Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:18

[quote="Vie"]
In de winter hebben ze dus stal + paddock. In de zomer gaat 's ochtends de wei open en 's avonds gaat deze weer dicht. Krijgen onbeperkt ruwvoer. Eerst in een groot hooitnet in de stal, maar die hebben ze gesloopt. Mijn stal was vroeger een koeienstal en is van voor afgesloten met 'koeienbakken', zal er nog een foto van maken. Hier voer ik het hooi in. Voor de zomer zou ik ze toch graag buiten hooi geven, maar niet op de grond, ze maken er een bende van en eten zand mee. Dus hiervoor zoek ik nog een oplossing. Mssn op één of andere manier met het hooinet...

Ik geef mijn tinkers hooi op het land in een betonkuip met daaromheen een hooinet met fijne mazen. Aan het ''dichtbindtouw" van het net heb ik een grote haak, die maak ik vast aan een touw wat om een boom vastzit. Werkt perfect! Het hooi blijft droog en waait niet alle kanten op en ze zijn lekker lang bezig.

tamary

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:54

@Clovertje: Kunnen ze dat net dan induwen? Anders lijkt me toch dat ze maar een klein deel van dat hooi kunnen opeten.
(Foto misschien?)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:53

@Tamary: ja, dat net kunnen ze induwen. Het net is groter dan de kuip. De kuipen zijn elke dag leeg, dus al het hooi wordt bereikt ;)
Ik ben niet zo handig met foto's plaatsen, maar ik kan morgen ofzo wel een plaatje schieten en een poging doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:26

Track in de laatste wei laten doorlopen had ik nog niet aan gedacht... Hoe stom van me... Ik zat er wel aan te denken om die in twee te delen, die is mooi overal gelijk. Mijn andere wei is van achter maar een vier meter, is echt een puntje om het zo te zeggen.... Maar daar wilde ik msn nog een tussenpaddockje maken, als er een beetje water staat gaan ze daar toch eerst op de rem . :+ EN dan idd daar ook hooi voorzien.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:30

wegens een logistiek probleempje voer ik tijdelijk compact gras van hartog.
omdat ik geen zin had om de bijhorende voerbak te kopen, had ik net hetzelfde bedacht als Clovertje.
een plastic bak in een fijnmazig hooinet.
dat werkt hier ook prima :j

gewoon zorgen dat het hooinet groot genoeg is.
als je zelf het net tot in de hoekjes van de bak kan duwen, kunnen de paarden overal aan ;)

edit: zo'n tussenpaddockje is ook een goed idee.
er hoeft zelfs niet eens een hooinet te staan..
een liksteen, schuurpaal, takken om aan knabbelen, ...
er zijn zo veel mogelijkheden :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:16

snel even wat foto's gemaakt van de bak-in-het-net

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
voor de veiligheid knoop ik het touw helemaal tot een knotje

ik zet de bak gewoon in de wei of in de schuilstal
de paarden duwen hem wel wat rond, maar dit is tenslotte maar een tijdelijke oplossing ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:17

Eigenlijk geen slecht idee. Zoiets moet ik ook nog wel kunnen fabriceren. Ik ga vandaag nog eens langs mijn weide lopen en kijken hoe of wat.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:37

Zo heb ik het ook inderdaad, alleen, knoop ik het touw dus juist niet op. Ik gebruik het om met behulp van een haak, de ton vast te maken aan een ander touw dat om een boom zit. Misschien iets minder veilig, maar ze hebben er nog nooit in gestaan ofzo.
Bij mij duwden ze steeds de ton onder het draad door.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:22

Hier even wat foto's:

[img][IMG]http://i849.photobucket.com/albums/ab58/Clovertje/Paarden/DSCF0042.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i849.photobucket.com/albums/ab58/Clovertje/Paarden/DSCF0049.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i849.photobucket.com/albums/ab58/Clovertje/Paarden/DSCF0041.jpg[/img][/img]

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:53

Clovertje schreef:
Hier even wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets duidelijker.

Ik heb mijn wei even nagewandeld, en ga nog een tussenpaddock fabriceren. :j Met het puntje van de voorste wei en een stukje van de achterste dat al vertrapt is door de koeien. Dan kunnen ze evt. volgende winter het track naar de voorste tussenpaddock nog gebruiken en sluit ik de andere af. Deze winter was het nl. een ijsbaan in dat geultje... En dan hebben ze toch nog een beetje extra loop. Gelukkig staat nu de zomer voor de deur... Ik zit nu in een dubio over de laatste wei, in twee delen of niet. Deze is een 20m breed en 70-80m lang... Op zich als ik het zo bekijken ruim genoeg als ik het in twee deel, en mssn handiger voor afwisselen tussen weiden... En dan hou ik de eerste wei voor grote wei, want die opdelen is te krap, te smal vanachter...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:21

Vie schreef:
Ik heb mijn wei even nagewandeld, en ga nog een tussenpaddock fabriceren. :j Met het puntje van de voorste wei en een stukje van de achterste dat al vertrapt is door de koeien. Dan kunnen ze evt. volgende winter het track naar de voorste tussenpaddock nog gebruiken en sluit ik de andere af. Deze winter was het nl. een ijsbaan in dat geultje... En dan hebben ze toch nog een beetje extra loop. Gelukkig staat nu de zomer voor de deur... Ik zit nu in een dubio over de laatste wei, in twee delen of niet. Deze is een 20m breed en 70-80m lang... Op zich als ik het zo bekijken ruim genoeg als ik het in twee deel, en mssn handiger voor afwisselen tussen weiden... En dan hou ik de eerste wei voor grote wei, want die opdelen is te krap, te smal vanachter...

en als pp-freak zeg ik dan natuurlijk dat je beter een pad maakt naar (een hooiplaats aan) het einde van de wei dan dat je ze in twee deelt :D
je hebt dan al 2 weides, dus je kan afwisselen.
je doet ook langer met het gras als je ze maar aan aantal uur per dag op de weide laat, en de rest van de dag op de paddock.
helpt bij veel paardjes ook om de speklaag onder controle te houden :P

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:49

Bedankt Vie, daar was schijnbaar iets misgegaan!
Bij mij in de winter krijgen ze ook stro gevoerd. Niet in een ton maar gewoon op de grond. In ons stro zit veel haverplantjes, die eten ze er tussen uit en de rest blijft liggen. Zo kwam ik erachter dat stro ook hielp tegen het ijsbaan effect!
Nu de sneeuw eindelijk, eindelijk aan weggaan is, wordt het wel een beetje een bende, maar als goedgeaarde (s)tinkers is hoe viezer, hoe beter, dus die vinden het niet erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:40

Ik zet even een stipje, ik wil dit, als ik genoeg tijd heb, eens doorlezen. O:)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:26

ik vind dit heel gaaf :D we hebben thuis ook een best weiland en daar kan ik ook nog wel es wat van die dingen doorvoeren...

hier dus een stipje

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:11

Clovertje schreef:
Zo heb ik het ook inderdaad, alleen, knoop ik het touw dus juist niet op. Ik gebruik het om met behulp van een haak, de ton vast te maken aan een ander touw dat om een boom zit. Misschien iets minder veilig, maar ze hebben er nog nooit in gestaan ofzo.
Bij mij duwden ze steeds de ton onder het draad door.

bij mij blijft de bak tot nu toe in de schuilstal.
ik denk ook wel dat mijn bak groter is dan die van jou, 70cm op 40cm ongeveer, misschien maakt dat ook wel verschil?
mijn jonge hengstje - nee, wacht, sinds zaterdag is het een ruin :D - zit overal mijn zijn voorbenen aan te klauwen, dus een touwtje vind ik in mijn geval niet zo veilig ;)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:21

Ik heb geen schuilstal, helaas. Maar wel veel bomen en rotsen om achter te schuilen.
Ik heb 2 zeer sullige tinkers, dus dan durf ik het risico wel te nemen met het touwtje. Daarom is mijn bak ook niet zo groot, ze hoeven niet zo veel kuil-hooi. Om ze bezig te houden voer ik ook stro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:24

Rotsen om achter te schuilen...?

Waar woon jij :P

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:46

Sinds ruim een jaartje in Zweden :D
Paardlief is dus ook mee verhuisd en is van een saai, vierkant kaal blubberstukje naar een enorm stuk land gegaan met rotsen, bomen, heuvels, omgevallen boomstamen e.d gegaan. Een enorme verbetering die ik goed aan haar kan merken. Ze heeft artrose in haar voorben en in NL moest ik echt ruim 20 minuten stappen voordat ze wat loskwam, maar hier stap ik op en rijd ik weg! ipv dat ze de hele dag bij het hek staat te staan, is ze hier steeds bezig en in beweging. Ook heeft ze een maatje gekregen hier.

Als je het leuk vindt kan je een kijkje nemen op onze site: www.corochjanneke.eu

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:29

Zo, jij kunt echt rijden in een sprookjesbos! Ziet er mooi uit hoor daar. Veel ruimte!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:56

breng effe een paar rotsen hierheen hebben onze paardjes ook wat afwisseling in hun paddock.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:11

hihi, kom maar halen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:06

Gewoon wachten op de eerstvolgende IJstijd, komen ze vanzelf deze kant op ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:33

Gave omgeving Clover !

Mja , die vorige IJstijd is het ook niet gelukt om hier stenen neer te leggen :P

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:00

hoi, meld me hier even. Heb dan nog geen grond, maar wil graag ideeen opdoen. We willen graag verhuizen naar een huis met veeeel grond voor mijn 2 paardenbeesten. Als het goed is dit jaar nog. Maar wij zouden dan graag zulke stallen willen waar ze zelf kunnen uitlopen wanneer ze maar willen, met veel ruwvoer, paddocks, weide ed en dit lijkt me echt prachtig! Ga hier dus wat ideeen opdoen!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:40

Tja, dat wilde ik dus ook graag, maar dat is in NL gewoon bijna niet te betalen, zeker voor starters. Mede 1 van de redenen waarom wij naar Zweden gegaan zijn.