staat.

Wat spuit jij op je jkk ? Wij hebben het ooit professioneel laten dood spuiten,koste toen best wel wat.Maar jaren er vanaf geweest,maar nu langs 1 kant een boer zitten die het laten schieten en sindsdien ondanks dat ik het uittrekt vermeerdert het zich maar. als ik nu die beginnende kroppen al kon aanstippen zodat er niks opkomt zou misschien al veel helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:41

Ik lees hier vooral mee, maar als tip tegen Jacobskruid kan ik geven, eerst een vuilniszak eromheen en die dicht tapen, dan uitsteken met zo’n speciale steker (losdraaien). Als je het weg steekt zonder zak verliezen de bloemen hun zaadjes (paniek/ overlevingsreactie?) en uit die zaadjes komen inderdaad weer nieuwe plantjes.. Wij hebben en houden het bijna allemaal weg nu!

Het is ook te herkennen als er nog geen bloemen aan zitten aan zwart met geel gestreepte rupsen, en rode vlindertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:25

Je kan de plant toch nu al wel herkennen en dan uitsteken voordat de bloemetjes erin komen? Tenminste dat is wat ik nu doe maar t zijn er zoveeelllll..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:41

Humpiedumpie schreef:
Je kan de plant toch nu al wel herkennen en dan uitsteken voordat de bloemetjes erin komen? Tenminste dat is wat ik nu doe maar t zijn er zoveeelllll..

Klopt, het eerste jaar maken ze ook nog geen bloemen aan, maar zie je alleen het blad. Als je het een beetje kent kun je het makkelijk herkennen. Maar nu staat bijvoorbeeld ook een plantje in bloei die erop lijkt (even naam kwijt), maar die is dus niet giftig.

Hier een aantal jaren JKK vrij geweest, maar begint nu wat meer te komen omdat ze de bermen minder maaien. Iets waar ik wel voorstander van ben, omdat veel heemplanten en belangrijke insectenplanten daar voordeel uit halen. Helaas vind JKK dat ook leuk, en die zie ik steeds meer. Ik loop zo nu en dan hier in de omgeving een rondje en knip de stelen af bij de grond. Vuilniszak er direct omheen is niet nodig, maar wel direct in de grijze bak gooien ja. Want als je ze laat liggen zie je dat ze na enkele dagen inderdaad zaad maken. (Zelf eens getest want ik vroeg mij af of het een broodje aap-verhaal was of niet).

So far op ons eigen perceel 1 plek waar hij elk jaar weer terugkomt. Het zij penwortelaars, dus ze hebben een lange dikke wortel. Met het uitsteken loop je het risico dat je de wortel in stukjes afbreekt, en die worden dan dus allemaal een nieuw plantje. Daarom "graaf" ik ze bijna uit, maar snap dat dat niet meer te doen is als je er veel van hebt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:42

Zidore schreef:
Ik heb de jkk ook even opgegeven. Vorig jaar alles met de jkk-steker er uit gehaald en het is allemaal terug én meer. Wordt er gek van. Zitten op klei dus nu kan ik er sowieso niks mee. Van het najaar maar weer eens gaan steken en dan een flinke hoop compost er op, hopelijk kom ik er ooit vanaf...

Maar dan ben je toch te laat en heeft het toch kans het te verspreiden.

Ik loop al jaren 3x per jaar de weilanden rond met een schop en steek de rozen ervan uit. Ze krijgen dus amper de kans om op te komen. En na genoeg amper last van die krengen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:35

Ik zorg dat ik in de bloei de bloemen er af knip, zo komen er in ieder geval niet meer bij. Degene die in m’n wei uitgebreid zijn komt door de wortels. Ik had er dit voorjaar gewoon helemaal geen zin in, haat die plant!

Misschien dat ik binnenkort wel weer wat ga doen maar ik kom denk ik met m’n vork niet meer die keiharde klei in, eerst maar eens wat regen...

We hebben 3 ibc vaten en er zijn er al 3,5 leeg, nog nooit meegemaakt.

Die rupsen bij je jkk moet je trouwens koesteren, die eten de bloemen op en zo kan de plant zich ook niet vermeerderen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:42

Zidore schreef:
Ik zorg dat ik in de bloei de bloemen er af knip, zo komen er in ieder geval niet meer bij. Degene die in m’n wei uitgebreid zijn komt door de wortels. Ik had er dit voorjaar gewoon helemaal geen zin in, haat die plant!

Misschien dat ik binnenkort wel weer wat ga doen maar ik kom denk ik met m’n vork niet meer die keiharde klei in, eerst maar eens wat regen...

We hebben 3 ibc vaten en er zijn er al 3,5 leeg, nog nooit meegemaakt.

Die rupsen bij je jkk moet je trouwens koesteren, die eten de bloemen op en zo kan de plant zich ook niet vermeerderen.

Zou het niet meer proberen met de vork. Hier vorige week 3 tanden van de spitvork afgebroken in de klei toen ik een stuk ridderzuring uit wou steken. Dus heb nu een spitvork met 1 tand. :Y)

Het is keihard en ontzettend droog. Normaal gesproken hebben we periode van ongeveer 2 maanden tussen "te nat" en "te droog" om de grond goed te kunnen bewerken. Dat heeft hier nu welgeteld een week geduurd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:44

Zullen we zaterdagmiddag om 14.00 samen een regendans doen?Misschien helpt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:47

Britta31 schreef:
Zullen we zaterdagmiddag om 14.00 samen een regendans doen?Misschien helpt dat.

Heel goed idee _/-\o_

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 02:15

Kan je dat jkk niet gewoon verbranden? Wij gooien thuis altijd azijn over het onkruid en dan de vlammenwerper erop. Zo houden we thuis iig alles in toom.
Op de wei heb ik brandnetels en distels en die maaien we nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:04

Hutcherson schreef:
Kan je dat jkk niet gewoon verbranden? Wij gooien thuis altijd azijn over het onkruid en dan de vlammenwerper erop. Zo houden we thuis iig alles in toom.
Op de wei heb ik brandnetels en distels en die maaien we nu.

Ja lijkt me handig nu met die droogte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:10

Van JKK moet je de hele penwortel er uit halen anders vermeerdert hij weer door.
Overigens voor mensen die JKK er met de blote handen uittrekken... er is bewezen dat de alkaloïden in de plant kankerverwekkend zijn.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:48

Ik heb er vanochtend ook weer een grote bos uitgehaald, die nog niet in bloei stond. Het helpt inderdaad om ze er vroegtijdig uit te halen als er nog geen bloemen op zitten. We hadden eerst de hele wei vol staan 4 jaar geleden, maar dat werd ieder jaar minder en nu heb ik tot nu toe maar een bos gespot :) Maar idd handschoenen aan doen is wel verstandig.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:01

Als stille meelezer heb ik ook een vraag nu het toch gaat over jkk.. hier staat de wei vol met klein kruiskruid (familie van jkk) gister al veel uit getrokken (2 vuilzakken) maar het staat nog vol. Weide moet toch nog eerst eens gehooid worden voordat de paarden erop kunnen. Kan dit kwaad in het hooi of hebben jullie goede tips voor deze eruit te krijgen?
*gaat weer terug onder de meeleessteen* :o

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:12

mutsiii schreef:
Als stille meelezer heb ik ook een vraag nu het toch gaat over jkk.. hier staat de wei vol met klein kruiskruid (familie van jkk) gister al veel uit getrokken (2 vuilzakken) maar het staat nog vol. Weide moet toch nog eerst eens gehooid worden voordat de paarden erop kunnen. Kan dit kwaad in het hooi of hebben jullie goede tips voor deze eruit te krijgen?
*gaat weer terug onder de meeleessteen* :o

Als het familie van het jkk is dan behoudt het ook zijn giftigheid als het gedroogd is. Dus ook in het hooi.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:23

JKK moet je zeker ook niet gedroogd willen! Dus uitsteken maar..

Ik heb ook een vraag: ik ben gevraagd of mijn weiland in iemands mestboekhouding mag opgegeven worden. Ik las eens dat dat geld oplevert. Nu stelt hij mij een dinerbon voor voor 2 personen....
Ik heb het idee hier bekaaid af te komen. Weet iemand hier meer vanaf?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:26

Wij staan ook geregistreerd voor een boer maar krijgen er niets extra’s voor, alleen mest.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:55

Ah oké, bedankt voor je antwoord kvj!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:13

Ik hoop op veel regen woensdag,dat gaat het gras heerlijk vinden.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:44

Zoals ik op buienradar kijk gaat het aankomende tijd elke dag wel regenen, dat zullen we nodig hebben. Het is zo droog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:14

Ik hoop het ook heeeeel hard. Vd week nog even snel wat graszaad erop gooien.
Maar eerst zien dan geloven :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:11

Ik hoorde via via dat een boer per 1 m3 mest, €15 afvoerkosten moet betalen.
Hij kan 50m3 mest kwijt zonder afvoerkosten als hij mijn weiland er op papier bij krijgt.
Dus €750!
Ik had al zo’n idee..