Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
b485 schreef:De shetlander kan nog al eens een venijn zijn tov de welsh. De welsh zou dus niet in de stallen mogen kunnen want ik vrees dat er dan ruzie komt (elke stal heeft 1 uitgang).
xKnol schreef:Sorry, maar ik begrijp niet echt waar dit voor nodig is? Je paard afwisseling geven? Wat is er mis met de normale paardenwei? Wil graag uitleg van iemand, want vind het een beetje vaag, misschien begrijp ik het idee niet goed. Mijn paard zou echt niet uit zichzelf over "obstakels" heen springen terwijl hij ook lekker kan eten.. haha, was dat maar zo. Bovendien zou hij het rondje niet eens afmaken en zou ik zelf het pacours kunnen lopen om hem op de helft op te halen als ik hem wil gaan poetsen/rijden. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje raar, maar misschien begrijp ik het idee niet goed?
pmarena schreef:xKnol schreef:Sorry, maar ik begrijp niet echt waar dit voor nodig is? Je paard afwisseling geven? Wat is er mis met de normale paardenwei? Wil graag uitleg van iemand, want vind het een beetje vaag, misschien begrijp ik het idee niet goed. Mijn paard zou echt niet uit zichzelf over "obstakels" heen springen terwijl hij ook lekker kan eten.. haha, was dat maar zo. Bovendien zou hij het rondje niet eens afmaken en zou ik zelf het pacours kunnen lopen om hem op de helft op te halen als ik hem wil gaan poetsen/rijden. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje raar, maar misschien begrijp ik het idee niet goed?
Bijna geen 1 paard zou uit zichzelf over obstakels gaan , als hij kan vreten. Daarom is dat idee van het Paddock Paradise er juist![]()
Zodat die knollen wat meer bewegen , en wat meer geprikkeld worden om wat meer van hun soorteigen gedrag te vertonen , dat vinden die beesten hartstikke leuk.
Vergelijk het met een dierentuin , waar aapjes hun eten niet gewoon op de grond voor hun voeten neer gegooid krijgen , maar het her en der verstopt wordt in gaten en boomstammen enzo , zodat ze het zelf moeten zoeken en wat na moeten denken over hoe ze het nu het beste te pakken kunnen krijgen. Vinden die beesten geweldig , is geestelijk en lichamelijk ook veel gezonder (en leuker en interessanter) voor ze dan dat ze gewoon voor de voet op kunnen vreten en verder zich maar een beetje staan te vervelen.
Een paard in de natuur heeft looproutes van de ene plek naar de andere. Er is een route naar een drinkplaats , een route naar bomen waar ze kunnen schuilen tegen ongedierte / zich eens lekker kunnen schuren , een route naar een stuk zand waar ze lekker kunnen rollen , een route naar een veilige , overzichtelijke slaapplaats , enz. enz.
Het prikkelt een paard gewoon op een hele gezonde manier als ze ergens naartoe willen en daarvoor een route moeten kiezen.
En als paarden wel de luxe hebben om heel veel buiten rond te lopen , maar daarvan niet de hele tijd op het gras mogen , dan is het natuurlijk geweldig voor ze als ze een hele looproute met afwisselende stukken hebben waar ze op mogen lopen , in plaats van een saaie vierkante paddock waar geen reet te beleven valt en ze alleen maar wat staan te hangen en vervelen totdat ze weer de wei op mogen
Je legt het paddock paradise gewoon rondom je wei aan , en daar kunnen ze dag en nacht lopen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel uren op een dag je de doorgang naar (een deel van) de wei openzet. Ze hebben dus altijd hun vertrouwde , afwisselende stuk dat ze lekker in beweging houdt , en soms hebben ze dan OOK de wei erbij. Ideaal
xKnol schreef:aha ik begin het denk ik te begrijpen, iemand had hier een linkje geplaatst, die ik bekeken had, maar daar had het loopstuk om de wei had gras als ondergrond.Maar dat is dus zand?
Ik vind het een leuk idee, maar ik zou het zelf niet aanleggen, mijn paard krijgt voldoende beweging & als hij op de wei staat mag hij van mij lekker ff niets doen. Ben het er wel mee eens dat het 's winters veel voordelen heeft; in plaats van saai op een paddockje te staan, maar wij hebben qua land absoluut niet de mogelijkheid dit te doen. Er is al vrij weinig wei voor 2 tot 4 paarden.
pmarena schreef:Niet helemaal waarHet gras daar op het pad (track) wordt vanzelf "zand" , en je kunt natuurlijk ook bewust zand of een andere ondergrond er van maken.
DubbelDun schreef:Het is van meer dingen afhankelijk of je PP modderig wordt. Frisse of speelse paarden zullen er sneller een modderbad van maken als bijv. oudere paarden die rustig stappen.
fojoe schreef:DubbelDun schreef:Het is van meer dingen afhankelijk of je PP modderig wordt. Frisse of speelse paarden zullen er sneller een modderbad van maken als bijv. oudere paarden die rustig stappen.
mijn oude ruin loopt de hele dag te spelen met de 3-jarige, en de 12-jarige stormt woest de weide door als er iemand in de buurt van 'zijn' hooi komt.
rustig stappen komt hier niet zo vaak voor
@xKnol: ik heb ook maar weinig plaats voor mijn 3 paardjes (3600 m², bak inbegrepen), maar ik vind het cruciaal dat ze veel beweging hebben.
mijn stuk grond staat dus winter-zomer 24/7 open voor de knollen, met als gevolg dat je met een vergrootglas moet zoeken naar een sprietje gras.
met een pad rond de weide krijgen ze evenveel of misschien nog meer beweging dan nu, en toch hou ik wat gras over waar ze af en toe een paar uurtjes mogen van smullen.
@marionblo: klinkt heel erg leuk, ik ben ook benieuwd naar schetsjes, foto's, ...