het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:31

Vreselijk is het om je kat dood te vinden.
En ja, het is het risico van een kat buiten laten, maar toch doet het echt zeer.
Ik heb nog helder op het netvlies staan hoe we onze lieve knappe Mouse moesten begraven met zijn pootjes afgehakt door de maaier. Ik heb er nog dagelijks verdriet van. Hij stak de weg niet eens over, maar zat wel in het weiland naast het onze. Katten kennen geen erfgrenzen.

Vandaag moet de moeder van Mouse "Ratje " naar de dierenarts. Bij sterilisatie vorig jaar werd hardruis geconstateerd.
Ratje is echt een werkkat. De hele dag in de weer om muizen te vangen. 5 per dag is normaal en ze loopt er kilometers voor.

Ze gaat ook mee wandelen, maar ze heeft het zwaar. Ze hijgt als een hond en ik ben bang dat het met haar hart te maken heeft, dus toch maar even een check.

Lastig hè MarjanB, gevoel vs verstand. Ik baal ook nog steeds van die 6 jarige Friese merrie die afgekeurd is. Ik voelde daar zo'n klik mee. En zo heb ik op basis van verstand wel meer leuke paarden laten staan. Keuzes die ik echt wel lastig vond.

Houdt je doel goed voor ogen: onbezorgd kunnen genieten met en van een paard.

Lieve viooltjes DubbelFun. Altijd leuk die bloemetjes.

Wat vervelend Flubberboot. Hopelijk valt het mee. Sterkte!

Stoer Malenka! Knap dat je het zelf gaat doen. Een fijn vooruitzicht om weer ritten te kunnen maken.

Ik durf het met Mirtje niet aan. Ze kan de handstand namelijk wel heel goed.
Ik longeer haar, maak haar bitwijs, laat haar wennen aan het zadel (eventueel met een pop erop), maar daarna laat ik iemand aan huis komen.

Tess is weer niet rad in de wei. Ik weet zeker dat het door haar hals komt, want bijgezet aan de longe zoals het van de fysio moet, doet ze uitstekend. Ze is dan vrolijk, zuiver en oogt voor haar doen soepel. Nekspieren zitten niet vast, ik kan met mijn hand netjes onder de schouder komen, dus dat is positief.

Ze gebruikt haar lijf als ze los is gewoon verkeerd. En dat was ook al de zorg van de fysio, die aangaf dat ze zichzelf stuk maakt. Vandaar ook dat ik haar 5x per week bijgezet moet laten werken... in de hoop dat ze zich dan een andere houding eigen maakt. Ijdele hoop ... vrees ik.

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:52

Ergste was dat dit een binnenkat was, maar ontsnapt is op de verhuisdag

Boemel jouw verhaal weet ik ook nog, afschuwelijk

Sorjonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:53

Al een tijdje een stille meelezer hier in dit topic. :D
Zie regelmatig ook bij jullie de strijd tegen het onkruid voorbijkomen.

Maar pfff wat is dat soms onbegonnen werk zeg. Hoe houden jullie het vol? :+ Je draait je om en er groeit weer van alles.... Wij hebben onze paarden het hele jaar nog niet op het weiland (postzegeltje van 3.000 vierkante meter) durven laten wegens o.a. Hondsdraf, Biggenkruid, Heermoes in de slootwal en noem zo maar op. We hebben nu wel Primstar gespoten & bodemonderzoek laten doen waarop we kunnen anticiperen maar het gespuis lijkt nog weinig onder de indruk.

Hebben jullie wel eens bodemanalyse laten doen? En wat kwam daaruit naar voren?
Bij ons het is Fosfaat vrij laag, 18 wat idealiter tussen de 27-35 ligt. De P-PAE waarde is weer ruim voldoende wat ik niet helemaal snap? Kali is torenhoog met 44 (idealiter tussen de 15-23). Natron is laag met 2 en pH is ook vrij laag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:20

Sorjonen schreef:

Maar pfff wat is dat soms onbegonnen werk zeg. Hoe houden jullie het vol? :+ Je draait je om en er groeit weer van alles.... Wij hebben onze paarden het hele jaar nog niet op het weiland (postzegeltje van 3.000 vierkante meter) durven laten wegens o.a. Hondsdraf, Biggenkruid, Heermoes in de slootwal en noem zo maar op. We hebben nu wel Primstar gespoten & bodemonderzoek laten doen waarop we kunnen anticiperen maar het gespuis lijkt nog weinig onder de indruk.

Bij ons het is Fosfaat vrij laag, 18 wat idealiter tussen de 27-35 ligt. De P-PAE waarde is weer ruim voldoende wat ik niet helemaal snap? Kali is torenhoog met 44 (idealiter tussen de 15-23). Natron is laag met 2 en pH is ook vrij laag.

Je zal hier uiteenlopende antwoorden krijgen, want een aantal (waaronder ik) spuiten nooit... en zaken als hondsdraf of biggenkruid maak ik me ook echt niet druk om. Voldoende ander eten (gras/hooi) voorzien en dan blijven ze daar normaal gezien wel af.

Wat super verdrietig van de katjes :'( om die reden enkel binnenkatten hier. Wel heel lief LN dat ze door jou nog afscheid hebben kunnen nemen!

En Marjan op paardenjacht.

Malenka aan het beleren. Spannend he! Mijn ijslandse merrie is vandaag 5 jaar geworden en vorige zomer is ze zadelmak gemaakt en ik heb er 1 x op gezeten. Deze zomer pakken we het verder op, ben heel benieuwd!

Sorjonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:07

Solleke_Noah schreef:
Sorjonen schreef:

Je zal hier uiteenlopende antwoorden krijgen, want een aantal (waaronder ik) spuiten nooit... en zaken als hondsdraf of biggenkruid maak ik me ook echt niet druk om. Voldoende ander eten (gras/hooi) voorzien en dan blijven ze daar normaal gezien wel af.

Het liefst zouden we het natuurlijk ook niet doen, maar het wordt natuurlijk ieder jaar erger + veulens in hun experimentele fase willen echt nog wel eens wat opeten. Helaas bij kennissen is daardoor hen een veulen ontvallen, ook zij waren in de veronderstelling dat dat wel los zou lopen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:51

Spuiten doe ik niet meer. Hier vooral handwerk. Misschien levert bodemanalyse nog nieuwe informatie op. In het andere topic, show je padock paradise kunnen ze goede alternatieve adviezen geven over bidemonderzoek en een andere manier van bestrijden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:41

Als het echt veel onkruid is, werkt consequent maaien en afvoeren goed. Dan put je de planten uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:48

Ik maar idd ook veel, maar ik vind hier extreem veel nachtschade dit jaar.. dus loop alles elke keer af met de hand. Elke dag een andere route -O- eind van de zomer wil ik op de slechte stukken gras bij zaaien. Dat voorkomt ook een hoop ellende

Merk wel ondanks dat de paarden markt nu mega oliebol is en ik er wat stress van heb. Het me wel energie geeft dat ik straks weer lekker kan rijden. Man wat mis ik dat, maandag 1 proef gereden, dikke smile op het paard. Lekker weer puzzelen, nadenken over wat er onder je gebeurt, schakelen en paard voelen verbeteren en ontspannen. Echt hoor daar kan helemaal niks tegenop!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:50

Of maaien en laten liggen ter vertering. Dan voed je de bodem gelijk met het maaisel. Dan kun je er geen dieren op hebben, overigens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:06

Ik steek het onkruid weg, maar we hebben niet zoveel. Distels en brandnetel wordt gemaaid. Dat eten ze daarna lekker weer op.

Dochtertje van mn vriend van 11 heeft morgen haar 1e officiële paardrijles op de manege.
Ze heeft er de afgelopen 1,5 jaar een keer of 12 opgezeten met wat hulp van mij.
Maanden niet gereden, tot onze verbazing rijdt ze Diekke keurig aan de teugel rond.

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:25

Netjes van der Boemel. En het zegt ook wat over hoe jullie Dieke voor elkaar hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:26

@boemel: die kan meteen een groep hoger :)

Onkruid laten liggen is mooi, maar dan mogen er geen bloemen of zaad in zitten, want dan werk je achteruit. En dingen als nachtschade haal ik er wel meteen uit en gooi ik weg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:32

Alle giftige onkruid voer ik af van de weide. Verder is het echt een kwestie van volhouden met weghalen maar ook zeker passende bemesting, zorgen voor water zodat de groei van het gras goed blijft. Niet te kort maaien. En voorgaand jaar hebben we een weide bijvoorbeeld compleet rust gegeven van de paarden. We hebben toen enkel gemaaid met de zitmaaier. Dat is dit jaar een hooi weide geworden. Komen de paarden niet op en daar staat het gras hoog maar ook zeker weinig onkruid zoals zuring of JKK. Wel gewenste kruiden. Dat is echt een mooie weide. Plan is ook om er geen paarden meer op te zetten. Door het gras in het zaad blijft het goed doorgezaaid en de grasmat dicht.

Maar al met al zijn we dan ook wel 6 jaar er elk jaar zorgvuldig mee bezig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:36

Hier haal ik alles wat ongewenst is met de hand weg of ik maai het voor er zaad in zit. Soms laat ik dat liggen, soms voer ik het af. Ongewenst is JKK, brandnetel, distel, ganzevoet, st. Janskruid, zuring, spring balsemien, nachtschade, canadees nog iets en ooievaarsbek. Sommige voer ik op de track, maar ze laten veel liggen dus het gaat in de kliko.

In hetnajaar zaai ik weer door. En idd in droge periodes sproei ik veel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:13

Ik kreeg net wat fotootjes doorgestuurd van ons trio <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:16

Leuke fotos Boemel, knap trio. Wat rijdt je stiefdochter er netjes mee weg, leuk. Zegt idd wat over hoe jullie Dieke hebben opgeleid.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:12

Ik heb vanavond fijn gereden. Alles begint steeds meer te kloppen.
Afbeelding

En natuurlijk ook weer onze beste oefening gedaan, stilstaan en kijken.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:39

Ohhh wat een heerlijke plaatjes <3 <3

Hier ook inderdaad meer nachtschade dan anders... Verder weer vooral veel fijnstraal, ganzevoet en biggenkruid... doe het hier ook gewoon zoveel mogelijk uittrekken en weggooien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:21

Oeh Belker! Ziet er super uit! Ben fan van jullie :) mocht je nog zo’n leuke weten te staan voor normaal geld ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:54

Ziet er goed uit Belker!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:13

Meisje rijdt er leuk mee weg, en een leuke foto va het trio.
Belker, je bent fanatiek, leuk

Gisteren rondje bos, heerlijk weer alleen meer dazen dan de voorgaande keren.
Nu regent het wer, heerlijk zo`n wisselvallige zomer.

Mijn paard heeft de hakken iets dikker en schaafwondjes niet veel en groot maar toch, hij ligt meerdere keren per nacht dus dacht al wat stro weggeduwd en de tegels geraakt maar dan is aan beide kanten toch vreemd? Loopt er niet kreupel op

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:50

Luna is gesignaleerd.
Bang en gewond en laat zich nu niet meer zien. Ze zit in een stadspark.
Mijn vriend is nu zoeken met mijn zusje.
Ik wissel straks af.
Arm dier.
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:09

boemel schreef:
Luna is gesignaleerd.
Bang en gewond en laat zich nu niet meer zien. Ze zit in een stadspark.
Mijn vriend is nu zoeken met mijn zusje.
Ik wissel straks af.
Arm dier.
[ [url=m/2bDMle.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh hopelijk hebben jullie haar snel terug!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:31

Ahhh nee |( hoop dat ze jullie herkent en snel komt

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:33

Wat een leuke foto’s, knap dat het meisje zo netjes rondstuurt op D. trio ziet er goed uit zo en Belker fijn aan het rijden. Leuk!

Fijn dat Luna gesignaleerd is Boemel, duim dat lukt om haar te pakken te krijgen. Sterkte.