Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:02

Wat betreft laarzen heb ik ook Petrie's. Zijn idd heel hard, met rijden wel fijn maar daarna doe ik ze ook meteen weer uit want doen pijn met lopen. Laatst een buitenritje ermee gedaan en kreeg idd ook slapende voeten :')

En wat betreft het rijden; de paarden aan huis staan meestal meer buiten waardoor rijden niet per se nodig is voor de beweging in vergelijking met een paard op pension. En vaak geen bak ter beschikking. Heb ik zelf ook niet dus ga altijd met trailer weg en dat kost toch ook wel wat tijd

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:06

Verbouwingen/klusjes hebben wij ook non stop. En ik heb ook geen fatsoenlijke rijbak 60% van het jaar. Maar ik rij gewoon stug door. Rij er nu zelfs 2 terwijl dat nooit de bedoeling is geweest.
Heb wel iets meer moeite met SGW's, wedstrijden of trainingen erg ver weg omdat dat gelijk een hele dag kost.
Paarden staan hier ook 24/7 buiten.

Maar ik stap eerst op mijn paard en ga dan pas klussen. Blij dus dat ik die routine er in heb kunnen houden. (en een partner die dat niet in de weg staat)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:06

Ik ben eigenlijk nooit een heel fanatieke ruiter geweest, ook niet toen ik mijn paard in pension had staan. Maar heel eerlijk gezegd heeft dat ook wel wat met mijn paard te maken, ik denk dat als ik een fijn buitenrijpaard had, ik er wel bijna elke dag op zou zitten.
Maar misschien ook niet trouwens, ik heb een fulltime baan (ik was naar 32 uur gegaan, maar nu weer fulltime tot het einde van dit jaar sowieso), ik heb een huis waar nog wel wat werk in zit, een moestuintje in de zomer, ik sport minimaal 3 keer per week, doe nog wat vrijwilligerswerk (zoals die tv-uitzending die ik laatst plaatste, 20 augustus is de live uitzending vanuit ons dorp, en ik zit in het bestuur en activiteitencommissie van het dorpshuis) en heb nog familie en vrienden waar ik ook wel eens wat mee wil.
Dus tja...

@pol: dat is wel de manier om uberhaupt aan het rijden te blijven idd :j

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:20

Hier altijd wel een reden om niet te rijden :')
De bak te hard, te nat, te stoffig.
Te warm buiten, te koud buiten.
Altijd met de omheining klooien, kijken of de slowfeeder nog efficiënter kan, klussen in en om huis, kinderen, werken.

Toen Melle nog op pension stond reed ik bijna elke dag.
En op dagen dat ik niet reed, ging ik longeren of had hij een dagje vrij.

Nu staat hij al zo lang stil dat hij geen conditie en bespiering meer heeft, ik dus verwacht dat het zadel niet meer past.
En de laatste keer dat ik hem überhaupt in handen heb gehad, brak bij mn ringvinger :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:23

Rijden is toch wat lastig, iets met tijdgebrek _O- Ik werk 32 uur, studeer voltijd en heb dan de zorg voor de paarden. Er blijft dan niet al te veel tijd over om te rijden. Daarnaast had ik geen zadel, ben ik stiekem een beetje een mooi weer ruiter en rijd ik alleen als er iemand thuis is die een beetje een oogje in het zeil kan houden. Inmiddels heb ik wel super fijne en passende zadels voor beide paarden dus ik moet nu echt meer gaan rijden :))

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:24

Ook ik ben best een fanatieke ruiter hoor. Vroeger reed ik urenlang in de bossen. Nu rij ik zowel buiten als in de bak. Wel speel ik vanaf de grond veel meer met ze. 5 ponies is natuurlijk ook best veel. Maar ik geef ook les met ze en ze zijn mijn coachpartner. Ik maak me niet meer druk als t allemaal niet meer zo lukt, zoals de afgelopen weken toen ik mijn voetblessure had. Ook heb ik fijne pennies, die de allerkleinsten beweging geven.

Maar alles in eigen beheer kost tijd ja. Omheiningen nalopen, ze onkruidvrij maken, zorgen dat er droge voeten kunnen zijn, dat soort werk heb je natuurlijk niet op een pensionstal.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:31

Stallen mesten etc doe ik gewoon met kaplaarzen, oude sneakers of de laatste tijd ivm zwangerschap en hitte slippers :o

Eigenlijk heb ik best zin om weer te gaan rijden. Met gemixte gevoelens dat wel. Heb 2x gereden tussen 2015 en nu op een manege en in 2015 dus een hele beste smakker gemaakt met een jaar revalidatie tot gevolg. Het rijden zal nooit meer hetzelfde worden...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:33

Wil je anders eens op Zanzi rijden? Mag wel hoor, mits je erop past. Ik zit in Oost-Groningen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:34

Haha nee pension was gewoon stal doen, paard opzadelen, rijden en weer naar huis.
Heerlijk grote binnenbak dus rijden kon altijd.
Stal was maar 5 min met de auto dus soms ging ik ook wel 2x per dag er heen.
Had toen een huis van 120m2 en een tuintje van 35m2.
Nu een huis van 400m2 en een tuin van 13.000 dus duurt allemaal wat langer...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:40

Citaat:
Hier altijd wel een reden om niet te rijden :')
De bak te hard, te nat, te stoffig.
Te warm buiten, te koud buiten.
Altijd met de omheining klooien, kijken of de slowfeeder nog efficiënter kan, klussen in en om huis, kinderen, werken.

Hier eigenlijk precies hetzelfde.
Al is de reden dat ik mijn merrie uit pension gehaald heb, eigenlijk dat ik minder fanatiek geworden ben.

Ik geniet van het voeren en het gezelschap.

Wat ik wel merk is dat ze eigenlijk een vrij goede basis conditie houdt door de vele vrije beweging die ze nu krijgt.

Als de bak goed is en de klusjes gedaan, en ik besluit zo maar om weer eens op te stappen, kan ik gewoon een minuut of 20 fijn rijden.

Pony blijft fijn in het lijf en heeft er ook plezier in.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:53

Ook al reed ik wel wat, ik vond het verzorgen altijd al fijn om te doen en met een paard wat op een gegeven moment al flink op leeftijd komt neemt het rijden af. Omdat ik toen nog wel alles durfde kon ik ook de meeste paarden rijden. Sensibel vond ik toen geen probleem, nu ben ik -wellicht ook door het moederschap- erbij veel voorzichtiger. De manege was een prima oplossing en wellicht ga ik daar weer heen. Het zijn lieve paarden en braaf, wat ik wel mis is de fine-tuning. Hoewel ik zelf natuurlijk na zo lang in het zadel ook niet meer zo fijntjes rijden kan, zo is het nou eenmaal.

Mocht mijn D-pony niet drachtig zijn, zou ik haar ook nog kunnen proberen of ze eenvoudig zadelmak wordt en braaf wordt. Of lekker een beestje op leeftijd kopen. Ik heb het budget niet om een knap, gezond en braaf paard te kopen met de huidige prijzen. Eerst maar eens zien hoe het straks is met zijn vieren en het herstel van de KS.

Flew; Ik ben normaal gezien in staat om op een d-pony te rijden, qua lengte en gewicht. Lief van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:06

Ik rijd eigenlijk net zo vaak of misschien nog wel meer dan toen ik ze nog in pension had staan. Ik heb mijn jonge merrie nu ruim 2 jaar en rijd zo'n 4x per week. Ga vaak naar de binnenmanege die hier op 500 mtr afstand ligt.

Heb zat klussen, maar ook een man :D , die veel van de klussen voor zijn rekening neemt. Ik werk 3.5 dag in de week, heb een jonge hond waar ik jachttraining mee volg en graag veel en vaak mee wandel.

Daarbij heb ik "vroeger" zo veel wedstrijden gereden, dat het voor mij nu eigenlijk niet meer zo nodig hoeft. Ik heb totaal niet de behoefte om mijn rijden en mijn paard te laten beoordelen door een ander. Misschien heeft dat wel met leeftijd te maken, maar ik wil gewoon mijn paard correct dressuurmatig trainen en ik weet zelf eerlijk gezegd wel of het goed gaat of niet :o , klinkt een beetje arrogant, maar het is toch echt zo.

Ook wil ik vaker met haar "langs de weg", maar dat is bij ons niet makkelijk. Smalle bermen, waar de auto's vlak langs je rijden. Ook veel landbouwverkeer.

Verder vind ik het heerlijk om gewoon eens even lekker een week niet te rijden, als ik daar zin in heb. Toen ik nog wedstrijden reed vond ik het een soort verplichting om toch vooral te trainen en nu heb ik dat totaal niet meer.

Erg prettig wonen, werken en leven op deze manier.......

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:16

Bij elke fase in het leven, hoort wat anders.
Als jij je er zelf fijn bij voelt, is het goed.

Laarzen. Nog nooit gehad als volwassene. Zal er dan op maat moeten laten maken.
Die wat om mijn kuiten passen, xijn te lang en/of te groot.

Aangezien ik (nog steeds) niet serieus rijd, vind ik het de investering niet waard.

Stijve en stugge laarzen lijken me pijnlijk.

Alles ingepakt. En begonnen aan de terugreis.

Om 10.00 uur was het maar 14 graden, rillen en kippevel. Haha...even wennen weer!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:21

Ja echt frisjes! Zeikerd ben ik ook, wilde eigenlijk even mijn ouwe zijn staart wassen, maar nu vind ik het op de wind te koud :+

Goed terugreis Anke!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:31

Ik heb vroeger ook wekelijks wedstrijden gereden.
Ik reed met een 4 jarige Fries die ik zelf heb opgeleid tot het M1. We vlogen er door en dat maakte me wel fanatiek.
Toen we het M1 bereikten werd ik zwanger van de eerste en werd paard verkocht naar Amerika.
Na de geboorte nog een tijdje een Fries gereden voor iemand anders maar dat was ruim 3 kwartier rijden met de auto en dan elke keer een baby mee slepen was ik er snel zat van.

Toen 4 jaar paardloos geweest tot ik Melle zag staan op MP.
Liefde op het eerste gezicht.
Een Fries met vlekken :D
Hij was als veulen al erg bang maar ik dacht dat dat een kwestie van aandacht was.
Helaas dus niet en is hij gewoon zo geboren.

Tot 4 jaar in de opfok laten lopen als hengst, daarna gecastreerd en weg gebracht naar een stal om hem in te laten rijden.
Daar vertelden ze me dat het ongeveer een maandje zou duren om hem goed zadelmak te krijgen , met stuur en rem erop.
Na 2 weken werd het wel duidelijk dat dat toch wel ietsje langer ging duren.
Het duurde al een week voordat ze er überhaupt een zadel op kregen en nog een week voor de ruiter bij Melle in de buurt kon komen.
En als de ruiter er dan op kon komen ging Melle een uur lang in volle rengalop plat door de bochten door de binnenbak.
Hij bokte niet, steigerde niet maar ging heel haaaaard.
Ruiter moest gaan zitten, vasthouden aan het zadel en dan liet de pensionhouder Melle los en dan maar hopen dat ie bleef zitten :')
Heb hem begin nov weg gebracht en eind maart zat ik er pas voor het eerst zelf op.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:33

Ik reed toen die grote nog op pensionstalling stond 5x per week.

Nu rijd ik minimaal 3x per week er twee. Ze staan wel meer buiten dus ze hebben geen energie teveel ofzo. Soms lukt het om beide 4x te pakken. Maar ik moet ze wel altijd opladen om naar de bak te gaan en heb daar zelf geen auto voor, daar gebruik ik die van mijn ouders voor. Dus heb ik vaste dagen daarvoor om het makkelijk te houden. Al wordt er soms wel wat geschoven. Daarnaast ga ik ook nog twee keer per week naar het zwembad om te floatfitten en drie keer per week naar de sportschool. Werk ik fulltime en haal ik hooi e.d allemaal zelf. Verzorging paarden doe ik ook helemaal zelf.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:46

Het is hier bijna niet bij te houden joh!

Inmiddels hebben we hier toch wel flinke hoosbuien gehad! Hopelijk trekt het gras nu ook snel bij. De paarden vinden het koelere weer duidelijk erg fijn, ze hadden gisteren met zijn drieën de dolle vijf minuten, iets wat ik al een tijd niet gezien heb.

Hoeveel ik rijd ligt heel erg aan het weer. Ik heb geen bak, wel een vlakke weide van een fijne afmeting, maar als het te nat is rijd ik daar niet in. Ik rijd sowieso wel graag buiten, dus in de praktijk maak ik maar weinig meters in de wei. Soms begin ik daar even om een puntje uit de les op te pakken om daarna lekker naar buiten te gaan. Ik ben intussen redelijk handig met ook wat dressuurmatige oefeningen buiten te rijden.
In de winter is door de weeks rijden dan ook lastig, gezien ik nergens verlichting heb en de wei dan vaak te nat is. Maar met de weekenden en een keer per week les op een andere locatie, rijd ik toch zo'n twee à drie keer per week. In de zomer wordt dat drie tot vier keer.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:52

jeannaa schreef:
Mocht mijn D-pony niet drachtig zijn, zou ik haar ook nog kunnen proberen of ze eenvoudig zadelmak wordt en braaf wordt. Of lekker een beestje op leeftijd kopen. Ik heb het budget niet om een knap, gezond en braaf paard te kopen met de huidige prijzen. Eerst maar eens zien hoe het straks is met zijn vieren en het herstel van de KS.

Flew; Ik ben normaal gezien in staat om op een d-pony te rijden, qua lengte en gewicht. Lief van je!

Dat komt goed uit, want Zanzi is een D. Voor wat betreft een alternatief rijpaard. Al eens een draver overwogen? Kosten niet de wereld en zijn superfijn, trouwe paarden met genoeg go zonder idioot te zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:53

Wie kan er met mij meedenken?

Ik zit op de site van Gallagher gewoon even alles wat ik nodig heb voor de wei in de winkelmand te gooien zodat ik een om en nabij prijs weet (ik zoek later wel naar evt aanbiedingen/goedkopere sites).

Ik heb ongeveer 200 lopende meters. Er komt 1 poort in (ik denk een houten).
Palen komen om de 2.5 meter. Onderste laag wordt een plank hout, in principe wil ik daar in eerste instantie geen extra draad/koord stroom op, gewoon puur het hout.
Middelste laag wil ik lint, bovenste laag koord.

Wat ik denk dat ik nodig heb:
- Lint + isolatoren
- Koord + isolatoren
- 4 hoekisolatoren
- Een schrikdraadapparaat op accu/batterij + aardpen. Heb ik daar ook een grondkabel bij nodig (want waar moet die grondkabel dan naartoe?)??
- 2 poortgrepen, voor voor de houten poort.

Vergeet ik wat? Op de site staan ook allemaal verbindingsstukken/eindspanners e.d.
Kan ik koord met lint verbinden zodat er op beide stroom komt? Heb ik uberhaupt verder nog verbindingsstukken nodig?

Of doe ik er wijzer aan toch gewoon 2 lagen koord te doen, moet ik deze dan ook verbinden om op beide stroom te krijgen?
Of misschien zelfs 3 lagen koord, en ook koord voor de plank hout? Al lijkt me dat wat overbodig..

Nooit geweten dat het omheinen van een wei zoveel materiaal nodig had -O-

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:59

Als je op beide lagen stroom wilt hebben, moet je ze met elkaar verbinden ja. Ik heb twee lagen koord, bevalt goed.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:59

Die grondkabel verbind het apparaat met het koord/lint. Je stopt je kabel in het apparaat gaat naar de omheining toe en verbind de kabel met het koord/lint. Ook gebruik je de grond kabel om de draad na de poort weer door te lussen.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... erbinder-1 die zijn fijn om draad door te lussen.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... leugelmoer deze vind ik ook prettig werken
Als je 2 lijnen hebt lopen dan heb je per hoekpaal al 2 hoekisolatoren nodig. Heb je maar 2 hoeken?

Wat handig is aan gallagher is dat ze op de site een tool hebben om te berekenen wat je allemaal nodig hebt. Weet niet of je dat al gebruikt hebt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:09

Het klinkt mij heel druk om 3 verschillende vormen afrastering te nemen. Waarom niet plank en 2 keer lint of plank en 2 keer koord?

Grondkabel heb je niet altijd apart nodig. Wel als je bijvoorbeeld onder je poort door de stroom wil laten doorlopen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:27

Anke schreef:
Bij elke fase in het leven, hoort wat anders.
Als jij je er zelf fijn bij voelt, is het goed.

Zo is het maar net :)

Voor mij was het zwanger zijn ook een goed excuus om een veulen te fokken bij de merrie :D
Voor die tijd had ik steeds geen zin om er een wedstrijdseizoen voor op te offeren, maar wou wel graag een veulen van haar. Mooie samenloop van omstandigheden zo.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:40

Die tool heb ik inderdaad gebruikt maar ik schrok van de eindprijs. Waarschijnlijk omdat ik dus te simpel dacht.
Zal hem straks nog eens proberen als Daan slaapt.
Goede opmerking van de hoekisolatoren, ik had maar berekend op 1 lijn. De tweede lijn vergeten, blond :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:37

Karin, je hebt er denk ik ook aan gedacht dat je halverwege de wei misschien nog eens een tussenverbinding wilt maken tussen de verschillende rijen stroomdraad?
Ook moeten poortgrepen ergens in haken, ik heb daar poortankers voor.

Lijstje klinkt mij wel erg summier gezien de enorme hoeveelheid dingen die ik heb gebruikt. Ik heb twee rijen koort en een rij lint.