Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 07:27

Heerlijke foto's allemaal <3

En wat grappig al die liedjes! Hier geen liedjes, maar ik praat wel heel veel haha.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:44

Heerlijk zeg dat je zo kan rijden in het bos. Dat hebben wij hier niet in Friesland.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:02

Hebben jullie geen bos?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:06

@monsera: ik heb in Friesland bij Gaasterland wel eens een mooie bosrit gemaakt :)

Hier lag weer een dun laagje ijs op de waterbak en het gras is weer wit.
Bij de buren zijn ze al vroeg begonnen met een grote graver, er komt duidelijk schot in de PP-plannen :)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:10

monsera schreef:
Heerlijk zeg dat je zo kan rijden in het bos. Dat hebben wij hier niet in Friesland.

Bos Bakkeveen en Appelscha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:16

Ik ga wel naar appelscha, heerlijk rijden daar!
Bakkeveen moet ik nog een keer uit proberen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:41

We zitten bij Leeuwarden/Franeker in de buurt. Niet echt bosrijk. Sommige van jullie rijden zo vanuit huis de hei op en het bos in. Lijkt me heerlijk. Niet eerst een uur of langer naar bv Appelscha of Gaasterland toe.
Appelscha is wel heel mooi trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:55

Ik ben ook érg blij dat ik de Veluwe 'mijn achtertuin' kan noemen :) al rij ik tegenwoordig niet meer zóver van huis als toen we beiden nog wat jonger waren :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:28

Hier wonen we tegen een natuurpark aan...maar daar mag je met een paard niet in...
krijsende koters mag wel, mensen die rotzooi achterlaten zoals mondkapjes...maar een paard..nee nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:34

Wij wonen ook aan een natuurgebied, kun je best een eindje vooruit en wat verschillende rondjes aan elkaar knopen. Zeker een km of 20 kun je dan voor uit. Het grote bos is 4 km verderop, kun je wel over bijna alleen zand heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:56

@DP: wat zonde dat je daar niet met paard in mag. Al heb je hier ook stukken waar je niet mag komen; het stiltegebied en een stuk wat militair schietterrein is.

Ik had Boon ook net voor een rondje. Ik wilde de Koeweg doen, maar zag in de verte een megastofwolk aankomen met één jeep voorop. Dus ben maar rechtsaf gegaan om niet gezandstraald te worden :) Boon gooide al genoeg stof op.
En er lag ook nog een 70cm kort boomstammetje van 25 cm dik op het pad. Dus ik er recht op af. Met Boon (in draf) kun je dan 4 kanten op, ze koos voor de makkelijkste (in de remmen). Dus rechtsomkeert, welke hulpen ze ook ineens verleerd was }> en wederom in draf er op af. Dit keer wel er overheen, als een hert met 4 benen de lucht in, met daarna 2 kopschudjes en een bokachtig iets :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:03

Ik woon heel dichtbij Bakkeveen :)
Ik men en je kunt daar erg leuk rijden! Omgeving Norg ook trouwens, maar dat is alweer Drenthe.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:52

Wij wonen bij de staatsbossen van Sint Anthonis :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:22

Ik kan ook niet direct het bos in, alleen een (wel leuk) pad en een minibosje, maar geen lange ritten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:46

We wonen aan een boslaan met een klein bos. Ben dan 45 - 60 minuten weg.

Grote bos is afhankelijk van de route op 1,5km a 1,8km stappen.
Dat is een weg die deels onverhard is en anders met brede bermen.

Prima voor Diekke, maar met Tess durf ik het nog niet aan. Ze is zo onzeker en gespannen en niet echt goed verkeersmak.
Dat vind ik wel jammer.

As donderdag komt iemand die goede resultaten zou hebben met trauma paarden. Kost weer een flinke klap geld, maar ik vind het sneu dat ze altijd zo in haar spanning blijft hangen, dus wil toch wat proberen.

Als voorbeeld... fysio constateerde weinig echte problemen, maar wel heel veel spanning in haar lage halsspieren en schouder. Oefeningen meegekregen en voer die al maanden 1 a 2x per dag uit.

Ging beter, maar de wind hoeft maar een keer verkeerd te waaien bij wijze van en ze staat weer strak van de spanning. Het voelt dus een beetje als water naar de zee dragen.

Ze is erg braaf in de omgang en onder het zadel en ook erg mensgericht. Altijd komen, hinneken, nieuwsgierig zijn, maar alles is haar ook snel teveel. Ze laat zich wel poetsen, zadelen, etc, zonder ook maar 1 pas te verzetten, maar ik zie dat ze het gespannen ondergaat en niet leuk vindt.

Het liefst heeft ze dat je de hele dag bij haar bent, maar haar niet aanraakt. Dat voelt dus niet goed.

Hoop dus dat die beste man wat kan betekenen voor haar :o

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:33

Boemel als magnesium geprobeerd toevallig?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:34

Ah gos, wat naar zoveel spanning boemel. Hopelijk kan je het iets verlichten inderdaad!

Hier de straat uit en zo in het bos. Kan je uuuureen rijden :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:53

neetoch schreef:
Boemel als magnesium geprobeerd toevallig?

Oja, door de jaren heeft heeft ze al kilo's achter de kiezen :D
Ook wietolie gehad, bananen en andere rustgevers.

Ze gaat voor haar doen nu best heel goed hoor. Het heeft bijvoorbeeld maanden geduurd voordat ze een snoepje uit mn hand durfde te pakken.
Ze heeft de eerste 1,5 jaar dat ik haar had niet durven liggen.

Had soms een piepende ademhaling, wat een soort hyperventilatie uit angst bleek te zijn. Liet zich vallen als je je stem iets verhief en stond continue te trillen en was steeds aan de diaree uit pure angst.

Inmiddels 4 jaar verder ... en paard heeft al hoop extra hulp gehad met gedragstrainers, osteopaten, masseurs, homeopaat, magnetiseurs etc.
Natuurlijk ook checks gehad door dierenarts. (Bloedonderzoek, RX, scan), maar het lijkt echt trauma.

Ik kan in de omgang alles met haar en qua rijden veel, maar merk dat ze nog steeds erg wantrouwend is naar alles en iedereen en dat vind ik erg naar voor haar.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:02

Nou dat het naar is om te moeten zien kan ik mij levendig voorstellen.

Ik dacht gooi hem maar gewoon op, voor hetzelfde geld had je er nog niet aan gedacht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:10

Boemel, ik gebruik zowel bij hond als paard de magneetdeken nog wel eens om rust te brengen.
Ik heb er zo 1.
https://nl.equinics.eu/collections/magn ... gneetdeken

Onze hysterische nicht, de jonge mechelaar ontspant hier goed op. En Elsa ontspande er ook goed mee. Het verbeterd de doorbloeding en haalt de verkramping wat weg. Die van mij is maat 175, maar mocht je hem eens willen proberen dan mag je hem wel lenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:08

@boemel: wat sneu voor dat dier en wat moeilijk om daar konstant mee om te moeten kunnen gaan. Dan loop je idd 'op eieren' rond dat paard.

Hier voor het eerst van het jaar het gras gemaaid, moest duidelijk weer even wennen want ik was vergeten om de bak er achter uit te halen en de stolp er in te doen (om te mulchen). Dus hij liep op een bepaald moment niet zo lekker meer |o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:26

Das lief Belker, het is een Fries van bijna 170cm, dus dat gaan we je deken van 175cm maar niet aan doen :o

Dekens zijn helaas ook echt een ding voor haar. Ze bijt en trapt niet, maar ze wordt erg boos van een deken op doen. Ze wordt ook erg boos als een ander paard 5 meter verder op een deken op krijgt. Ze vindt het erg bedreigend.

DubbelFun, het op eieren lopen valt tegenwoordig mee. Ik houd wel rekening met haar. Ik praat veel tegen haar en sta veel bij haar, maar aai niet, want ze vindt het niet fijn.

Ze vindt hoefsmid en dergelijke prima, zolang ze maar hun ding doen.

Ze werkt wel heel erg graag. Heel ijverig en sensibel paard en snel gestresst.
Maar, ook dat gaat steeds beter en ik kan echt genieten van het werken met haar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:35

Trouwens scheren vindt ze heerlijk. Ze kan gewoon losstaan, ik kan op bosrit met mn andere paard en ze is vrij relaxed alleen en ik kan haar ook alleen trailer laden. Het is dus zeker niet allemaal ingewikkeld.

Het verschilt ook van dag tot dag ... soms durft ze niet eens de wei in en wil ze in de paddock blijven, de andere dag is de wei geen enkel probleem.
Sinds kort slaapt ze overdag in de paddock, dat is echt fijn dat ze zich veilig voelt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:38

Ik las laatst iets over EMDR voor paarden. Geen idee verder hoe het heet, wat ze doen / hoe het werkt, maar het was iig voor trauma-paarden.
Maar je hebt al een hele waslijst aan dingen geprobeerd, misschien dit ook al :list:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:43

Wat een verhaal zeg Boemel. Wat sneu voor haar.