Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:01

Hier nog zo'n figuur wat al jaren bezig is om de schopstok in de stal te molesteren :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:03

Ik ga even poep ruimen , biels "ingraven" tussen paddock en track , en daarbij filosoferen over welk plaatje er bij het woord schopstok past , want ik krijg echt geen inspiratie :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:08

De houten lat die in de open deuropening er voor zorgt dat de stalbedding niet naar buiten gelopen wordt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:34

Okee , daar had ik echt nooit opgekomen :))

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:53

Over enkele maanden hoop ik eindelijk aan men PP te beginnen.
Onze grond is 22a 70ca (is inclusief huis). We hebben 2 A-pony's. voor elk een stalletje. Wil ze s'nachts graag op stal (of stal met mini uitloop) zodat ik de ene kan bijvoeren (oude shetlander) en de ander niet.
Overdag wil ik ze dan op het pad doen en enkele uren op het gras.

De bedoeling is om wel nog weide bij te zoeken om ze dus te laten grazen. Want onze tuin heeft heel veel hoeken, dus gaat er waarschijnlijk weinig gras overblijven.

Het pad zal als volgt verlopen. Aan de stallen 1 paddock (op te delen in 2 voor s'nachts). Dan wandelen ze rond ons terras om opnieuw aan een paddockje te belanden (voerplaats: hooi in fijnmazig hooinet). Dan wandelen ze naar de achterkant van de tuin (paddock in cirkelvorm zodat ik deze kan gebruiken om te longeren). Als ze hieruit weglopen, wandelen ze terug schuin naar de stallen(hierlangs staat een rij bomen). Aan de stallen wil ik water geven.

De shetlander kan nog al eens een venijn zijn tov de welsh. De welsh zou dus niet in de stallen mogen kunnen want ik vrees dat er dan ruzie komt (elke stal heeft 1 uitgang). Daarom dacht ik om de ene stal dicht te doen overdag. De welsh gaat nu zelfs nooit in de schuilstal staan. En voor de deur van de andere stal een balkje te hangen zodat de shetlander de stal in kan, maar de welsh (iets groter)niet. De shetlander gaat nu regelmatig in de schuilstal staan tegen de warmte en tegen te harde wind. En, zo kan ik haar overdag ook nog bijvoeren.

De tuin heeft vreemde hoeken: de ponies komen aan de achterkant, de voorkant en de 2 zijkanten van het huis en kunnen dus altijd ergens in de schaduw of uit de wind staan.

Het gras wil ik in enkele kleinere stukken opdelen, maar dat wil ik beslissen als het pad er ligt. Het is nu moeilijk om in te schatten hoeveel er tussen het pad overblijft.

Extra dingetjes die ik wil: automatische voerbakken (voor bijvoorbeeld wortelen, bieten, stukjes brood,...) en automatische hekken. Zodat de hekken op een bepaald uur open gaan, en de pony's dan op een stuk gras kunnen en dat ik ze dan na een paar uur handmatig weer op het pad zet.

Maar ik maak nog wel eens een tekening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:19

@B485: klinkt goed. Doe idd maar eens een tekening :D

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:08

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:49

Sorry, maar ik begrijp niet echt waar dit voor nodig is? Je paard afwisseling geven? Wat is er mis met de normale paardenwei? Wil graag uitleg van iemand, want vind het een beetje vaag, misschien begrijp ik het idee niet goed. Mijn paard zou echt niet uit zichzelf over "obstakels" heen springen terwijl hij ook lekker kan eten.. haha, was dat maar zo. Bovendien zou hij het rondje niet eens afmaken en zou ik zelf het pacours kunnen lopen om hem op de helft op te halen als ik hem wil gaan poetsen/rijden. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje raar, maar misschien begrijp ik het idee niet goed?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:11

Het idee is dat paardan van nature veel moeten lopen om te kunnen drinken, eten ect. Maar dat ze daar niet toe aangemoedigt worden door een open weiland. Waardoor ze alsnog veel stilstaan.

Men probeert de natuur zoveel mogelijk na te bootsen... en daar staan ze immers ook niet op een vette weide met de drinkbar om de hoek... Nee, daar moeten ze lopen op bij een drinkplas uit te komen. Moeten ze lopen om te eten, moeten ze lopen om beschut te staan ;) Zo blijft je paard (een beetje) in beweging. In de natuur liggen er ook omgevallen bomen en droge beekjes waar ze overheen moeten en zo kun je het nog op andere manieren leuk maken.

Ik heb ook een boomstammetje liggen. Deze neet maar 1/2 van de track in beslag, dus ze kunnen echt kiezen of ze er overheen willen :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:26

b485 schreef:
De shetlander kan nog al eens een venijn zijn tov de welsh. De welsh zou dus niet in de stallen mogen kunnen want ik vrees dat er dan ruzie komt (elke stal heeft 1 uitgang).

Je kan ook, als dat mogelijk is, een doorgang maken van de ene stal naar de andere, zodat er altijd een "vluchtweg" is voor de welsh.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:19

xKnol schreef:
Sorry, maar ik begrijp niet echt waar dit voor nodig is? Je paard afwisseling geven? Wat is er mis met de normale paardenwei? Wil graag uitleg van iemand, want vind het een beetje vaag, misschien begrijp ik het idee niet goed. Mijn paard zou echt niet uit zichzelf over "obstakels" heen springen terwijl hij ook lekker kan eten.. haha, was dat maar zo. Bovendien zou hij het rondje niet eens afmaken en zou ik zelf het pacours kunnen lopen om hem op de helft op te halen als ik hem wil gaan poetsen/rijden. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje raar, maar misschien begrijp ik het idee niet goed?

Bijna geen 1 paard zou uit zichzelf over obstakels gaan , als hij kan vreten. Daarom is dat idee van het Paddock Paradise er juist :P
Zodat die knollen wat meer bewegen , en wat meer geprikkeld worden om wat meer van hun soorteigen gedrag te vertonen , dat vinden die beesten hartstikke leuk.

Vergelijk het met een dierentuin , waar aapjes hun eten niet gewoon op de grond voor hun voeten neer gegooid krijgen , maar het her en der verstopt wordt in gaten en boomstammen enzo , zodat ze het zelf moeten zoeken en wat na moeten denken over hoe ze het nu het beste te pakken kunnen krijgen. Vinden die beesten geweldig , is geestelijk en lichamelijk ook veel gezonder (en leuker en interessanter) voor ze dan dat ze gewoon voor de voet op kunnen vreten en verder zich maar een beetje staan te vervelen.

Een paard in de natuur heeft looproutes van de ene plek naar de andere. Er is een route naar een drinkplaats , een route naar bomen waar ze kunnen schuilen tegen ongedierte / zich eens lekker kunnen schuren , een route naar een stuk zand waar ze lekker kunnen rollen , een route naar een veilige , overzichtelijke slaapplaats , enz. enz.

Het prikkelt een paard gewoon op een hele gezonde manier als ze ergens naartoe willen en daarvoor een route moeten kiezen.

En als paarden wel de luxe hebben om heel veel buiten rond te lopen , maar daarvan niet de hele tijd op het gras mogen , dan is het natuurlijk geweldig voor ze als ze een hele looproute met afwisselende stukken hebben waar ze op mogen lopen , in plaats van een saaie vierkante paddock waar geen reet te beleven valt en ze alleen maar wat staan te hangen en vervelen totdat ze weer de wei op mogen :)

Je legt het paddock paradise gewoon rondom je wei aan , en daar kunnen ze dag en nacht lopen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel uren op een dag je de doorgang naar (een deel van) de wei openzet. Ze hebben dus altijd hun vertrouwde , afwisselende stuk dat ze lekker in beweging houdt , en soms hebben ze dan OOK de wei erbij. Ideaal :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:20

pmarena schreef:
xKnol schreef:

Bijna geen 1 paard zou uit zichzelf over obstakels gaan , als hij kan vreten. Daarom is dat idee van het Paddock Paradise er juist :P
Zodat die knollen wat meer bewegen , en wat meer geprikkeld worden om wat meer van hun soorteigen gedrag te vertonen , dat vinden die beesten hartstikke leuk.

Vergelijk het met een dierentuin , waar aapjes hun eten niet gewoon op de grond voor hun voeten neer gegooid krijgen , maar het her en der verstopt wordt in gaten en boomstammen enzo , zodat ze het zelf moeten zoeken en wat na moeten denken over hoe ze het nu het beste te pakken kunnen krijgen. Vinden die beesten geweldig , is geestelijk en lichamelijk ook veel gezonder (en leuker en interessanter) voor ze dan dat ze gewoon voor de voet op kunnen vreten en verder zich maar een beetje staan te vervelen.

Een paard in de natuur heeft looproutes van de ene plek naar de andere. Er is een route naar een drinkplaats , een route naar bomen waar ze kunnen schuilen tegen ongedierte / zich eens lekker kunnen schuren , een route naar een stuk zand waar ze lekker kunnen rollen , een route naar een veilige , overzichtelijke slaapplaats , enz. enz.

Het prikkelt een paard gewoon op een hele gezonde manier als ze ergens naartoe willen en daarvoor een route moeten kiezen.

En als paarden wel de luxe hebben om heel veel buiten rond te lopen , maar daarvan niet de hele tijd op het gras mogen , dan is het natuurlijk geweldig voor ze als ze een hele looproute met afwisselende stukken hebben waar ze op mogen lopen , in plaats van een saaie vierkante paddock waar geen reet te beleven valt en ze alleen maar wat staan te hangen en vervelen totdat ze weer de wei op mogen :)

Je legt het paddock paradise gewoon rondom je wei aan , en daar kunnen ze dag en nacht lopen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel uren op een dag je de doorgang naar (een deel van) de wei openzet. Ze hebben dus altijd hun vertrouwde , afwisselende stuk dat ze lekker in beweging houdt , en soms hebben ze dan OOK de wei erbij. Ideaal :)

aha ik begin het denk ik te begrijpen, iemand had hier een linkje geplaatst, die ik bekeken had, maar daar had het loopstuk om de wei had gras als ondergrond. ;) Maar dat is dus zand?
Ik vind het een leuk idee, maar ik zou het zelf niet aanleggen, mijn paard krijgt voldoende beweging & als hij op de wei staat mag hij van mij lekker ff niets doen. Ben het er wel mee eens dat het 's winters veel voordelen heeft; in plaats van saai op een paddockje te staan, maar wij hebben qua land absoluut niet de mogelijkheid dit te doen. Er is al vrij weinig wei voor 2 tot 4 paarden. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:26

Ik kom hier ook even binnenvallen!
Vind PP een leuk idee, kan er zelf veel inspiratie uithalen, ookal is mn eigen wei niet helemaal geschikt, en wil ik er ook geen geld tegenaan gooien omdat ik niet weet hoelang ik er nog blijf wonen/staan.

Maar: Equixantos(de stal waar ik veel komt) is wel zijn eigen PP aan het aanleggen!!
Ze(petra, eigenaar van equixantos) heeft 3 hectare land gekocht, en langs de rand ligt een pad.
De wei is in 3 stukken verdeeld, en op het pad komen nog "extra's", voerplaten, heuvels, verharding, "blub".
Er staan nu geloof ik 14 paarden in, erg gezellig!

Haar reactie tot nu toe is erg positief, ookal lopen ze in het gras, ze komen wel naar voren toelopen over het pad om hun "maatje" op te halen e.d.
ook gaan ze zelf wel eens een rondje over het pad lopen, en moeten ze soms "zoeken" naar de open wei wat ook het bewegen stimuleerd, vooral als ze de opening nog eens missen :')
(zeker als het paard het buskruit niet heeft uitgevonden en daarnaast ook nog eens erg hard gaat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 11:31

xKnol schreef:
aha ik begin het denk ik te begrijpen, iemand had hier een linkje geplaatst, die ik bekeken had, maar daar had het loopstuk om de wei had gras als ondergrond. ;) Maar dat is dus zand?
Ik vind het een leuk idee, maar ik zou het zelf niet aanleggen, mijn paard krijgt voldoende beweging & als hij op de wei staat mag hij van mij lekker ff niets doen. Ben het er wel mee eens dat het 's winters veel voordelen heeft; in plaats van saai op een paddockje te staan, maar wij hebben qua land absoluut niet de mogelijkheid dit te doen. Er is al vrij weinig wei voor 2 tot 4 paarden. ;)

Je begint gewoon met een normale wei , en daar ga je een pad langs afzetten. Behalve een pad hou je her en der een wat ruimer stukje , bvb. paddocks op de hoeken , waar je in elke hoek iets interessants zet. In de ene hoek hooi , andere hoek water , weer een hoek een liksteen , nog een hoekje waar je wat takken neerlegd om te knabbelen , zo simpel kan het al zijn :)

Het gras daar op het pad (track) wordt vanzelf "zand" , en je kunt natuurlijk ook bewust zand of een andere ondergrond er van maken , net wat je wilt :) En het is gewoon leuk voor een paard als hij geprikkeld wordt om zijn kostje bij elkaar te zoeken , i.p.v. dat hij het zo op een presenteerblaadje voor zijn neus krijgt.

Maar het idee is juist dat je die buitenste ring van je wei gebruikt als plek waar ze altijd mogen lopen. En de rest van je wei in het midden hou je dan netjes. Is dus juist ook ideaal als je wat weinig ruimte hebt :j

Je hebt met "normale" weides toch altijd dat je het in stukjes verdeeld waarvan je dan meestal 1 stukje opoffert , daar mogen ze dan op lopen zodat ze toch een frisse neus kunnen halen , en de rest van de stukjes hou je netjes.

Dus dan hebben ze een klein saai vierkantje weiland (of paddock) waar ze de hele dag in staan.

Het is veel leuker als je diezelfde oppervlakte uitsmeert over een lang pad. Dan kunnen ze nog eens ergens anders gaan staan :)

En als je bvb. een paard hebt dat niet zo lang op het gras mag , en de anderen wel , dan kan dat paard op de track blijven waar weinig staat , en zijn maatjes kunnen in de wei in het midden , en toch kunnen ze nog samen op lopen omdat het pad langs de hele wei ligt.

Dat is veel fijner dan een klein weitje voor dat ene paard , en de rest die steeds achterin de grote wei staat waardoor je ze echt helemaal uit elkaar haalt :)

En het is leuk als je meerdere doorgangen hebt vanaf het pad naar de wei , en een beetje afwisselt welke je open of dicht doet. Dan moeten ze op ontdekkingstocht en dat prikkelt het beestje natuurlijk ook op een leuke manier , dat ze op zoek moeten naar het gras :D

Ze blijven dan toch de hele dag een beetje in beweging om te kijken of ze een route kunnen vinden , vergelijkbaar met in de natuur dat ze op zoek zijn naar nog iets beter gras enzo :P

Het is gewoon het beste voor een paard om de hele dag door te bewegen.

Je ziet nu teveel dat ze urenlang op stal staan , of wat rondjes lopen in een stapmolen , dan even moeten vlammen onder het zadel , en vervolgens zichzelf een paar uurtjes volvreten op de wei. Dat is niet gezond , daar is een paard niet op gemaakt :)

Het is het beste voor hun lijf als ze de hele dag door gedoseerd lopen en eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:19

pmarena schreef:
Het gras daar op het pad (track) wordt vanzelf "zand" , en je kunt natuurlijk ook bewust zand of een andere ondergrond er van maken.
Niet helemaal waar :D
Zelfs ik met mijn supergrote zandbak (De Veluwe) zit de wei (PP) niet op zand. De bovenlaag is door de jaren heen wel een soort van zwarte zand/aarde geworden en daar wil je met aanhoudend nat weer echt je paarden niet op hebben lopen (ik iig niet :D ). Het wordt dan een modderbende en imo veel te glad.
Als het regent gaat de PP dus dicht en gaat pas weer open als de grond weer droog genoeg is. Hierdoor blijft ie mooi vlak en dicht van structuur waardoor ze een 'harder' oppervlak hebben om te lopen in tegenstelling tot mijn mulle zandpaddocks.
Als ik een bredere track zou hebben waar ze wel konstant op zouden staan dan zou ik idd een zandpad graven voor het normale loopwerk en de zijkanten grond houden. In de winter/regen kunnen ze dan zelf kiezen of ze door de bagger of het zand willen lopen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:45

Hier hoef ik niks te doen aan de tracks. Ze zijn grasloos, maar niet extreem modderig. het is wel stevig aangestampt kleigrond en water wordt snel afgevoerd (heuveltje). Ze zijn glas, maar dus geen enkeldiepe modder hiero :)

ligt dus ook weer geheel aan de situatie :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:50

Het is van meer dingen afhankelijk of je PP modderig wordt. Frisse of speelse paarden zullen er sneller een modderbad van maken als bijv. oudere paarden die rustig stappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:45

Daarom staat "zand" ook tussen aanhalingstekens , om aan te geven dat het "gras" er al snel vanaf is als je verder niks aan de ondergrond doet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:48

Maar als je niet op zandgrond zit héb je dus nooit zand als de track kaalgevreten is. Dan zit je op de klei. Dat wordt helemaal keihard en bonkig als dat kapot gelopen wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:44

Geloof me , daar weet ik alles van , veel klei-iger dan hier wordt het niet hoor :P

Maar het was dus een reactie op xknol hierboven , dat het dus niet per-sé "gras" is , zeg maar , maar "zand".

Maargoed , voor de volledigheid dan :P het kan dan dus ècht zand zijn , of klei , of veen , of löss , of... vul maar in wat je allemaal over kan houden voor kale bedoening op een looppad waar het gras vanaf is :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:56

DubbelDun schreef:
Het is van meer dingen afhankelijk of je PP modderig wordt. Frisse of speelse paarden zullen er sneller een modderbad van maken als bijv. oudere paarden die rustig stappen.

mijn oude ruin loopt de hele dag te spelen met de 3-jarige, en de 12-jarige stormt woest de weide door als er iemand in de buurt van 'zijn' hooi komt.
rustig stappen komt hier niet zo vaak voor :')

@xKnol: ik heb ook maar weinig plaats voor mijn 3 paardjes (3600 m², bak inbegrepen), maar ik vind het cruciaal dat ze veel beweging hebben.
mijn stuk grond staat dus winter-zomer 24/7 open voor de knollen, met als gevolg dat je met een vergrootglas moet zoeken naar een sprietje gras.
met een pad rond de weide krijgen ze evenveel of misschien nog meer beweging dan nu, en toch hou ik wat gras over waar ze af en toe een paar uurtjes mogen van smullen.

@marionblo: klinkt heel erg leuk, ik ben ook benieuwd naar schetsjes, foto's, ...

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:36

fojoe schreef:
DubbelDun schreef:

mijn oude ruin loopt de hele dag te spelen met de 3-jarige, en de 12-jarige stormt woest de weide door als er iemand in de buurt van 'zijn' hooi komt.
rustig stappen komt hier niet zo vaak voor :')

@xKnol: ik heb ook maar weinig plaats voor mijn 3 paardjes (3600 m², bak inbegrepen), maar ik vind het cruciaal dat ze veel beweging hebben.
mijn stuk grond staat dus winter-zomer 24/7 open voor de knollen, met als gevolg dat je met een vergrootglas moet zoeken naar een sprietje gras.
met een pad rond de weide krijgen ze evenveel of misschien nog meer beweging dan nu, en toch hou ik wat gras over waar ze af en toe een paar uurtjes mogen van smullen.

@marionblo: klinkt heel erg leuk, ik ben ook benieuwd naar schetsjes, foto's, ...

Snap ik, alleen is het land niet van mij, en heb ik er dus (helaas) niets over te zeggen! ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:00

owkee, da's natuurlijk een heel ander verhaal :o

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:20

Ja zonde he als je dat zelf niet kan aanleggen, als de boel niet van jou is.
Zou ook wel PP bij mijn verzorg shetten willen :P al hebben die wel gewoon ruime uitloop met schuilstan en deel waar ook stenen liggen, en als de wei open is moeten wel naar stal om te drinken, lopen ze piep klein beetje :P

De PP bij mijn manege schiet ook al op, is hele boomgaard geplant waar een pad langs komt, is al een rolkuil met zandheuvel, en soort van spring slootje, is alleen nog in aanleg dus de paarden lopen er nog niet in.

Maar ik lees hier veel over dat PP is voor de beweging, maar ik begreep dat het ook vooral om het natuurlijk afslijten van de hoeven gaat, doordat je verschillende ondergronden op het pad tussen voer en drinken plaatst.
Dat een onbeslagen paard dus op een natuurlijke manier zijn hoeven slijt.
zag ooit ergens een filmpje van een vrouw die nooit wat hoefde te doen aan de hoeven van haar paarden, omdat ze door PP gewoon goed bigehouden werden van nature (ze had wel een mega grote PP :D heel mooi op een tropisch eiland).

Als ik met de shetten buiten wandel probeer ik vaak tijdens de wandeling over verschillende ondergronden te open als die er zijn, dan zeg ik altijd kom we gaan even PP doen :P maar is natuurlijk niet echt PP haha, maar merk wel dat de hoeven niet zo heel vaak bekapt hoeven te worden :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:38