Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:44

Wij hebben bij de ingangen van de weides elastisch koord.
Vind dat zelf fijn werken omdat je dan niet hebt dat het slap gaat hangen, of dat het lint zo strak gespannen is dat je het alleen met pijn en moeite weer vast krijgt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:56

pol013 schreef:
Valt mij wel steeds op in dit soort topics: hoe weinig mensen nog echt fanatiek rijden met de paarden aan huis. Is dat echt door de klusjes aan huis? Of komt het door de kinderen of andere dingen?

Misschien omdat de fanatieke rijders geen tijd hebben om op een forum actief te zijn? :)

Maar aan de reacties te zijn valt het dus nog wel mee...

Mijn belangrijkste reden is dat mijn paard inmiddels heerlijk met pensioen mag en van mij hoeft het rijden echt niet meer zo nodig. Lichamelijk vond ik het ook steeds moeilijker worden en de tijd die het kostte stond me ook vaak tegen. En dat terwijl ik hiervoor 6 jaar op een pensionstal stond met volledige verzorging en een luxe binnenbak en stapmolen. Nu paard aan huis en ik geniet er veeel meer van, maar dan op een andere manier. Paard is ook happier zonder zadel op haar rug.

En de eindeloze reeks van klusjes ( woon hier net een jaar) vereist ook de nodige tijd zodat ook longeren, dubbele lijnen of buiten wandelen er bij in schiet.

Omheining. We zijn simpel begonnen. Dubbele laag koord rondom en over dwars door het midden. Er stond al schapengaas en paaltjes, dus die gewoon gebruikt. strookbegrazing via prikpaaltjes en een dwarskoord. Kosten vielen reuze mee.
In de loop van het tweede weideseizoen door ervaring wat wijzer geworden en steeds meer aangepast naar een manier die net even prettiger werkt in onze situatie. Dus inmiddels meer kleine vaste landjes met meerdere poorten en een pad. Dus ook meer materiaal aangeschaft.

ik dacht dat elke poort het makkelijkst werkte met een veer. Daar weer op terug gekomen voordat ik alle poorten had voorzien van zo;n veersluiting en inmiddels weer tot de conclusie gekomen dat het voor sommige poorten in mijn weiland weer wel practisch is... Of toch gebruik maken van elastiek....

Ik zou dezelfde tip willen geven; begin simpel. Je gaat vanzelf ontdekken wat een goede indeling en manier van werken is en welk materiaal hiervoor het beste werkt. Of dat nu is met strookbegrazing, paddock paradise achtige constructies of kleine landjes die je regelmatig wisselt. Het zou zonde zijn om voor kapitalen aan te schaffen en er dan achter te komen dat je het liever anders had gewild...

En als je met verschillende materialen gaat werken zoals lint en koord. Hou er dan rekening mee dat je voor beide types aparte aansluiting- en verbindingsstukken en isolatoren nodig hebt. Die kun je dus niet makkelijk uitwisselen en dan heb je waarschijnlijk van beide types reserve materiaal nodig. Ik zou dat niet handig vinden.

En inderdaad goed op kwaliteit en aanbiedingen letten! :) Gallagher is topkwaliteit maar kost ook evenzoveel. Goedkoop is vaak duurkoop, maar er is ook genoeg in de middenmoot te krijgen wat ook prima werkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:58

Ik rijd bijna niet meer omdat ik gewoon compleet energieloos ben, zondag nog wel een ritje gepland.
Als iemand van bokt eens mee wil op buitenrit, altijd gezellig ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:01

Ik rijd weinig. Is voor mij geen prioriteit.
Verzorging en dochterliefjes met hun pony's gaan sowieso voor.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:17

Kliek rij ik altijd 2x in de week en we doen 3x grondwerk. Twix train ik ook 5x per week waarvan 1 of 2x onder het zadel. Dat moet als mevrouw de heks een beetje mee wil werken dit najaar 2 tot 3 keer worden.
Ik werk 40 uur en sport 1x per week. Maar geen kinderen wat zeeen van tijd scheelt. En net als [***] laat ik veel kluswerk aan vriendlief over. En ik heb alles dichtbij. Ik heb zelf een gedraineerde bak met een lichtmast en onder het zadel ben ik met een kwartier in het bos of op de club met hele grote binnenbak.
Heb dus eigenlijk nooit een excuus om niet te rijden. En kliek kan niet tegen stilstaan.
Gisteren voor het eerst de kleppen van de drainage dichtgegooid. Ben heel benieuwd hoe de bodem gaat reageren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:28

Ik heb de tool van Gallagher even ingevuld.
Als ik geen schrikdraadapparaat advies wil komt hij met het volgende advies:
* duopack cord 2x 200meter terra
* 6x insultimber hoekpalen
* 4x ecopalen van 1.50meter
* 4x cordspanner met rol-hoek isolatoren
* 20x rol-hoekisolator
* geplastificeerd bevestigingsdraadje (50stuks)
* 1x cordverbinder
* draadklem (gebogen, 10 stuks, inclusief vleugelmoer)
* 1x doorgangsset elastisch cord
* 1x grondkabel diameter 2.5mm (25meter) - 35Ohm/1km

Inclusief BTW 709,-

Als ik wel schrikdraadapparaat advies wil veranderd hij de cord naar lint, geeft het advies voor het B10 apparaat en komt het totaal op 1090,-
Het B10 apparaat: (9V-0,1J)
https://www.gallagher.eu/nl_nl/b10-batterij-apparaat

Zelf heb ik deze nog liggen van de vorige eigenaren: (9V-0,2J)
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... j-apparaat

Mij lijken deze beide een beetje zwak.
De B100 komt wat meer in de richting met 12V-0,8J denk ik
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... j-apparaat

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 14:32

Ik heb een apparaat op netstroom dus kan over die van jou niks zeggen.
Waarom pak je de palen van Gallagher? De eco palen stonden hier als tuinomheining maar ik durf mijn paarden daar niet achter te zetten. Hout staat, vind ik, een stuk steviger. En daarbij zijn ze hartstikke duur.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:35

Nou ik snap niet zo goed waarom die standaard in het advies zitten, ik wil mijn palen namelijk bij www.ecohout.be halen

Robinia palen, diameter 10-12 cm.

Maar blijkbaar vindt Gallagher dat deze palen nodig zijn, de hoekpalen snap ik, maar de eco palen niet, waar hebben ze die bedacht dan?

Ik heb helaas geen netstroom dus ik zal met batterij/accu moeten werken. Nou vindt ik dan niet zo'n groot probleem. Je schaft het apparaat 1x aan en de accu kan je opladen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:35

greendragon schreef:
pol013 schreef:
Valt mij wel steeds op in dit soort topics: hoe weinig mensen nog echt fanatiek rijden met de paarden aan huis. Is dat echt door de klusjes aan huis? Of komt het door de kinderen of andere dingen?

Misschien omdat de fanatieke rijders geen tijd hebben om op een forum actief te zijn? :)

Sorry, deze moest ik even op reageren. Want dat is inderdaad hier zo. Ik kletste hier best fanatiek toen ik weinig kon rijden. En nu ik 4 paarden in training heb staan (2 rijden, 2 beleren) ben ik vooral meelezer.

Ik had zelfs het stipje van het topic af gehaald omdat ik het ook dan niet bij kon benen. Maar nu het onvoorspelbaar buien regent en 2 paarden tijdelijk (gedeeltelijk) uit de running zijn, toch maar weer even bijlezen. Na 4 jaar zomaar afscheid nemen van dit topic gaat niet _O-

Maar ze zijn er dus wel hoor, die fanatieke ruiters met paarden aan huis (en werk er 32 uur bij ook nog).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 14:37

Ah oke. Die palen kun je gewoon skippen maar omdat zij uitgaan van hun palen mis je nu de isolatoren.
Die palen hebben een uitsparing waar koord doorheen kan. Dan heb je geen isolatoren nodig.
Zelf raad ik de W isolatoren aan. Bevalt tot nu toe erg goed. https://www.gallagher.eu/nl_nl/w-isolat ... -175-stuks

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:40

Ik ben echt half wakker geloof ik, was me nog niet eens opgevallen dat de isolatoren missen!
Als ik de palen eraf haal en die isolatoren erbij optel kom ik op 450,- uit. Dat valt me alleszins mee! (even zonder apparaat + aardpen gerekend dan)

Dan komt er wel nog de palen zelf en de onderste rij hout maar, daar dat hou ik zoiezo.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:52

Als je boven een plank een dun draadje wil, dan is vidoflex een aanrader.
Ik heb het gekocht via https://www.thalenstouw.nl/, daar hebben ze meer schrikdraad attributen en stuk goedkoper. Via ikwileenhek.nl krijg je trouwens ook goed telefonisch advies. Ik heb het originele Gallagher cord genomen en dan de isolatoren etc van een ander merk (naam even kwijt), goede kwaliteit en aanzienlijk goedkoper (ook grond kabel). Qua apparaat heb ik de M300 van Gallagher (via lichtnet), bevalt goed. Heb ik ook de paddock op aangesloten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:53

Ik ga van de week even zoeken naar aanbiedingen.
Mijn man vindt het uiteraard weer duur :') >;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:56

Hier stond nog een B merk emmer met potjes (weet niet hoe dat anders heet, maar van die ronde draad ogen zeg maar). Nou die breken echt 10x sneller af dan die van Gallagher, bij de schroef of het oog zelf breekt doormidden. Als je van die ogen kiest zou ik ook zo’n ogen-draaier er bij bestellen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:07

rover_ schreef:
Als je boven een plank een dun draadje wil, dan is vidoflex een aanrader.
Ik heb het gekocht via https://www.thalenstouw.nl/, daar hebben ze meer schrikdraad attributen en stuk goedkoper. Via ikwileenhek.nl krijg je trouwens ook goed telefonisch advies. Ik heb het originele Gallagher cord genomen en dan de isolatoren etc van een ander merk (naam even kwijt), goede kwaliteit en aanzienlijk goedkoper (ook grond kabel). Qua apparaat heb ik de M300 van Gallagher (via lichtnet), bevalt goed. Heb ik ook de paddock op aangesloten.

Van thalens touw heb ik de laatste keer een rol gehad. De turboline doe Gallagher ook verkoopt. Scheelt aanzienlijk in prijs maar wel dezelfde kwaliteit. Staat alleen geen Gallagher op het etiket.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:44

Schrikdraad spul haal ik sowieso per grote emmer of rollen van 1000 meter, dat gaat hier toch altijd wel op. Als ik een klein hoekje wei erbij pak ben ik zo weer 100 isolatoren verder (voor hier iig een klein stukje :+ )

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:58

Die heb ik ook gekocht Belle Boef. Had gebeld en begreep dat het echt de originele Gallagher af fabriek is maar dat het niet een stuk is, dus meerdere lengten op een rol. Dat maakt mij niet uit en het is zoveel goedkoper.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:03

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:07

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:18

Wat een heerlijke dag vandaag! Paarden voor het eerst in weken weer zonder deken en vliegenkap aan het genieten op de wei. Vandaag al een paar buitjes gehad, 6 mm tot nu toe, ze vinden het heerlijk! Vachtjes gaan wel teddy staan, ze zouden zomaar eens in de wintervacht kunnen gaan schieten met de omslag van het weer en de kortere dagen.
Met de gevallen takken en het dorre blad heb ik echt een herfst gevoel. Ik heb mijn wax-jas alweer tevoorschijn gehaald :D
Vannacht wordt het 12 graden, wat een verschil ineens.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:11

greendragon schreef:
pol013 schreef:

Ik dacht inderdaad dat een topic als deze misschien ook een bepaald type ruiter/paardeneigenaar aanspreekt, meer recreatief. Maar dat wisselt dus wel :)

Mijn paard komt dit weekend aan huis te staan (er komt ook een maatje). Ik kijk ernaar uit, maar vind het ook spannend en slaap er slecht van.
Wat als hij uitbreekt, wat als... zucht :')

Karin_deB schreef:
https://www.thalenstouw.nl/webshop/afra ... ingen.html

Zou dit koord ook van gallagher zijn dan?
Zou wel een bizar prijsverschil zijn :oo

Heb je ook al eens op weidezaun.info gekeken? (Of agrishop.nl, Nederlandse versie die iets duurder is)
Daar heb ik verschillende dingen voor omheining besteld en ben goed te spreken over de kwaliteit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:24

Pol013, ik denk meer door de kinderen dat ik minde rijd dan het werken. Ik heb ze nog niet aan huis maar altijd op een eigen weiland of doe het zelf stal gehad . Zonder kinderen ging ik in de ochtend of avond voor of na werk rijden en kon ik gaan wanneer ik zin had. Nu vaker wel zin maar geen tijd en al sik tijd heb moet ik nog tig andere dingen doen.

Vervelend om te lezen dat ik niet de enige ben met slapende voeten in stijve laarzen, al enkele merken gelezen, nu kijken welke zaak de meeste variatie heeft om te passen

Rekening van de da al binnen van de koliek vorige week of wee ervoor ( tijd vliegt!) bijna 200- euro
volgende keer vraag ik toch of een collega tijd heeft ipv de kliniek te bellen . Z weer met de hond naar de arts ivm zijn nagels, ze lijken gewoon los te zitten aan de bovenkant en hij ligt alleen nog maar de hele dag, zal wel pijnlijk zijn

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:48

Lynn_Nikita schreef:
Z weer met de hond naar de arts ivm zijn nagels, ze lijken gewoon los te zitten aan de bovenkant en hij ligt alleen nog maar de hele dag, zal wel pijnlijk zijn

wat een sneu! klinkt inderdaad heel pijnlijk.
DA rekeningen betaal ik en probeer er niet te veel over na te denken. het is een hoort-er-bij dingetje...

Paar weken geleden was mijn gratis-bij-de-pony, is-oud-en-gaat-vast-niet-lang-meer-mee dwerggeit ziek. Twee keer DA langs geweest, eerste keer drie injecties gehad, die niet aansloegen, en daarna nog een keer en dagelijks zelf spuiten 10 dagen lang... Ik heb het bedrag maar gedachteloos ingetikt en op ok gedrukt in mijn bankierapp.... En ik heb me bedacht hoe lief en leuk en braaf het diertje is en hoe goed ze in het afgelopen jaar is opgeknapt en bijgetrokken... :o

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:58

Nou , ik ga toch half een beetje voorzichtig juichen *\o/* .

Mijn shet, die volgens mij nog nooit een automatisch waterbakje heeft gezien in zijn leven, zag ik vandaag meerdere keren, met graasmasker , heel enthousiast drinken uit zijn nieuwe waterbakje, inclusief gebruik van het ventiel!!

Ik ben al blij dat ie zo goed kan drinken uit het bakje met graasmasker, en ik denk dat het graasmasker ook enigszins geholpen heeft met het ontdekken van het ventielstaafje, maar ik had echt het idee dat hij door had wat ie ermee moest doen! Nu staat er bij hem nog een zwarte bak met weetikhoeveel liter water, maar ik denk dat hij veel liever het verse stromende water heeft nu... :=

Nu mijn paard nog. Haar waterton is leeg en heb ik verwijderd uit haar stal. De waterbadkuip buiten heb ik gister leeg laten lopen nadat de stortbuien alle vuiligheid van de afgelopen twee maanden van het dak via de regenpijp in de badkuip had gespoeld. Dus ze heeft nu officieel geen andere optie meer dan het waterbakje. Ik weet dat ze er al uit gedronken heeft, want zoveel water drinken de musjes niet...
En er zit nog een laagje water in, dus dorst zal ze nog niet hebben..... Ik zit dus al de hele dag met een half oog op de webcam gericht te wachten tot ik zie dat ze echt drinkt...
Anders morgenochtend toch nog een emmertje vullen.
Ik was niet van plan om nog een keer haar waterton te gaan boenen en vullen....
fingers crossed...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:25

Het blijft natuurlijk een merrie greendragon :Y)

Door alle berichten hier had ik vanmiddag ineens zin om te rijden. De bak lag er prima bij, pony had er zin in, het was echt heerlijk!!!

Degenen zonder rijpaard wonen allemaal niet bij mij in de buurt volgens mij. Anders mag er gerust eens een ritje gemaakt worden hoor. Regio Drechtsteden.

Afbeelding