[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:30

http://www.equiculinair.nl/ deze site was het misschien zit er wat tussen voor je. je kan die netten denk ook heel makkelijk enkel maken.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:47

Stelvio schreef:
PartoutZ hoe bevalt de Kerbl Horse Graze? Heb je enig idee hoeveel kg hooi je er in 1x instopt? Ik ben benieuwd :j

Hij bevalt goed! Er kan echt veel in. Hij is in het echt veel groter dan hij op de foto lijkt. Partout eet er ook rustiger door, hij schrokt z'n eten niet meer op. Ook heb ik het idee dat hij het ook leuk vindt. Hij liever uit dat ding dan het los van de grond. Verder sloopt hij graag en veel, maar dit ding is nog heel en ik zie ook geen schade.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

PartoutZ schreef:
Stelvio schreef:
PartoutZ hoe bevalt de Kerbl Horse Graze? Heb je enig idee hoeveel kg hooi je er in 1x instopt? Ik ben benieuwd :j

Hij bevalt goed! Er kan echt veel in. Hij is in het echt veel groter dan hij op de foto lijkt. Partout eet er ook rustiger door, hij schrokt z'n eten niet meer op. Ook heb ik het idee dat hij het ook leuk vindt. Hij liever uit dat ding dan het los van de grond. Verder sloopt hij graag en veel, maar dit ding is nog heel en ik zie ook geen schade.

Enig idee hoe lang hij er mee doet ? En hoeveel kg er in gaat ?
Hoe vul je dat ding ?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:39

Die ruif/tralies kunnen omhoog. Je moet er even een handigheid voor hebben, maar dan is het best makkelijk. Hoeveel erin gaat... ik heb echt geen idee! Hij doet er wel langer mee, maar niet mega langer ofzo. Ik denk zo'n 1/4 langer ofzo.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:43

Langer dan. ?
Enig idee hoe lang in totaal ?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:01

1/4 langer :)
Dus waar ze normaal een uur mee doen, doen ze dan een uur en een kwartier mee.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:14

Voor de mensen die in de hoek van de stal een slowfeeder hebben staan zoiets: Afbeelding

Hoe groot hebben jullie hem gemaakt? Dus hoeveel cm vanaf de hoek hebben jullie het schot gezet?
Hoeveel hooi kan er in?
En hoe hoog is hij?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:32

Ik had deze ook.
De maten weet ik niet meer. Het is verstandig eerst het rek te bestellen en de maat van de hoek daar op af te stellen.
Bij mij ging er ruim 12 kg hooi in.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:05

Weet iemand hier toevallig waar je netten met een maas van 2,5 cm kunt kopen?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:50

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:19

Top +:)+ ! Dank je !

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:57

Nou, wij gaan zo aan mijn bak beginnen. Ben benieuwd! Zodra het af is zal ik hier wel een foto plaatsen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:36

Ons hooi is eigenlijk te lang voor de slowfeeders :D we hebben grote ronde balen natuur hooi dat erg lang is. Als ze dan een plukje te pakken hebben komt dr gelijk een best stuk uit haha.

Ik gebruik een aanhangernet 3x3 en een zelfde afmeting net van EJ

hebben jullie dat ook?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:47

Bekend verschijnsel karev :D .
Dit jaar is het "fout" gegaan met het balen; het hooi is voor het in de balen ging kort gesneden. Was ik eerst niet zo blij mee, maar ik merk dat ze nu wel veel langer over een net hooi doen, dus achteraf gezien pakte dat best goed uit :D

Wij hebben er sinds October een vierde paard bij en dat is teveel voor 1 hooibak. Wij gaan dus vandaag een dubbele in elkaar knutselen :-) .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:29

Nou, mijn bak staat! Ik moet nog een net bestellen bij Huck, dus heb even provisorisch mijn gewone slowfeeder hooinet erin gedaan. Maar tot dusver erg tevreden, en ondanks dat ik nog dingen zal veranderen zijn er nu al vele voordelen t.o.v. hiervoor. De klep aan de bovenkant kan dus open, en daar gaat het hooi dan in. Gezien ik op een pensionstal sta met bijna 40 paarden, moest ik een oplossing hebben voor het vullen dat bijna geen tijd zou vergen/ handelingen zou kosten. Even getest met een inie minie beetje hooi, en het werkt ook nog!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de liefhebbers nog een filmpje:

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:06

Heb je expres ook er een waterbak in staan? Wordt dat geen enorme smeerboel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:36

Bak ziet er top uit. Ga ik onthouden. Handig met vullen ;-)
Alleen die waterbak is niet echt praktisch denk ik ;-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:39

Ik vind het slim bedacht en netjes gemaakt :j

Of het in de praktijk werkt merk je vanzelf. Ligt er ook aan hoe subtiel je pony eet en hoeveel hooi erin moet.
Het vulgat kan net wat te klein zijn als er een flinke hoeveelheid in moet. En ik weet niet hoe stevig het net vast zit en of de bak zelf ergens aan vast zit?
Onze paarden kunnen er met behoorlijk wat kracht aan trekken, omdat ze perse een hele pluk voordroog in een keer door de maas willen hebben. Als je hooi voert is het wel wat minder sloopgevoelig dan bij voordroog.

En de waterbak erin zou mijn keuze ook niet zijn, maar dat zal ook een reden hebben dat je dat zo hebt gemaakt.
Zit er wel een afvoerpunt in of gaten om het (regen) water af te voeren?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:02

karev schreef:
Ons hooi is eigenlijk te lang voor de slowfeeders :D we hebben grote ronde balen natuur hooi dat erg lang is. Als ze dan een plukje te pakken hebben komt dr gelijk een best stuk uit haha.

Ik gebruik een aanhangernet 3x3 en een zelfde afmeting net van EJ

hebben jullie dat ook?

Dit heb ik dus ook!
Mijn pony eet nu uit een slowfeeder hooinet van de EJ. Dit is zeker wel beter dan geen net, maar ze heeft al donders goed door hoe zij er hele plukken uit kan trekken.
Het net heeft een maaswijdte van 3x3cm, maar deze gaten worden al steeds groter.

Heeft iemand een tip voor een ander net van goede kwaliteit en waarbij zij nog beter haar best moet doen voor een hapje hooi? :)
Het liefst wel in een betaalbare prijsklasse, omdat ik meer dan één net nodig zal hebben.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:06

Ik heb sinds kort het net van de Paardendrogist van €37 na alle ellende met netten die uitrekken. Ben hier erg tevreden over. Rekt niet uit en mijn draak moet er goed z'n best voor doen. Ik heb dan wel enorm grof hooi (zitten soms nog halve takken in) en het net hangt vrij in de stal aan twee touwtjes wat het al moeilijker maakt :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:06

Bedankt voor de reactie's!
De waterbak heb ik er expres ingedaan. Deze staat namelijk anders los op de grond, en 1 van de hobby's van Hope is waterbakgooien, en als hij nog half vol is gooit madam hem om. Daarnaast is de ruimte in de paddock beperkt, en bespaar ik op de manier ruimte, waardoor zij meer loop ruimte heeft.
Ik moet dagelijks de paddock mestvrij maken, dus de paar plukjes hooi in het water zou ik er dan uit kunnen halen. Mocht er teveel hooi in het water komen, kan ik er altijd nog een schot langs plaatsen.
Er zit inderdaad een water afvoerpunt in, waardoor gemorst drinkwater en regenwater afgevoerd wordt. De bak staat licht schuin, zodat het water ten alle tijden eruit kan.

Waarschijnlijk zou ik het heel anders gedaan hebben als ik haar thuis had staan, maar ik sta nu eenmaal op een pensionstal, waarbij ik gewoon een paar dingen moest oplossen.
1. Beperkte ruimte in de paddock.
2. Makkelijk te vullen.
En wellicht dat er in de toekomst als het Huck net erin gaat er zwaardere/sterkere ogen in de bak gaan, maar dat zullen we dan wel zien. Maar de keus tussen dit, of een losse waterbak wat opgegooid word met hooi op de zandgrond, is makkelijk gemaakt ;) Ik heb het zo ideaal mogelijk proberen te maken :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:21

Wendy_Komen, je moet het ook niet zien als kritiek hoor, ik vind het een slimme oplossing. En als het werkt, werkt het.
Heb dezelfde pensionstal dilemma's gehad (met name het gemakkelijk vullen/de pensionhouder niet op willen zadelen met extra werk) en we zitten nu inmiddels aan ons derde systeem, omdat onze paarden geen "subtiele" eters zijn :+

Dus helaas iets meer werk voor de pensionhouder, hij doet dit gelukkig ook gewoon, alleen vind ik het wel vervelend dat hij er meer werk aan heeft. Gaat maar om een paar minuten, maar het is toch anders als je anders gewoon het voordroog neer kon gooien en het niet je eigen idee is.
Voor ons scheelt het in elk geval veel reparatiewerkzaamheden :D

Apollootje, als je de laatste bladzijdes leest, kun je vinden welke netten kwalitatief het beste worden gevonden door gebruikers. Die van epplejeck "slowen" inderdaad niet, de "goede" netten zijn een stuk duurder, maar dat is gewoon een keuze die je moet maken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:37

O, zie het ook zeker niet als kritiek ;) En bedankt. Ik had verschillende optie's bedacht, en dit leek het beste. Je zit inderdaad met het makkelijk kunnen vullen dilema bij een pensionstal.
De bak is zeer degelijk, en erg zwaar, dus die zal ze niet stuk krijgen. De deksel/plank zit dusdanig stevig vast, dat ik daar ook geen problemen mee voorzie. Het enige waar ik nog aan twijfel zijn de haakjes waar het net mee vast zit, maar daar kunnen we nog veel stevigere/zwaardere ogen voor kopen.
Ze is gelukkig geen sloper oid, dus dat scheelt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:19

Leuk gedaan zo met dat klepje +:)+

Punten van kritiek zijn inderdaad de waterbak die veel ruimte inneemt waar dan geen hooi kan waardoor de capaciteit van het net wel heel klein is, de kans groot dat het water vol met hooi komt te zitten, en ik vind de scherpe rand van het hout ook wel een risico.

Off-topic vraag ik me ook af hoe ontzettend klein een paddock is dat een vierkante meter ruimte voor een verzwaarde speciekuip met water er al niet vanaf kan :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:00

Pmarena, bedankt voor je reactie!
Het gaat om 1 paard wat eruit moeten eten, wie meerdere malen per dag hooi gevoerd krijgt. Ik heb dus eigenlijk al meer capaciteit dan nodig is (denk dat er wel een heel hooibaaltje in zou passen als het nodig is). De extra ruimte in de bak had ik dus verder niet nodig. Om deze extra ruimte beter te benutten heb ik besloten om de waterbak in deze bak te zetten. Geen loze ruimte in de bak, en geen extra dingen in de paddock. Indien de waterbak te vol blijkt te komen zitten met hooi, zal ik een schot plaatsen tussen het hooi en de waterbak. An sich zijn de randen van het hout rond geschuurd, dus al zou ze zich der aan stoten, zal het geen open wonden moeten kunnen veroorzaken. Maar wederom, indien ze hier wel een schaafwond van zou krijgen, is er de mogelijkheid hier een plastic rand aan te plaatsen.
En nee, de paddock is weer niet zo klein, maar waarom ruimte in de paddock innemen als ik ruimte in de bak overheb? ;)