Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:29

Nens77 schreef:
Esmeej333 schreef:
Maar dat ligt heel vaak aan de eigenaar omdat die bang is voor zogenaamde blessures. Niet elk paard waarvan de eigenaar zegt dat het niet met andere paarden kan, ook ook daadwerkelijk niet met andere paarden. Alleen de ontzettende autisten kunnen dat niet, en die zijn vaak nog zo gemaakt door de mens ook, door ze altijd maar apart te houden. Paarden zijn kuddedieren.
En ik kijk echt wel verder dan mijn neus lang is hoor, dat is gewoon mijn ervaring, echt niet alleen bij mij op stal. Hoe vaak ik wel niet heb gezien ja mijn paard kan niet met andere paarden, en jahoor, als ze er dan bijgingen was er niks aan de hand. Ja de rangorde wordt even bepaald, voor de rest niks aan de hand.

Ik heb toch daadwerkelijk een paard op de wei een ander paard een gebroken been zien trappen. Paard haalde drie keer achter elkaar uit en voor het andere paard weg kon lopen was het gebeurd.
Paard moest ter plekke in de wei worden afgemaakt.
Dus het kan wel degelijk heel erg fout gaan, en dit waren geen hengsten.

Ik ben het 100% eens met je. Ik heb dit helaas ook al zien gebeuren. Vreselijk.[/quote]

Voor mij overigens geen reden om mijn paard niet bij andere paarden te zetten hoor. Maar ik kan me wel voorstellen dat, wanneer je zoiets meemaakt, je erg bang wordt om je paard samen met andere paarden te zetten, zeker zonder toezicht op een wei ergens achteraf....

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:32

Nens77 schreef:
Voor mij overigens geen reden om mijn paard niet bij andere paarden te zetten hoor. Maar ik kan me wel voorstellen dat, wanneer je zoiets meemaakt, je erg bang wordt om je paard samen met andere paarden te zetten, zeker zonder toezicht op een wei ergens achteraf....

Oh ik zet mijn paarden wel bij anderen, alleen de oudste kan niet bij alle paarden, hij kan eigenlijk alleen maar samen met één paard. De anderen valt hij aan, wat een engeltje toch O:)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:37

Nikass schreef:
Op een pensionstal kan het wel lastig zijn. Toen ik mijn paard kocht had ze op dit stal waar ze stond de reputatie dominant en chagrijnig te zijn. Niemand wilde zijn paard met die van mjj samen zetten. Uiteindelijk iemand gevonden. Mijn paard is allesbehalve dominant en was alleen maar chagrijnig omdat ze altijd op stal stond.

Dan heb jij de juiste beslissing genomen om wat anders te zoeken voor je paard omdat jouw paard daar niet gelukkig was. Het zou natuurlijk ook niet aan de accommodatie kunnen hebben gelegen maar aan de vorige eigenaar en wat die ermee deden.
Mijn ruin (laat geruind) had ook een reputatie waar je u tegen zegt, was ook zwaar dominant, geen respect voor mensen (bijten, op je tenen staan, je meesleuren over het terrein) en trapte andere paarden enzo.
Ik heb twee keer een flinke aanvaring met hem gehad toen wist hij hoe de verhoudingen lagen, en nu loopt hij als een pup achter me aan.
Voorheen kon er niet iemand met een paard achter hem langslopen als hij vast stond want dan haalde hij uit.
Heb hem een aantal keer gecorrigeerd en het is eigenlijk geen probleem meer.
Paard was niet zozeer dominant maar had de ruimte genomen die hem door (bange) manegeklanten geboden werd. Had dus niets met de accommodatie te maken maar met de eigenaar.

Jientis

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:11

Hopeloze discussie hoor...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:14

Snollygoster: hier staan ze dus niet op klei maar op tegels en gestort zand. Er valt best iets van te maken ondanks kleigrond, dat is wat ik wilde zeggen.En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Geryon schreef:
Wat maakt dat verharde stuk goed dan? Omdat ze dan droog kunnen staan? Vanuit het oogpunt dat paarden alle vrijheid moeten hebben voor een dagdeel, vind ik dat zéker niet genoeg eigenlijk. Dat maakt de omstandigheden niet 'goed'.

Heb het ook niet over een klein verhard stukje hè, maar over een flink stuk, bijv. halve paddock, met verschillende slowfeeders verspreid. De andere helft is bij ons gestort zand, wat niet snel heel nat is maar als het zo is, kunnen ze er wel nog in rollen en spelen (wat ze ook volop doen), maar hebben ze inderdaad de ander helft van de paddock om droog te staan. En ze staan toch uiteindelijk het meest waar ze eten :) Nog een fijne schuilstal erbij en ze staan prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:15

VogeltjeM schreef:
Ja maar, dat we het met honden niet 'goed' zouden doen voor wat betreft beperkingen aanbrengen en niet voldoen aan hun basisbehoeften, wil toch niet ineens zeggen dat het dan voor paarden oké is om hier niet aan te voldoen? Omdat we er bij honden of katten ook niet aan voldoen? Dat is echt een kromme redenering? Dat wil dan eerder zeggen dat er ook op het gebied van honden en katten nog veel verbetering te behalen valt.

Ik denk niet dat dat is hoe Lusitana het bedoelde. Het is eerder zo dat wij voor onze dieren dingen doen om hun eigen veiligheid en welzijn te verbeteren.
We willen niet dat onze hond onder een auto loopt, maar we willen onze hond toch wel de nodige beweging geven. Dus doen we de leiband aan en trekken er op uit. We willen niet dat onze hond buiten maar een kussen van blaadjes bijeen moet scharrelen en daarop moet slapen, misschien bouwen we voor hem iets van een afdakje. Nee, we willen dat onze hond gewoon lekker warm en degelijk in een mand met kussen kan slapen. Sommige mensen plaatsen deze mand zelfs in de eigen slaapkamer. Onze honden moeten niet meer zelf hun kostje bijeen jagen, nee, ze krijgen dagelijks een kom met een juist afgemeten hoeveelheid brokken of barf of iets dergelijks. Iedere dag, een dag zonder prooi komt niet voor. ;)
Enzovoorts, zo doen wij veel dingen voor onze huisdieren om hen gezond en wel te houden. Dingen die misschien tegennatuurlijk zijn, maar die wel het welzijn van onze huisdieren dusdanig doet toenemen.

Alleen als je dergelijke gedachtengang toepast op paarden, dan wordt er een maar aan vastgebonden. Want een paard is ineens wel een dier dat gewoon de hei opgegooid mag worden en daar een hele winter mag blijven staan (bij wijze van spreken, ik besef dat iedere nuance hier ontbreekt). Als je afkomt met dekens en stallen en lekkere dikke bedden van stro, dan wordt je gezegd "dat het paard daar allemaal niets aan heeft" en "dat je een paard paard moet laten zijn". Ik ben het daar niet mee eens, ik wil de beste levensomstandigheden creëren voor mijn paard. En als mijn paard bv. al twee uur trillend in de wei staat, dan mogen daar twintig mensen naast mij staan die zeggen dat "dat puur een natuurlijke reactie is", dan gaat mijn paard met deken op de stal in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:34

Ik lees al een poosje mee, heb zelf eigenlijk de energie niet op het moment voor zulke langdradige discussies, waarvan iedereen de uitkomst toch al kent, omdat ze al 100 keer gevoerd zijn.

Maar toch, hier mijn twee schimmels, woonachtig in de zeeuwse polder, op kleigrond. 24/7 buiten.
Zielig zijn ze he, helemaal in de blubber en helemaal zwart...

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:46

Als dat van afgelopen week is heb je toch blijkbaar wel een hoog gelegen perceel tov de rest Gypsy :)
Overigens kun je beter ergens zitten waar veel water is (rivieren, sloten, beekjes...) waar dat je water naartoe kunt dan iets waar je het kunstmatig moet afvoeren ;)
Maarre... applaus dat je paarden wit zijn en droog staan als je dat wou horen :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:51

Nens77 schreef:

En dat je je verantwoording neemt als je een paard hebt wat andere paarden zo finaal kapot trapt - want dat is de andere kant. Ik weet niet hoe het met jullie is maar behalve dat mensen zelf al niet staan te springen om hun paard bij de jouwe te zetten om te testen of het gaat, wil je als eigenaar van het trappende paard ook niet dat jouw beestje andersmans paarden te grazen neemt. Ik kan het voor mezelf niet verantwoorden om het voor de honderdste keer te proberen en het honderdste paard van een ander naar de rasmodee geslagen te zien worden onder het motto dat mijn paard een sociaal dier hoort te zijn.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:57

de kleine is mini-me van de grote; geweldig!! Wat een dotjes.
Ja echt heel zielig :D
Af en toe laten zien zegt misschien meer dan al die woorden die hier gebruikt worden.

Jij hebt het prima geregeld en ziet er goed uit. En dat is de keuze die ze imo op iedere stal hebben. Onze tinkers hebben ook nog heel lang op het land gelopen, zelfs met die hevige regen. Als je voldoende land hebt, valt het stuklopen reuze mee. En daarnaast is een beetje stuk lopen niet erg; grasland herstelt zich snel. Hier zijn ze met van die grote machines over het land heen gegaan, helemaal kapot (lijkt het). In het voorjaar zie je er niets meer van. Bij de ingang van een land of voedplek is het vaak wat blubberiger omdat ze daar veel lopen/staan, maar de rest van het land is prima. Nu staan ze op t zand met schuilstal; echt geen hele luxe paddock: nog bijna geen natte voeten gehad..

En nee urielle niet een hoger perceel tov de rest en ook kleigrond; jouw vervelende paddock-ervaring hoef niet leidend te zijn voor de rest van Nederland...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:31

O oke, bij Gypsy loopt het water omhoog weg, ook goed voor mij hoor :Y)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:45

VogeltjeM schreef:
Heb het ook niet over een klein verhard stukje hè, maar over een flink stuk, bijv. halve paddock, met verschillende slowfeeders verspreid. De andere helft is bij ons gestort zand, wat niet snel heel nat is maar als het zo is, kunnen ze er wel nog in rollen en spelen (wat ze ook volop doen), maar hebben ze inderdaad de ander helft van de paddock om droog te staan. En ze staan toch uiteindelijk het meest waar ze eten :) Nog een fijne schuilstal erbij en ze staan prima.

Dat is leuk voor een handjevol paarden, maar hoe zie je zoiets voor je met een kudde van 15 merrie's waarvan 2 de stal (van nu 45 x 11) niet ingaan als 1 van de domi's niet is opgesloten, er soms 8 merrie's drachtig zijn die in groepen van 4 uitgerekend zijn met 2 veulendieven in de kudde die pasgeboren veulens jatten en er voor vechten met de kersverse moeders, die overigens ook vaak zeer onrustig in de groep zijn als ze moeten bevallen en die liever apart van de kudde zijn op dat moment, maar ook weer graag in de kudde komen daarna. Dan nog rekening ermee houdende dat 2 merrie's dwars door stroomdraad walsen en 1 1.70 hoog springt, en dus graag de omheining uitprobeert, waardoor je een permanente stevige omheining moet hebben en dus niet kunt werken met draadjes en een stukje tijdelijk afzetten. En met al die dieren wil je toch ook nog gras hebben in de zomer minstens en de veulens worden vaak nog in de wintermaanden geboren, met heftig weer moet je die dus droog houden, zelfs als ze liever buiten gaan liggen op de natte grond. Die 15 kunnen bij elkaar niet op minder dan een halve ha ivm het kunnen ontwijken van de chagrijnige dames. En voor het afspenen, dan gaan de moeders apart, de veulens blijven in de groep. En dat met pakweg 1,6-1,7 ha grond, want de rest is voor de heren.
Note: ik heb ze nu overdag op gras en nacht op stal, het jaar rond. ik heb dus ook nog gras in de wintermaanden, maar alleen omdat ze in de nacht op stal gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:56

ShamalArabs schreef:
VogeltjeM schreef:

Dat is leuk voor een handjevol paarden, maar hoe zie je zoiets voor je met een kudde van 15 merrie's waarvan 2 de stal (van nu 45 x 11) niet ingaan als 1 van de domi's niet is opgesloten, er soms 8 merrie's drachtig zijn die in groepen van 4 uitgerekend zijn met 2 veulendieven in de kudde die pasgeboren veulens jatten en er voor vechten met de kersverse moeders, die overigens ook vaak zeer onrustig in de groep zijn als ze moeten bevallen en die liever apart van de kudde zijn op dat moment, maar ook weer graag in de kudde komen daarna. Dan nog rekening ermee houdende dat 2 merrie's dwars door stroomdraad walsen en 1 1.70 hoog springt, en dus graag de omheining uitprobeert, waardoor je een permanente stevige omheining moet hebben en dus niet kunt werken met draadjes en een stukje tijdelijk afzetten. En met al die dieren wil je toch ook nog gras hebben in de zomer minstens en de veulens worden vaak nog in de wintermaanden geboren, met heftig weer moet je die dus droog houden, zelfs als ze liever buiten gaan liggen op de natte grond. Die 15 kunnen bij elkaar niet op minder dan een halve ha ivm het kunnen ontwijken van de chagrijnige dames. En voor het afspenen, dan gaan de moeders apart, de veulens blijven in de groep. En dat met pakweg 1,6-1,7 ha grond, want de rest is voor de heren.
Note: ik heb ze nu overdag op gras en nacht op stal, het jaar rond. ik heb dus ook nog gras in de wintermaanden, maar alleen omdat ze in de nacht op stal gaan.

Ehm, een heel groot verhard stuk? :') Met meerdere plekken om te schuilen? Je hebt van de prefab-schuilstalletjes, eigenlijk meer overkappingen, die je makkelijk kunt plaatsen en verplaatsen. Wel duur dat besef ik. En ik denk vooral een grooot grasland of paddock (minder realistisch) eraan met plek voor alle paarden om zich af te zonderen.

Maar goed, ik vind met de nachten op stal niet per se iets mis hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:59

ShamalArabs schreef:
VogeltjeM schreef:
Heb even geen tijd om op de rest in te gaan, dit topic kost wel veel tijd moet ik zeggen :+

Dát!
ik ben overdag op stal grotendeels en dan kom ik thuis, tientallen pagina's bijlezen al mopperende over mensen die op kantoor zitten te bokken ipv werken enzo :+

Haha! Heb ik ook "last" van

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:09

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Op een pensionstal kan het wel lastig zijn. Toen ik mijn paard kocht had ze op dit stal waar ze stond de reputatie dominant en chagrijnig te zijn. Niemand wilde zijn paard met die van mjj samen zetten. Uiteindelijk iemand gevonden. Mijn paard is allesbehalve dominant en was alleen maar chagrijnig omdat ze altijd op stal stond.

Dan heb jij de juiste beslissing genomen om wat anders te zoeken voor je paard omdat jouw paard daar niet gelukkig was. Het zou natuurlijk ook niet aan de accommodatie kunnen hebben gelegen maar aan de vorige eigenaar en wat die ermee deden.
Mijn ruin (laat geruind) had ook een reputatie waar je u tegen zegt, was ook zwaar dominant, geen respect voor mensen (bijten, op je tenen staan, je meesleuren over het terrein) en trapte andere paarden enzo.
Ik heb twee keer een flinke aanvaring met hem gehad toen wist hij hoe de verhoudingen lagen, en nu loopt hij als een pup achter me aan.
Voorheen kon er niet iemand met een paard achter hem langslopen als hij vast stond want dan haalde hij uit.
Heb hem een aantal keer gecorrigeerd en het is eigenlijk geen probleem meer.
Paard was niet zozeer dominant maar had de ruimte genomen die hem door (bange) manegeklanten geboden werd. Had dus niets met de accommodatie te maken maar met de eigenaar.

Ja dat kwam inderdaad omdat er nagenoeg niets met haar gedaan werd. Ik heb daar nog bijna twee jaar gestaan en uiteindelijk waren er mensen doe moesten erkennen dat ze erg ten goede verandert was. Ook had ze uiteindelijk een paar vaste vriendjes waarmee ik haar mocht buitenzetten. Dat kwam wel allemaal op mij neer > buitenzetten in de half ondergelopen buitenbak omdat de paddocks niet begaanbaar waren, erbij blijven en weer binnen zetten.
Ik ben voornamelijk weggegaan omdat er geen weidegang was en de paddocks ook om te huilen (staan drie kwart van het jaar dan ook leeg).

Ik heb ook mijn twijfels of een verhard stukje zoveel toevoegt, alhoewel je dan toch in elk geval kan spreken van een uitloopstal, wat natuurlijk zeer te verkiezen is boven een 3x3 hok.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:14

Maar even for the record: bij ons is het geen 'stukje' maar de halve paddock he... Prima om op te staan, eten en whatever paarden nog meer doen :') en het zand hebben ze dan om te rollen enzo. Dan is het niet zo heel erg als het zand tijdelijk wat natter is (erin rollen vinden ze dan juist extra leuk lijkt wel), omdat de helft van de paddock sowieso droog is. Mocht ik mn paard aan huis hebben later dan zou ik dat zeker zelf ook zo doen :) Het heeft, behalve dat je paard niet nat hoeft te staan, ook veel praktische voordelen, zoals dat het makkelijk schoon te houden is en dat de hoeven van je paard wennen aan het harde, waardoor je op buitenrit ook makkelijker over het harde kunt rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:28

Hoe groot is jouw paddock dan VogeltjeM?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:33

Ik weet geen oppervlakte en schatten is moeilijk, want hij is niet rechthoekig of vierkant maar er zit een soort hoek in (soort van L-vorm, maar dan breed). Hij is niet zo gek groot, maar ze kunnen er wel in galopperen en zich afzonderen (ze staan met 5). Het korte stuk van de L is geheel bestraat (en daar bevindt zich ook de schuilstal aan) en in het langere stuk van de L loopt een strook bestrating, daar staat de grote hooiruif op (ong. halverwege het lange stuk van de L) en daar is zodanig bestraat dat ze er droog omheen staan. De rest is van dat gestorte zand. Is overigens niet mijn paddock, ik sta op een pensionstal :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

Nou ja, ik vroeg me idd af of ze wel nog konden galopperen. Mijn stukje paddock (waarvan momenteel de helft gebruikt wordt als mesthoop :o ) is denk ik ook echt te klein om de helft te verharden. Het kan wel, maar dan mis je idd het kunnen galopperen en rennen. Nu staan ze sowieso in de bak hoor, want ik heb dan de mesthoop maar ook afgelopen najaar een boel jonge bomen geplant waarvan ze nu toch echt even af moeten blijven := maar mijn bak ga ik natuurlijk niet verharden.

Mijn overkapping heeft wel een bodem van grote stenen tegels, maar dat is maar zo'n 10 op anderhalf, dus daar treiteren ze elkaar onder weg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:41

En als je je hele paddock zou bestraten zeg maar, en dan de bak houdt om te rollen en rennen enzo? Of kan dat niet in verband met drainage? Als je dan gaat rijden staan ze dan even op het bestrate stuk, maar dat is niet erg voor een paar uurtjes. Als je het hooi dan op het bestrate deel situeert dan vervuilt je bak wat dat betreft ook niet echt (hooiresten zijn best vervelend in je bak) Overigens rennen ze bij ons gewoon door over het harde :P

Vooral met uitmesten is bestrating echt een uitkomst, want als het zo nat is dan lopen ze de mest totaal in het zand of je moet stukjes poep uit een modderplas lopen zeven :=
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 14-11-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:50

Ik moet sowieso eerst een oplossing hebben nog voor de mest want die kun je hier nergens kwijt tot mijn grote ergernis, vandaar dat ik die nu maar achterop de paddock smijt en dan van het voorjaar even in de grond laten rijden. Hopelijk dan geld voor tweedehands stelconplaten en het vervoer ervan, en moet even bedenken waar ik die laat leggen want ik wou naast de overkapping een mestplaat maar daar konden ze niet draaien blijkbaar. En zonder verharde mestplaat kan ik het niet op laten halen. En stroom op de omheining, want ik heb een handige Henkie ertussen die mijn gaasmatten gewoon oprolt en de benen neemt :P Oorspronkelijk was het plan dat de paarden gewoon in koppels (en de hengst dan alleen) de paddock opgingen terwijl ik ernaast een ander paard reed in de bak, maar dat is er dus niet van gekomen.
De drainage loopt door de bak en niet door de paddock dus dat moet geen probleem zijn. Uitmesten op het bakzand vind ik niet zo'n issue, het is heel licht zand dus dat zie je goed liggen. Op de paddock hield ik ze alleen in de zomer en dan was het ook goed te doen natuurlijk :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:57

Esmeej333 schreef:
Het kan altijd misgaan, net zo goed als op stal. In normale omstandigheden met normale paarden vind ik dat geen reden om een paard zijn sociale interactie te ontzeggen. Sportpaard, recreatiepaarden, fokpaard of eenhoorn.

_O- _O- _O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:00

Urielle schreef:
Zo dacht een vroegere pensionhouder van mij ook.
Ik had een ruin toen die gewoon in een grote groep op ruim land stond, is gewoon altijd goed gegaan. En op een dag, geen idee waarom, grijpt hij een andere ruin en takelt hem zo toe dat hij van staart tot oren open lag. De eigenares was natuurlijk not amused, zeker niet toen ze bleven vechten. Oke, ander paard erbij. Ging niet meer. Misschien een afgespeend veulen erbij die toch geen aanspraak maakt op het leiderschap? Hij joeg hem net zo lang in de rondte tot het veulen hijgend ging liggen en zich overgaf, toen begon hij erop in te trappen tot wij hem eindelijk gevangen kregen. Oke, apart dus.

Ik naar een andere stal verhuisd en gewaarschuwd voor zijn asociale gedrag tegen andere paarden.
Die lachten er ook mee. En toen kreeg ik een paar dagen later een telefoontje: ze hadden het toch eens geprobeerd en mijn paard had hun sportpony zo kreupel geslagen dat hij definitief ongeschikt was voor de sport en mogelijk ook voor recreatie maar dat kon nog een optie zijn. Of ik maar even wilde dokken. Dachtutnie :n , wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten!

Urielle, misschien een hele rare gedachte maar kan het niet zijn dat jouw paard iets in de hersenen heeft gehad :o ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:04

Lusitana schreef:
Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.

Er zijn wel richtlijnen die je in mijn ogen als absoluut minimum zou moeten aanhouden!

Lusitana schreef:
Tegen niemand in het byzonder:

Wat hengsten betreft, dat is gewoon een nederlandse standaard tegenover en portugeze. Ik vind niet dat een hengst alleen hengst mag zijn als hij dekwaarde heeft en ik vind dat de keuze bij de eigenaar ligt en ik vind het onzin om die meteen raar te noemen als die geen noodzaak ziet in castratie.

Ik noemde ze nergens raar ;). Het is me alleen een raadsel waarom je dat zou willen ALS dit betekent dat je je dier niet voorziet in zijn behoeften. Heb jij het zo geregeld dat je dier als hengst zijnde alsnog alles krijgt wat hij nodig heeft (dus ook vrije buitengang) dan snap ik heel goed dat je hem hengst laat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:11

Sees schreef:
Urielle, misschien een hele rare gedachte maar kan het niet zijn dat jouw paard iets in de hersenen heeft gehad :o ?

Hij was verder in de omgang en met rijden gewoon nog normaal, een hele brave in de omgang en met rijden soms wat ondeugend en snel maar niet echt stout. Het was echt alleen met andere paarden. Ik dacht zelf dat ze misschien op een gegeven moment vanwege een hengstige merrie nogal last kregen van hun testosteron (beide ruinen) en daarom aan het vechten zijn geslaan. Maar waarom hij het daarna ook nog volhield??? Ik dacht zelf niet direct aan de hersenen omdat hij dan imo ook in de omgang en met rijden om had moeten slaan in gedrag. Het blijft iig vreemd en jammer.
(met een draadje ertussen was er trouwens ook niks aan de hand :? )