Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) nog steeds niet geleerd om netjes te zijn op stal terwijl ik ervan versteld sta hoe schoon de stal van mijn andere paard nog is (en hoe groot het volume bodembedekking blijft). Als het nu nodig is om bij de viezerik bij te vullen, haal ik 2 kruiwagens stromot uit de andere stal die ik er bij hem in gooi, en gooi in de andere stal een halve zak bij. Zo gebruik ik de korrels veel efficiënter naar mijn gevoel. Bij beide stallen hark ik dagelijks de bovenlaag boven de plasplek aan de kant en haal het doorweekte onderste gedeelte eruit. De rest vermeng ik met de bovenlaag, (buiten)staldeuren lekker open de hele dag en aan het einde van de middag zijn beide stallen weer mooi droog.
! Ik werk met compostbakken ipv een mesthoop en dan is dat ideaal, het composteert bijna voor je ogen. Ook zeer weinig arbeid om de stallen bij te houden, praktisch geen verlies van goede korrels/stromot.
diana1 schreef:Ik denk dat het puur het feit is dat de hele korrels op biks lijken.
, die van mij vreet het gewoon altijd. Hij heeft geen korrel meer in zijn stal en blijft toch stug doorgaan met de stromot. Maar goed, 't is dan ook een haflinger. In mijn geval is meer hooi geven geen optie, als ik dat doe is hij binnen een week moddervet

Ik weet het niet meer, hoor
Vandaag stonden ze voor het eerst overdag een paar uur op stal en omdat ik wilde voorkomen dat ze van de stromot gingen snoepen heb ik ze echt heel veel hooi gegeven, verspreid over de middag.. Maar elke keer als ze het hooi ophebben gaan die koppen weer naar beneden en vreten ze gewoon de stal leeg... Ik heb al geprobeerd om de bodem niet té schoon te maken en de plasplekken er niet helemaal uit te halen maar door de rest te mengen maar het maakt ze geen donder uit
Daarbij woelt mijn smeerlap ook nog met zijn neus door de bodem waardoor die dus niet de kans krijgt om tot rust te komen...
diana1 schreef:Jazeker, ik heb hier een maand lang vlas gebruikt,
buiten dat het gigantisch stonk aten ze er ook van en zelfs zolang dat merrie het er af en toe gewoon warm van kreeg (gelukkig geen koliek) en stond te zweten op stal terwijl het koud was buiten (en binnen)
Je zou er nog citroen over kunnen spuiten.....schijnen ze niet zo lekker te vinden

Dinopino schreef:Dan heb je je stal tenminste wel vliegenvrij. Heb je ook een liksteen in de stal. Doet alleen 1 paard het. Het kan zijn dat ie iets te kort komt en het daarom probeert te compenseren.
ik weet het ook niet denk alleen maar mee.

. Die graaft ook door de bodem en poept en plast echt door de hele stal waarna hij het er helemaal doorheen werkt.
...
Ik zie trouwens dat ik mijn profiel weer eens moet gaan bijwerken
Maar de mijne eet niet van krul, niet van zaagsel, niet van vlas en niet van strokorrels. AFKLOPPEN!! Alleen van stro (tot koliek toe), dus daar mag ie zeker niet op.