Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:24

Hier blijven degenen die normaal ook buiten staan vanacht ook buiten.

Ik wil ze binnenkort ook nog een keer op de weegbrug zetten. We hebben een auto die het voldoende kan trekken (1800kg) maar ook voor ontwormen lijkt het me fijn om te weten.

Moet zeggen dat ik wel schrik van de bijna 200 kg afwijking lees in het eigen gewicht van de trailer!! Ik ga er altijd vanuit dat het gewicht op de papieren zal kloppen!

Wat zijn de kosten ongeveer van het laten wegen op een weegbrug? We hebben ook eentje op het werk, dus zat te twijfelen of ik de moeite zal gaan doen om te proberen of ik daar mag wegen of dat ik gewoon even naar een andere weegbrug zal gaan ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:27

Bij ons hebben ze ook 1 bij de Welkoop. Ik weet niet of dat kosteloos is, maar iedereen heeft wel een boerenbond of welkoop om die hoek met mogelijk een weeg-geval?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:28

Wat zal dat nou kosten...5 euro ??

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:10

Wij hevben ook gekozen voor een auto die ruim voldoende mag trekken. Ik wilde geen kantje-boordje, gewoon vanwege veiligheid.. We trekken nu met een Kia Sorento en dat gaat echt prima, voel je niets achter hangen..

Dekens.. M'n rijpaard staat met een heel kort vachtje (niet geschoren) onder een 400gram. De 3jarige staat op en top in wintervacht en heeft dus niets op :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:18

Urielle, hopelijk voelt je merrie zich snel wat beter..

Er gaat niets boven een vrijdagavond in het donker bij vriestemperaturen door een natuurreservaat achter 2 uitgebroken paarden hollen. Holee! Gelukkig niet de mijne...

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:29

Hier zijn de veulies echt zielig.. ze durven niet over de bevrozen modder :( Ze staan daar dan zo echt heel zielig te kijken ;)
Voor mij (en de paardjes) mag het weer gaan dooien :P

Hier staan ze alledrie onder een 300gr dekens en een regendeken erover.. Heureuze staat precies in haar zomervachtje eronder! :D De grootste staat vrij lang in d'r haren maar dat heeft die altijd als ze niet voldoende in't werk zit/blijft.. De jongste heeft een beetje fijne pluchenvacht maar zeker onder haar deken echt nog redelijk fijn. Ze hebben het zeker warm genoeg en vind de 'koudere periodes' te kort om ze echt onder een dikkere deken te zetten.. :o

Oei Urielle hopelijk alles in orde met merrie en veulen!! Succes!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:30

Hee wat een leuk topic, mag ik mij ook melden?
Mijn paardjes staan ook in de achtertuin :-) de eerste paar jaar stond ook het paard van mijn nichtjes hier, maar de laatste vier jaar alleen m'n eigen beestjes. Heeft ook nadelen natuurlijk, maar ik zou niet anders willen.
Het grootste deel van de wei is gehuurd maar ligt aan onze eigen grond (daar staan ook de stallen op). Ik kwam dit topic tegen omdat ik op zoek ben naar tips voor verharding van de paddock. Hebben jullie ideeën en voorbeelden?
In de huidige situatie is de zwarte grond gemengd met wit zand (zodat er wel gras groeit). Vorig jaar was dit net gedaan en ging het in de winter ook goed, maar de grond is nu al aardig aangetrapt waardoor het een behoorlijke blubzooi is geworden. Ik denk er dus over na om een stukje te verharden. Zelf dacht ik aan die betonnen stalroosters. In ieder geval rond het hooinet moet ik echt wat doen, want daar staan ze echt niet fijn zo. En wellicht nog een stukje verder zodat ik het in afschot richting de sloot kan laten leggen?

En over dekens. Ik heb ze allebei geschoren en ze staan nu onder 400gram. Heb er een los halsstuk bij (met 100gr voering volgens mij) die ik om doe wanneer ze naar buiten gaan.

Bij een loonbedrijf/fouragehandel hier in de buurt hebben ze een weegbrug. Toen ik daar vlas ging halen heb ik de trailer er een keertje op gezet ;-) ik heb een 1,5 paards trailer en ervoor een Audi A4. De auto mag dit makkelijk trekken, maar helaas net geen 2 paards trailer. Lijkt mij leuk en handig om met de paardjes tegelijk weg te kunnen.. maar dat is nog even een toekomstplan.
Ik spaar ook al voor een heleboel andere dingen :p

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:32

Ik heb 20 betonplaten van 2x2 in de paddock liggen. Hier staan de hooibakken op. De rest is zand.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:37

@Lorette: en heb je dan net naast de platen meer last van blubber dan elders in de paddock? (omdat het water van de betonplaten af loopt)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:40

Nee, maar onze platen liggen recht. Daarom kan er wel water op de betonplaten blijven liggen. Ze lopen er wel veel zand op. Een klein laagje laat ik liggen, zodat de hoeven niet teveel slijten. Eens in de zoveel tijd schep ik het zand eraf. Ze smeren wel gigantisch met het hooi, maar dat is een van de belangrijkste redenen om die platen daar neer te leggen. En hoe hobbelig de paddock ook is opgevroren, door dat verharde deel hebben ze altijd een stukje waar ze normaal kunnen lopen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:41

Persoonlijk vind ik het belangrijkste aan een trailer trouwens dat je gewoon naar dekkliniek kan als het mis is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:06

DubbelDun schreef:
@Urielle : hoe ver is ze en is het haar eerste ??

De eerste: j Ze moet 12 april (340 dagen)
Ze stond daarnet te knipogen, verder niet iets speciaals te zien.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:32

Oh gelukkig Urielle. De vanzelfsprekendheid van vroeger dat alles goed gaat heb ik niet meer. Zie overal spoken.
Gelukkig geen dekens hier, scheelt een hoop gedoe. Beweegt iedere dag maar niet zwaar in training en na een buitenrit goed uitstappen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:50

Gelukkig Urielle.

Michelle, was over de foto heen gelezen net met m'n telefoon :P Je paddock ziet er goed uit! Daar heb je nu direct plezier van.

Mensen die een buitenstal hebben: gaat het luik bij een nacht als deze dicht?

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:06

@Lorette: klinkt goed. Liggen de platen bij jou op wit zand? Of heb je puin oid er onder?
Ik heb zo'n slowfeeding hooinet en dat is ideaal. Wat valt eten ze ook netjes op :)

Hier gaan de luiken op een kier. Op het weefrek zit een naambordje waardoor de luiken niet meer dicht kunnen. Dus maak ik ze vast tegen het naambordje aan. Hebben ze wel nog frisse lucht, maar wordt het niet te fris in de stallen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

De paddock is eerst aangelegd en daar zijn de betonplaten later bovenop gelegd. Dus er ligt drainage met wit zand onder.

Ik heb de luiken nog steeds open. Eigenlijk alleen dicht als er een nieuw, jong paard op stal staat en 'ie onrustig is. Dat ik niet ineens een paard over de deur heb hangen... :P
Als het zou inregenen of insneeuwen, dan gaan ze ook dicht. Anders niet, omdat ze graag naar buiten kijken. Ik heb speciaal glas genomen, zodat ze er dicht ook nog wat door zouden zien, maar toch... :+

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

Als het licht vriest gaan de luiken dicht voor de waterleiding, houden we goed omdat de paarden warmte afgeven maar zodra het harder gaat vriezen gaat het water eraf en dan maakt het niet meer uit. Alleen met gure oostenwind wil ik ze af en toe ook een nachtje dicht doen. Mijn merrie kan naar binnen wanneer ze wil, die gaat alleen met oud en nieuw een nacht achter de tralies.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:19

Hier open stallen en dat blijft zo, beste voor hun gezondheid, temperatuur blijft gelijk met buiten , alleen staan ze beschut en droog.
Morgen ook gewoon naar buiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:01

Yontheke schreef:
Urielle, hopelijk voelt je merrie zich snel wat beter..

Er gaat niets boven een vrijdagavond in het donker bij vriestemperaturen door een natuurreservaat achter 2 uitgebroken paarden hollen. Holee! Gelukkig niet de mijne...

:= Altijd fijn achter loslopende paarden aan.Hier 2 weken geleden achter 3 jongen mini shetjes aan.Stonden op een drukke weg en konden we gelukkig op een erf met een hekwerk drijven.Eenmaal op het erf zijn ze getackeld en "afgevoerd"naar hun eigen erf.Door de harde wind was een mechanisch hek een stukje open gewaaid :P

Hier gewoon stoeptegel in opsluitband in de paddock,regen gaat gewoon door de randjes en plassen staan er ook niet lang.

Kijk net naar buiten,ligt flink pak sneeuw...geloof ik niet echt blij mee >;)

Gister zou het hier volgens buienradar een zon overgoten dag zijn...maar ik weet het niet hoor...

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:06

Mooi plaatje. Gister was de zon hier ook ver te zoeken. Maar die rijp overal had ook zeker wel iets.

Hier heb ik 1 deur volledig dichr zodat er een dichte hoek ontstaat. Andere kant is open. Ook als ik ze opsluit blijft 1 boven luik open.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:25

Ligt er bij jullie ook sneeuw Karev? Ben blij dat die van mij blote voeten hebben,vind altijd zo'n gehannes met ijzers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:28

Wat een ellende. Volgens buienradar stopt het gelukkig rond kwart over negen bij ons

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:40

Ik las sneeuw en dacht huh? Lag nog lekker in bed. Naar buiten gekeken maar hier in zeeland ligt gelukkig niks.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:47

Hier wel. Sneeuw met regen en het vriest half op. Lekker glad...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:47

Afbeelding
Gadver vies prutweer.
heb een instant bonte pony :)