Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:20

Wat een heftige merrie verhalen zeg!
Heel herkenbaar ook wel...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:25

boemel schreef:
Ha ha DP ja, zo ben ik ook bekend met merries. Altijd knuffelmerries gehad. Term merriegedrag nooit begrepen.
Nu is het anders helaas.

Speelt bij Mir natuurlijk nog mee dat ze een mensen trauma heeft. Om de boel maar even te versterken :=

Ik ben ook heel blij dat Roos geen trauma's heeft. Want dat maakt het inderdaad nog veel complexer.

Op school hadden we een merrie die de liefste merrie was die je maar kon hebben... Zolang ze drachtig was. Daarbuiten was het een kreng. En dus werd ze elk jaar gedekt. Ook een oplossing. Maar niet 1 waar ik op zit te wachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:28

Ja dat denk ik ook dat adje een duidelijke leider is.
Precies wat ze nodig heeft. Fijn!

Boemel. Ja mir heeft ook gewoon erg veel pech gehad.
En heb je dan een wat feller paard snap ik direct dat het meteen een stuk groter word.

@malenka
Die heb ik vroeger ook 1 gekend.
Dat was echt een paard die maar 2 man dulde. Maar dragend zo lief. Maar ook met veulen.
We dachten eerst dan zal ze het veulen wel overdreven gaan verdedigen. Maar nee ze duwde nog net niet het veulen naar je toe om trots te laten zien.

Ik had eerder nog een merrie.
En die had wel meer karakter.
Maar dat was met duidelijk zijn gewoon over.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:30

Nee dat zou ik ook niet zien zitten. Overigens is dit ook de enige merrie hier die zo is. Mijn pensionada is de meest zachte merrie die je je maar kan voorstellen. Wel met trauma maar dat uit zich juist in angst en in zichzelf keren.

De zwarte dame in kwestie heb ik ook niet perse een heel eerlijk verhaal bij gehad bij aankoop. Maar goed, ik vind haar leuk en een uitdaging.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:02

Om die reden zou ik dus geen drachtige merrie durven kopen. Ik heb dat verhaal namelijk vaker gehoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:09

Ik heb al 2x een zwangere merrie gekocht en geen wezenlijk veranderingen in karakter gezien voor en na veulenen. Gelukkig geen van beide heel beschermend met mensen erbij, honden was een heel ander verhaal 8-)

@joyce: van walnoten is de bast en vruchten giftig, van de zwarte walnoot zelfs héél giftig. Even in de gaten houden op rare dingen dus.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:12

boemel schreef:
Om die reden zou ik dus geen drachtige merrie durven kopen. Ik heb dat verhaal namelijk vaker gehoord.

Mijn merrie was altijd al lief en zacht maar drachtig dus nog een tandje meer. Die kreeg een nog zachtere blik. Was heel bijzonder.
Dus bij een zure merrie die omslaat kan ik mij dat wel voorstellen. Ik denk dat die merries heel duidelijk zijn over hun doel in het leven. Sterke merries met heldere grenzen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:25

Die van mij was niet drachtig maar leek erg groen, achteraf gezien bleven ze daar gewoon zoveel mogelijk vanaf zodat ze braaf bleef. Hoorde later dat de eigenaresse er meer dan eens vanaf gevlogen was.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:37

Ik heb 1 heel fijne merrie, het is zeker geen knuffel (ze vindt mensen vooral leuk als ze ergens jeuk heeft, wij hebben van die handige handen), ze is een beetje op zichzelf, maar heel fijn in de omgang. Het is geen dooie, maar doet nergens moeilijk over.

en dan is er haar dochter....

Ik heb werkelijk geen idee wat er mis is gegaan. De hengst zou fijne nakomelingen geven, moeders is dus hartstikke fijn.
Ze is zo onzeker, klapt helemaal dicht als ze zich overweldigd voelt en ze vindt het verschrikkelijk als (zeker minder bekende) mensen in haar persoonlijke ruimte komen. Haar eigen mensen knuffelt ze wel helemaal dood en dan is ze beleefd en braaf.
Ik heb moeten wisselen van hoefsmid, de smid die haar altijd bekapt heeft vanaf veulen moest ze na 4 jaar -ineens- niet meer. Gillen, uithalen met voorbeen. En ik ben er altijd bij geweest, hij heeft nog geen onvertogen woord tegen haar gezegd, rustige, fijne vent ook.
Maar anderzijds trekt ze zelf haar halster aan als je die omhoog houdt, zo graag wil ze iets gaan doen. Oh als het maar niet langs de singel in onze straat is waar ze al 1000x langs is gelopen (ze loopt alleen mee als ik tussen haar en de singel loop) 8)7

Naja, het is een bijzondere :') Hoop dat ik die nooit hoef te verkopen...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:40

Mijn eerste merrie was juist veel leuker als ze niet drachtig was. Die werd van drachtig zijn wat neurotisch en loom terwijl ze normaal rete fanatiek was. Al was ze met haar tweede dracht (via KI) minder aangedaan dan van de eerste (natuurlijk met verblijf bij de hengst) dus wellicht had het ook met de impact van verplaatsen te maken. Ze hing namelijk wel erg aan mij, zelfstandig typje dat echt een selectie mensen maakte, dus dan is verplaatsen zonder baasje ook niet heel prettig. Ze was ook bij mij beland omdat ze niet makkelijk was in de omgang, ik heb er 15 jaar een toppony aan gehad.

Haar jongste dochter is nu bijna 3 en die vertrouw ik nog niet met anderen, dat is haar moeder in het extreme. Als de pet goed staat is het met grote voorsprong de fijnste om wat mee te doen. Als het omslaat is ze best extreem en moet je wel goed op de tanden en achterbenen letten, ze is vliegensvlug. Dat zijn voornamelijk momenten met pijn(herinnering), als ze schrik heeft of als ze gefrustreerd is omdat ze iets niet snapt.
Haar moeder werd naarmate ze wat ouder werd en wat meer (goede) ervaring had opgedaan een stukje milder, ik verwacht dat bij haar ook wel.
Haar oudere zusje is scherp maar goudeerlijk en mijn rijpony merrie is wat meer een binnenvetter, dus die is was minder expressief maar kan wel ploffen als je niet door hebt dat ze aan het stapelen is.

Ik vind merries echt heerlijk, maar ik moet zeggen dat de toevoeging van het hengstveulentje op sommige punten ook wel lekker is. Hij maakt zich niet zo druk om al dat vrouwengeneuzel :') :+ zolang hij lekker wat kan ouwehoeren en samen kan eten vindt hij het allemaal wel prima.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 11:35

DubbelFun schreef:
@joyce: van walnoten is de bast en vruchten giftig, van de zwarte walnoot zelfs héél giftig. Even in de gaten houden op rare dingen dus.

ai die zwarte walnoot had ik gezien idd, maar blijkbaar niet goed het huiswerk gemaakt voor de gewone notenboom. Die juist gekozen ivm schaduw dat hij wat meer schaduw geeft... Ook een boomhazelaar toen geplant. Dan ga ik wellicht toch maar een wilg de grond in steken... Bedankt voor de waarschuwing.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:49

Wat een karakter volle merries hebben jullie allemaal joh.
Maakt me extra dankbaar voor mijn twee nuchtere allemansvrienden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:18

Wij hebben heel veel walnoten in de omgeving maar nog nooit iets aan de paarden gemerkt. Een hele grote walnoot waarbij ze zeker in contact mee komen in de wei. De ratten en konijnen in de omgeving verplaatsen graag de noten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:23

Citaat:
Gewone walnoot: Het hout en de vruchten(schalen) zijn voor veel dieren giftig, de bladeren niet. Door de vele looistoffen de bladeren wel spaarzaam geven.

Aanbevolen hoeveelheid per dag:
Voor een paard van 600 kilo: 10-15 gram.

Overigens schijn je van de bladeren een goede vliegenafweer te kunnen maken door ze te weken of te koken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:20

Hier ook een merrie met duidelijk karakter maar die is wel heel fijn in de omgang. Maar door haar introvertheid duurde het leren kezen even. Voor mij na 3 jaar een open boek maar wel met vallen en opstaan.
De andere dame is heerlijk extrovert en een heel fijn dier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:42

@belker: leuke typo ;)

Jasmijn had het een beetje koud en liep Boon te jennen :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:45

joyce83 schreef:
Ad is idd af en toe een boefje. Halsters had ik eerder ook altijd af. Echter nadat Guus over de omheining gegaan is had ik toch zoiets van ik doe het maar weer om. Nu eigenlijk pas weer een moment dat ik er even over ga nadenken wat te doen ermee...

Guus is best een aparte soms, maar ze is nog nooit gevaarlijk geweest naar mensen. Tenminste niet in de zin dat ze bewust zou slaan of bijten. Ze vind dingen spannend, wil dan weg en sleurt je mee of duwt je om (oke ook niet handig natuurlijk). Wat ze wel kan is bij stress haar hoef op je voet parkeren. Ik heb haar ook echt nog nooit heel boos zien kijken naar ons. Ze is lomp, grof af en toe maar oh zo'n klein hartje. Ook naar Ad denk ik wel eens meid, zeg het maar als hij te ver gaat. Schopt ze een keer wel en toen liep Ad au au au weg. Maar eerlijk is eerlijk sinds Ad er is heb ik een heel andere Guus in de wei staan. Ik hoop dat het zo blijft. Zei gisteren al tegen LN al is het omdat ze moe is omdat Ad bepaalt waar ze gaat staan (gelukkig niet de hele dag) maar ze heeft rust. Ad pikt namelijk haar drukke gedrag ook niet lang. Hij bekijkt het, gaat ze te lang door dan gaat hij het regelen.

Soms kan dat juist die stabiliteit geven die sommige nodig hebben.
Duidelijke taal dat ze weten waar de grens ligt.

Mijn eigen merrietjes zijn gelukkig allemaal fijne dieren, twee enorme knuffels ( zijn ook moeder en dochter )
En heb er een die heel lief is , en eigenlijk in de basis ook heel braaf maar wel sensibel typetje.
Was wel een zuurpruim toen ze hier kwam, dan konden de oren plat in de nek als je de stal in kwam.
Opzich ook niet heel vreemd want ze was veel verhuisd in relatief korte tijd en dat doet ook wel wat met sommige dieren en zeker met van die gevoelige types als zij is.
Je kan echt merken dat ze haar stabiele plek nu in de kudde heeft en op stal , en daardoor is het ook echt wel een andere pony geworden in de loop van de tijd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:21

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe Mir haar gedrag is als ze ergens anders gestald staat. Dit omdat ze weliswaar wel karakter had voor de hele sonderingen begonnen en best haar eigen mening had, maar niet zo gevaarlijk en complex als ze nu is.

In de rijbak en wei is ze al veel liever dan op stal en paddock. En stal en paddock is de plek waar de dierenarts kwam.

Ik durf haar alleen niet zo goed even in pension te zetten, want ze kan echt heel erg raar doen. Bijvoorbeeld boven op andere mensen springen of mensen de hoek in manoeuvreren.

I.i.g. geen paard voor de standaard stalmedewerker op de stallen hier in de omgeving.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:31

Zeker niet als ze wel eens stallen uitmesten terwijl het paard er nog in staat en dan de kruiwagen voor de open deur hebben staan.... Daar heb ik nare dingen mee zien gebeuren.

Net even een 'oeps' momentje met de auto. Hij had met de vorst een tijdje stil gestaan en ik ging net voer halen. Welkoop zit links en ik zat rechts, dus terugschakelen en de bocht om. Slaat de motor af terwijl ik midden op de andere baan zit én ik de bocht nog niet echt om was. Doet dus ook de stuurbekrachtiging het niet meer, dus ik haalde de bocht niet en moest stil gaan staan op de andere weg helft :oo anders was ik in de bosjes beland :) Gelukkig startte hij wel weer, maar ik ben al niet zo'n held in de auto en dat soort dingen hou ik helemáál niet van :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:12

Onze buren hebben ook zo'n merrie gehad, die gewoon knettergek gedrag vertoonde, op het gevaarlijke af. Die is op een gegeven moment in een grotere kudde 24/7 buiten gezet en dat gedrag verdween als sneeuw voor de zon. In de kudde was ze ook niet meer de baas. Zodra ze weer thuis in haar eigen omgeving was, begon het weer. Uiteindelijk hebben ze haar laten inslapen, omdat ze gewoon gevaarlijk werd en er inmiddels kleine kinderen in het spel waren. Daar zijn hele jaarsalarissen heen gegaan voor diagnostiek/supplementen/hormonen etc, maar er is nooit iets gevonden wat dit gedrag verklaarde of wat het dan triggerde, maar je bent er wel mooi 'klaar' mee met zo'n dier. als eigenaar. Als ik jullie verhalen zo lees, ben ik wel blij dat mijn merries zich allemaal gewoon gedragen. Ik weet niet of ik daar op lange termijn gelukkig van zou worden, ook omdat er soms ook andere mensen de stallen mesten of ze van de weide naar stal halen. Het moet vooral voor hen ook wel veilig blijven. Heb wel echt waardering voor jullie geduld o.a. met Mir, ik denk dat ik allang afgehaakt was. _/-\o_

Hier is nu alle sneeuw en vorst weg, dus nu weer blub.

Gelukkig is het goed afgelopen met de auto!

Hier trouwens ook een walnotenboom, en daar eten ze gewoon de noten van, en nog nooit een zieke pony gehad daardoor.

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:46

Hier ook wel een wat 'speciale' merrie.
Nu ze drachtig is, is ze helemaal een seut geworden en vind ze alles helemaal prima en is ze het makkelijkste paard op stal. Ze is nog wel de alfa in de kudde en draait nog wel makkelijk eens haar kont naar lagere in rang of ze legt haar oren heel duidelijk.
Vroeger was rustig wandelen een no go, telkens bij paniekjes achteruit lopen, en of daar den een gracht ligt of niet maakte niets uit, achteruit de gracht in (ze sprong er dan ook wel terug uit telkens).
Nu loopt ze rustig aan lange teugel overal langs.
In omgang is ze altijd al wel vrij normaal geweest, netjes respect enzo, maar ze durft weleens uitproberen als ze merkt dat je niet echt sterk in je schoenen staat. Iets met een hand nemen als ze een vinger krijgt :)
In het rijden is ze een ander paar mouwen, ze geeft zéér duidelijk aan wanneer ze het niet eens is met de ruiter, en daarin heeft ze ook snel het laatste woord, als ze vind dat je eraf moet, dan zal je eraf gaan...
Ze heeft me vooral geleerd compromissen te sluiten en te gaan samenwerken, wat ik dan weer als iets positief aanzie. Maar ze is dus niet voor iedere ruiter weggelegd.
Moet ook wel toegeven dat ze echt mijn once in a lifetime paardje is, in het rijden zeggen andere paarden me veel minder, ik vind het écht een plezier om met haar te gaan samenwerken net omdat ze alles zo goed aangeeft.
Ik weet ook dat ik haar als eerste uit de kudde moet halen bvb, wanneer ze nogal opgefokt of nerveus is, eerder haar flanken en achterhand vermijden en niet al te druk op haar plaats gaan zetten, zelf gewoon heel rustig mee blijven omgaan en dan is er niet echt een groot probleem, je moet ze gewoon wat kennen en ze heeft een handleiding...
Maar zo zijn er ook wel meerdere denk ik, en ik zie het niet perse als een probleem of gevaar.
Nu ze sinds een jaartje aan huis staat, merk ik dat de band nog sterker is geworden en heeft ze veel meer rust gevonden in alles, misschien omdat ik ook meer rust heb gevonden zonder al die klagende medepensiongenoten vroeger...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:22

Ik heb nu 4 merries en ik zou er een boek over kunnen schrijven, maar is dat omdat ze merrie zijn, of omdat het allemaal sprekende karakters zijn? Geen idee, maar ze maken me blij en dat is wat telt :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:38

Ik denk zeker ook de sprekende karakters.
Mijn sjimpie was meer "moeilijk" dan vele merries die ik heb gereden.
Met rijden maar zeker ook in omgang.
Tenminste, wat ik hoorde van pensionhouders en uitproberen :P

Zo hier ook 2 ruinen op pension gehad die blijkaar een verleden van etteren hadden, wat ik niet heb ervaren.
Maar ze wel deden bij onzekere mensen.

Maar kan me wel voorstellen als dat merries waren geweest het misschien nog wel erger was geweest.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:45

Dat inderdaad Dais_. Ik heb ruime merrie ervaring maar de moeilijkste die ik in handen heb gehad waren (toevallig?) geen merrie maar een hengst en een ruin. De ruin trainde ik en heb ik overgenomen maar dat blijft een aparte. Type elke grens aftasten en richting andere paarden ook heel lastig te managen. Kan soms spontaan (voor ons oog dan) in agressie schieten naar zijn kuddegenoten. Door ruime opzet van de paddock en routes/tracks/obstakels Is dat gelukkig niet heel erg meer maar blijft een vreemde vogel. In het werk overigens ook wel maar als je daarin zijn vertrouwen hebt gewonnen gaat hij ook over lijken voor je en is het een doodloper. Altijd goed mee ge crossed want hij is voor de wereld niet bang, maar zelfs nu hij ouder is nog steeds een aparte. Ik heb een beetje de ervaring dat de beste paarden, bedoelt voor topsport van welke tak dan ook, vaak de "rare" snuiters zijn, beetje de bijzondere types zegmaar. Ik zeg weleens voor de grap dat deze ruin een topsport paard had moeten zijn, alleen mist hij talent voor wat dan ook, geen knap papier, niet de looks en heeft hij eigenlijk alleen het eigenaardige karakter :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:01

Ik heb meerdere merries gehad maar eigenlijk geen van alle extreem in karakter. Wel allemaal duidelijk van mening maar wel braaf. En als ze niet braaf waren dan hadden ze ongemak.