Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:44

Wij hebben helaas niets om op af te wateren. Anders had ik zeker drainage onder de track gelegd. Mogelijk dat we de track bij het opnieuw leggen alsnog gaan ophogen. Dan leggen we wel drainage in de track naar het laagste deel bij de vijver. De toekomstige paddock kan mogelijk via een omweg wel gaan afwateren op een sloot. Als dat zo is komt daar zeker drainage onder.

Mestbriketten maken zou best wel eens veel tijd kunnen gaan kosten. Dat moeten we uitproberen. Maar als het ons het kopen van briketten en afvoeren van mest kan besparen dan vermoed ik dat het dat wel waard gaat zijn. We kunnen namelijk volgende winter waarschijnlijk al gaan stoken op het Rayburn fornuis. En dan verwarmen we daarmee het huis en het tapwater plus dat we er op koken. Dus geen gas en elektriciteit verbruik voor die functies, geen kosten voor mest afvoer en (veel) minder kosten voor brandstof.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 08:41

Moska schreef:
Qimm schreef:
En als ik zo brutaal mag zijn om te vragen wat de drainage gekost heeft. Mag ballpark. En zelf gedaan of laten doen?

Laten doen (als een van de weinige klussen die we uitbesteed hebben). Rijbak en paddock waren er nog niet en hebben we laten aanleggen in het weiland. Kosten voor graven, drainage en zand was bij elkaar zo’n 16k. De drainagebuizen zelf zijn niet zo vreselijk duur, de kosten zitten voornamelijk in het graafwerk en het zand.

Dat is een andere prijs dan ik bij ons door kreeg.... Maar ook hier niks om af te wateren en ik heb niet zoveel grond dat ik kan zeggen we graven een eigen slootje of iets.

Een poel lijkt mij wel leuk, ik zie ze bij paddock paradise in de buurt er wel echt gebruik van maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:20

Happinez schreef:
Hebben jullie paarden dat dan niet snel genoeg door ?
Ik heb ook wel mafklappers erbij, maar zodra het hard/glad is zie ik ze gelijk voorzichtiger aan doen.

Maar bij normaal gebruik zijn die platen met wat zand niet glad, maar wel als ze zich in de bochten goed afzetten in galop. En mijn track is de enige manier om af en toe wat energie te lozen en dan vergeet ze wel eens dat ze 28 is ;)

Nu het overal hard is loopt ze heel voorzichtig, maar dat heeft ook een medische reden.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:50

Happinez schreef:
Wij moeten nog afwatering voor het huis aanleggen, nu heb ik bedacht dat we een poel/wadi willen gaan aanleggen in de wei en daar de afwatering heen willen doen.
Zijn er mensen hier die een poel hebben liggen waar ook de paarden gebruik van kunnen maken ? en ervaring hebben met de aanleg daarvan ?

Ik heb een poel met afwatering van de stallen via een buis onder de grond. Hij is niet zo diep, 1 meter geloof ik. Daardoor staat er in de zomer weinig water in. Al laat ik hem wel eens vullen door de boer wanneer hij het land achter ons gaat sproeien.
In heb midden heb ik een eiland gemaakt en dat is voornamelijk de reden dat ze er in gaan :+ daar staat gras en wilg om te snaaien.
Aanleggen was gewoon met een kraan. Zand scheppen en iets verderop neer gooien, dat is een heuvel geworden en echt de favoriete hangplek.
De regenpijp vanuit de stal hebben we ingegraven en die komt daarop uit. Op het uiteinde ligt een boomstam voor de veiligheid. Pvc is scherp als ze er op zouden gaan staan.

Afbeelding

Dit is hoog zomer en staat hij nagenoeg droog. Kun je wel mooi het model zien :)

Afbeelding

En hier rechts boven onder de stam komt het water er in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:16

Dat is wel heel leuk gedaan!
Staan ze kontinu op dat stukje gras of af en toe?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:43

Als het heel nat is dan hou ik het dicht. Over het algemeen van april tot oktober staat het overdag open en 's nachts dicht.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:56

Qimm schreef:
Even peilen hier. Heeft iemand ook drainage in een paddock (of rijbak)? Mijn bodem houdt zo veel water vast, net een spons. Zou drainage zin hebben denken jullie?

Nee hier bewust niet omdat wij als ondergrond klei hebben. Wel rondom het hele perceel sloten, dus we hebben het zand bolvormig aangebracht zodat het water richting de sloten wegvloeit.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 14-01-25 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:57

O, wij ook. Maar dan wel met drainage. Op klei is het toch juist meer nodig dan op zand?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:58

_Lorette_ schreef:
O, wij ook. Maar dan wel met drainage. Op klei is het toch juist meer nodig dan op zand?

Mij werd het door verschillende grondverzet ten zeerste afgeraden. Door de klei zouden de buizen heel snel dichtslibben en de zuurgraad (dacht ik?) was finest voor de buizen.

We hebben wel een flinke dikke laag zand aan laten brengen en tot op heden ligt de paddock er super mooi en droog bij.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:40

Wij hebben wel de klei eerst laten afgraven, maar ik sluit niet uit dat ze inmiddels gewoon op de klei liggen. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:23

@lorette: hoe dik was die laag dan (en wat zit er onder?), want zand afgraven hoef ik hier niet aan te beginnen :D

Ik heb net even de dekens af gedaan, ze stonden lekker in het zonnetje. Ondertussen is de zon weg en begint het weer iets af te koelen. Dus ze gaan zo weer op, al wordt het vannacht niet meer zo koud gelukkig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:06

'De klei' was een verkeerde woordkeuze, haha. Er is een dikke laag afgehaald en gevuld met zand. In elk geval 40 cm of meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:31

Wat wij hebben is een laag 'zwart zand' wat een iets vruchtbaardere laag is als het gewone gele Veluwse zand wat daar weer onder zit en méééters doorgaat :D

De dekentjes zijn weer aan na een goede borstelbeurt en ik heb de boel niet meer geharkt en afgesloten want er zou geen vorst meer komen. En dat geloven we dan maar...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:30

Erg gaaf Horsier!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:24

Hier ook een poel waar vooral mijn oudere merrie graag in verblijft in warmere tijden. En ze is gek op het kroos :+

Ik ben zo gek op de plek van de poel geworden dat we achterin de track er nog 1 hebben aangelegd.

Hier puur afgegraven, 1.40 diep ongeveer, slibt vanzelf dicht.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:42

Gaaf zeg, zo'n poel... op mijn ooit eigen plek wil ik dat ook...
Gave voorbeelden hier.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:51

Gaaf Horsier.
Poel werkt hier niet. De buren hebben er een maar water zakt de zandgrond in. Jammer maar het zij zo

Vandaag beide dames weer gemend. Vande week de binnenbak eens opzoeken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:38

Een poel lijkt me ook leuk. 1 wei staat altijd blank na 1 regenbui, misschien moeten we die maar gewoon voorzien van een poel :D

Nav de trt vraag. Zijn er hier mensen die featherlight horsemanship pakket hebben? En kunnen aangeven of dit meerwaarde heeft als je trt al hebt? Moet wel zeggen dat ik altijd in slaap val van tristan zijn stem en de app huddle vind ik ook niks := Dus ik heb ook nog maar heel weinig gezien, want ik val gewoon in slaap :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:40

Ik heb echt weer genoten van het weer. 2 x les gehad. Met mijn eigen zwarte peper en met de hengst van mijn instructie. Erg leuk en leerzaam weer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:45

Ik had zowel die van trt als featherlight, en ook die van downunder Horsemanship. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer als je het mij vraagt...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:02

Onze 'poel' is uitgegraven in een driehoek en idd zelf dicht geslibt. Wel tegen 2 kanten planken gemaakt om zo recht omlaag te kunnen graven.

Hahah dais, handig advies voor de slechte slapers onder ons. Ik heb ooit featherlight abo gehad, zeer interessant en inspirerend om te zien. Maar ik kan echt niet stil zitten en geconcentreerd filmpjes/tv kijken dus dat was een uitdaging en ik vind het lastig om het toe te passen in de praktijk zonder af en toe even terug te kijken of ik het ook echt goed doe. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met trt.

Ik vandaag genoten van een buitenritje aan de maas met paard van n vriend en vnv les gehad op de fries van stalhoudster, mn vriendin reed mijn paard in dezelfde les. Was weer zeer leerzaam :D voel t wel aan mn benen want beide waren andere bewegers dan mn eigen paard.
Bij de sluis:
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:06

Ik heb featherlight vanaf het begin gehad (ook nog een stuk voordeliger dan nu volgens mij). Maar toevallig vorige maand opgezegd. Ik keek eigenlijk nooit meer, had het al een jaar aangehouden omdat ik nu zo'n laag bedrag per jaar betaalde maar vond dat ik het geld wel beter kon besteden.
Ik heb dus eigenlijk de inhoud van afgelopen jaar bijna niet gevolgd, maar het blijft wat weinig concreet. Dus mooi als inspiratie, maar het is geen echte instructie wat bij TRT volgens mij wel meer is (die heb ik weer niet want ik vind de manier van marketing rete irritant :') ).
En heel eerlijk, eigenlijk is het allemaal gewoon het principe van negatieve bekrachtiging in een mooi jasje gestopt.

Ik had hier bij de laatste nachtcheck nog even een schattig momentje, vind het echt heerlijk als ze zo bij elkaar liggen te slapen. Dan is al het gepoep en geplas in de bedjes ze vergeven..

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:13

Dat is genieten, zo dichtbij elkaar ook nog. Zoiets tref ik meestal 's morgens aan, 's avonds zelden..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:08

Dat is zeker een lief moment :)

Hier maar weer begonnen met de Vit-A oog zalf voor Jasmijn. Ik had gehoopt dat dat pusoog achter ons lag, maar gister zag ik weer iets in een ooghoek zitten. Misschien toch net iets te kort gesmeerd of het is iets hardnekkiger dan gedacht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:31

Ah wat een lief plaatje <3

Ik ga zo kijken of ik de paarden kan vinden :') mistig hier!