Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:37

Hier ook mist, maar ik kan de bosrand nog wel zien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:43

Hier ook grijs maar de sneeuw is gelukkig aan het smelten.
Vanmorgen weer druk aan de gang geweest. Ik wil een stuk omheining tussen de tuin en wei aanpakken. Dat zijn nu draadpanelen maar wordt hout.
Nieuw pensionpaard is nogal een dramaqueen die overal doorheen dendert als ze stress heeft( schiet in paniek overal doorheen).
Ze staat nog apart van de rest maar vloog gisteren door combi gladheid en onnodig rennen al door de omheining. 2 palen stuk, prikpaaltjes doorgebroken en hoop isolatoren kapot. Mankeerde zelf gelukkig niks.
Die draapanelen zijn 1.20 maar is hij ook al paar keer gevaarlijk dichtbij gekomen dus dat wil ik graag anders.
Ik hoop wel dat die kalmeert want als die zo blijft mag die vertrekken. Kinderen mogen van mij niet in de paddocks in want die dendert ook gewoon over je heen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:51

@lynn: dat is idd wel link. Hij kan niet met een maatje samen zodat ie misschien wat minder gestresst is ??
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-01-25 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:53

Jeetje LN. Daar wordt je niet blij van.
Hier straks even hetborsttuig wegbrengen, daar was 1 ring volledig verroest. Die wordt nu vervangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:53

Je hebt maar een werk een je pensionpaarden zeg.
Hoop dat het je genoeg oplevert.

Hier ook mistig en koud, maar de sneeuw is bijna weg.
Dat is wel fijn.
En op de 14 daagse staat geen regen, als dat toch eens zo blijft :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:56

Samen zetten mrt 1 heb ik ook aan gedacht maar met die sneeuw toch liever niet. Als ze gaan rennen of jagen of iets is het echt te glad

Nee rijk wordt je er niet van maar het voer mijn mijn eigen paarden is dan wel betaald.
Juist de wisselende paarden en oa wonden verzorgen en die dingen vind ik leuk. Dat mis ik wel van mijn vorige werk

Dat heeft deze niet en deze is ook minder chill en opgevoed dan gezegd werd. De eigenaar zegt het gedrag niet te herkennen dus ik hoop dat het een kwestie van wennen is. Zo niet dan is dit de eerste die eerder vertrekt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:23

Hopen dat de boel gauw kalmeert LN

Ik ben vanmorgen eerst wezen hardlopen in het bos:
Afbeelding

En daarna een zadelloos rondje gestapt met mn merrie:

Afbeelding

Nu nog even in bad en dan alweer tijd om de kinderen op te halen. Die woensdagochtend vliegt echt voorbij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:05

Sfeervolle plaatjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:36

Klein wereldje zo met die mist :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:47

Horsier schreef:
Happinez schreef:
Wij moeten nog afwatering voor het huis aanleggen, nu heb ik bedacht dat we een poel/wadi willen gaan aanleggen in de wei en daar de afwatering heen willen doen.
Zijn er mensen hier die een poel hebben liggen waar ook de paarden gebruik van kunnen maken ? en ervaring hebben met de aanleg daarvan ?

Ik heb een poel met afwatering van de stallen via een buis onder de grond. Hij is niet zo diep, 1 meter geloof ik. Daardoor staat er in de zomer weinig water in. Al laat ik hem wel eens vullen door de boer wanneer hij het land achter ons gaat sproeien.
In heb midden heb ik een eiland gemaakt en dat is voornamelijk de reden dat ze er in gaan :+ daar staat gras en wilg om te snaaien.
Aanleggen was gewoon met een kraan. Zand scheppen en iets verderop neer gooien, dat is een heuvel geworden en echt de favoriete hangplek.
De regenpijp vanuit de stal hebben we ingegraven en die komt daarop uit. Op het uiteinde ligt een boomstam voor de veiligheid. Pvc is scherp als ze er op zouden gaan staan.

[ Afbeelding ]

Dit is hoog zomer en staat hij nagenoeg droog. Kun je wel mooi het model zien :)

[ Afbeelding ]

En hier rechts boven onder de stam komt het water er in.

Super dankje , zoiets zit ik ook over te denken.
Een mutlifunctionele plas, waar de paarden ook wat aan hebben.
Twijfel alleen nog wel wat over de diepte , want het moet genoeg zijn voor het afvoerwater van het dak van de boerderij maar ook straks van de nieuwe stal.
We zitten wel op zandgrond dus zal ook droog staan in de zomer denk ik.
Ik zat ook aan één rechte kant met met een soort beschoeiing te denken waar de buizen ook uitkomen.

Lynn_Nikita schreef:
Hier ook grijs maar de sneeuw is gelukkig aan het smelten.
Vanmorgen weer druk aan de gang geweest. Ik wil een stuk omheining tussen de tuin en wei aanpakken. Dat zijn nu draadpanelen maar wordt hout.
Nieuw pensionpaard is nogal een dramaqueen die overal doorheen dendert als ze stress heeft( schiet in paniek overal doorheen).
Ze staat nog apart van de rest maar vloog gisteren door combi gladheid en onnodig rennen al door de omheining. 2 palen stuk, prikpaaltjes doorgebroken en hoop isolatoren kapot. Mankeerde zelf gelukkig niks.
Die draapanelen zijn 1.20 maar is hij ook al paar keer gevaarlijk dichtbij gekomen dus dat wil ik graag anders.
Ik hoop wel dat die kalmeert want als die zo blijft mag die vertrekken. Kinderen mogen van mij niet in de paddocks in want die dendert ook gewoon over je heen

ben je mooi klaar mee zo'n nieuwe op stal.
Misschien is het een kwestie van wennen, maar je hebt er weer veel extra werk van.

Hier is het ook mistig , voor morgen staat er ook een half zonnetje bij de buienrader app dus laten we hopen dat dat klopt :Y)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:20

Hier vandaag een hele aardige osteopaat (in opleiding) bij Roos. Nou Roos vond haar niet zo aardig geloof ik. :oo

Ze mocht amper aan haar zitten. Ze heeft echt alleen maar zachtjes gevoeld en niet veel meer gedaan of Roos begon al te dreigen. En ik kon haar wel gewoon aanraken. Dus pijn leek niet het ding. Toen we stonden na te praten op twee meter van Roos af was alles kalm tot de osteopaat mij ging vertellen wat ik kon doen om Roos te helpen met lichte massage. We waren nog steeds op twee meter afstand. Maar alleen even de focus op een lichaamsdeel van Roos was al genoeg voor oren plat in haar nek en dreigen met haar achterbenen. Ik heb haar nog nooit zo sensitief gezien en de osteopaat had dit ook nog nooit meegemaakt. Ik heb echt een aparte uitgekozen. := Wat een puzzel is mijn prinses. De osteopaat was het wel met me eens dat balans kussens een goede oefening zouden zijn zonder druk en ik ga toch maar eens serieus aan de slag met clickertraining in de hoop dat ik dan haar koppie positief aan het werk kan zetten. Hopelijk komt ze dan wat beter in balans. Daarnaast wil ik kijken of ik (in overleg met de dierenarts) toch ook kan kijken of we voor haar hormonen nog iets moeten doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:51

LN, ai niet fijn zeg. Ik denk dat is ie ff moet landen. Fris weer, nieuwe omgeving, veel energie…. Dat helpt niet om braaf te zijn.

Malenka, dat klinkt redelijk als Mir :D
Wat zij wel veel beter accepteert en ook echt lekker op kan ontspannen is Guasha. Ze zijn er hier allebei gek op, dus ook het normale paard Diekke :=

Mir staat nu een ruime week op de Regumate. We kunnen iig weer veilig haar poep opruimen :D
Daar reageerde ze namelijk na de cranio sacraal bizar bezitterig op. Dus hormonaal was er iets “aangezet “.
Waarom denk je dat Roos last heeft van haar hormonen?

Balanskussens zijn een goed idee voor lichaamsbewustzijn en leren loslaten.

Er is een jongedame (ben ff haar naam kwijt) die door heel Nederland clickertraining aan huis geeft. Ik heb 1 les gehad en kon echt goed ermee vooruit daarna. Ik heb online ook nog wat filmpjes bekeken. Ik heb haar nummer, stuur maar een pb als je interesse hebt.
Hoewel ik het eigenlijk maar een stom iets vond, zweer ik er echt bij in de training met Mir. Bij iedere terugval helpt de clickertraining haar er weer bovenop .
Het is voor haar heel duidelijk en legt de focus op gewenst gedrag. En daardoor heeft ze minder stress. Ze wordt erg blij van de click.
Ze wordt gelukkig niet opdringerig op het voer. Volgens mij zijn de “clicks” al een geweldige beloning en het minuscule brokje is de kers op de taart :D

Hier ook mistig en veel minder koud.
Ik heb een paar uur vrij genomen om bij daglicht en een ontdooide bak met de paarden te kunnen werken. En mijn vriend heeft de bak daarna losgetrokken en vlak gemaakt.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:00

Ik hoop morgen weer makkelijker poep te kunnen scheppen. Hoopjes waren nu half ontdooid dus kreeg nog niet alles opgeruimd. Sneeuw is wel zo goed als weg

Wat fijn dat je vriend ook meehelpt met slepen ed

Houten palen staan erin en de bovenste leggers ook. Morgen verder met de rest en dan nog beitsen, dat is met dit weer ook niet te doen..

Gebruiken jullie vastzetlijnen op de poetsplek? Welke? Ik heb biotane gezien ( ik hou van kleurtjes) gewoon ketting met een hoes of van kentuky in silicone? Of gewoon een normaal touw gebruiken met paniekhaken?
Ik heb 1.40 lengte nodig dat maakt de zoektocht wat lastiger

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:03

Ik zet ze gewoon met het halstertouw vast aan een ring; eentje op Boon-hoogte en eentje op Jasmijn hoogte :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:04

Ik heb normaal touw met paniekhaken.
Kan je ze niet inkorten? Halstertouwen zijn niet duur.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:04

Wat een kleine wereld was het, voelde echt heerlijk alleen met mijn 2 pony’s op stap vanmorgen.

Wij hebben een en ‘poel’ het is gegraven voor zandwinning (niet door ons) en we hebben een pad er door gemaakt. Paarden gaan er wel door maar ze hebben dan ook niet perse veel keuze haha (ja of het langere pad)
Ik ga er nog wel het ea aan aanpassen.. ooit haha.

Vandaag was ik met dit duo op pad ( foto is van gisteren)

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:19

Hier begint het gelukkig ook wat te dooien. Heb ze wel buiten gelaten maar apart gezet. Ad vind het soms nog wel leuk om Guus wat op te drijven en haar in de billen te bijten. Guus kan echt niet lopen op verharde ongelijke grond dus ik vond het wat zielig dat ze dan niet snel genoeg weg zou kunnen.

Notenboom is aangevreten daar heb ik maar draad om gemaakt, hopelijk werkt het en anders gaat er toch ruim draad met stroom omheen.
Gisteren dacht ik wat ligt dat prikpaaltje hier op een gekke plek. Blijkt dat die prikpaal bij Ad tussen het halster is gekomen. Gelukkig geen gewonden en nog een heel prikpaaltje.

Leuk Duo Marit.

Gelukkig laat Mir het poepruimen weer toe. Waar je al niet blij mee kan zijn :D Je staat er normaal niet eens bij stil dat zoiets lastig is behalve dan bij diegene die er hobby aan hebben om onder de voeten te staan of de kruiwagen om te gooien. Leuke en ik denk handige tractor hebben jullie.

Malenka wel heel erg apart. Benieuwd of je morgen? zonder iemand in de buurt wel aan dat lichaamsdeel mag komen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:32

Adje klinkt als een kwajongen :D
Snap wel dat je ze apart zet.
Pfff dat is gelukkig goed gegaan wat de prikpaal betreft. Ik laat echt nooit een halster om. Ben echt te bang dat er wat gebeurd.

Het probleem was helaas wat groter dan de kruiwagen omgooien. Ze ging de aanval in om ons weg te jagen en bleef dat doen. Ook stond ze in de mest te krabben, te flemen en er overheen te plassen. Gelukkig is dat nu voorbij.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:03

Lekker Boemel een paar extra uurtjes vrij voor klussen thuis.

Lynn_Nikita schreef:
Gebruiken jullie vastzetlijnen op de poetsplek? Welke? Ik heb biotane gezien ( ik hou van kleurtjes) gewoon ketting met een hoes of van kentuky in silicone? Of gewoon een normaal touw gebruiken met paniekhaken?
Ik heb 1.40 lengte nodig dat maakt de zoektocht wat lastiger

Hier gebruik ik gewone halstertouwen me paniekhaken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:07

Boemel, ik herken inderdaad veel in jouw verhalen over Mir. Roos kan enorm wisselen. De ene dag is ze de liefste knuffelpony en de volgende dag is ze een vuurspuwende draak. En ik heb het gevoel dat dit in bepaalde delen van haar cyclus erger is.

Joyce, ik mocht wel aan haar komen gelukkig. Ze stond zelfs te genieten van het borstelen van haar uiers... Met een harde borstel. Maar ik ga morgen eens uittesten wat er gebeurt als ik echt focus op een gebied. Over het algemeen verspreid ik mijn aandacht heel erg. Dus misschien is dat een verschil.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:44

Ik heb ook zo'n merrie. En in de winter is ze sowieso een stuk humeuriger dan in de zomer. Dat uit zich in bijten en met rijden in slaan naar mijn been en een tijd terug vrij heftig staak gedrag. Ik heb heel veel geïnvesteerd in gedragstraining, rijden met een safe spot gecombineerd met clickeren. Dat is onze redding geweest.

Nu kan ze van mij vrij veel hebben. Eenkennig blijft ze :+

Ik heb haar standaard op monnikspeper staan en dat lijkt wel wat te doen. Ook scheer ik haar niet meer in de winter :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:42

Wat een verhalen over jullie merries.

Dan kan ik wel in mijn handjes knijpen.
Hier zo'n heerlijke knuffel. Die niets anders wil dan de hele dag tutten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:12

Ad is idd af en toe een boefje. Halsters had ik eerder ook altijd af. Echter nadat Guus over de omheining gegaan is had ik toch zoiets van ik doe het maar weer om. Nu eigenlijk pas weer een moment dat ik er even over ga nadenken wat te doen ermee...

Guus is best een aparte soms, maar ze is nog nooit gevaarlijk geweest naar mensen. Tenminste niet in de zin dat ze bewust zou slaan of bijten. Ze vind dingen spannend, wil dan weg en sleurt je mee of duwt je om (oke ook niet handig natuurlijk). Wat ze wel kan is bij stress haar hoef op je voet parkeren. Ik heb haar ook echt nog nooit heel boos zien kijken naar ons. Ze is lomp, grof af en toe maar oh zo'n klein hartje. Ook naar Ad denk ik wel eens meid, zeg het maar als hij te ver gaat. Schopt ze een keer wel en toen liep Ad au au au weg. Maar eerlijk is eerlijk sinds Ad er is heb ik een heel andere Guus in de wei staan. Ik hoop dat het zo blijft. Zei gisteren al tegen LN al is het omdat ze moe is omdat Ad bepaalt waar ze gaat staan (gelukkig niet de hele dag) maar ze heeft rust. Ad pikt namelijk haar drukke gedrag ook niet lang. Hij bekijkt het, gaat ze te lang door dan gaat hij het regelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:13

Ha ha DP ja, zo ben ik ook bekend met merries. Altijd knuffelmerries gehad. Term merriegedrag nooit begrepen.
Nu is het anders helaas.

Speelt bij Mir natuurlijk nog mee dat ze een mensen trauma heeft. Om de boel maar even te versterken :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:15

Ik denk dat Guus nu een duidelijke leider heeft. Dat geeft haar rust.