Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:24

Wat zijn de gevolgen van hondsdraf voor een paard? Ik weet dat het voor mensen juist een gezond kruid is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:28

Op voervergelijk.nl staat een mooie lijst met giftige planten voor paarden en wat de symptomen zijn bij eten daarvan..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:38

Ik kende het plantje niet maar ik heb ze hier ook staan. Even gegoogled. Niet heel erg veel dus kan ze nog handmatig verwijderen evt.
Heb ook akkerkers staan en wat witte bloempjes waarvan ik niet weet wat het is.
Ohja en ook ganzevoet en hier en daar wat verdwaalde zuring.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 15-05-17 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:41

Wij hebben ook hondsdraf staan aan de randen van het weiland en daar staat het prima. Maar als het echt begint te woekeren de wei in, zou 'k toch gaan opletten.

Hondsdraf: Symptomen: trillingen, opengesperde pupillen, overvloedige transpiratie, speekselvloed, luidruchtige ademhaling, (reutelen) met hoestbuien. Kan bij veel inname dodelijk zijn door hartdeficiëntie.
Oorzaak: Glechomine

Maar het is maar een klein plantje en ze moeten er best veel van binnenkrijgen ...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:42

Ja op google stond idd dat ze er kilo's van moeten eten om er dood aan te gaan.
En zoveel heb ik hier niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:48

Ik word altijd vrolijk van die mooie paarse bloemetjes :D dan weet je dat de lente eraan komt. Het is een typische voorjaarsbloeier, dus ook veel voedsel voor bijen die uit de winterslaap komen enz :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:54

Dat spul hebben we ook in de weide. Niet veel. Ook maar even gegoogled.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:15

Zuring en boterbloem houden niet zo van kalk, dus als je veel hebt staan, even bodem bemonsteren om te kijken of (en hoeveel) je moet bekalken. Dan hoef je niet te spuiten. De vader van een vriendin is hovenier, hij gaf aan dat het tegenwoordig bijna niet meer mogelijk is om te spuiten, ook voor hen niet.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:00

Ik maak me ook nooit zo druk om (on)kruiden op de wei. Alleen zuring en jkk haal ik eruit en als de boterbloemen heel fanatiek zijn maaien we die een keer. En in het najaar kalken we.
Ik vind al die verschillende kleuren en vormen wel gezellig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:08

Ik vind het ook nooit zo'n ramp. Zuring en jkk steken we idd uit; de zuring knippen we nog wel eens kort als het te veel is om uit te steken voor het gaat uitzaaien. Ik zou (tegen de boterbloemen) best willen kalken, maar wij huren onze wei en ik vind het zonde om te investeren.
Verder kom ik in onze wei vooral ook leuke dingen tegen; brandnetel, smalle en brede weegbree, kleefkruid, zo hier en daar een distel, wat klaver. Langs de track en oprit groeien wat struiken en boompjes, daar plukken / snoeien we regelmatig wat af. Een klein stukje verderop staat fluitenkruid; daar loop ik dan meestal even met ze aan de hand heen zodat ze kunnen eten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:57

Ik heb maar een klein stumje gras. Daar stond ook veel hondsdraf. De paarden eten het niet zomaar. Hooguit als er te weinig ander voer is. En dan moeten ze veel eten om er last van te krijgen. Ik heb het weg gehaald met een verticuteerapparaat. Dat ging super.

Vandaag heb ik met Marinka in de bak gereden en daarna een klein rondje op straat. Even weg bij Rosie een goede training voor hun beiden. En net heb ik zelf met Rosie een rondje gewandeld. Ging super. Van alles qua verkeer tegen gekomen. Dat boeit haar allemaal niet. Wat een verademing in vergelijking met Marinka. Dat is echt een miep haha.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:30

Ik heb ook eind maart geverticuteerd en flink gekalkt.
Toch hier en daar wat 'onkruid' maar dat hou je toch.
Loop dagelijks tot 2x daags een rondje om de mest weg te halen en dan pluk ik ook gelijk onkruid weg wat ik tegen kom.

Ze mochten vandaag eindelijk op de wei.
Minis apart gezet, waar puck het niet mee eens was dus die vloog al door het draad.
Weer terug gezet en gauw stroom erop.
Amel en Melle hebben flink lopen vreten volgens mij want ze staan nu al een paar uur in de paddock uit te buiken :') :')

Deze van vanmiddag. Beetje donker doordat ik recht tegen de zon in fotograveerde maar ik vind hem wel mooi :)

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:06

Late reactie, er komt een shetje bij voor de kinderen, 10 jarige ruin. Mijn zoon het nog erg moeilijk met het verlies van zijn vorige pony en ik merk dat ze steeds meer met de grote willen doen en dat vind ik gevaarlijk. Mijn dochter is net 3 en kont nog niet op buikhoogte van mijn ruin en als die opzij stapt als zij op het krukje staat ligt zij eronder. Ze sjokken braaf mee aan een touwtje, maar toch zou een passendere maat fijner zijn. En laat het nu toeval zijn dat mijn kinderen F1 namen hebben en die pony max heet.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:32

Ah, fijn om te lezen dat jullie niet zo panisch zijn over onkruid. Ik nog wel, maar ik heb ze pas twee weken aan huis en word vast vanzelf relaxter. :')

Lekker dat ze weer op de wei staan ClaudiaS!
Heerlijk zo'n bomproof paard kvulden. :) En Lynn, gefeliciteerd met je shet!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:40

Hihi nou ik heb hectares vol onkruid staan :+ daar moet ik wel een keer wat mee gaan doen. Ga het nog 1 zomer proberen met kunstmest en maaien, anders gaat komend najaar de ploeg erdoor en zaaien we het opnieuw.

De wei thuis is in wat betere staat maar zag hier ook al veel jkk opkomen in 1 hoek, dat is het nadeel als de buren er niets tegen doen. Dus daar ga ik binnenkort ook maar de boel eruit trekken maar dan moet de grond wat vochtiger zijn anders breekt alles af.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:40

Jkk mag ik afkloppen en stond vorig jaar alleen een paar van in de voortuin en die zijn natuurlijk gelijk een kopje kleiner gemaakt.
Iets verderop helaas wel een weide vol haflingers (zijn van de burgermeester van het dorp) en ook vol met JKK.
2 km verderop bij mijn buurvrouw naast ook een wei vol Jkk. Dit wordt ook gemaaid en balen van gemaakt dus ik durf hier in de omgeving echt geen hooi te kopen.

Lynn ben benieuwd naar je Shetje. Haal je hem/haar vandaag op?
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 16-05-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:41

Die van mij eten zeer selectief, ik haal het onkruid weg zodat het niet verspreid maar maak me niet druk om de paarden verder.

Vorig jaar ook een gouden koop gedaan tgen de vliegen. Zou 2 maanden werken maar zt nu nog vol met levende vliegen en was voor 2/3 gevuld met dode vliegen van alle soorten. Net maar leeg gegooid en nieuwe lokstof erin gedaan, hij hangt bij de schuilstal hier.

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:44

Ik moet ook even weer emmers met vliegenlijm ophangen.
Iemand nog tips voor Melle?
Hij heeft zo vreselijk veel vliegen rond zijn ogen, maar vliegenmaskers doet hij dus af met z'n voorbeen of achterbeen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:46

ClaudiaHS schreef:
Ik moet ook even weer emmers met vliegenlijm ophangen.
Iemand nog tips voor Melle?
Hij heeft zo vreselijk veel vliegen rond zijn ogen, maar vliegenmaskers doet hij dus af met z'n voorbeen of achterbeen.

Diva doet ook alle maskers al maar de Rambo blijft wel om. Vliegenspray lijkt me anders de enige optie, lijkt me vervelend.

Een emmer met lijm heb ik ook maar die vangt echt flink minder dan deze pot. (En die kan ik niet binnen bereik zetten)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:48

Vluegenspray heb ik wel. Zou ik het dan wel op zijn hoofd kunnen doen?
Met een sponsje ofzo. Ben ook bang dat het dan in z'n ogen komt.
Melle is zwart. Amel haflinger en de minis bont. De andere 3 hebben beduidend minder last van de vliegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:52

Hier eten ze er over het algemeen ook wel omheen hoor, net als de boterbloem, maar er staat daar zo veel dat ik toch een beetje bang ben dat ze aan de jkk beginnen als het gras op is.
Een ander plan is om er eerst wat schapen op te zetten, die kunnen beter tegen jkk.

Vliegen etc hebben ze nu wel last van omdat de wei in het bos ligt. Zeker nu het weer rond de 29 graden is komt alles weer tot leven.
Wacht nog steeds op een bewolkte droge dag voor de Butox, dat helpt wel aardig maar kunnen we nu niet aanbrengen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:04

Ik heb de paarden vanmorgen in de weide van de buurman gezet. Die mogen ze de komende weken weer glad maken :)
Afbeelding

Afbeelding

Vanavond probeer ik even wat zuring te steken. Na de paddock en weide uitmesten ben ik nu wel moe. Vanavond weer wat doen.

Hier zijn trouwens ook erg veel boterbloempjes... -O-

Speelveldje hadden de paardjes al weer glad.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:13

Deetroller halen bij het Kruidvat voor het hoofd.
Ik deed bij paasei altijd het halster over haar vliegenmasker heen, werkte bij die van mij wel goed eigenlijk.
Of met een touwtje vlechten door voorpluk en vastmaken aan vliegenmasker?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:14

Dan ben ik bang dat er geen voerplekken meer over blijft. Hij klooit net zo lang tot het van z'n hoofd is.
Die rollers, zijn dat die dingen voor muggen, van Autan ofzo iets? Want die heb ik nog wel ergens liggen dacht ik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:57

Kan te veel zout likken erg veel kwaad? Diva heef oa magnesium tekort die geef ik nu ook extra bij maar ze likt erg veel. Toen ik hem niet had hangen ging ze boos aan het touw klooien dus ze wil hem echt hebben.