Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:09

vroeger hadden ze waar ik stage heb gelopen, een trailer waar dan 4 paarden 2 aan2 achter elkaar stonden. Maar hier konden bijvoorbeeld ook 2 paarden en een marathonwagen in, dat was ook wel handig.

Maar bij een 3 of 4 paards wat wij nemen zal het idd wel schuin worden. Het liefst dan ook met een klep aan de voorkant en een luik bij de hoofden van de paarden voor als ze er lang op staan, maar die kan ik ook zelf wel maken.

Een vrachtwagen is voor jezelf ook heel anders rijden, zeker die grote met living etc, maar daar hebben we geen plek/geld voor ;)

Living in de trailer hoef ik ook niet denk ik, zet wel koffie in de auto ofzo :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:10

Wat dacht je van een thermoskan...hoef je alleen maar uit te schenken :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:16

Zo zijn wij dus aan onze eerste trailer gekomen.
Een hengstenboer van belse knollen hield er mee op en zijn trailer kwam te koop.
Was natuurlijk een opknapper maar was wel goed bijgehouden.
De Iforwillems hebben een fijne vering op de trailer zitten en de grootste maat 2 paards is lekker ruim.
Mijn knolletjes hebben zeeen van ruimte in dat ding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:14

Jadybabe schreef:
Wat was/is er met de merrie? Weet je al wat meer?

Ze is drachtig en gisteren stond ze veel stil, nauwelijks eten (terwijl ze normaal iedereen rondjaagt stond de laagste in rang ongestoord bij haar te eten) , staart droeg ze opzij en stond steeds met haar neus tussen haar voorbenen door naar haar buik te happen.

Vanmorgen lag ze en kwam pas na aandringen omhoog om te drinken en te eten en ze oogt gewoon moe en mat.

Gelukkig zag ik tussen de middag niks aan haar maar ik hou haar toch maar wat in de gaten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:23

pol013 schreef:
grensgeval.... whatever. Op een zware 4 wheel na zijn er maar weinig auto's op concours te vinden die daar echt over heen gaan.
En met een zware jeep ga ik geen 40.000km per jaar rijden.
Een Suzuki grand vitara 2.0 benzine is bijvoorbeeld maar 90kg zwaarder. Kan bijlange na niet zo fijn vooruit (140pg, 183Nm) maar mag wel 200kg meer trekken.

Ik rij een Grand Vitara 1.9 en die mag 2000 trekken, rijdt toch al fijner met de trailer dan de Volvo V70 hiervoor die 1800 mocht trekken. En dan rij ik met een anderhalf paards met MTM 1300 kg!

Ik vind écht dat als je kiest om met levende have op pad te gaan dat je dan niet aan je grenzen moet zitten, gewoon er ruim over. En wil je niet naar je werk met zo'n zware bak dan pak je er maar een kleintje bij voor de grote kilometers.

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:25

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:47

Wij hebben geen trailer... Maar als we toch met de paardjes weggaan, wordt deze ook wel met een zware wagen getrokken. :)

Oh, hopelijk komt je drachtige merrie erdoor!! :(:)

Sure_lee wat een grappig topic! :D Leuke paardjes heb je ook!

Las dat er iemand een trekker gaat halen 40km verderop... Klinkt idd erg koud!

Vandaag is onze paddock zo goed als af verklaard. :) Nu nog de details (zoals de omheining etc)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:49

Ik zag de foto's al in je topic! Erg mooi!
En dank je!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:49

Hihi sure lee..wat een grappenmakers. Nou maar hopen dat ze niet ineens schrikken.

ik was een slechte paardenmama vandaag..karev staat, geschoren, onder een 200 gr deken. Genoeg dacht ik..5x daags ruwvoer.

vanmiddag toen ik ging voeren kwam ze er al woest en al hinnikend aangestormd. Fris dus. En toen ze stond te eten stond ze te bibberen. Voelde me ineens heel slecht.

ze was dus koud. Gauw een 300 op gedaan en beste bult hooi. Eigenlijk nog nooit gehad dat ze zo koud was. Andere winters ook niet. Heb mijn paardje "onderschat" .dacht dikke speklaag, 5x daags hooi en 200 grams op een noor moet genoeg zijn...niet dus.

mooi michelle!!
urielle, schrikken van je merrie zeg, sterkte

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:51

Karev, bij mij heeft ze, als ze geschoren is, een 200gr staldeken op + een 200gr outdoordeken. :)

Hangt idd van paardje tot paardje af!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:55

@Urielle : hoe ver is ze en is het haar eerste ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:17

Hier heb ik 3 proppen haar lopen :P Ze waren helemaal wit van de rijp...blij dat ik gezeur in de winter niet meer heb met dekens.In de zomer alweer genoeg ellende mee.

Maar was best pittig koud :brr:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:23

Die van mij hebben de afgelopen dagen zonder deken gelopen, maar als het morgen gaat sneeuwen/regenen dan krijgen ze mooi een deken op en bij een frisse wind nog een gevoerde ook :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:24

urielle sterkte met je merrie :(:)

karev 200 gr is wel erg weinig hoor, zeker met dit weer

michelle prachtige bak!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:25

Ik scheer ook niet weer! Bah ben er nu klaar mee. Dekens die net niet lekker liggen, dikke op dunne op...gedoe. in sept/okt was de vacht echt te warm voor die tijd. Was ze echt heel snel te warm. En nu rij ik weinig en vraag ik me af waarom ik geschoren heb haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:27

Ik heb in die late warme periode de hals geschoren en een stuk bij de flanken. Daar zit nu alweer 3 cm haar op :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:32

Ja had ik met de shet ook gedaan. Die begon half nov te bijten toen ik de deken op wou doen. Vond ze niet meer nodig haha. Die doet prima zonder

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:32

Ik heb Blue op tijd een deken opgelegd maar toch kreeg hij een dikke wintervacht en lang getwijffeld of ik hem dan maar zou scheren .
Ben nu blij dat ik het niet gedaan heb, weer is er toch niet naar geweest dat ik kon trainen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:33

Ahw arme Karev! Het is ook wel erg koud nu. Die van mij heeft in totaal 500 gram op en is geschoren. Nu ook met hals op. Beetje jammet dat haar vriendin steeds de hals openmaakt :') Mijn oude wordt normaal ook geschoren, maar nu ffies niet omdat hij erg verzwakt is en alle warmte kan gebruiken. Verder staat de jaarling bloot en de 3-jarige met een ongevoerde regendeken.

Trailer leen ik van mijn ouders, ik koop straks liever een nieuwe of bijna nieuwe, want waar paarden soms in vervoerd worden... Echt onverantwoord! Mijn auto is ook zwaarder dan nodig voor de trailer.

Urielle, vervelend van je merrie! Kan zijn dat ze gewoon even een dip heeft. Hebben mijn merries ook wel eens tijdens de dracht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:36

Karev... waarom scheer je geen patroon? Kun je toch fijn rijden,paard kan goed ventileren en geen gelazer met dekens.

Als je de boeg scheert of enkel onder de manen heb je geen deken nodig.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:40

Mosh schreef:
Urielle, vervelend van je merrie! Kan zijn dat ze gewoon even een dip heeft. Hebben mijn merries ook wel eens tijdens de dracht.

Het kan zijn dat het veulen nu zo groot is dat ze het gaan voelen als ze draaien/bewegen of dat het tegen de maag/darmen drukt en hierdoor koliekachtige verschijnselen geeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:40

Ja doe ik volgende winter mischien ook wel. Weet je hetbis vaak even de overgang die warm is. Sept okt en wel een dikke vacht is niet handig. Maar in nov dec jan enz is rijden toxh vaak relaxed en niet intensief. Stapritjes kan dan mooi in berevel. Ik heb het wel vaker geroepen dat ik niet weer scheer maar nu echt niet meer. Soms moet je even weer denken,waarom ook alweer hihi.

Het zijn buitenpaarden,24/7 buiten. Lekker bloot laten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:58

Oef Urielle dat is schrikken. Hopen dat het rare gedrag nu wegblijft.

Wij hebben een opel vectra voor de trailer staan. Geen zware auto dus. Ik geloof in de juiste chauffeur en juist beladen. En goed onderhoud. Maar de juiste chauffeur gaat met een onveilige combi überhaupt niet oppad. :D

Wat een mooie paddock/bak! :wow:

Ik vind je geen slechte paardenmoeder hoor, een keertje fris/bibberen kan gebeuren, gaan ze niet dood van. En je hebt het gauw opgelost gelukkig!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:02

Hihi nee een x bibberen is niet erg. Over het algemeen mag ze niet klagen.

houden jullie ze nu binnen met de voorspelde ijzel?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:12

Neuh, zij staan steviger op hun benen dan ik. Ik veeg gewoon de bestrating niet, dan komt er al gauw zoveel zand op dat het niet meer glad word.