Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:20

Er moeten natuurlijk wel uitzonderingen zijn ;-)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:24

ik heb ook de goedkopere langer vezels sinds twee jaar en ben ook tevreden!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:28

Hier in het dorp nog twee tevreden klanten met de goedkopere, langere vezel... ;-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:31

En ook hier een tevreden klant van goedkopere lange vezel :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:42

Zijn er ook onder jullie die de paarden in de winterperiode los in de bak laten lopen overdag? Hoe bevalt dat ivm de bodem?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:46

Iloonie schreef:
Ik heb dus al 3 jaar naar alle tevredenheid koskos in mn bak. Ik heb gekozen voor de korte variant van go-koko.nl. Dit is niet de goedkoopste, maar als ik al die reacties hier lees van mensen die voor goedkopere zijn gegaan...

Ik sluit mij hier volledig op aan
ook al 3jaar kokos in de bak van go-koko

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:18

nee, hier geen paarden in de bak.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:49

Hier wel, de hele winter, 4 stuks. Niks mis mee, bodem blijft prima. :D

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:26

ik ben meer tevreden over de lange vezel ,
de korte zijn met een jaar weg, die had ik voor aanvulling gekocht
de lange vezel maakte mijn bak direct (na een inwerkperiode van een maand of zo)
perfect, zelfs longeren gaf geen gaten,
nu na 4 jaar moet ik eigenlijk weer wat doen, maar het gaat nog steeds prima

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:08

Ik heb de lange vezel kokos nu een jaar in mijn bak en ik ben zeer tevreden !
Mijn bak was vreselijk los en diep en nadat de kokos met de rotorkopeg door de bodem was gemengd kon ik al na 2 dagen rijden op een stabiele bodem.Wij slepen de bak regelmatig en op een paar plekken na is het nog wat los. Ik zou graag korte vezel bijbestellen om hier en daar bij te werken maar dan word de transport zo verdraaide duur .Hier dus ook een kokosfan *\%/*

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:58

Zou kokos ook werken in een binnenbak of niet? Onze binnenbak op stal is namelijk erg zwaar word regelmatig gesproeid maar is nog niet optimaal...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:03

Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Ik zou ook nog graag willen weten of kokos ook geschikt is in een nieuwe bak. We laten hopenlijk voor de vorst komt deze winter, de bak aanleggen. Is het dan verstandig om meteen de kokos er in te laten verwerken om een mooie rijbodem te krijgen?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:14

Ja dat kan want ik had ook een nieuwe bak, let er wel op dat het niet met een gewone frees gedaan wordt. De rotorkopeg is wel geschikt en kan de eerste laag eerst goed loswoelen en daarna eronderwerken. Als het goed gedaan is zie je bijna niks meer van de kokos en zit het zo'n 10 tot 5 cm door gemengd

Kokos kan ook in een binnenbak als die maar regelmatig gesproeid word, de kunst is het verwerken van de kokos als dat goed gedaan is heb je een hele fijne bodem die natuurlijk ook nog eens milieuvriendelijk is.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:00

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:35

Vroeg me af of kokos ook wateroverlast tegen gaat? we hebben een keiharde laag onder de bak (wel makkelijk met mennen) maar daar ligt dan weer een losse laag zand over en dat blijft dus lang nat. Je kunt er prima op rijden, de paarden zakken niet weg maar het is natuurlijk wel iets gladder dan dat de bak droog is en dat ben ik wel een beetje beu.
vroeg me ook af of je er western in kunt rijden ivm sliding stops of spins, het lijkt me spul dat niet gemakkelijk glijdt. Iemand daar ervaring mee?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:06

Sliding stops in kokos: niet doen!! Een kokosbodem is juist stroef en glijdt dus absoluut niet. Ik heb de lange vezel erin liggen en daar kom ik nu (2 1/2 jaar later) nog wel eens polletjes en plukjes kokos tegen. Dat wil je niet meemaken, dat een paard daarop stuit in een sliding stop := ...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:28

Zo, 83 bladzijdes doorgelezen... En nog paar PB'tjes aan geroutineerde gebruikers gestuurd, we zijn eruit: de kokos wordt besteld! Levertijd is wat langer, wordt eind van het jaar. Vanwege de kosten gaan we (eeeh....ik vrees ik...) zelf pluizen. De rest staat dan op skietjes in de sneeuw. Dus ik weet wat me te doen staat in Kerstvakantie :o Ben zo benieuwd!! Onze bak is nooooit nat maar altijd mul. Wanneer overal de eendjes in de rijbaan zwemmen ploegen wij er nog tot de kogels doorheen. We hebben een rol maar geen sproeier. Gezien het pluizen hoop ik dan maar op regen?! Bedankt voor alle tips, info en foto's!!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:36

InekeN, je zou ook een loonwerker oid kunnen vragen om een paar giertanken met water over je bak te rijden.Water is, helemaal in de beginfase, wel erg belangrijk..
Pluizen is best te doen hoor, wat medeslachtoffers zoeken, muziekje bij en pluizen maar! ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:40

Goed idee Fortuna... hopelijk vriest het tegen die tijd nog niet :o . We moeten de balen alvast in de rijbaan zetten, ik denk maar in het midden of zo, want de rest van de bak hebben we wel iedere dag nodig. Ik denk aan de A-C lijn, kunnen we met vorst de rest wel gewoon glad slepen zodat we toch kunnen rijden, ging andere jaren ook prima. Misschien blijft het wel een zachte winter en komt het water met bakken uit de hemel. Zou in dit geval handig zijn! :+ . Denk dat ik vast medeslachtoffers ga "lokken" met lekkere hapjes ofzo :D

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:43

Haha ja heb ik ook zo gedaan! Voordeel is wel dst je er heerlijk zachte handjes aan overhoud!
Hou je ook rekening met de wind, anders is de geplozen kokos zo weg :-)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:36

Wind?... Oeps, helemaal niet bij nagedacht. Denk je dat ik de geplozen berg maar beter niet in de bak kan laten? Ai, dan moet ik daar nog iets op verzinnen. Misschien wat zand overheen scheppen of zo... Het wordt wel een klus want onze bak is 20 x 75 zo'n beetje :o

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:10

als het op de grond ligt waait het echt niet zo snel weg hoor! Zeker niet als je het een beetje nat maakt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:42

Bij mij helaas wel Linky... En ik zit redelijk beschut.
Water of zand is een optie maar je gaf al aan dat water lastig is. Misschien onder een net of zeil?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:02

Ik zal in ieder geval schep & zeil bij de hand houden en de windverwachting volgen als ik met pluizen begonnen ben. Denk niet dat buurman blij wordt van een laag kokos over zijn groentetuin :+
Bedankt voor de tips, echt super handig dit topic. Hoef je het wiel niet helemaal zelf uit te vinden. :D

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:09

Lange vezeltjes van Comos zijn besteld.. ben zooo benieuwd. Spannend of het goed uitpakt. Voor een studentje een hele investering :o