Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:18

Oh echt? Ik dacht dat het met een licentie nog wel mocht. Kak. Zo maar even vragen aan de loonwerker dan.

Wat een heerlijke foto's!

Aah, balen Selka. Altijd lastig om met verschillende soorten paarden een goede structuur te bedenken qua weidegang.

Jammer dat het langer duurt Wendy! Ik kan me voorstellen dat je ze graag op het land wil hebben.

Oeeeh leuk Solleke! Wanneer laat je d'r dekken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:29

Niwla: vind het echt super spannend, zou ons eerste veulentje zijn :D

Dekking moet wel vrij laat, want de hengst zal waarschijnlijk aan het WK deelnemen, dus half augustus (na het WK)

Deze knapperd :)

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:44

spatter schreef:
lynn sterkte met het verlies :(:)
mocht je interesse hebben in een nieuwe poes, ik heb 2 nestjes liggen in bijna alle kleurtjes

Ik heb nu het broertje alleen zitten, echter is dit een wilde opgevangen kat die nu welliswaar alleen zit en ook echt veel knuffelde met haar ( en ik het ook zielig vind nu hij alleen komt te zitten), ik weet niet of ik er zo een andere kat bij kan zetten.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:00

Ik wil ook laten spuiten, onkruid groeit hier harder dan het gras, zeker in die droogte, 120- valt mee, dacht dat het veel duurder was. MCPP heb ik zelf nog een fles van, MCPA is op niet meer te krijgen helaas. Zaaien jullie ook opnieuw door als onkruid gespoten is,d an heb je toch kale plekken of niet?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:00

Pauline, wat fijn dat het beter gaat met je voet. En mooie foto's! Spannend en leuk dat je bijna gaat trouwen!

Solleke, wat een spierbundel zeg!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:02

Chasey: knapperd he? :D tis een kanon van een telganger, dan heb je wel spieren nodig haha.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:02

Nou echt wel!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:05

Goeie vraag Lynn_Nikita, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een aantal weken geleden werd MCPA/MCPP nog op marktplaats aangeboden maar nu staat er helemaal niets meer. Is er een alternatief?

Gaaf dier Solleke! :oo

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:06

De fik erin? :Y) :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:06

Wat een gave IJslander! Straalt heel veel explosiviteit uit, mooi vind ik dat :j
@pauline: leuke berichten, fijn dat je enkel eindelijk beter gaat en wat leuk dat jullie gaan trouwen!
@lynn: helemaal vergeten te reageren, maar wat sneu van je kat... ik zou inderdaad uitkijken met er één bij zetten, dat gaat nu eenmaal niet altijd zo makkelijk met volwassen katten. Als je dat doet, zou ik in ieder geval wat bescherming regelen, zodat ie de kleine niet van het erf jaagt...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:11

En het is ook nog eens een lieverd. Mag wel een beetje om het hekserige van mijn merrie te compenseren ~~}>

Onkruid branden ja... maar in een weiland lijkt me dat toch wat risicovol :P zelf ben 'k totaal niet voor spuiten, ik zou heel intensief gaan maaien. Dan put je de planten uit en gaan ze vanzelf kapot. Dan inderdaad frezen en opnieuw inzaaien met graszaad. Maar goed, moet je maar net zin in hebben om intensief te gaan maaien.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:14

Gave hengst heb je uitgekozen Sarah!

Gecondoleerd met de kat, altijd sneu...

Ik lees nog steeds met heel veel plezier jullie verhalen en ervaringen, maar reageren komt er helaas niet altijd van. Maar ik vind het wel heel leuk om van jullie te leren, dua voorlopig lees ik lekker mee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:22

Solleke_Noah schreef:
En het is ook nog eens een lieverd. Mag wel een beetje om het hekserige van mijn merrie te compenseren ~~}>

Onkruid branden ja... maar in een weiland lijkt me dat toch wat risicovol :P zelf ben 'k totaal niet voor spuiten, ik zou heel intensief gaan maaien. Dan put je de planten uit en gaan ze vanzelf kapot. Dan inderdaad frezen en opnieuw inzaaien met graszaad. Maar goed, moet je maar net zin in hebben om intensief te gaan maaien.

dat doe ik al en dan nog.... heb vorige jaar alles opnieuw gezaaid en nu weer overal onkruid, met maaien heb ik wel een groot deel van de canadese fijnstraal eruit maar die bodemkruipers krijg ik niet weg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:23

Solleke wat een power heeft die

Pauline eindelijk de goede kant op met je voet

ow, ik heb een shet gekocht, alleen manlief weet het nog niet, morgen haal ik hem op

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:27

Haha, wat voor eentje Lynn? :D

Wat voor bodemkruipers heb je, weet je dat? Is misschien makkelijker zo gericht advies geven :)

Bernette: dankje, hoop zo dat het allemaal gaat lukken met de dekking.

Kolga al bevallen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:31

Maaien komen ze hier vandaag doen, bij ons staat er dus veel hondsdraf en kruipende boterbloem. Volgens mij is er in geen jaren iets aan deze weide gedaan, wij wonen hier pas sinds oktober. Hebben wel laten rollen en mesten in maart dit jaar.

Hahah Lynn :') Hoe kom je ineens aan een shet?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:35

Huh? Waar heb je die opeens vandaan haha.

Niwla, onkruid blijft rot. Mijn gevecht tegen de zuring heb ik ook nog steeds niet gewonnen. Al ingespoten met 3 verschillende middelen ;( Hopelijk gaat het bij jullie vlotter!
Had ook opeens een wei vol fluitenkruid. Hoe ik daar nu weer aan kom?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:40

De weides hier staan ook vol met vanalles, maar ik zie er (als bioloog) de schoonheid van in... sterker nog, ben er stiekem super blij mee :o

Laatst vond 'k zelfs een Rode Lijst soort in de wei, het mini-plantje Muizenstaart :) helemaal trots op *\o/*

Afbeelding

en momenteel staat het ook vol Pinksterbloemen <3 bloemetje waar de mooie vlinder Oranjetipje gek van is.

Afbeelding

Zeg dus niet zomaar onkruid tegen onkruid :D zaken zoals Hondsdraf zijn giftig voor paarden, dus dat je dat uit je weide wilt houden snap 'k volledig. Maar sommige planten ("onkruid") kunnen geen kwaad maar geven de biodiversiteit zo'n boost!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:44

Solleke_Noah, haha oke. Ben ik blij met fluitenkruid? Ik heb namelijk geen idee.
Brandnetel en (paarse) dovenetel laat ik ook gewoon staan. Eten ze zo op.

Weet jij misschien of er ergens cursussen gegeven worden wat nu wel en niet goed is voor de weide/paarden? Ik ben zo'n enorme leek maar vind het wel interessant.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:18

Selka:

Fluitekruid is een echte smaakmaker voor diverse gerechten zowel rauw, als gekookt, gestoofd of meegebakken kan het veelvuldig worden gebruikt maar let wel op alleen als je 100% zeker van je zaak bent laat hem anders staan i.v.m. de giftige familieleden. Daarnaast moet je ook oppassen met het plukken in de diverse bermen hier wordt soms flink gespoten met gif tegen onkruiden, en je zult niet de eerste zijn die hierdoor ziek wordt.

Lees meer: http://bemidbar.webnode.nl/studies/wat- ... uitekruid/

Voor de natuur: waardplant voor zweefvliegen en de vlinder Landkaartje (waardplant betekend zoveel als 'heeft deze plant nodig voor zijn voortplanting')

Niet giftig dus, mooie bloemen én goed voor de natuur, wat wil je nog meer :D (wel opletten want lijkt dus wel wat op wel-giftige planten zoals bv dolle kervel)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:20

Voor cursussen ken 'k wel enkele in België, maar jij bent van Nederland he?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:31

Bedankt voor de toelichting! Verklaart waarom het met smaak gegeten wordt haha.
Ik kom inderdaad uit Nederland maar gelukkig wel het zuiden (Tilburg). Provincie Antwerpen bijvoorbeeld is geen probleem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:43

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:40

Thanks!!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:00

Ik neem aan dat paarden de giftige varianten fluitekruid wel kunnen onderscheiden van de niet giftige? De mijne vinden het heerlijk!