Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:27

Gefleciteerd antheman, papiertjes erbij is nooit erg :D

Hout is wel mooi idd maar voor hier ook niet te doen, dat is veel te lang.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:29

Gefeliciteerd Antheman!

Voor Quickstep zou ik dan een halster pony en een halster cob kopen :)

Dat paard dat ik dat aandoe is nog geen 2 jaar oud :o Dat bedoelde ik meer, hihi. Dus op elke kant 1 rondje stap, draf en galop. Galop leek natuurlijk nergens op. Maar Lola wilt zo graag ook meedoen. Als ik Kyra meeneem is het eerst Kyra wegjagen. Als ik Kyra optuig is het mn spullen jatten, gisteren had ze verdorie gewoon het bit al in dr mond genomen. Als ik bezig ben gaat ze eerst boos rennen en vervolgens zo dicht mogelijk erbij staan kijken. En toen ik klaar was en Kyra de spullen in de bak afdeed, liep ik naar voren en hinnikte ze me tegemoet. Nou vooruit, voor deze keer dan :+ Vooral dat ze nu vreselijk overbouwd staat is wel mooi contrast _O-

Dit is trouwens voor mij de enige reden waarom ik de volgende keer een jonkie in de opfok zou doen. Voor de rest bevalt het meer dan prima zo met jonkie thuis.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:01

Ik heb mijn jonkies gewoon thuis in de kudde gehad. Vmbeviel me echt heel goed. Er is genoeg te doen. Ik ben de eerste paar jaar vooral bezig geweest om ze overal mee kennis te laten maken. Behalve borstelen en meelopen en voetjes geven ook dekentjes over ze heen wapperen, met het touw over ze heen slingeren en langs achterkant op de benen en voeten laten vallen, water op benen en voeten, vliegenspray sprayen en weet ik het al niet meer. Kleine vrijheidsdressuuroefeningen (kusjes, apporteren) en wijken voor druk. Ben je toch veel met ze bezig voor je aan het grote werk begint en 'mogen zij ook meedoen'. Ik werk met de clicker, dus die jonkies wilden ook wel koekjes verdienen :D . En alhoewel Sjaak geen makkelijke is, ik kan overal mee slingeren in zijn buurt, zonder dat hij daar van op kijkt. Dat dus weer wel. Vind ik persoonlijk echt een voordeel tov de opfok. Maar ik had hier dan ook wel een volwassen kudde met 2 jonkies en ruimte. Dus dan kan het ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:05

Gefeliciteerd Antheman, ga je nog verder of hou je het hier voorlopig bij?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 10:18

Alles wat jij noemt kan Lola inderdaad Fabster, plus nog fietsen, als handpaard mee, wandelen en we zijn ook al een paar keer naar het water geweest. Alleen clickeren staat nog op de to do lijst. Ik heb er wel een, ergens, maar bij mn eerdere paard was die methode geen succes dus het zit bij mij niet in mijn systeem. Denk dat Lola het heel goed zou doen, die is heel erg gevoelig op geluidjes.

Maar don't worry, ik ga echt en absoluut niet longeren of dingen meer. Ik longeer zelfs met inrijden niet omdat ik de belasting op de volte te zwaar vind voor een paard in de groei. Rechtuit is zoveel beter. Dit was puur even voor haar het gevoel, ik had eigenlijk helemaal geen tijd om iets met haar te doen. Meestal doe ik ook maar eens per 1 - 2 weken iets echt met haar. Natuurlijk in de dagelijkse omgang wel heel veel knuffelen, aandacht, kusjes en zo nu en dan een borstel meepakken als ik Kyra klaar maak :)

Mijn dienst is veranderd, komen ze nu mee, hihi. Maargoed, beter zo dan zoveel weken achter elkaar natuurlijk

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:26

meggiemeg schreef:
Gefeliciteerd Antheman, ga je nog verder of hou je het hier voorlopig bij?

Ik ben nu freestyle instructeur Voest en CR juf. Even genoeg als instructie. Ik overweeg wel om een coachingsopleiding te doen. Ik wil zo graag familie opstellingen doen op eigen erf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 10:33

Leuke combinatie! Jammer dat je niet in de buurt woont. Welk niveau voest heb je gedaan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:00

Donja schreef:
Ik zou niets aan mijn verjaardag doen... maar had al een beetje door dat mijn man wel wat dingen in gedachten had (mocht nl vandaag niet 1 van mijn merries naar de hengst brengen...:P ).
vanmorgen wakker gemaakt door mijn 4 jarig zoontje (om half 7...:') ) met een doosje chocolade (wat hij wel gelijk open wilde maken :+ ) en een kaartje waarop stond dat ik vandaag om 10 uur, 12 uur, half 2, 3 uur en 7 uur vanavond klaar moest staan. Verder mocht ik vandaag lekker met mijn paardjes bezig en hoef ik niets in het bedrijf te doen.
Om 10 uur een lekkere taart, buren op de koffie. Om 12 uur werd er een picknickmand afgeleverd en hebben we heerlijk in de zon op het gras geluncht!
Nu wachten op het volgende.... :D

Ah da's wel heel lief! Leuk bedacht!

Ik lees mee, maar het is hier razend druk met alles rondkrijgen voor het huis. Echt mega spannend eigenlijk :o Notariskosten moest binnen de 6 dagen binnen en we hebben 6 weken voor de hypotheek. Gisteren zijn we de offerte van de bank gaan tekenen :D en hopelijk eind mei-begin juni het finale akkoord van het hoofdkantoor!

Ben het in m'n hoofd al aan het inrichten :P kom tzt hier wel tips vragen voor geschikte (schuil)stallen enz :D :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:16

Gefeliciteerd Antheman!

En Solleke_Noah, kan me voorstellen dat je daar druk mee bent. En ik zou in mijn hoofd ook al lang aan het inrichten gegaan zijn ja, hihi!

Donja, gisteren nog een leuke dag gehad? Waar heeft je man je verder mee verrast?

Ik heb nu een jonge merrie aan huis, maar eerlijk, als ik haar niet had willen laten dekken, had ik een andere opfok gezocht. Ze kwam nu naar huis omdat de begrazing waarin ze stond opgeheven werd, en gezien ik toen al dekplannen had, hebben we besloten haar niet naar een ander begrazingsgebied te brengen. En ik vind het hartstikke leuk om haar al bij huis te hebben, maar ik had het voor haarzelf wel lekker gevonden als ze nog iets langer in een gemengde kudde had kunnen opgroeien zonder dat er altijd mensen zijn.
Maar ach, ze doet het nu prima, ik heb haar de beginselen van meelopen inmiddels geleerd, en komende maandag gaat ze naar de hengst. Super zenuwachtig voor op dit moment, en ik hoop van harte dat ze netjes de trailer op gaat := Toen we haar ophaalden uit de begrazing deed ze het keurig, dus hopelijk nu weer :) En hoop natuurlijk dat alles goed gaat met het dekken :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:21

Gefeliciteerd Antheman. Ik hoor wel eens over familie opstellingen , waar is dat voor en wat kan je er mee?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:33

Caily, dat doe je toch niet, een 2 jarige longeersingelmak maken :n

Je maakt ze gewoon zadelmak als ze 9 maanden zijn :D
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:42

Ga ik net de hoeven van de Belg doen, steekt er een spijker uitvzijn zool :\ . Ik haat dat. Altijd van dit soort dingen als je een paar dagen weg gaat. Gelukkig niet zo n grote, maar toch, hè. Weet niet zo goed wat er mee te doen (hij is er natuurlijk wel al uit). Dus de hoefsmid maar even bericht. Hoop niet dat het heel ernstig is. Dan was dat mijn weekendje weg.... :( Bovendien is het aan zijn andere been dan zijn kapotte knie. Zal je zien dat hij dat straks ook weer gaat overbelasten. Dan weet ik t even ook niet meer. Hij loopt niet kreupel, dus mss valt t mee (hoop ik maar). Het is wel echt een pechvogel. Als er iets is, is het altijd met hem... -O-

Het heeft er in ieder geval niet heel lang in gezeten, want gisteren ben ik ook met zijn hoeven bezig geweest en toen zat het er niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:55

Wat ik doe is zodra de spijker er uit is het gat inspuiten met iets antibacteriëels en er een propje natgemaakt wc-papier in doen. Hierdoor kan er geen vuil bij komen en het propje kun je er met een pincet weer uit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:02

Fabster schreef:
Ga ik net de hoeven van de Belg doen, steekt er een spijker uitvzijn zool :\ . Ik haat dat. Altijd van dit soort dingen als je een paar dagen weg gaat. Gelukkig niet zo n grote, maar toch, hè. Weet niet zo goed wat er mee te doen (hij is er natuurlijk wel al uit). Dus de hoefsmid maar even bericht. Hoop niet dat het heel ernstig is. Dan was dat mijn weekendje weg.... :( Bovendien is het aan zijn andere been dan zijn kapotte knie. Zal je zien dat hij dat straks ook weer gaat overbelasten. Dan weet ik t even ook niet meer. Hij loopt niet kreupel, dus mss valt t mee (hoop ik maar). Het is wel echt een pechvogel. Als er iets is, is het altijd met hem... -O-

Het heeft er in ieder geval niet heel lang in gezeten, want gisteren ben ik ook met zijn hoeven bezig geweest en toen zat het er niet.

Waar zat de spijker? Bacardi is ooit op een blokje hout, met spijker in gelopen en deze zat toen in zijn zool, vrij dicht tegen zijn straal. Ik heb toen 10 dagen zelf 2 keer per dag Penicilline moeten inspuiten.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat mijn jonkie 60 km ver zal staan. Mijn vorige pony veulens stonden dicht aan huis en dan is de verleiding inderdaad zeer groot om er wat meer mee te doen. Nu ga ik 2 keer per maand ernaar toe rijden, gewoon voor de basis erin te hebben. Lekker wat borstelen en een wandeling maken. Het eerste wat ik hem ga leren, is vliegenspray. De 2 die ik nu heb voeden mekaar in hun angst voor sprays, het is ondertussen gewoon een hopeloze zaak geworden.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:08

SandraVerl schreef:
Fabster schreef:

Waar zat de spijker? Bacardi is ooit op een blokje hout, met spijker in gelopen en deze zat toen in zijn zool, vrij dicht tegen zijn straal. Ik heb toen 10 dagen zelf 2 keer per dag Penicilline moeten inspuiten.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat mijn jonkie 60 km ver zal staan. Mijn vorige pony veulens stonden dicht aan huis en dan is de verleiding inderdaad zeer groot om er wat meer mee te doen. Nu ga ik 2 keer per maand ernaar toe rijden, gewoon voor de basis erin te hebben. Lekker wat borstelen en een wandeling maken. Het eerste wat ik hem ga leren, is vliegenspray. De 2 die ik nu heb voeden mekaar in hun angst voor sprays, het is ondertussen gewoon een hopeloze zaak geworden.

O god, ja, die weerzinwekkende angst voor vliegensprays. Mijn shetlander heeft al twee palen uit de grond getrokken door te exploderen wanneer je nog maar met de spuit aankwam...
Heel fijn dat mijn IJslandermerrie het niet eng vindt, maar ondanks de rust van die merrie, was het echt de allergrootste angst van de shet... Inmiddels dus twee palen en een hele hoop tijd verder, en het gáát nu. Soort van. Moet nog steeds erg voorzichtig zijn, maar de echte paniekreacties zijn nu wel weg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:10

DubbelDun schreef:
Wat ik doe is zodra de spijker er uit is het gat inspuiten met iets antibacteriëels en er een propje natgemaakt wc-papier in doen. Hierdoor kan er geen vuil bij komen en het propje kun je er met een pincet weer uit halen.

Dit is een goede inderdaad!

Zelf doe ik een watje met betadine in het gat proppen en dan met elastisch verband de hoef verbinden :) Zou wel voor het proppen even weken in de soda/groene biotex.

Wbt de vliegensprays. Bij mij heeft het enorm geholpen om Gent naast Will te zetten en dan Will iedere dag in te sprayen. Gent vond dit echt niet grappig. Maar gezien Will gewoon gaat slapen als je hem ergens parkeert werd de reactie van Gent steeds kleiner.

Nu kan ik ze allemaal sprayen in de wei gewoon los. Ideaal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:12

Spijker zat vlak bij de steunsel. Afbeelding

Plaatje uit een boek, natuurlijk, maar bij het rondje vlakbij de G.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:14

Maar dat gaatje was echt heel klein hoor! Daar kan ik niks in proppen. Heb het wat weggekeabd met het hoefmis, maar dan zie je al geen gat meer. Daar kan ik niks in doen. Biotex kan wel. Masr wacht ook mijn hoefsmid even af.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:50

Caily ik herken je verhaal met die ontdekkende jonkies. Ik had de mijne al vanaf 3,5 maand (dat was niet helemaal mijn keus). Ze is net na haar vierde voor de kar beleerd. In die periode daartussen hebben we zoveel verschillende dingen gedaan. Meest belangrijke was het wandelen, fietsen (of steppen) en in het bos aan de dll.
Wat ik je nog als tip mee wilde geven; om haar tijdens wandelen, fietsen, handpaard rijden ect een longeersingel met zadeltas om te doen. Niet zodat ze leert gewicht te dragen, maar meer om haar een 'taak' te geven. Om het koppie aan het denken te zetten. Clickeren werkte bij mijn pony ook erg goed (en nog steeds).
Bij mijn pony was het een uitdaging om niet mee te gaan in haar enthousiasme en daardoor te lang te 'trainen'. Je merkt gewoon dat de concentratieboog erg kort is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:59

Jadybabe schreef:
Gefeliciteerd Antheman. Ik hoor wel eens over familie opstellingen , waar is dat voor en wat kan je er mee?

Wat leuk familie opstellingen!
Heb zelf ook eens meegedaan en is echt een super ervaring geweest wat me heel veel gebracht heeft!

Ik wil in de toekomst ook graag n instructeurs opleiding volgen.. en vind centered riding een hele interessante.. maar ik heb het idee dat je met orun (en dan eventueel later cr) meer kan.. Hoe ervaren jullie dat?

Ai spijker in de hoef.. heb ik gelukkig geen ervaring mee

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:07

Ik vond de Orun helemaal niks. Maar ja, dat sloot ook echt niet aan bij wat ik wilde...

Balen van de spijker. Maar niet zo diep als is het goed begrijp?

Ben vanmorgen bij de schade expert geweest. Moest mijn auto gelijk achterlaten... oeps... dat hadden ze niet gezegd, ze zouden alleen kijken... Maar mocht er niet meer mee rijden... heb nu een gebakje gekregen. Maar zometeen komen ze een VW Touran brengen... ik denk dat ik dan wil dat ze wel even over mijn auto doen haha

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:51

Fabster, zou als ik jou was voor de zekerheid even langs de welkoop rijden om een hoefzak te halen. Je hebt natuurlijk kans dat er niets aan de hand is maar als je wel gaat ontsmetten wil je natuurlijk geen nieuw vuil in het gaatje. Het zelfklevend verband lopen ze snel stuk maar als je de hoefzak daar omheen doet blijft alles schoon en kan je paard gewoon buiten lopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:59

Dat is een goeie. Is die er dan in maat trekpaard? Hoop dat ze dat dan ook bij de BoerenBond hebt, want Welkoop bestaat hier niet.

Heb ik ook dotterbloem in mijn weiland. Al die jaren niks en nu ineens her en der een spriet. Irritant. Voor je het weet staat je weiland vol. Ik ben er niet van, maar dit ga ik toch maar meteen spuiten. Ze staan nu toch nog niet op get gras.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:20

Jadybabe schreef:

Dt staat hier beschreven.
http://www.hellingerinstituut.nl/index. ... Itemid=103

Caily, Voest level 1 en CR level 1.
Als het ooit mogelijk is, zou ik wel voor CR level 2 willen opgaan. Maar dat duurt 2 jaar voordat je zover bent wordt gezegd. :)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:21

Jammer sure-lee dat je geen dikke bak hebt meegekregen van de garage; )

Wat een mishandeling zeg. Om ze nu al te laten longeren^^ Nou ik heb malibu eerst voor de kar beleerd en daarna het rijden gedaan. Het trekken kunnen ze beter dan het dragen als ze nog zo groeien. Met hem ook gekke dingen gedaan. Hij was mijn enigste paard en ik kreeg hem toen hij een was. Dus hij was altijd de pineut. Brokjes uit de paraplu eten ipv de voerbak. Wedstrijdjes hardlopen of samen vliegeren. Dat heeft er wel voor gezorgd dat het een dappere dodo is geworden. Slechts bij opvliegende eenden hupt hij opzij omdat die paarden eten haha!

Hoe lang zouden jullie wachten met het plaatsen van een negenjarige ruin (hengst die net is gecastreerd, bekend met dekken) in de wei met ruinen en merries?

Ik zou dat spijkergat ook in de gaten houden. Niet te lang dichthouden want dan gaat het weer broeien met dit weer. En hitte en bacteriën zijn dikke vrienden ^^