Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Garth

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:02

ik vin t maar een bende
mijn paard eet ervan totdat het door de urine uitelkaar valt

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:12

Hier even een update van deze kant.
Ik heb wel steeds meegelezen maar een tijdje niet gereageert(heb een scheiding en verhuizing achter de rug,had daardoor weinig tijd).
Ik heb ook gemerkt dat de strokorrels erg stoffig kunnen worden met het warmere weer.
Alex staat op stal met een klein uitloopje, in dat uitloopje ligt een hoekje met stro(gooi ik elke dag een plak neer tegen de verveling).
Op dist hoekje plast hij meestal en dus maar heel weinig in de stal zelf.
Ik vond de stal toen het zulk mooi weer was erg stoffig worden.
Omdat hij weinig in de stal plast duurt het ook heel lang voor de korrels geweld zijn als ik er een nieuew zak bij doe.
Afgelopen zaterdag heb ik er een keer 3 zakken ingedaan en dat geheel tegen mijn princypes in natgespoten met de tuinslang.
Dat werkte dus echt heel goed, de korrels zijn mooi uit elkaar gevallen en er ligt nu een lekkere dikke laag in.
Het stoffige is nu ook gelijk weer minder.
Het druist zo tegen mijn gevoel in om mijn stal nat te spuiten maar het is goed bevallen.
Ik blijf het een ideale bodembedekking vinden!!!

Jenny: gaat die leverancier de crushed versie ook bezorgen?????

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:23

colunder: ik neem aan dat ie ook wel gaat bezorgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:38

Colunder: het water dat verdampt ook weer uit het strooisel, dat kan echt geen kwaad, want het laat verder geen stank of iets achter. Urine droogt (zoals sommigen doen) ook op, maar dat vind ik vies en schep ik eruit. Maar besproeien met water tegen het Sahara effect kan echt geen kwaad, heeft bij mijn ervaring ook geen negatieve invloed op het verbruik.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:49

Door een speciaal daartoe aangewende procedure worden StroVan strokorrels intensief ontstoft.
Het bevat verder biochemische natuurstoffen die de urine binden en de ontwikkeling van ammoniak sterk verminderen.
De stalomstandigheden worden hierdoor duidelijk verbeterd.

Wat betekent dit dan?

wikiipedia : De biochemie is een basiswetenschap die de samenstelling en samenwerking van chemische verbindingen die bijdragen tot de structuur van de organismen en hun stofwisselingsprocessen onderzoekt.

Indien men kiest voor 100% tarwestro kiest men voor een bepaalde ( mix van) biochemische producten, aanwezig in de plant.
Dit bepaalt voor een groot deel de karakteristieken van de plant en daarvan afgeleid, het stro en de stro korrel.

De keuze voor 100% tarwestro, is doelbewust omdat dit bepaalde eigenschappen met zich meebrengt, o.a. reukbinding, vochtopname, enz.
Daaruit afleiden dat een producent bepaalde biochemische toevoegingen doet, is misleidend.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:57

madamX schreef:
Zoals het geschreven staat heeft Diana gelijk; er staat dat er iets is toegevoegd.
Jouw verklaring is een zwak verkooppraatje, alsof die korrels zo bijzonder zijn: elke strokorrel wordt zo gemaakt, de machines die malen en pelleteren produceren zelf warmte, waardoor de lignine in de plantencellen smelt en zodoende de korrels bindt; door oppervlakte vergroting wordt hierdoor vanzelfsprekend het absorptievermogen vergroot, niets geheimzinnigs aan en niets speciaals aan.
Dit verkooppraatje is te vergelijken met die van zeoliet, die beweerd dat 'crushed' e.d. 'speciaal' is, terwijl dit gewoon 'afval' is van het normale productieproces van strokorrels.
Tip: laat strovan en zeoliet maar eens een open dag organiseren in de fabriek, dan kunnen vele vragen worden beantwoord.

Indien alle korrels op deze wijze worden geprouceerd, dan zou er toch geen verschil mogen zijnin de diverse producten/leveranciers.

Dit toont aan dat velen nog steeds het verschil niet begrijpen tussen de diverse grondstoffen en productiewijzen.

De keuze van de grondstoffen en de gekozen productiewijze bepalen de kwaliteit.

Crushed is afval volgens U : wie maakt er nu afval op bestelling?
crushed is een bepaalde keuze, productiewijze, met een bepaald doel.

het is niet fair een producent zo te behandelen, deze producent maakt een nieuw product, en dit moet niet per se als negatief worden voorgesteld.
Het is me dunkt wel wat moeilijker te produceren als u het hier voorstelt. Mocht het echt afval zijn zoals u zegt, dan zou de zak vol stof moeten zitten, en volgens mij is het niet zo.
Ik geloof persoonlijk ook niet in het voordeel van crushed, maar ieder product dient respect te krijgen, en de kans eerlijk beoordeeld te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:07

@granu : mag ik vragen wie er achter deze Boktnaam zit ??
Leverancier/fabrikant of verkoper misschien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:43

Wellicht, maar wel even iedereen weer met voetjes op de stofvrije vloer. ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:42

Wellicht is er versterking door iemand opgetroggeld Y;(

Ik geloof iig wel in de crushed en ben ook zeker bereid dit te gaan proberen, ook al is het alleen maar om de "water en eet sessie" over te slaan :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:10

Diana, ik krijg een beetje het idee dat je een actie tegen Strovan aan het houden ben :o
Ik vind dat je een beetje kinderachtig reageert.
Verder staat op jouw site bij de korrels van Top precies t zelfde als wat Strovan zegt. Daar hoor ik je niet over. Komt dat omdat zij niet zeggen dat hun produkt 100% stro is? Denk dat je je beter daar zorgen over kan maken dan.
Verder heeft iedereen zo z'n voorkeur. Jij hebt dat voor Ecobodem. Imker voor Strovan. Beide strokorrels. Zijn jullie t stiekem toch over 1 ding eens :P :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:14

Ik denk dat we de korrels van Top niet zondermeer Topkorrels moeten noemen. Hij heeft wisselende partijen met zeer verschillende eigenschappen.
Van Imker weten we dat ze alleen maar de Strovan korrels heeft.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:53

@ Needje

Het betoog van Granu gaat duidelijk over meerdere leveranciers.

Wie zegt dat ik een actie tegen Strovan hou??
Waarvandaan haal jij het dat ik voorkeur heb voor Ecobodem?
Dat ik momenteel hun korrels gebruik is duidelijk maar ik zeg niet dat ik mijn volgende bestelling daar ook doe.

Als je had gelezen kon je dat ook weten.

Laat het duidelijk zijn dat ik op de site van heel veel merken info geef en ook van Strovan.
Ik ben niet anti Strovan hoor, absoluut niet, heb dit ook nooit beweerd.

Wel gek trouwens dat jij zo naar mij toe reageert, een post boven mij werd ook een suggestie gedaan al zou er een handelaar/verkoper/fabrikant aan het woord zijn .... ook hier werden geen namen genoemd en ook ik deed dat niet.

Wie begon ook al weer over dat biochemische stofje??

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:34

Sommigen blijken producenten als schurken/zakkenvullers te aanzien zie :
Phia Bink : Omdat het op de zakken voer staat en zo meneer de fabriekant zijn kassa spekken? Omdat het zo "hoort"? Omdat "iedereen" dat doet??
Niemand is verplicht korrels te gebruiken. Dat er verschillende kwaliteiten en productiewijzen en grondstoffen bestaan, kan enkel een voordeel zijn voor de gebruikers. Niet alle paarden, niet alle stallen zijn gelijk, geen enkel product kan voor iedereen en iedere omstandigheid de ideale oplossing zijn.
Iedereen moet zelf onderzoeken wat het beste is, en kan hier zijn info en mening geven, dit is toch het doel van dit forum?

Op de zakken staan ( meestal/soms) gebruiksaanwijzingen, deze zijn bedoeld als raadgeving.
Men moet die niet volgen, als men het anders doet, dan is men daarin vrij.
Staat er niets op de zak, dan is men niet tevreden, dan suggereert men dat het niet zuiver is
Vermeldt men de samenstelling van de korrel, dan zoekt men opmerkingen om over te vitten.
Wie een samenstelling vermeldt, moet er zich wel aan houden. Dit wordt hier misschien te weinig benadrukt.
Een producent is steeds verantwoordelijk voor zijn product. Als men zegt : samenstelling is 100% A, dan moet het 100% A zijn, men kan hierop aangesproken worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:48

als ik t verkeerd heb geinterpreteerd diana dan mijn excuses. ik geef alleen mijn gevoel aan. ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:51

is goed....alleen wel een beetje jammer dat je eerst niet rechtstreeks informeert alvorens zo'n uitlating te plaatsen.

ik meen mij te herinneren dat ik jou zelfs nog de link naar het filmpje had gezonden?

excuses geaccepteerd.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:46

granu schreef:
Sommigen blijken producenten als schurken/zakkenvullers te aanzien zie :
Phia Bink : Omdat het op de zakken voer staat en zo meneer de fabriekant zijn kassa spekken? Omdat het zo "hoort"? Omdat "iedereen" dat doet??

Voer kan je niet vergelijken met een bodembedekking, meneer eh :D . Ik heb nu een andere stro korrel. Een merkloos. Bevalt super!!!!! Ongeveer om de 1 1/2 week in de stal van 3 x 3 20 kg bijstrooien. Dit paard is een vuillak. De andere vuillak staat in een 4 x 4 stal en daar gaat elke week 20 kg in. Ik bespaar nu nog meer dan met dat andere merk. :D
Ik hou me dus niet aan de etiketten/voorschriften van een (voer)leverancier. :D Sorry, maar de paarden doen het goed op mijn eigen geschreven etiketten/voorschriften :D Ik bespaar zo een hele hoop euries. Zou ik dat niet doen, dan spek ik dus de kas van de leverancier, terwijl dat dus niet nodig is. Mijn paarden zijn happy en ik ben happy.
Ik hou me alleen aan de voorschriften van medicijnen als dat nodig zou zijn. De dierenarts zie ik soms onderweg, maar eigenlijk nooit bij mij thuis. Ik ben dan denk ik goed bezig. :o

paard25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:03

Phia waar heb je de korrels vandaan.
Diane blijf je bij de korrels die je nu hebt.
Zijn er ook mensen die er b.v vlas of krullen door heen doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:07

DubbelDun schreef:
Ik heb er net 2 balen vlas in de tent erbij gegooid. Het werd zo'n vaste koek -ook in de hoeven- dat ik dit maar eens experimenteer. De eerste keer dat ik met korrels begon heb ik ook het restand vlas er door gegooid en dat werd een mooi luchtige bodem.
Bevalt tot nu toe goed. Stal is nog mooi droog en de hoeven lopen ook niet meer zo vol met 'koek'.

paard25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:13

En hoeveel gooi je er van elk soort in in de week

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:18

Om te starten heb ik 7 zakken korrels in de tent gegooid en na 2 weken nog eens 2 zakken erbij, maar na 2 weken was het alweer té nat en heb ik er dus 2 zakken vlas bijgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:52

ingridsmit schreef:
Phia waar heb je de korrels vandaan.
Zijn er ook mensen die er b.v vlas of krullen door heen doen

Ik ga binnenkort weer korrels kopen en wil daar vlas over heen doen. Dit doe ik omdat ik een paard heb die nog al snel aan de hoest gaat. Ik heb over mijn oude bodem vlas gegooid en was er wel tevreden over.

Ik heb een adres waar ik vlas voor 5.20 per pak kan kopen, nu wacht ik even op de koolzaadkorrels... ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:23

@Russel; Waar haal je dat vlas, want ik betaal hier 6,25 voor een zak.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:38

ingridsmit schreef:

Ik weet nog niet of ik bij deze korrels blijf....ben prima tevreden hoor zoals je waarschijnlijk op mijn site hebt gelezen.

Het grootste nadeel vind ik dat het nog steeds door mijn paarden wordt gegeten als ik bij strooi, ondanks dat ik het nat maak met water en azijn.

IK ben er nog niet uit wat ik ga doen, heb nu nog 21 zakken liggen dus kan nog even oriënteren.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 14-06-09 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:54

Kapel Avezaath, gemeente Burenhij laat ook pallets komen.

Ik zal even zijn website zoeken voor je op marktplaats. Kan ik niet kopieeren zie ik. Maar als je zoekt op vlas met de plaatsnaam, kom je zijn advertentie tegen met een 06 nummer.
Ben er vorige week wezen halen, hij heeft ook mooi stro, hooi en lucerne, komt allemaal uit Frankrijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:38

diana1 schreef:
Het grootste nadeel vind ik dat het nog steeds door mijn paarden wordt gegeten als ik bij strooi, ondanks dat ik het nat maak met water en azijn.

En sprayen met bijv. cribox of iets dergelijks antibijterigs? Iets verdund wellicht (ivm de kosten)?