[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:29

Brendaaaa schreef:
Mocht iemand interesse hebben; ik heb een hooinet SMHS maat medium te koop. Is alleen in november, december en januari gebruikt. Gaat weg wegens verandering van stal. Nieuwprijs is meer dan 50 euro. Ik hoor het eventuele bod wel via pb.

Als het goed is ie verkocht, ik heb in elk geval meer dan genoeg reacties, bedankt allemaal!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:37

Momenteel heb ik een palletbox als slowfeeder werkt super als het niet te hard regent, dan staan de paarden liever binnen en krijgen ze op het einde de onderste laag er niet meer uit.
's Avonds krijgen ze hun hooi in fijnmazige netten 2x2 op stal (deuren blijven open staan) in de winter en in de zomer wanneer het te slecht weer is.

Ik heb nu een opa die heel graag meehelpt. Laatste tijd vond ik het zo raar dat er zoveel hooi verspild lag in de stallen, wat blijkt door zijn slecht zicht lukt het hem nietmeer goed om de netten te vullen en legt het gewoon los in de stallen, hij geraakt gefrustreerd in al die touwtjes en om knoopjes te maken.
Ik dacht dat ik ze hier had gezien een soort hooiruif maar ook met fijne mazen? Mijn opa helpt zo graag nog mee en dat wil ik hem niet afnemen. Zijn er tips voor handige hooiruiven/slowfeeder systemen voor in de stal. Ik wil niet zo een bak die ik in de stal moet plaatsen en ook liefst niets in het hout want soms denk ik dat ik bevers op stal heb ipv paarden :+

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:50

Ik heb voor de weinige keren dat mijn paard op stal staat dit in elkaar geknutseld :
Afbeelding

Vanboven enkele musketonhaakjes eraan om het net dicht te houden en klaar.
Het is ook makkelijk te vullen en het hangt als het leeg is zo goed als op de grond.
Geen gevaarlijke stunten (paard is bekend met hooinetten) en eten voor een hele nacht :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:56

Kun je niet als je opa voert wat losse hooinetten gevuld en al klaar leggen?
Dat hij alleen hoeft op te hangen aan een haak o.i.d?
Ik heb zelf 2 grote hooiruiven naast al mijn netten. Alleen die zijn hand gemaakt door een kennis (vanwege de speciale afmetingen) dus daar kan ik je helaas niet mee verder helpen.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:05

Dat is het net, mijn opa helpt echt nog graag mee (paarden staan bij hem op zijn land) ik heb al eens de hooinetten gevuld voor hem. En hij was daar toch niet zo graag bij :) Vb als ik een dag verlof heb en ik zeg dat ik de paarden smorgens zal doen, zou hij het nog liever zelf doen :)

Zinzi_jewel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:20

Ik heb van die 4 kante netten.
Aan de bovenkant open. Die zijn makkelijk te vullen.
Ook voor opa,s

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:38

Cha_mira:
http://youtu.be/FLWgoQQiWHw
Enige wat ik zo kan bedenken....

Hier is mijn Huck net vandaag binnen gekomen! Alleen nog even elastisch koord halen, en dan van het weekend mijn bak afmaken! (Versie 0.1 beviel mij maar ook de staleigenaren erg goed al!)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:48

Hallo, mag ik even binnenvallen in dit topic?
Ik ben opzoek naar een slowfeeder, ik heb echter nogal wat ogen en haken waar ik op moet letten.
Het zou moeten dienen voor de 2 pony's.
De ene is een welsh en heel makkelijk qua eten, eet overal uit. Echter is hij een eczemer en schuurt dus aan de palen.
De andere is een 1,5 jarige en nog hengst, en speelt nog graag met dingen. We hebben flex-emmers om te voeren zodat hij er mee kan stoeien.
Ze staan 24/7 buiten met een grote schuilstal( Hier hangt in het midden een stroomdraad in tegen schuren/duwen/bijten/stampen tegen wanden.

Ik ben bang met hooinetten aan houten palen dat de welsh er aan gaat schuren..
Met een kuip met netten of roosters erin ben ik bang dat de jaarling hem omgaat gooien en ze dan niks meer te eten hebben..
Iemand die slowfeeders gebruikt bij een eczemer en bij een jonge pony? Wat zijn jullie ervaringen en welke gebruiken jullie?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:59

Een fijnmazig hooinet ophangen aan een dik touw, zodat het vrij kan bewegen, dan kunnen ze er niet aan schuren en het houdt ze lekker bezig. niet te laag hangen en echt een dik touw gebruiken zodat het niet in de knoop kan. Heeft kennis van mij ook, werkt prima.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:01

En waar kan ik het aan ophangen? Weide is omheind met palen en stroomdraad aan de binnenkant, in de stal hangt ook stroomdraad..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:21

Aan het dak van je stal bijvoorbeeld, zodat het helemaal vrij hangt, of als je een luifel voor je stal hebt daaraan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:25

Mijn dak is 3,5m hoog.. Heb ook geen luifel helaas..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:46

Hier heb ik het zelfde probleem! Ook een paard waar schuurt. Wat ik nu heb gedaan is mijn hooinetten als onderdeel van de omheining gemaakt. het stroom heb ik er achter langs gemaakt, ik zal vanmiddag eens foto's maken. Wat ik ook nog van plan ben is om een soort galg te maken (van een hele dikke paal) wij hebben hier hele lange palen liggen die wil ik dan aan de andere kant van de omheining zetten en dan het hooinet daar aan hangen :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:02

MelissaV schreef:
Mijn dak is 3,5m hoog.. Heb ook geen luifel helaas..

Is toch geen probleem, touw eenmalig aan je dak hangen en dan haak of ring o.i.d. onderaan en daar je hooinet aan bevestigen

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:17

Dat gaat toch bungelen als ze daar van willen eten?

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:18

Zelfde ontwerp als Elegance wel eens vaker gezien. Een slowfeed container of bak die in de omheining verwerkt is. Opening met net onderin en hier (ver genoeg) boven stroomdraad.

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:20

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:21

Handig systeem voor het veulen, de welsh durft echter niet in de buurt van de stroomdraad te komen..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:35

MelissaV schreef:
Dat gaat toch bungelen als ze daar van willen eten?

Ja dat is juist goed, vertraagd het eten en ze worden er snel genoeg handig in hoor.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:38

Maar dan eten ze dus met hun hoofd omhoog, lijkt me niet echt de bedoeling..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:43

Nee dat ligt er toch aan hoe hoog je hem ophangt, vlak boven de grond ophangen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:47

Dan gaat het veulen er mee lopen stoeien daarom wil ik geen netten en roosters..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:13

Een kuub bak en daar een net in vast maken. Daar gaat je veulen niet mee stoeien.
Je welsch misschien wel schuren.
Anders zijn er niet veel opties over

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:18

Lijkt mij handiger te zorgen dat het paard geen jeuk meer heeft, dan zorgen dat het dier met jeuk niet kan "krabben". (Bedenk eens in jeuk te hebben en er niks tegen te kunnen doen....)
Want anders zal er geen oplossingen zijn ben ik bang.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:00

+1