Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:16

Gisteren bezoek gehad van 2 bokkers hier in het topic. We hebben een leuke wandeling gemaakt met Rosie bij ons langs de 80km weg.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:18

Lynn_Nikita schreef:
;( net heb ik mijn stakat dood teruggevonden achter de stal, half onder de afrastering met haar voorkant op mijn wei en achterdeel nog bij de buren ze lag niet vast net alof ze er onder door kroop en toen overleed. Geen verwondingen gezien.
2 maanden geleden was zij nog half verlamd doot vermoedelijk een klap of val. Foto's gemaakt maar het bleek neurologisch te zijn. Rust in een bench en medicatie en zij rende weer vrolijk rond een nu dit.
arm broertje blijft nu alleen achter

Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:58

Agossie een dood dier is nooit leuk!

Gefeliciteerd met de puppies!

Knappe hengst pb!

Hier ook extreem veel vliegen..... Vooral mijn oude ruin heeft er last van. Hij staat ondanks zijn vliegenmuts de hele dag met zijn hoofd te slaan, zo sneu om te zien. Het lijkt wel of hij al op het gezoem reageert. De andere 2 hebben er ook gerust zo'n stuk of 30/40 op hun neus en op de vliegenmuts zitten, maar lijken het wel prima te vinden.

Vandaag met het jonge ding even naar het wedstrijd terrein gereden. Pffff dat was spannend. Heb uiteindelijk nog even gereden op het wedstrijdterrein, nadat ik eerst even in de binnenbak heb gereden. Daarna moest ze de trailer weer in, maar dat is erg lastig als je afgeleid bent door wel 15 trailers en paarden die staan te hinniken en om je heen lopen. Maar goed, na een minuut of 10 stond ze er toch in. Zonder hulp van anderen. Trots op mijn guppie!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:29

Ah wat verdrietig Lynn, sterkte.

Gezellig KVulden!

Waardeloos die vliegen. Toen het zo warm was vorige week viel het me opeens op dat er veel muggen in de paddock zaten. Paard werd er kriegel van (wat stampen en bijten in been als ze gestoken werd).Hebben jullie dit ook? En idee wat je eraan kan doen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:03

Sterkte, Lynn!

Oh, die vliegenexplosie is niet alleen bij ons... Mijn merrie loopt al weer met vliegenmasker, ze heeft snel ontstoken ogen, die dan natuurlijk weer extra aantrekkelijk zijn. Mijn ruin loopt inmiddels ook met een vliegenkap; hij snapt gewoon met je hoofd schudden niet en staat dus de hele dag te headbangen. We moeten nog even uitvinden welk maskerhem goed past. Hij heeft nu eentje die bij zijn vliegendeken hoort, maar als we die iets te strak doen, zit de stof net iets te dicht op zijn ogen. Te los ben ik bang dat de vliegen eronder kruipen. We hebben nog wat opties om te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:15

Dat headbangen doet mijn ruin ook.....
Heb zo ongeveer alle maskers al gehad die er zijn. Ga nu nog een poging wagen met een masker dat ook zijn oren beschermd.

Heb weleens een masker met flapje / netje over zijn neus gehad, maar dan gaat hij als een gek staan proesten en headbangen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:21

Ah wat sneu van je kat :( Sterkte Lynn.

Hier nog geen last van vliegen. Het is te koud,paar dagen geleden nog sneeuw :(
Ik heb de maskers van pagony en die werken perfect bij die van mij. En in de zomer staan ze dag en nacht buiten.
Wel helemaal ingepakt, want hier hebben van die fijne knutjes :(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:21

Lynn, ahh bah wat naar :( Sterkte.

kvulden, leuke foto!

Ik heb vandaag ook nog wat foto's gemaakt.
Afbeelding

Hier de vliegen weggehaald met photoshop.
Afbeelding

Hier heb ik ze laten zitten, want hier viel het nog mee. In de weide zelf heeft hij er echt wel 40 op zich zitten.
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:29

Leuke foto's

Gecondoleerd met de stalkat.

Gezellig wandelen met medebokkers.

Hier gisteren hele dag ponyritjes gelopen.
Pony's vandaag een rustdag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:32

lynn sterkte met het verlies :(:)
mocht je interesse hebben in een nieuwe poes, ik heb 2 nestjes liggen in bijna alle kleurtjes

leuke foto's van haffie :j

kvulden wat een knappert en al op weg naar de mac :D

gisteren een klein buitenritje met Blue gemaakt, gelukkig geen hoest meer, medicijnen werken dus en ik merkte dat hij zich ook duidelijk prettiger voelde.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:38

Gefeliciteerd met de pups Azmay!
Leuk, kvulden!
Leuke foto's Chasey! Knappe haf heb je. <3
Sterkte, Lynn. :(:)
Fijn dat de medicijnen werken spatter!

Hier ook heel erg veel last van vliegen. In huis valt het nog wel mee, maar de paarden worden er helemaal gek van.

Vandaag komt de loonwerker het land maaien, het gras komt inmiddels tot m'n kuiten. De shet en mijn paard kunnen er echt niet tegenop eten. := Ik twijfel of ik de hele boel laat maaien of een gedeelte.

Vraagje: we hebben op een stuk erg veel hondsdraf staan. Ik maakte me daar nog niet zo'n zorgen over, maar straks als er gemaaid is hou ik natuurlijk minder gras over dus ik wil het weg hebben. (Ze krijgen wel onbeperkt hooi). Nu las ik dat je het kunt bestrijden met een combinatie van MCPP/MCPA maar dat je dit alleen met licentie mag spuiten. Laten jullie dit doen dan? Of is het nog ergens online te verkrijgen?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:45

Fijn dat het beter gaat met Blue!

Ik weet niet wat hondsdraf is, en kan je dus geen advies geven.
Wij gaan wel binnenkort de winterweide laten spuiten, want die staat vol met zuring. Om gek van te worden. Dat is té veel om uit te steken. Die 6000m2 staat er namelijk vol mee :(
We laten het doen. Kost 120 euro voor de hele weide. Moeten alleen wel even de hindernissen en alle pruttel eruit halen, zodat die man er fatsoenlijk bij kan. En dan mogen de paarden er een tijd niet op, maar dat geeft niet. De weide heeft nog steeds geen nieuwe afrastering (tijd gebrek). En we gebruiken die weide toch alleen in de winter.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:50

nog niet.. maar het huis met de ponys in de tuin ga ik zeker realiseren binnen 2 jaar

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:55

Oh, dat valt me qua prijs hartstikke mee Chasey. Bij ons staat het eigenlijk allemaal achteraan in de wei, dus ik zou alleen dat stuk kunnen laten spuiten en dan de boel afzetten zodat ze aan de voorkant kunnen grazen.

Ik ben echt een paarden-aan-huis-newbie maar door wie laat je dat doen? Een loonwerker?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:59

Ik ben ook nog een newbie hoor! We hebben pas sinds eind 2015 de paarden aan huis. Maar al doende leert men. En in dit topic kan je veel tips krijgen van ervaren mensen, ideaal!!

Ik geloof dat het een loonwerker is, maar weet het niet zeker. Daan regelt dat allemaal.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:41

Lynn wat naar. :(:)

Gefeliciteerd met de pups Azmay. Nu naar de winkel voor vliegenmaskers want hier is het ook heel erg met de vliegen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:43

Leuke foto's!
Sterkte Lynn :(:)
Niwla, toch maar maaien haha :D

Vanochtend de DA langs geweest. De shet is hoefbevangen :( Gelukkig had ik al zo'n vermoeden en hem dus meteen op de metacam gezet. Nu ga lezen en kijken wat het beste behandelplan is. Vind het sneu het menneke helemaal alleen op het zand. Ook maak ik mij druk om de andere drie ivm op zeer lang gras staan. Wat doen he?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:43

Ik wil deze wel :')
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:49

Haha, die is leuk :D
@selka: wat sneu. Lang gras is niet per se slecht he? Is het een idee om ze voorlopig anders allemaal wat te beperken in de grasinname?
@cahsey: dat valt idd nog wel mee. Ik zou daar ook de loonwerker voor bellen, maar ik doe het meestal zelf, omdat ik zo min mogelijk wil spuiten. Dit jaar voor het eerst gedaan, een paar kleinere stukken met de rugspuit gedaan.

De omheining gaat hier ook nog niet zo hard, wel druk bezig geweest zaterdag, maar met name het boren valt tegen: veel wortels van struiken en bomen en harde grond. Dit klusje duurt nog wel even helaas...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:53

Kleine stukjes is inderdaad goed zelf te doen. :)
Wij hebben zelf geen landbouw voertuigen, dus we moeten het wel uit handen geven. Het moet maar, is voor ons goedkoper om het te laten doen dan zelfs materiaal aan te schaffen.

Daan doet de afrastering ook gewoon in etappes hoor! Hij zet de oude betonpalen er terug in. Die dingen zijn loodzwaar. Maar nog gewoon goed. Dus kunnen prima hergebruikt worden. Hij doet er 2 per dag. 1 zijde zit er nu in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:00

Het duurt mij gewoon te lang omdat ik de wei graag wil gaan gebruiken :D Dus ik denk anders toch maar iets tijdelijks plaatsen totdat we het klaar hebben...

Klopt helemaal hoor, alles zelf aanschaffen is duur. En soms ook gewoon overkill :j Zeker als je bepaalde apparaten maar af en toe nodig hebt, kan dat echt niet uit.
Wij kunnen gelukkig regelmatig zaken lenen via familie, zoals de grondboor op benzine, de laser en een hakselaar. Maar als je die mogelijkheid niet hebt, dan loopt het anders al snel in de papieren en kun je het beter uitbesteden :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:33

Daar dacht ik nu ook aan Wendy. Om ze dan 's nachts op hooi te zetten ipv gras. Moet nog even kijken of de leverancier nog heeft.

Balen dat het meer werk is. Hopelijk voor jou gaat het eens flink regenen zodat de grond wat zachter is.

Niwla, je moet inderdaad even op zoek naar een loonwerker met spuitlicentie maar de meeste hebben dit wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:38

Super leuke foto's gezien hier!

Azmay: gefeliciteerd! Gaat alles goed met pups en mama?

Lynn: wat erg, veel sterkte...

spannend de merrie naar de hengst, ziet er een stevig dier uit :D hopelijk drachtig weer terug naar huis :)

Dit weekend was het BK Ijslandse paarden en heb 'k de toekomstige date van mijn merrie even mogen knuffelen, wat een knap dier is dat!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 13:13

Mcpp/mcpa mag niet meer in grasland gespoten worden. Dus iemand met een spuitlicentie zal dit hoogstwaarschijnlijk ook niet doen aangezien hij die licentie kwijt raakt als hij het wel spuit op grasland. Mag enkel nog op graanland etc. Hierdoor hebben wij afgelopen najaar onze 3 ha laten spuiten met een ander soortgelijk mengsel. Dit was erg duur en hielp lang zo goed niet als mcpp/mcpa. Doen we dus niet nog een keer. Komend najaar de dikste bossen maar zelf spuiten met een rugspuit. De rest knippen en uitgraven.

Vliegen hier ook een crime.. ze zijn ook gewoon agressief! Ik zit onder de bulten en plekken ervan! Arme pony's. Ze gingen er telkens van rollen. Vier happen eten en hup snel rollen en door met eten. De dekens maar opgehaald en toen konden ze relaxed dooreten.

Ondertussen gaat het steeds beter met mijn voet en ben ik langzaam weer meer op mijn werk en op de paarden te vinden. Laatst met mijn 'bijna-man' (trouwen 9 juni) bijvoorbeeld een heerlijke tocht gemaakt in Duitsland.
Afbeelding

Daarnaast ben ik trots op malibu omdat hij nu kan liggen op commando *\o/* !
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 13:15

Ja was gezellig kirsten! En rosie is echt leuk <3