Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:25

Ik kom mij hier ook melden en meteen een vraag stellen.

Ik kan het zo niet vinden, maar is er een centraal topic voor vragen over weide onderhoud?

Ik heb mijn paarden (kwpn en shet) sinds vorig jaar februari aan huis staan <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:31

Bemesten kalken maaien...de lente komt in het land. Dat is het topic voor al je vragen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:34

marleen_usar schreef:
Bemesten kalken maaien...de lente komt in het land. Dat is het topic voor al je vragen.

Super bedankt :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:30

We gaan morgen brandnetels maaien. Kan ik dat gewoon op het land laten drogen? Dat eten de paarden op toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:32

Ja hoor kan je zeker. Ik wacht zestal wel tot ze in bloei staan of net na de bloei. Wil de bijtjes ook wat kansen geven :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:41

Ik doe ze voor de bloei maaien,als je ze laat bloeien zaaien ze erg uit. Ik heb bewust plekken met brand netel, ook in mijn hooi wei. Gedroogd is het een lekkernij.Maar je moet ze wel in de perken houden.
Ik gebruik een zeis en laat ze op de wei liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:58

Hier gaat de groei niet gelijk op bij brandnetels dus het zijn steeds kleinere stukken per keer.
De netels onder de draad haal ik wel altijd zo snel mogelijk weg, anders verlies ik teveel stroom en zie ik de draad niet meer bij het maaien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:14

Hoeveel uur zetten jullie de paarden op jong gras?Het zijn 2 gezonde paarden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:46

Mijne staat er nu 3-4 uurtjes op per dag. Er is niet gemest dit jaar.
Heb dit opgebouwd over de afgelopen 3 weken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:10

Ik kijk daar eerlijk nooit naar. Ik gooi ze er gewoon op nooit geen problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:59

Hier ook gewoon hup, 24/7 naar buiten. Ik doe dat meestal wel al begin of half maart. Dan zit er nog veel gras uit de winter tussen. Pas na een paar weken zie je dat ze er makkelijker dit van worden en dat het dus meer aanzet.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:08

Hier gaan ze overdag op het gras en s'nachts op de zandpaddock. Maar ook vooral omdat we niet super veel gras hebben en we zo onze wei sparen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:15

Ik zet mijn paard en mini iedere dag nu 1 uur op het gras, wel met grasmasker op.
Het kan zijn smorgens een half uur en savonds een half uur.
Dat heb ik in 3 of 4 weken opgebouwd.
Uiteindelijk zal dat ongeveer 4 uur per dag zijn.
Paard doet verder weinig aan werk.
De rest van de dag staan ze op de paddock, verhard stuk en heel klein stukje wat ooit gras was.
En nu droge, stoffige aarde.
Ik heb daar 4 slowfeeders staan en 2 waterbakken. Dus er wordt nog wat heen en weer gelopen.
Sinds vorige week vertikken ze het om rond de schemering om te komen,
zodat ze de nacht op stal kunnen staan. Wat ieder voorjaar hetzelfde is.
Behalve bij slecht weer, dan komen ze droge inloopstal uit, om naar hun opgestrooide stal toe te gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:31

Hier staan ze nu 2 keer een uur op het gras, en als ze er in de avond af gaan dan komen ze gelijk. Dan willen ze hooi eten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:42

Hier staan ze op t moment helemaal niet op het gras, maar dat is meer omdat de weides gewoon zo slecht zijn. Anders gingen ze gewoon van buiten zetten tot binnen zetten op het gras. gemiddeld staan ze zo'n 10 a 12 uur buiten per dag

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:59

Is het zo slecht vanwege de droogte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:19

Ik heb gewoon géén gras, zelfs het mos begint nu al uit te drogen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:55

Hier staat ze op het stuk land waar ze heel de winter hebben gelopen. Met onbeperkt hooi. Volgende week gaan ze naar een nieuw stuk weide. Ze staan op een stuk waar van het winter echt niets stond, en nu een beetje gras staat.. dus ze eten al wel een beetje gras en af en toe mogen ze wat ‘maaien’ bij de poets plaats etc om te wennen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:38

Bij mij staan ze al van s'morgens 9:00 tot s'avonds 20:00 uur op de wei, s'nachts op de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:53

Ik ga straks draad halen en wat extra prikpaaltjes. Zou ook al spuitproduct willen meenemen. Ik twijfel alleen... zou ik het nu, met het droge weer wat ze nog geven, alvast op de kruinen JKK sproeien? Of toch nog wat langer wachten tot einde mei/begin juni?

Is enkel en alleen om JKK te bestrijden. De rest kan ik handelen met kalk, kunstmest, de bosmaaier en doorzaaien dit najaar. (Boterbloemen, wat zuring, brandnetels en hier en daar paardenbloem of een distel). Ik zou ook puur alleen op die kruinen sproeien en de rest ongemoeid laten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 13:24

DubbelDun schreef:
Ik heb gewoon géén gras, zelfs het mos begint nu al uit te drogen.

+1, heb er een hard hoofd in als het zo droog gaat blijven. :=

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:45

Hier staan ze dehele dag op het gras, ze gaan er nu op tussen 8 en 11 en gaan er meestal af tussen 5 en 7. Wel met een graasmaskervoor de fjord en strookbegrazing. Ze eten wel een pak minder hooi snachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:19

Hier gaan ze vlot naar het hooi, ook als er strookbegrazing is. Nu is het paddock met uitsluitend hooi. Moet nog prikpaaltjes en extra draad voorzien om ze op een vers grasstuk te zetten. Daar staat het wel flink hoog en dik dus tinker krijgt dan weer masker om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:23

Ik ben ook benieuwd hoe jullie jacobskruid verwijderen. Ben al een paar uurtjes aan t steken geweest maar er komt maar geen eind aan.
Verder wil t gras hier niet groeien dus zet ik ze elke dag even een uurtje erop.. jammer voor mn jonkie, want die kan t goed gebruiken..

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:25

Bij mij gaan ze van 6 tot 5 de wei op en momenteel nog 's nachts op stal, binnenkort 's nacht weer op de paddock. Wel met graasmasker momenteel omdat een van de 2 wat koliek gevoelig is met overgang volledig hooi naar gras, maar ben dit nu weer af aan het bouwen.
Wij bouwen dat wel altijd op, eerst wat grazen aan de hand paar dagen, steeds wat langer, van 10 min tot een uur, daarna Rustig 2 uur op de wei, 3 uur enzo. Ik hoop wel op wat regen, 1 wei wordt vrij kaal momenteel (die huren we maar wordt helaas verkocht), hebben nog een kleine (eigen beheer) en een grotere wei (ook huurwei) als reserve, maar gezien we binnenkort nog maar 2 weilanden over houden zou wat regen geen kwaad kunnen.

Ik trek jakobskruid er altijd uit met wortel en al (met handschoenen aan). Sinds ik dat doe is het steeds minder geworden in de wei.

Hebben er trouwens nog meer mensen een paard die graasmasker er altijd afkrijgt op een wei met bomen? Ik bouw altijd op op een wei zonder bomen, dan blijft het om (maar die wordt dus helaas verkocht) dus ben benieuwd hoe ik dat volgend jaar ga doen, na 5 min heeft ze het namelijk af, schuurt zo lang en hard tot het eraf is.... zelf als ik er een halster omheen of doorheen haal, dus op die weilanden krijgt ze het niet meer om, gaat alleen vliegenmasker en eczeemdeken van kapot en ben altijd bang dat ze zichzelf bezeerd.