Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:17

Gini schreef:
Inderdaad, dat klopt, heb het even nagezocht. Voor jou ligt de grens op 6 uur. Sorry, Bowen én Sees hebben geantwoord. :D Nu er zo echte uren opgeplakt worden vind ik dat het allemaal nog wel meevalt. Mijn paard staat in de winter meer uren op stal dan in de wei, maar die 6 uur overschrijdt ze gelukkig wel ruim.
Want he, begrijp me niet verkeerd. Ik gooi mijn paard ook graag naar buiten. Maar ik merk aan haar dat ze de tijd op stal ook wel leuk en zelfs nodig vindt. Dit in tegenstelling tot de ruin die ik verzorg, dat is echt een paard dat eigenlijk beter 24/7 gehouden kan worden, die zucht nog net niet als ik die op stal zet.

Nee dit klopt niet helemaal :o. Voor mijn paarden vind ik 50/50 het absolute minimum en streef ik naar meer buiten dan binnen. Áls ze naar binnen gaan is het meestal 12u op 12u af en eigenlijk vind ik dat al teveel :o.
De richtlijnen zijn minimaal 4u vrije buitengang maar ik vind dat eigenlijk veel te weinig :o. TENZIJ je daarnaast bijvoorbeeld nog 2 -3u aan het tutten en rijden bent en je paard ook bijvoorbeeld nog een uur in de bak of paddock losloopt. Maw, 8u per dag uit de stal vind ik eigenlijk wel een vereiste (Da's alsnog 16u op stal namelijk) maar voor mijn eigen paarden onacceptabel :o. Of 6u weidegang en 2u rijden bijvoorbeeld.
Het is wéér wat anders als je paard in een grote (groep)stal staat.

Ik ben niet snel tevreden ik weet het :D.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:28

Jientis schreef:
Hopeloze discussie hoor...

Niet echt een nuttige bijdrage in dit topic...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:53

Gini, volgens mij gaat er al iets mis vóórdat je paard gaat rillen (te weinig wintervacht in combinatie met geen beschutting en geen (ruw)voer) :o ?

Shamalarabs, gescheiden kuddes werken natuurlijk ook heel anders dan gemengde kuddes ;).

Gypsy, wat een adorable koppeltje heb jij zeg!

Geyron, als je niet de juiste buitenomstandigheden hebt, zou het imo vanuit het dierenwelzijn bekeken misschien idd beter zijn om niet aan een paard te beginnen :o maar goed dat is vanuit een ander perspectief bekeken misschien wel weer erg cru.

Het creëren van de juiste omstandigheden vergt wel wat werk, inventiviteit en kosten helaas. En soms zal het misschien inderdaad überhaupt niet mogelijk zijn? Maar dan kun je misschien nog eea verbeteren door flinke stallen te bouwen? Is ophogen geen optie ipv bestraten?
Laatst bijgewerkt door Sees op 14-11-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:57

Zo, tig pagina's lezen verder.... :))

Ik vind het juist wel een interessante discussie, want er staan goeie dingen in. Zelf ben ik ook voorstander van zoveel mogelijk naar buiten. Maar wel als de omstandigheden het toelaten. En per paard zijn die omstandigheden nou eenmaal niet hetzelfde. Ik ken een paard dat echt niet gelukkig wordt van 24/7 buiten. Die heeft het na 6-8 uur wel gezien en wil graag naar stal. Staat ook heel tevreden op stal, na contact met soortgenoten en grazen.

Zelf staat mijn haflinger 24/7 buiten (in de Randstad, op klei/veengrond). Maar in tegenstelling tot veel koudbloeden niet met een teddyvacht. Hij is geschoren en staat met deken buiten. Hij is geen moeilijk paard met dekens, dus dit gaat prima. En ook zijn 2 jarige trekpaardmaatje laat de dekens gelukkig heel. Zonder dekens is geen optie, ivm rainrot, dus pas ik dat voor mijn paard aan.
De wei is momenteel een glijbaan, dus die is dicht. Wel staan ze in een stal met uitloop en bak. Zowel de bak als uitloop zijn goed gedraineerd. Ja, ze staan wel eens onder water met zoveel regen. Maar door de goede drainage, loopt dit met een paar uur goed weg. En die paar plasjes die overblijven kunnen ze echt wel tegen. De bodem is gewoon goed, sterker nog, ik rij er zelfs gewoon in als er plassen staan. Gelijk een goede watertraining.

Een paar jaar terug stond hij nog veel op stal in de winter. Overdag een paar uur paddock, maar het grootste deel toch wel in een buitenstal. Hij was fris, druk, chagrijnig, enz. Sinds hij buitenstaat heb ik een veel stabieler paard. Hij kan zelf bepalen wanneer hij loopt, suft, slaapt, eet, kroelt met zijn maatje of juist even alleen staat.
Het kan echt. Maar het moet wel bij het paard passen en de eigenaar moet er wel voor open staan om de omstandigheden aan te passen aan het paard. Voor elk probleem is een oplossing, maar je moet het wel wíllen oplossen, op welke manier dan ook.

Mijn haflinger is er in ieder geval goed op vooruit gegaan. Hij is sociaal, zit goed in zijn vel en mankeert lichamelijk niets. Hij heeft 1x fikse mok gehad, maar dat was meer vanwege een lage weerstand dan vanwege regen ;), mok heeft namelijk een inwendige oorzaak. En 1x rainrot, vanwege een te dikke vacht die niet meer droogde. Dus op advies van DA geschoren en deken op. Probleem opgelost.
Ook sneeuw en ijs zijn geen probleem. Juist omdat hij altijd buiten staat kent hij het terrein en de ondergrond op zijn duimpje, heeft hij geen energie teveel om te moeten rennen (wat veel paarden wel doen als ze van stal buiten worden gezet, even sprintje trekken), geen ijzers, geen gladde bak.
Gaat prima :j

En nee, dit is geen preek om schouderklopjes te krijgen, maar een ervaring van stalpaard naar buitenpaard die ik wil delen. Nu heeft die van mij een stofallergie, dus ik moest noodgedwongen naar een stalling op zoek gaan waar hij zoveel mogelijk buiten kon. Als ik die noodzaak niet had gehad, had ik me er misschien niet eens in verdiept :o. Maar omdat het móest, ben ik rond gaan kijken, veel gaan lezen over de overgang stal-buiten en word je vanzelf creatiever in het bedenken van oplossingen voor de problemen die je tegenkomt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:41

Bowen schreef:
Niet bowen, ik heb namelijk gezegd dat ik het absolute minimum een dagdeel vrije buitengang(uur of 4) met direct sociaal contact vind. Liever zie ik in de nacht binnen en overdag buiten en ideaal vind ik 24/7 vrije keuze of ze binnen of buiten willen staan. Bij alles goede omstandigheden(stal en buitengang) en afgestemd op het individu.

En ook bij honden en katten vind ik dat je moet voldoen aan hun basisbehoeften. Wil je een kat binnenhouden, dan zal je je huis om moeten bouwen tot kattenparadijs waarin dat dier zijn behoefte kwijt kan, een hond hoort genoeg te lopen en een mentale uitdaging te krijgen en ga zo maar door.

O weer fout, zie je, ik kan beter geen namen er aan plakken. :D
Maar wat je dus met katten en honden doet, kun je ook met stalpaarden doen. Dan zorg je dat er genoeg mogelijkheden zijn om de aanpassing niet onaangenaam te maken.
Zoals dus zeer ruime stallen met halve wanden en open genoeg voor natuurlijk licht en lucht, uitzicht, voldoende ruwvoer aanbieding, wellicht twee of meer in een box, eventueel nog een speeltje etc. En daarnaast beweging en aandacht, uiteraard. En het liefst ook vrije beweging.
Dan voldoe je aan de basisbehoeften, maar gewoon overdekt... ;)

@gini : Dank je wel voor het uitleggen wat ik inderdaad bedoelde. Ik was al weer weg en heb die reactie dus niet gezien.

Los van alles:
Eerlijk gezegd sta ik versteld dat het op bokt mogelijk is gebleken 84 pagina´s lang gewoon een kalme discussie op niveau te hebben.... *\o/*

Daihyo

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:57

Overdekte loopstal zie je bijvoorbeeld nog wel eens in de opfok. Een grote ruimte, waar ze met 4-6 paarden kunnen lopen. Vrij, maar toch op stal. Dat zou een prima alternatief zijn in de winter :j
Maar.... daar moet je ook de ruimte voor hebben, de vergunningen voor krijgen, de financiën voor hebben om neer te zetten. Een buiten oplossing is dan toch makkelijker :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:05

Voor een schuilstal buiten moet je ook de mogelijkheden en een vergunning hebben.
Er zitten overal wel haken en ogen aan, het is vaak puzzelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:14

Met een loopstal heb ik ook geen problemen, maar ook dat lijkt me niet ideaal om 24/7 in te staan, vanwege frisse buitenlucht en gebrek aan zonlicht en dat soort dingen. Maar een loopstal met soortgenoten lijkt me veel fijner dan een normale box. Net als ruime stallen met halve wanden bijvoorbeeld. Maar dan nog zou vrije buitengang wel een vereiste zijn voor mij. Wellicht dat ik dan genoegen zou nemen met bijvoorbeeld 8 uur per dag.

Bij ons mag een schuilstal enkel geplaatst worden als hij verplaatsbaar is. 'Verplaatsbaar' is een ruim begrip en ze controleren gelukkig niet al te snel. Maar het handigst is om je paddock te laten grenzen aan een gebouw dat al bestaat en daar dan een overkapping te maken, of te laten grenzen aan een al bestaande stal en die dan openzetten (eventueel verbouwd).. Wel jammer dat de gemeente dit soort dingen die echt bijdragen aan welzijn zo moeilijk maakt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:21

Lusita op die manier die jij beschrijft heb ik ook minder moeite met meer uren op stal (nog steeds wel met een minimum vrije buitenuren hoor).

Vogeltje, dat vind ik idd ook. Maar het welzijn van dieren is ondergeschikt en loopt hopeloos achter als je het mij vraagt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:28

De gemeentes houden zich meer bezig met lansschapbeheer lijkt mij?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:32

Toen ik op zoek was naar een paard kwam ik bij iemand en die hield 4 hengsten (die met elkaar waren opgegroeid) in een grote loopstal, de hele winter 24/7. Maar dat was écht een hele grote loopstal, ik denk vergelijkbaar met driekwart rijbak. Dit is natuurlijk een heel ander verhaal dan standaard boxen, en ik vond dat die paarden er best prima bijstonden :) (zeker als je bedenkt hoe de gemiddelde Nederlandse hengst zijn leven slijt). Die mensen zaten in Zeeland op kleigrond en zakten ook tot halverwege hun kuiten in de modder. Zij waren overigens ook bezig om een stuk aangrenzend aan die loopstal te bestraten, zodat de paarden toch een uitloop naar buiten kregen. En ze hadden ook een paar grote boxen met halve wanden. Daar stond hun dekhengst in, tegenover een merrie met de dochter van die merrie en die hengst. Die konden zelfs neuzen. Waren wel shires dus misschien niet de allergrootste heethoofden ever.

Lusitana schreef:
De gemeentes houden zich meer bezig met lansschapbeheer lijkt mij?

Inderdaad is landschapsverrommeling het argument...

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:07

Urielle schreef:
Ik naar een andere stal verhuisd en gewaarschuwd voor zijn asociale gedrag tegen andere paarden.
Die lachten er ook mee. En toen kreeg ik een paar dagen later een telefoontje: ze hadden het toch eens geprobeerd en mijn paard had hun sportpony zo kreupel geslagen dat hij definitief ongeschikt was voor de sport en mogelijk ook voor recreatie maar dat kon nog een optie zijn. Of ik maar even wilde dokken. Dachtutnie :n , wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten!

Hmmm dit is een apart geval, je had er ook verzekeringswerk van kunnen maken.
Maar begrijp wel, dit zijn uitzonderingsgevallen. Paarden die zo a-sociaal geworden zijn, dat krijg je er bijna niet meer uit. Ik betwijfel of er paarden zijn die zo geboren worden. En voor dit soort paarden is het beter om ze dan idd maar apart te huisvesten.

Ik zou mijn paarden NOOIT in een 24/7 stal zetten. Ik vind een stal met tralies er tussen eigenlijk maar een 'gek' idee.
Mijn eigen paarden heb ik geprobeerd 24/7 op het land te laten, maar mijn ruin is 'gewend' om op stal te staan. Hij krijgt in het najaar een dipje en wil op stal. Ik ga hem dan ook niet plagen door hem op het land te laten.
Nu is hij revaliderend en moet hij zijn energie sparen om aan te komen, hij maakt geen wintervacht aan en staat met een dikke deken een aantal uurtjes per dag op stal met gelukkig wel weidegang.
Mijn andere paard kán wel op stal maar vervet dan helemaal en die is een stuk gelukkiger als ze lekker buiten staat met soortgenootjes, die wil ik niet op stal hebben.

Ik ben ook niet tegen paddocks, maar zie ook vaak paarden een paar uur per dag honger te lijden in een bak/paddock. Die hebben geen weidegang. Sja denk ik dan, mijn oplossing zou het niet zijn.
Soms moet je creatief zijn, 'iets' tegemoetkomen aan het welzijn van je paard. Dan is een kleine weide of paddock nog altijd beter dan een stal van 3x3.
Ikzelf zou ook apathisch worden als ik de hele tijd in mijn slaapkamer opgesloten zou worden en ik moest liggen in mijn eigen uitwerpselen, die naast mijn voer op de grond liggen.

Overigens is mijn ruin zo gemaakt door zijn vorige eigenaresse. Die dacht ook dat hij op een mooie herfstdag zonder transportdeken in de wei 'het koud' zou krijgen, als hij langer dan een half uur zonder deken stond. 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:34

Sees schreef:
Citaat:
Geyron, als je niet de juiste buitenomstandigheden hebt, zou het imo vanuit het dierenwelzijn bekeken misschien idd beter zijn om niet aan een paard te beginnen :o maar goed dat is vanuit een ander perspectief bekeken misschien wel weer erg cru.

Ja, vind ik te kort door de bocht. Als ik zie hoeveel (kleinschalige) stallen hier in de regio sluiten; die mensen hadden het misschien prima voor elkaar voor hun paard maar moeten nu noodgedwongen op zoek naar iets anders. En dan heb je hier wel een probleem met het huidige aanbod van vooral grote (massa) stallen, waar de paarden de hele dag binnen staan en waar je je helemaal scheel voor betaalt.
Wij hebben hier een stal die adverteert met "een van de weinige stallen in de regio waar je paard weidegang krijgt" en ja, dat is helaas waar. Deze stal zit voor zover ik weet momenteel ook vol.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:55

In bepaalde regio's zijn er toch ook echt wachtlijsten van een half jaar of langer? Ik hoor dat zo wel eens op Bokt... man o man... dan stap je niet zomaar even over:=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:52

Sees schreef:
Gini, volgens mij gaat er al iets mis vóórdat je paard gaat rillen (te weinig wintervacht in combinatie met geen beschutting en geen (ruw)voer) :o ?

Dat kan inderdaad. Mijn paard heeft niet de dikke, stugge vacht van -laat ons zeggen- een Fjord. Beschutting heeft ze en zoekt ze ook op. Ze krijgt onbeperkt hooi gevoerd. De enige manier om haar nog meer hooi te laten eten is via dwangvoeding en dat lijkt mij nou ook zoiets om te doen. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:55

Joh, zelfs mijn Berner Sennen met haar dikke berepels ligt nu maar opgekruld in een hoekje als ze bij droog weer in haar buitenstuk mag lopen. De beesten zijn dit weer best zat. Vandaag ook weer regen met bakken uit de lucht, dat vinden de dieren net zo goed niet fijn.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:56

Hier ook schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer en toch ook trillen. Tja als het zoo lang aan een stuk regent en idd mijn KWPN'er heeft toch een hele andere vacht als een fjord.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:11

Ik heb niet alles doorgelezen.

Ik doe niet over veel dingen heel moeilijk, en vind echt niet heel snel iets "zielugh", maar een paard die zo goed als altijd op stal staat vind ik wel heel sneu! Ook iedereen die roept dat een paard het fijn vind op stal te staan, dat is hartstikke aangeleerd gedrag. Mijn merrie ging bij mijn vorige stal in de winter rond 5-6 uur naar binnen, in de zomer bleven ze vaak staan tot het donker werd. Ik vond hier in principe niets mis mee. Ook mijn merrie stond 's avonds aan het hek. Dan wist ze namelijk dat ze haar brok kreeg en een lekkere berg hooi helemaal voor haarzelf om de nacht door te komen. Ze kon dan ook lekker tot rust komen. Toch hebben we haar sinds een paar maanden 24/7 buiten staan en ik kan met zekerheid zeggen dat ze is opgebloeid. Wij mensen zijn veel te voorzichtig met onze paarden en laten ze te weinig paard zijn. Omdat ze gewend is aan dekens en stallen maakt ze weinig vacht aan en werken we wel met dekens. Voor de rest proberen we alles zo natuurlijk mogelijk te houden. Ook heeft ze een ruimte zandpaddock met inloop stal waar ze altijd in kunnen schuilen mochten ze dat willen. Ze staan er alleen nooit in :+ Ik was ook heel bang dat mijn merrie haar tijd op stal nodig zou hebben, dat ze het zou gaan missen. Nu ze in de "kudde" (met 3 paarden) 24/7 buiten staat vermaakt ze zich prima. Nogmaals, ik vind paarden die alleen voor de nacht op stal komen in principe niets mis mee. Eerst zijn ze zoet met hun hooi en daarna gaan ze vaak slapen. Maar een paard die een hele dag in een vierkant hok staat, en alleen eruit komt om even snel de paddock op te mogen of aan het werk te moeten, nee daar kan ik niet bij. Dat zulke stallen uberhaubt bestaan verrast me ontzettend. Ik vind stallen waar de paarden alleen 3 uurtjes per dag naar buiten gaan al verschrikkelijk. En dan als excuus gebruiken dat hun paard dit fijn vind. Een paard went er hooguit aan ja, en dat is al erg genoeg.

edit: Mijn merrie is overigens sport gefokt en bij vorige eigenaren ook in de "hoge" sport gebruikt, die was voordat ze bij ons kwam dus ook helemaal verzorgt zoals de mens dit het liefste had. Zelfs voor haar is dit mogelijk.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:45

VogeltjeM schreef:
Snollygoster: hier staan ze dus niet op klei maar op tegels en gestort zand. Er valt best iets van te maken ondanks kleigrond, dat is wat ik wilde zeggen.En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Oh ja ik weet best dat er iets van te maken valt, maar wij zijn niet de baas op stal :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:47

Gini schreef:
Sees schreef:

Dat kan inderdaad. Mijn paard heeft niet de dikke, stugge vacht van -laat ons zeggen- een Fjord. Beschutting heeft ze en zoekt ze ook op. Ze krijgt onbeperkt hooi gevoerd. De enige manier om haar nog meer hooi te laten eten is via dwangvoeding en dat lijkt mij nou ook zoiets om te doen. :D

is je paard wel goed op gewicht?Voor sommige paarden is zelfs onbeperkt ruwvoer niet genoeg om de kachel goed aan te houden ;)
Ligt aan leeftijd,ras.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:55

Lusitana schreef:
Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.

Hier even op terugkomende; Hoewel ik ze overdag zomer en winter, weer of geen weer, altijd buiten heb, weliswaar met een modderstukje maar ook ruim voldoende gras, pleit ik hier voor de mensen die soms gewoon geen keuze hebben in de randstad in de wintermaanden bijv. En ik ben niet specifiek tegen paddocks, het is immers ook een manier van vrije beweging.

Maar... Als ik moet zeggen wat ik persoonlijk voor mezelf, mijn paarden en de paarden in mijn zorg, genoeg vind; dan ga ik never akkoord met paddocks of dagen achtereen langer dan een uitzonderings-weekendje 1x in de zoveel tijd op stal. Een paard hoort niet op zand, in gras zit heel veel wat niet meer in ruwvoer zit. Ze groeien er beter van, ze ogen veel gezonder. Ik zie hier het duidelijke verschil tussen de maanden dat het sneeuwt en vriest en het gras echt op is omdat de winter te lang duurt (zoals afgelopen winter dus) en ze dus van ruwvoer leven ipv gras en het moment dat het gras weer groeit.
Ik vind het niet genoeg als ze zonder moeten. Eind vorig jaar had ik te veel paarden staan, alles in gebruik, dus toen de winter te lang duurde kwamen we gras tekort. Dat zal deze winter niet gebeuren, tenzij we vanaf december tot en met mei sneeuw en temperaturen onder de 10 graden hebben :+ Alles wat betegeld of volgestort met zand is, is GEEN GRAS. Zo simpel is het.

Dat gezegd hebbende; ik denk dat je voor dit topic onderscheid moet maken tussen wat jij voor jouw paarden als minimum stelt, en wat je vind dat de rest van nederland als minimum moet hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:59

als ik mijn paard op gras zet, ligt hij over twee dagen met zijn hoeven omhoog.
In gras zit op het moment niet veel meer dan een hoop water en fructaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:14

Jimmyke92 schreef:
Ook iedereen die roept dat een paard het fijn vind op stal te staan, dat is hartstikke aangeleerd gedrag.

Vanaf veulen vindt mijn paard de stal gewoon fijn hoor. Pas op, ze staat heel graag buiten en dolt graag wat met anderen. Maar ze vindt het ook wel weer goed wanneer ze even in haar eentje kan gaan staan suffen of hooi knabbelen in de stal.
En aangeleerd gedrag? Als je dat als argument gaat nemen, dan kan je daar alles wel op betrekken. Het feit dat jouw paard achter het stroomdraadje blijft staan is ook aangeleerd gedrag. Weg dus maar met draadje? Denk het niet. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:16

ShamalArabs: bij ons gaan ze ook het gras op hoor, maar niet onbeperkt, ze gaan een paar uurtjes. :) Enerzijds om het gras te sparen en anderzijds omdat het koudbloeden zijn met een grote aanleg tot overgewicht. Zeker niet alle paarden gedijen bij onbeperkt gras, al zal het ook wel schelen wat voor soort gras het is natuurlijk. Wat wel grappig is: ze kunnen bij ons vanuit de paddock dan het gras op lopen. In de zomer zijn ze hartstikke enthousiast over het gras en komen ze echt pas terug als je ze gaat halen, maar in deze periode verkiezen ze weer het ruwvoer. Ze hebben blijkbaar in de gaten waar ze het meest uit halen, of misschien zit er nu gewoon geen smaak meer in het gras :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 14-11-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:16

Er is een Britse eventer die gras kweekt in bakken om haar paarden te voeren (zeg maar een plag per paard, ze kunnen het afgrazen). Dat is dus heel beperkt, maar wel wat gras per dag. Schiet me even niet te binnen hoe ze heet.
Maar die is dus ook gewoon even gaan denken hoe ze toch gras kan geven.
Er zijn ook mensen die gras snijden (heb ik zelf ook gedaan toen ik geen gras meer op mijn land had waar ik eerst woonde).

Maar, zoals geerke zegt, gras kan ook schadelijk zijn. Sommige ponies staan met goede redenen niet op gras!

Ik zou willen dat ik de opname van een van mijn ponies drastisch kon verminderen.