Gini schreef:Inderdaad, dat klopt, heb het even nagezocht. Voor jou ligt de grens op 6 uur. Sorry, Bowen én Sees hebben geantwoord.Nu er zo echte uren opgeplakt worden vind ik dat het allemaal nog wel meevalt. Mijn paard staat in de winter meer uren op stal dan in de wei, maar die 6 uur overschrijdt ze gelukkig wel ruim.
Want he, begrijp me niet verkeerd. Ik gooi mijn paard ook graag naar buiten. Maar ik merk aan haar dat ze de tijd op stal ook wel leuk en zelfs nodig vindt. Dit in tegenstelling tot de ruin die ik verzorg, dat is echt een paard dat eigenlijk beter 24/7 gehouden kan worden, die zucht nog net niet als ik die op stal zet.
Nee dit klopt niet helemaal
. Voor mijn paarden vind ik 50/50 het absolute minimum en streef ik naar meer buiten dan binnen. Áls ze naar binnen gaan is het meestal 12u op 12u af en eigenlijk vind ik dat al teveel
. De richtlijnen zijn minimaal 4u vrije buitengang maar ik vind dat eigenlijk veel te weinig
. TENZIJ je daarnaast bijvoorbeeld nog 2 -3u aan het tutten en rijden bent en je paard ook bijvoorbeeld nog een uur in de bak of paddock losloopt. Maw, 8u per dag uit de stal vind ik eigenlijk wel een vereiste (Da's alsnog 16u op stal namelijk) maar voor mijn eigen paarden onacceptabel
. Of 6u weidegang en 2u rijden bijvoorbeeld.Het is wéér wat anders als je paard in een grote (groep)stal staat.
Ik ben niet snel tevreden ik weet het
.
.

(zeker als je bedenkt hoe de gemiddelde Nederlandse hengst zijn leven slijt). Die mensen zaten in Zeeland op kleigrond en zakten ook tot halverwege hun kuiten in de modder. Zij waren overigens ook bezig om een stuk aangrenzend aan die loopstal te bestraten, zodat de paarden toch een uitloop naar buiten kregen. En ze hadden ook een paar grote boxen met halve wanden. Daar stond hun dekhengst in, tegenover een merrie met de dochter van die merrie en die hengst. Die konden zelfs neuzen. Waren wel shires dus misschien niet de allergrootste heethoofden ever.
, wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten!
Ik was ook heel bang dat mijn merrie haar tijd op stal nodig zou hebben, dat ze het zou gaan missen. Nu ze in de "kudde" (met 3 paarden) 24/7 buiten staat vermaakt ze zich prima. Nogmaals, ik vind paarden die alleen voor de nacht op stal komen in principe niets mis mee. Eerst zijn ze zoet met hun hooi en daarna gaan ze vaak slapen. Maar een paard die een hele dag in een vierkant hok staat, en alleen eruit komt om even snel de paddock op te mogen of aan het werk te moeten, nee daar kan ik niet bij. Dat zulke stallen uberhaubt bestaan verrast me ontzettend. Ik vind stallen waar de paarden alleen 3 uurtjes per dag naar buiten gaan al verschrikkelijk. En dan als excuus gebruiken dat hun paard dit fijn vind. Een paard went er hooguit aan ja, en dat is al erg genoeg.