Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:55

Ik denk dat dit ook weinig zal helpen. Je spuit het spul op de korrels en als de paarden vervolgens binnen komen verspreiden ze het toch en dan is denk ik het effect weg.

Als de korrels eenmaal verpulverd zijn is het klaar.

Ik denk dat ik voor de crushed versie ga, alhoewel ik daar ook weer bedenkingen bij heb....Dit zal nl. sneller (te) droog worden en dat moet je dan ook weer nat gaan maken om stuiven te voorkomen.

Nu spuit ik af en toe ook water over de laag mot om het stuiven tegen te gaan. Ik lees hier berichten over plakken maar die heb ik hier (behalve in de winter in Helianthe haar stal) nimmer gehad.

Kortom ik ben er nog niet uit.

Ecobodem heeft nu ook weer iets nieuws: Höveler stronestjes....
Ook geperst stro alleen net weer iets anders dan strokorrels.
Wie heeft hiervan gehoord?
De folder van het spul staat op hun site.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:00

Dinopino heeft Höveler gebruikt, zoek even in haar oude berichten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:12

Je zou misschien ook kunnen mixen? Een paar zakken korrels met daarop de crushed versie. Zodat er half/half korrels en "stof" liggen? Met de verhouding kan je dan naar believen experimenteren.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:41

Ik heb hetzelfde probleem, Diana. Zo frustrerend dat je je bodem gewoon weggegeten ziet worden zodra de kans zich voordoet. Als ik moet bijvullen, leeg ik de zak (chopped) korrels nu 's ochtends in de kruiwagen, maak het vochtig met de tuinslang (verschillende keren omroeren en opnieuw de slang erover), en dan laat ik het tot het einde van de dag staan. Daarna zijn de meeste korrels uit elkaar gevallen dus dat scheelt flink.

Verder heeft mijn "smeerlap" (die het meest van de korrels staat te snoepen :Y) ) nog steeds niet geleerd om netjes te zijn op stal terwijl ik ervan versteld sta hoe schoon de stal van mijn andere paard nog is (en hoe groot het volume bodembedekking blijft). Als het nu nodig is om bij de viezerik bij te vullen, haal ik 2 kruiwagens stromot uit de andere stal die ik er bij hem in gooi, en gooi in de andere stal een halve zak bij. Zo gebruik ik de korrels veel efficiënter naar mijn gevoel. Bij beide stallen hark ik dagelijks de bovenlaag boven de plasplek aan de kant en haal het doorweekte onderste gedeelte eruit. De rest vermeng ik met de bovenlaag, (buiten)staldeuren lekker open de hele dag en aan het einde van de middag zijn beide stallen weer mooi droog.

Verder, het product op zich, ik vind het super :j! Ik werk met compostbakken ipv een mesthoop en dan is dat ideaal, het composteert bijna voor je ogen. Ook zeer weinig arbeid om de stallen bij te houden, praktisch geen verlies van goede korrels/stromot.

Ik ben overigens zeer benieuwd naar de Zeopellet, heb al gemaild naar Zeolite of het bekend is wanneer deze in de handel komen maar heb nog geen reactie terug ontvangen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:01

Ja maar de Zeopellet is ook (weer) een hele korrel.
Dat is nou juist het probleem.

Het is idd een hoop gedoe om te voorkomen dat ze het gaan eten en dat zal toch niet lukken. Ze eten er toch wel van ook al ga je mengen met de chopped versie. Ze zoeken dan alsnog de hele korrels er tussen uit. Dat doen ze nu immers ook.

Ook ik ben verder prima te spreken over het product qua werk/afval ed.

Misschien is het iets voor de heren/dames fabrikanten om er iets doorheen te mixen waardoor het eten wordt voorkomen.

Zijn we in één keer met z'n allen klaar!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:07

Een van mijn paarden vreet letterlijk àlles voor de neus weg en ze is daarbij ook nog 's koliekgevoelig - Mijn grootste angst was dus dat de paarden de korrels zouden gaan eten. Uiteindelijk heeft ze maar één of twee keer wat happen genomen .

Ik snap het niet Diana - als je de korrels goed bevochtigd ( ik heb het de laatste keer met de sproeikop op de tuinslang gedaan), dan is de korrel na een paar uur weg. Ik denk dat je het er gewoon een keer op moet wagen er meer water op te spuiten. Staan je paarden overdag buiten? Dan heeft het een hele dag om te drogen, en als je het dan goed doorharkt is het binnen een dag helemaal naar 'mot' omgetoverd.
Ik vraag me ook af of azijn wel zo'n goed idee is - veel paarden vinden dat gewoon lekker ( het wordt vaak ook over voer uitgeschonken). Misschien is het toch handiger om één keer in een spuitbus Cribox te investeren want dat vinden ze over het algemeen goed vies. En tenslotte: als je paard knabbelbehoefte houdt, waarom dan niet voor de nacht een plak stro erbij?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:15

Ik maak het goed nat hoor, er gaat als ik een zak bijvul minimaal 10 liter regenwater overheen.

Mijn paarden staan buiten overdag...en ja...ik laat het de dag intrekken en soms gooi ik dus zelfs 2 x 10 liter erover. Het wordt toch wel opgenomen door de korrels en nadien blijft er niets van over.

Voor de nacht geef ik ze altijd een bak met hooi dus dat is het niet.

Ik denk dat het puur het feit is dat de hele korrels op biks lijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:25

Dan heb je óf korrels die slecht uitéén vallen ( ik denk daarbij aan de korrel die ik ooit wilde proberen en die in een glas water na een halve dag nog steeds niet goed uitééngevallen waren) of je gebruikt te weinig water! Mijn Strovan korrels zwellen na een tuinslangbeurt vrijwel binnen het uur op, en zijn dan helemaal los te harken tot mot - er is dan geen korrel meer te zien en de bodem is toch droog. Gewoon 's experimenteren!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:05

diana1 schreef:
Ik denk dat het puur het feit is dat de hele korrels op biks lijken.

Bij mij gaat dat niet op :n, die van mij vreet het gewoon altijd. Hij heeft geen korrel meer in zijn stal en blijft toch stug doorgaan met de stromot. Maar goed, 't is dan ook een haflinger. In mijn geval is meer hooi geven geen optie, als ik dat doe is hij binnen een week moddervet :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:25

Anders laat je de korrels zwellen in je kruiwagen eer je het in je stal doet, dus dan kan je de half gewelde korrels door alles heen roeren met de hark.

Maar s'morgens de stallen doen, na een paar uur weer controleren dan in de avond is het toch wel weg?

Ik roerde alles door het oude heen en bij voorkeur op de kale bodem de korrels en dan oud er over heen.

Maar mijn paard vind stro ook lekkerder dan hooi, misschien een plakje stro door het hooi mengen?

paard25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:12

Diane dan moet je die van dolsma eens proberen .
Die van mij eet er helemaal niks van terwijl de zakken van royal kon hij niet van afblijven ondanks zeepsop azijn etc.
Ook al had hij kuilvoer en brokken in zijn bak hij bleef eerst van de korrels eten .
Maar jou stal ziet er wel mooier uit licht van kleur.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:19

Dat is het nou juist, verder bevalt het prima alleen het eten is knudde evenals het nat moeten maken om het te verpulveren.

In ieder geval bedankt voor de "tip"

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:21

vraag me af wat ik me bij die "stro-nestjes" moet voorstellen... in het echie, die foto's in de folder kan ik me niet de irl grootte etc niet echt uithalen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:25

Ja ik ook dus...als het goed is krijg ik binnenkort een foto van het spul als het in een stal ligt.

Ik vind het er op de folder ook niet echt toppie uitzien maar wie weet is het geweldig spul.

Het is op ongeveer dezelfde wijze gemaakt ook geperst / verhit als strokorrels........

Ik wil het evt. wel gaan proberen. (als ik meer info heb)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:42

:') Ik weet het niet meer, hoor :') Vandaag stonden ze voor het eerst overdag een paar uur op stal en omdat ik wilde voorkomen dat ze van de stromot gingen snoepen heb ik ze echt heel veel hooi gegeven, verspreid over de middag.. Maar elke keer als ze het hooi ophebben gaan die koppen weer naar beneden en vreten ze gewoon de stal leeg... Ik heb al geprobeerd om de bodem niet té schoon te maken en de plasplekken er niet helemaal uit te halen maar door de rest te mengen maar het maakt ze geen donder uit :') Daarbij woelt mijn smeerlap ook nog met zijn neus door de bodem waardoor die dus niet de kans krijgt om tot rust te komen...

Ik weet het niet meer, diegenen onder jullie waarvan de strokorrels worden opgegeten: eten jullie paarden ook van vlas?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:51

Jazeker, ik heb hier een maand lang vlas gebruikt,
buiten dat het gigantisch stonk aten ze er ook van en zelfs zolang dat merrie het er af en toe gewoon warm van kreeg (gelukkig geen koliek) en stond te zweten op stal terwijl het koud was buiten (en binnen)

Je zou er nog citroen over kunnen spuiten.....schijnen ze niet zo lekker te vinden

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:56

diana1 schreef:
Jazeker, ik heb hier een maand lang vlas gebruikt,
buiten dat het gigantisch stonk aten ze er ook van en zelfs zolang dat merrie het er af en toe gewoon warm van kreeg (gelukkig geen koliek) en stond te zweten op stal terwijl het koud was buiten (en binnen)

Je zou er nog citroen over kunnen spuiten.....schijnen ze niet zo lekker te vinden

Heb ik ook al geprobeerd, en het lijkt wel alsof ze denken dat ik ze een plezier wil doen door er een lekker smaakje aan te geven... Vanmorgen stond er trouwens één met smaak te likken aan een paal met Cribbox 8)7

Ik wordt er een beetje chaggie van... Iemand al eens geprobeerd er hertshoorn op te spuiten?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:58

Ik snap dat je inmiddels de wanhoop nabij bent.....

heb trouwens net even jouw mooie profielfoto's en tekeningen bekeken.

Als ze van hertshoornolie niet afblijven is het eind zoek en moet je toch echt op zoek naar een andere bodembedekker.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:59

Dan heb je je stal tenminste wel vliegenvrij. Heb je ook een liksteen in de stal. Doet alleen 1 paard het. Het kan zijn dat ie iets te kort komt en het daarom probeert te compenseren.
ik weet het ook niet denk alleen maar mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:19

Hier eten ze ook van het schone vlas, als het 2 a 3 dagen ligt is het over.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:44

De korrel die ik nu gebruik ruikt naar azijn. Als ik de zakken in de auto heb gelegt en ik stap in, dan ruik je azijn. Bij Strovan aten ze er wat van en nu trekken ze hun neus op. Ik deed bij Strovan ook azijn en water erover.
Deze korrel valt gelijdelijk uit elkaar, neemt veel voht op. Ben meer dan tevreden!
Het is een merkloos produkt, te koop in Belgie.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:49

Oh....dus dan zijn ze wel bezig om er iets aan toe te voegen waardoor ze er af blijven, dat is mooi!

Nu nog exporteren naar Nederland dat spul :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:20

Dinopino schreef:
Dan heb je je stal tenminste wel vliegenvrij. Heb je ook een liksteen in de stal. Doet alleen 1 paard het. Het kan zijn dat ie iets te kort komt en het daarom probeert te compenseren.
ik weet het ook niet denk alleen maar mee.

Dat waardeer ik ook :)

Ze doen het allebei. Ik heb een 11-jarige, die houdt zijn stal netjes schoon, graaft ook niet en eet het minst van de korrels. Als ze allebei zo zouden zijn zou ik het prima vinden. Bij mijn 3-jarige tref ik elke ochtend een dramastal aan, echt een vieze, natte strontstal :r . Die graaft ook door de bodem en poept en plast echt door de hele stal waarna hij het er helemaal doorheen werkt.

Ze staan nu sinds vijf weken bij ons aan huis, de 11-jarige heb ik al langer, die heeft altijd in pension gestaan op stro, de 3-jarige heeft tot hij 2,5 jaar was in een natuurgebied rondgestruind en daarna in een groep op een grote wei gestaan. Ik vermoed dat dat het grootste verschil is tussen die twee, stilletjes hoop ik dan ook dat het nog een kwestie van wennen is :o ...

Maar goed, ik telde vandaag nog 37 zakken op de pallet dus heb nog even de tijd om het aan te zien.
Het composteert trouwens wel supersnel, de eerste bak mest die nu 3-5 weken staat is al voor een groot gedeelte gecomposteerd, echt schitterend om te zien zo snel als dat gaat.

Diana, bedankt voor je compliment :) Ik zie trouwens dat ik mijn profiel weer eens moet gaan bijwerken :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:39

Poe hee, als ik dit allemaal zo lees ben ik echt gezegend met een super supermakkelijk en braaf paard. Niet dat ik dat nog niet wist hoor. :D Maar de mijne eet niet van krul, niet van zaagsel, niet van vlas en niet van strokorrels. AFKLOPPEN!! Alleen van stro (tot koliek toe), dus daar mag ie zeker niet op. ;)
Moet er wel bij zeggen dat mijn paard zijn hele leven alleen maar in stallen heeft gestaan waarin de stalbodembedekking niet eetbaar was. Dus wellicht komt het omdat -ie niet beter weet (en die ene keer op stro was dus meteen foute boel).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:19

Wie heeft er een idee van de prijzen van vlas t.o.v. strokorrels (100% tarwestro) op dit moment? Het gaat om meerdere pallets. Vorig jaar hadden we de korrels van Dolsma, 20 kg in een doorzichtige zak zonder iets erop. Dat was superspul! Maar hoe dat heette? Geen groene korrels, ze waren bruinig.