Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:57

Esmeej333 schreef:
Maar dat ligt heel vaak aan de eigenaar omdat die bang is voor zogenaamde blessures. Niet elk paard waarvan de eigenaar zegt dat het niet met andere paarden kan, ook ook daadwerkelijk niet met andere paarden. Alleen de ontzettende autisten kunnen dat niet, en die zijn vaak nog zo gemaakt door de mens ook, door ze altijd maar apart te houden. Paarden zijn kuddedieren.
En ik kijk echt wel verder dan mijn neus lang is hoor, dat is gewoon mijn ervaring, echt niet alleen bij mij op stal. Hoe vaak ik wel niet heb gezien ja mijn paard kan niet met andere paarden, en jahoor, als ze er dan bijgingen was er niks aan de hand. Ja de rangorde wordt even bepaald, voor de rest niks aan de hand.

Ik heb toch daadwerkelijk een paard op de wei een ander paard een gebroken been zien trappen. Paard haalde drie keer achter elkaar uit en voor het andere paard weg kon lopen was het gebeurd.
Paard moest ter plekke in de wei worden afgemaakt.
Dus het kan wel degelijk heel erg fout gaan, en dit waren geen hengsten.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:59

Ik zeg ook niet dat het niet kan Nens, maar heel vaak wordt het gewoon overdreven. Soms is het gewoon een kwestie van het juiste paard, of juiste omstandigheden creëeren. Het kan wel, maar er zijn minder uitzonderingen dan degene die zo worden aangeduid in mijn ervaring.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:01

Esmeej333 schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet kan Nens, maar heel vaak wordt het gewoon overdreven. Soms is het gewoon een kwestie van het juiste paard, of juiste omstandigheden creëeren. Het kan wel, maar er zijn minder uitzonderingen dan degene die zo worden aangeduid in mijn ervaring.

Het zal wrs eerder goed gaan als je ze in kleine groepjes zet. of per 2 ofzo. Maar ik heb een merriekudde van anywhere between 10 and 20... Daar gaat wat vaker iets fout, maar tegelijk zijn ze gelukkiger bij elkaar dan in aparte kleine groepjes.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:04

Het kan altijd misgaan, net zo goed als op stal. In normale omstandigheden met normale paarden vind ik dat geen reden om een paard zijn sociale interactie te ontzeggen. Sportpaard, recreatiepaarden, fokpaard of eenhoorn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:11

Esmeej333 schreef:

Het blijft lastig want deze twee paarden stonden al een hele lange tijd samen (met nog meer paarden) op een ruime wei.
Toch ging het mis....
Mijn paard stond van de zomer op de wei in een geselecteerd koppel, met jonge en speelse ruintjes. Hij heeft daar best wat ontvangen en uitgedeeld.
Hij zat de eerste vier weken onder de wonden van het bijten en trappen (de mijne was de enige zonder ijzers).
Gelukkig alles keurig genezen...
En op stal staat hij vaak met een ander los, meestal gaat het goed maar als een van de twee zijn/haar dag niet heeft haal ik er toch 1 uit (vanwege de beperkte ruimte in de bak).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:17

Als je ziet dat het misgaat, grijp je in, natuurlijk. Daar is ook niets mis mee.
Maar als je van te voren, zonder enige ervaring een paard alleen gaat zetten, omdat je bang bent dat ooit iets zou kunnen gebeuren.. Kun je hem beter in een glazen kast stoppen. Met rijden neem je ook het risico dat er iets kan gebeuren met je paard, ookal beperk je dat tot een minimum, het risico blijft, ten behoeve van ons plezier, dan kun je dat ook doen boor een paard zijn plezier.
In een stabiele kudde zal het vast allemaal wel mee vallen. Als in van, dan beperk je het risico ook, niet dat jou verhaal niet klopt :) .
Edit: ik ben ook niet keihard hoor, toen mijn paard voor het eerst de kudde inging stond ik ook met een brok in m'n keel, doodeng. Hij werd ook wel een paar keer flink getrapt, en gebeten. Maar nu zijn ze weer stabiel en kan hij niet meer zonder z'n kudde zowat ;).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-11-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:20

Nah, deze kudde is heel stabiel, het verloop onder de mannen is er wel, maar onder de dames nauwelijks, hooguit iets dat weggaat, of iets dat geboren wordt in de kudde, maar geen nieuwelingen in die groep erbij normaal. Toch zijn sommige meiden nu eenmaal erg chagrijnig bij tijd en wijle, en dat moet de hele wereld dan weten :Y)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:21

Het gaat trouwens wel vaker mis tijdens de hengstigheden :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:07

Kinke schreef:
Mijn ruin was zo'n paard…werd op Bokt te koop aangeboden. Weet niet meer de hele tekst in de advertentie, maar weet nog wel dat dit er in stond: "kan absoluut niet met andere paarden"……Dat leek mij nogal sterk :)
Ik had al een Friese merrie, en kocht hem als gezelschap erbij…bloednerveus voor de introductie…draadje door de paddock, halve dag zo gelaten en toen draadje er tussenuit. Mijn merrie gilde even, sloeg een keer met haar voorbeen en….tadaa, dat was het dan. Nooit geknokt, nooit gedoe. Vorig jaar nadat mijn Friese dame was overleden en hij dus alleen stond kwam er een nieuwe merrie bij. Haar 1 dag op stal gehouden omdat ze nogal nerveus was na haar lange reis uit Spanje. De ochtend erop was ze al hengstig (had mijn ruin nog niet gezien) en dat leek me een goed moment voor de kennismaking…altijd spannend…dit gebeurde er (dit is dus echt voor het eerst bij elkaar, daarvoor hadden ze elkaar denk ik 10 minuten gezien met een draadje ertussen). 't is wel een 18+ filmpje…gij zijt gewaarschuwd ;) :) Hierna ook nooit geknok geweest, net als bij mijn andere merrie. Jullie zien het….hij kan echt ABSOLUUT niet bij andere paarden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=b1m4K_Bx ... e=youtu.be

Zo dacht een vroegere pensionhouder van mij ook.
Ik had een ruin toen die gewoon in een grote groep op ruim land stond, is gewoon altijd goed gegaan. En op een dag, geen idee waarom, grijpt hij een andere ruin en takelt hem zo toe dat hij van staart tot oren open lag. De eigenares was natuurlijk not amused, zeker niet toen ze bleven vechten. Oke, ander paard erbij. Ging niet meer. Misschien een afgespeend veulen erbij die toch geen aanspraak maakt op het leiderschap? Hij joeg hem net zo lang in de rondte tot het veulen hijgend ging liggen en zich overgaf, toen begon hij erop in te trappen tot wij hem eindelijk gevangen kregen. Oke, apart dus.

Ik naar een andere stal verhuisd en gewaarschuwd voor zijn asociale gedrag tegen andere paarden.
Die lachten er ook mee. En toen kreeg ik een paar dagen later een telefoontje: ze hadden het toch eens geprobeerd en mijn paard had hun sportpony zo kreupel geslagen dat hij definitief ongeschikt was voor de sport en mogelijk ook voor recreatie maar dat kon nog een optie zijn. Of ik maar even wilde dokken. Dachtutnie :n , wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:27

Esmeej333 schreef:
Dat mag je me laten zien, heel benieuwd.

Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.

Katten en honden zijn niet zoveel verschillend van paarden, ook niet de doorgefokte. Aan hun lot overgelaten zullen ze verwilderen, hun instincten meer gebruiken en overleven.
Het grootste verschil met paarden is dat het jachtdieren zijn en dus nog een veel groter behoefte aan beweging dan een "scharreldier" als een paard. En toch zien we meestal geen kwaad in het beperken daarvan.

Tegen niemand in het byzonder:

Wat hengsten betreft, dat is gewoon een nederlandse standaard tegenover en portugeze. Ik vind niet dat een hengst alleen hengst mag zijn als hij dekwaarde heeft en ik vind dat de keuze bij de eigenaar ligt en ik vind het onzin om die meteen raar te noemen als die geen noodzaak ziet in castratie.

Wat gevaren betreft, als die van te voren in te schatten zijn, dan kun je zo slim zijn om ze daar dan niet aan bloot te stellen. Het is onzin om te gaan afwachten tot je in moet grijpen als je bijna zeker weet dat dingen mis zullen gaan.

En overigens zie ik het ingrijpen veel breder er dat heb ik eerder ook genoemd. Als een paard niet gelukkig is in het en of het ander, moet je veranderen/aanpassen. Of dat nu naar meer of minder stal is, naar groter naar kleiner, apart of samen naar wat dan ook.
En niet denken "hij moet maar buiten in een groep, daar hoort hij, hij went er maar aan."

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:35

Ach, tja, de meeste mensen kunnen ook gewoon een paard niet echt zien en lezen. Onze dekhengst kan absoluut niet met andere paarden, maar hij kan prima met andere paarden. Het ligt gewoon aan welk paard, welke situatie, ook de hoeveelheid en leeftijd, geslacht, seizoen, zelfs maand! of er merrie's hengstig zijn op het terrein en welke merrie's het zijn (heul belangrijk, hoewel degene waar hij echt verliefd op was én toch bijna vermoord had overleden is). Dan ligt het ook nog eraan of er nieuwelingen zijn, zo ja, wanneer zijn die gekomen? geslacht, leeftijd etc daarvan.

Maar goed, in zijn geval kun je er beter rekening mee houden, hij heeft 2x de normale hoeveelheid testosteron in zijn bloed, jaagt graag, wordt snel getriggerd en kan dus uitermate agressief worden onder invloed van dat testosteron...

Over het algemeen is de leidraad bij hem: oude dominante merrie of een gecastreerde jonge zoon van hem, dat gaat vrijwel altijd goed :j

Als dingen niet passen, moet je ze ook niet aantrekken. Maak dan een ander setje of doe het eea weg, ruil het om of koop wat nieuws.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:57

Lusitana schreef:
Sees schreef:
Lusitana, de reden dat zoveel mensen hun paard voor hun eigen gerief hengst houden en daardoor hun paard allerlei basisbehoeften ontzeggen is me sowieso een raadsel :o.

En wat is dan precies het gerief dat ze eruit halen? Waarom mag een paard niet gewoon hengst (zichzelf)blijven? Dat klinkt mij dus weer vreemd in de oren van mensen die pleiten voor dat een paard vooral paard moet zijn en natuurlijk blabla. Waarom is het hengst laten zo negatief?
Ik laat een van mijn ponies castreren omdat ik niet wil dat hij zijn moeder dekt, die ik ook nog heb. Maar anders zie ik geen enkele reden om hem te castreren. De andere laat ik waarschijnlijk hengst. Niet omdat ik dat zo leuk vindt, maar omdat ik het onnodig vindt om hem een operatie te laten ondergaan op niks af.
Waarom een paard een operatie laten ondergaan als er geen enkele reden voor is?
Allerlei basisbehoeften ontnemen? Zoals wat dan precies? Ze kunnen die behoeften wellicht niet allemaal gelijktijdig "nuttigen", maar je kunt een hengst gewoon beweging geven, gewoon sociaal laten zijn, al is dat over een draadje of stalwand, met een soortgenoot laten spelen als je er een maatje voor kunt vinden, en anders zal hij het met speelgoed moeten doen. De hele dag door eten kan, wat ontbreekt er nog????

Maar dergelijke aanpassingen vindne we voor katten en honden toch ook niet erg, waarom voor een paard dan plots wel?

Je haalt er steeds honden bij; ik vind een hond die nooit los mag lopen ook niet kunnen. In principe moet een hond elke dag een stuk los kunnen lopen. Benches vind ik ook een onnodige en niet vriendelijke trend waar ik nooit aan mee gedaan heb en bij kennels heb ik ook mijn bedenkingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:05

En wat de gevaren van elkaar verwonden betreft, dit wordt vaak wel verergerd door ijzers. Is ook een afweging of je je paard op ijzers wil zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:07

Op een pensionstal kan het wel lastig zijn. Toen ik mijn paard kocht had ze op dit stal waar ze stond de reputatie dominant en chagrijnig te zijn. Niemand wilde zijn paard met die van mjj samen zetten. Uiteindelijk iemand gevonden. Mijn paard is allesbehalve dominant en was alleen maar chagrijnig omdat ze altijd op stal stond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:15

Sees schreef:
Gini schreef:

Die vraag brandt bij mij ook op de lippen, maar alleen Bowen heeft tot nu toe een echt eenduidig antwoord daarop gegeven (en dan vraag ik mij nog af hoe lang een dagdeel duurt in haar ogen, de voormiddag van iemand die tot 10 uur slaapt is opmerkelijk korter dan de voormiddag van iemand die om 5 uur al naast zijn bed staat).

Ik heb deze vraag al héél vaak beantwoord ;).

Inderdaad, dat klopt, heb het even nagezocht. Voor jou ligt de grens op 6 uur. Sorry, Bowen én Sees hebben geantwoord. :D Nu er zo echte uren opgeplakt worden vind ik dat het allemaal nog wel meevalt. Mijn paard staat in de winter meer uren op stal dan in de wei, maar die 6 uur overschrijdt ze gelukkig wel ruim.
Want he, begrijp me niet verkeerd. Ik gooi mijn paard ook graag naar buiten. Maar ik merk aan haar dat ze de tijd op stal ook wel leuk en zelfs nodig vindt. Dit in tegenstelling tot de ruin die ik verzorg, dat is echt een paard dat eigenlijk beter 24/7 gehouden kan worden, die zucht nog net niet als ik die op stal zet.

britneyvlekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:24

onze paarden staan in de winter s avonds op stal en in de zomer 24/7 buiten

love indy <3
love lady <3

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:06

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
Dat mag je me laten zien, heel benieuwd.

Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.

Katten en honden zijn niet zoveel verschillend van paarden, ook niet de doorgefokte. Aan hun lot overgelaten zullen ze verwilderen, hun instincten meer gebruiken en overleven.
Het grootste verschil met paarden is dat het jachtdieren zijn en dus nog een veel groter behoefte aan beweging dan een "scharreldier" als een paard. En toch zien we meestal geen kwaad in het beperken daarvan.

"

Niet bowen, ik heb namelijk gezegd dat ik het absolute minimum een dagdeel vrije buitengang(uur of 4) met direct sociaal contact vind. Liever zie ik in de nacht binnen en overdag buiten en ideaal vind ik 24/7 vrije keuze of ze binnen of buiten willen staan. Bij alles goede omstandigheden(stal en buitengang) en afgestemd op het individu.

En ook bij honden en katten vind ik dat je moet voldoen aan hun basisbehoeften. Wil je een kat binnenhouden, dan zal je je huis om moeten bouwen tot kattenparadijs waarin dat dier zijn behoefte kwijt kan, een hond hoort genoeg te lopen en een mentale uitdaging te krijgen en ga zo maar door.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:38

Ja maar, dat we het met honden niet 'goed' zouden doen voor wat betreft beperkingen aanbrengen en niet voldoen aan hun basisbehoeften, wil toch niet ineens zeggen dat het dan voor paarden oké is om hier niet aan te voldoen? Omdat we er bij honden of katten ook niet aan voldoen? Dat is echt een kromme redenering? Dat wil dan eerder zeggen dat er ook op het gebied van honden en katten nog veel verbetering te behalen valt.

Over dat hengstengebeuren: ik heb mijn paard laten ruinen, omdat ik hem een leven in een kudde gun, en ik hem dat hier in NL in ieder geval zo goed als niet kan bieden als hengst :)

Gini: ik heb ook al een aantal keer antwoord gegeven hoor. Ik vind minstens meer buiten dan binnen (evt 50/50) acceptabel (al wil ik dat voor mijn eigen paard gewoon niet, eigenlijk wil ik hem gewoon helemaal niet in een stal). Dus: minstens 12 uur buiten. En verzachtende omstandigheden zijn mogelijk (zoals Lusitana die dan halve wanden heeft en erg grote boxen bijvoorbeeld, of het hypothetische paard dat 60 km per dag aflegt, al lijkt mij het juist voor dat paard ook fijn wat spieren soepel te kunnen houden al vrij bewegend).

Er vroeg mij nog iemand of ik dan pertinent vind dat iemand die zijn paard minder dan 4 uur vrije buitengang gunt, niet voldoet aan de behoeften van zijn paard. Antwoord: ja, dat vind ik zeer zeker. :n Een grijs gebied bestaat, maar dit ligt daar wat mij betreft echt buiten. En kom dan niet weer met argumenten over modder etcetera, want dan sta je dus gewoon niet goed ('je' in deze context niet bedoeld naar een specifiek persoon).

Heb even geen tijd om op de rest in te gaan, dit topic kost wel veel tijd moet ik zeggen :+
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 13-11-13 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:42

VogeltjeM schreef:
Heb even geen tijd om op de rest in te gaan, dit topic kost wel veel tijd moet ik zeggen :+

Dát!
ik ben overdag op stal grotendeels en dan kom ik thuis, tientallen pagina's bijlezen al mopperende over mensen die op kantoor zitten te bokken ipv werken enzo :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:48

Nens77 schreef:
Esmeej333 schreef:
Maar dat ligt heel vaak aan de eigenaar omdat die bang is voor zogenaamde blessures. Niet elk paard waarvan de eigenaar zegt dat het niet met andere paarden kan, ook ook daadwerkelijk niet met andere paarden. Alleen de ontzettende autisten kunnen dat niet, en die zijn vaak nog zo gemaakt door de mens ook, door ze altijd maar apart te houden. Paarden zijn kuddedieren.
En ik kijk echt wel verder dan mijn neus lang is hoor, dat is gewoon mijn ervaring, echt niet alleen bij mij op stal. Hoe vaak ik wel niet heb gezien ja mijn paard kan niet met andere paarden, en jahoor, als ze er dan bijgingen was er niks aan de hand. Ja de rangorde wordt even bepaald, voor de rest niks aan de hand.

Ik heb toch daadwerkelijk een paard op de wei een ander paard een gebroken been zien trappen. Paard haalde drie keer achter elkaar uit en voor het andere paard weg kon lopen was het gebeurd.
Paard moest ter plekke in de wei worden afgemaakt.
Dus het kan wel degelijk heel erg fout gaan, en dit waren geen hengsten.

Ik ben het 100% eens met je. Ik heb dit helaas ook al zien gebeuren. Vreselijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:53

VogeltjeM schreef:
Er vroeg mij nog iemand of ik dan pertinent vind dat iemand die zijn paard minder dan 4 uur vrije buitengang gunt, niet voldoet aan de behoeften van zijn paard. Antwoord: ja, dat vind ik zeer zeker. :n Een grijs gebied bestaat, maar dit ligt daar wat mij betreft echt buiten. En kom dan niet weer met argumenten over modder etcetera, want dan sta je dus gewoon niet goed.

Er zijn zoveel delen in Nederland waar je niet aan (veel) modder ontkomt. Ik merk dat er in dit topic altijd gebaseerd wordt op goede omstandigheden. Waarom vraag ik me af? Gezien er zoveel delen geen goede omstandigheden kunnen bieden. Misschien de helft, of zelfs merendeels? Want wát als die goede omstandigheden er nou niet zijn? Geen paard houden?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:56

Geryon schreef:
VogeltjeM schreef:
Er vroeg mij nog iemand of ik dan pertinent vind dat iemand die zijn paard minder dan 4 uur vrije buitengang gunt, niet voldoet aan de behoeften van zijn paard. Antwoord: ja, dat vind ik zeer zeker. :n Een grijs gebied bestaat, maar dit ligt daar wat mij betreft echt buiten. En kom dan niet weer met argumenten over modder etcetera, want dan sta je dus gewoon niet goed.

Er zijn zoveel delen in Nederland waar je niet aan (veel) modder ontkomt. Ik merk dat er in dit topic altijd gebaseerd wordt op goede omstandigheden. Waarom vraag ik me af? Gezien er zoveel delen geen goede omstandigheden kunnen bieden. Misschien de helft, of zelfs merendeels? Want wát als die goede omstandigheden er nou niet zijn? Geen paard houden?

Nou, bij ons is het helaas ook laaggelegen kleigrond (oké niet zo dramatisch als het bij Urielle klinkt, hier geen drainages waarlangs het water weer terugstroomt :') ), maar met een deels verharde paddock in combinatie met een fijne schuilstal kom je al een heel eind. En inderdaad, als jij als eigenaar geen goede omstandigheden kunt bieden aan je paard, dan vind ik dat je niet aan een paard moet beginnen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:00

Dinsdag was de smid bij mijn paard.
Hij werkt ook veel in de polder, is hier vlakbij.
Daar komt hij met dit weer letterlijk uit de klei getrokken paarden tegen :+
Hartstikke onhandig om je paard zo aan te bieden aan je smid.
Daarbij lijkt het me ook niet echt fijn voor die paarden om de hele dag in de klei te staan.
Ik denk dat de paarden dan graag 's avonds in een droge stal kunnen staan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:02

VogeltjeM schreef:
Nou, bij ons is het helaas ook laaggelegen kleigrond (oké niet zo dramatisch als het bij Urielle klinkt, hier geen drainages waarlangs het water weer terugstroomt :') ), maar met een deels verharde paddock in combinatie met een fijne schuilstal kom je al een heel eind. En inderdaad, als jij als eigenaar geen goede omstandigheden kunt bieden aan je paard, dan vind ik dat je niet aan een paard moet beginnen. :)

Onze paarden staan in Zuid-Limburg (België) en wij hebben ook kleigrond. Wanneer het heeft geregend, maar dan praat ik al over bakken regen, kunnen we onze paarden ook niet buiten zetten. De klei is ontzettend glad en het is al vaak genoeg gebeurt dat ze een hoefijzer kwijt zijn..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:05

Wat maakt dat verharde stuk goed dan? Omdat ze dan droog kunnen staan? Vanuit het oogpunt dat paarden alle vrijheid moeten hebben voor een dagdeel, vind ik dat zéker niet genoeg eigenlijk. Dat maakt de omstandigheden niet 'goed'.