Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:40

Is ze niet gewoon hengstig?
Dan staan ze ook te doen alsof ze moeten plassen maar komt er niks of een klein beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:44

Ze is zo schoon op haar achterbenen? Weet je wel? Als ze hengstig is, verliest ze altijd net effe ander spul dan normale urine, wat dan zo lekker (maar niet heus) opdroogt op die achterbenen?
+ dat het dan zo een grote masochist is, dat pijn dan juist fijn is en dat is het nu dus duidelijk niet.

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:47

Daar hoef je niet eens naar te zoeken ;) met een beetje mazzel ruik je dat al van een afstandje :r

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:48

Vervelend ohjajoh, ik zou me er toch niet helemaal prettig bij voelen. Maar je hebt al zo veel laten checken... Moeilijk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:51

Voel mij er ook echt heel rot bij, maar ga nu toch ook twijfelen, of ik dan toch te veel zie...
Sorry dat ik jullie ermee heb lastig gevallen, maar nu weer ontopic, toch? :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:56

Daan_O schreef:
Tinky vervelend dat Beer hoest. Ventipulmin werkt wel goed is mijn ervaring (niet dat ik het vaak heb gebruikt :+ ) en vrij verkrijgbaar toch?

Natuurlijk werkt Ventipulmin goed,het verwijd de longblaasjes,maar vergis je niet...het is Glenbuterol en geen licht middel.
Niet vrij verkrijgbaar overigens...omdat dit zo'n zwaar middel is wil ik dit ook niet zomaar gebruiken.Hij heeft het immers niet benauwd.

Claudia :(:)

[***] ...sterkte :(:)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:59

ohjajoh6 schreef:
Voel mij er ook echt heel rot bij, maar ga nu toch ook twijfelen, of ik dan toch te veel zie...
Sorry dat ik jullie ermee heb lastig gevallen, maar nu weer ontopic, toch? :o

Kan dit niet een spierprobleem in de rug zijn? Of iets bekkengerelateerd?
Is ze onder het zadel? Reageert ze op een zadel op haar rug?

Ik heb met Andor deze zomer ook het hele riedeltje afgelopen. Ook in plashouding gaan staan, voornamelijk onder het zadel. Het zadel niet meer accepteren wat hij ooit al eens eerder vertoonde met leverproblemen.
Echo van bijna heel de buikholte, bloed, mest en urine na gekeken. Alles gecheckt! Bleek uiteindelijk een blessure in een diepe rugspier te zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:04

Ventipulmin is idd geen kinderachtig spul en ik zou zelf ook eerder naar wat anders zoeken.
We hadden op stal een of ander blauw spul, rook een beetje menthol achtig, maar weet zo snel even niet hoe het heet. Maar het werkte wel. Iets minder snel dan ventipulmin maar wel een stuk minder schadelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:12

Nou dat vond ik zo apart eigenlijk; want Lona reageerde voor mijn gevoel overal heftig op. Toen zei de DA dat dit heel normaal was en toen deed ze ter illustratie, haar vinger goed stevig langs ruggegraat halen en bij der kont zo naar beneden gaan en toen werd Lona overal pissig om. Dus ik zei nog; Daar leg ik zo geen zadel meer op hoor, maar toen zei DA dat dit dus heel normaal gedrag was.
Dat ze bij pijn veel heftiger reageren. Ik weet niet zo goed wat ik daar van denken moet eigenlijk...

Heb ter verdediging van Lona nog wel gemeld dat Lona een ontzettende bikkel is; hoefzweren hoor ik altijd achteraf van hs, draaft vrolijk door, terwijl er 30 meter bloedspoor op de weg spuit, dat soort dingen.

Ze is heftig met aansingelen, haar hele leven al en gaat ze mij bijten, dan gooi ik dat eigenlijk altijd op maagzweren. Ik wacht de abprazole nu ook gewoon echt even af en draai mijn duimen blauw dat dat het is...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:18

Hengstigheid ruiken? :\ nog nooit gedaan, zelfs niet bij een overmatige truthola.
Verder er ook nooit iets anders zien uitkomen bij 1 van de merries.

Maar het blijft vervelend als je er zelf geen goed gevoel bij hebt en je er de vinger niet op kunt leggen, sterkte!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:19

Palousaboy dankjewel voor je goede advies! Ik ga zo eens even kijken bij een bedrijf wat van die dingen verkoopt. Het gaat om een oppervlakte van 10 bij 17 waar het op zich sowieso al vrij droog is, even ook financieel kijken wat er mogelijk is. Kan het natuurlijk ook eerst om de 4 meter doen, kan er altijd nog bij als dat moet.

Kvulden dankjewel, oké in een hoek kan hier eventueel ook wel.

Super weer, vind het echt geweldig dat je hier altijd wel iemand vind die weet hoe of wat, of het al eerder gedaan heeft. Ik heb ook al windgaas besteld. Mijn vriend deed opeens net of het zijn idee was, eikel. :+ Maar ik laat het maar ik heb tenminste mijn zin gekregen haha.

Oh da's niet handig beatje, zo een die de boel opstookt... Nouja misschien komt hij nog tot inkeer. Je kan je toch maar zo lang druk maken?

Zie je meggiemeg op mij en ohjajoh kan je al rekenen. Op haar misschien al wat meer dan mij als ik het zo lees maar ach. :+

Wat fijn zo'n braaf paard dynamiek!

cowgirl dat scheelt nog eens! :wow:

Daan_O dat klinkt als een fijn systeem voor de slangen, zoiets wil ik ook! Heerlijk he zo'n weekend klussen en dan ook echt een hoop gedaan krijgen. Moet ook wel, 10 dagen wat kort. Spannend hoor!
Geef je een housewarming??? Als je nou al die handige bokkers van hier uitnodigt kan je misschien nog een paar klusjes laten liggen haha! :)*

Pfff wat lastig met Lona.... Ik zou zoiets idd ook niet zomaar op merrie gedrag gooien. De ene merrie is de andere niet, ze hoeven niet allemaal op alles zuur te doen.
Misschien toch in de richting van een ostheopaat oid gaan kijken? Ik roep maar wat hoor, soms als ze op de ene plek pijn hebben gaan ze op een andere plek iets geks met hun spieren doen en zo kun je dingen op het spoor komen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:22

Sterkte Claudia! Altijd vervelend als je niet weet wat ze hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:23

We hadden in Deurne zo'n echt zeik merrie staan die bij elke aanraking een pak jus open trok zegmaar. D'r benen zaten ook altijd onder en dat stonk nogal. Dit waste ik wel vaak maar vaak was dit alweer snel voor niets.

Gyps, het voordeel van per buis door kunnen spuiten vind ik wel dat je met meer druk kunt werken. Als het heel erg is kun je er dan zelfs zo'n riool kruiper in doen (zo'n slang voor op de hoge druk spuit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:26

Hahaha Gypsy; ik toon alleen maar als een tokkie hoor, ben eigenlijk een zacht ei, maar kan wel eens handig zijn, met dit soort klusjes... ;)

Ik denk ook dat een ostheopaat/fysio na de abprazole mijn volgende stap gaat worden.
Ze is absoluut een dominante dramaqueen en aandachtstrekker, maar toch echt geen zure tante, al helemaal niet voor mij trouwens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:36

ohjajoh6 schreef:
Hahaha Gypsy; ik toon alleen maar als een tokkie hoor, ben eigenlijk een zacht ei, maar kan wel eens handig zijn, met dit soort klusjes... ;)

Ik denk ook dat een ostheopaat/fysio na de abprazole mijn volgende stap gaat worden.
Ze is absoluut een dominante dramaqueen en aandachtstrekker, maar toch echt geen zure tante, al helemaal niet voor mij trouwens.

Hahaha jij zegt het hé ik niet! :P

Pffff als je dacht de dure decembermaand gehad te hebben....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:00

ohjajoh6 schreef:
Ze is zo schoon op haar achterbenen? Weet je wel? Als ze hengstig is, verliest ze altijd net effe ander spul dan normale urine, wat dan zo lekker (maar niet heus) opdroogt op die achterbenen?
+ dat het dan zo een grote masochist is, dat pijn dan juist fijn is en dat is het nu dus duidelijk niet.

Heb jij wel eens moody mare van pavo (zwarte potten) geprobeerd? Ik dacht gelijk hier aan dat spul werkt goed voor de huishouding van merries)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:01

Gypsy schreef:
Wat het hekken probleem betreft... Modena weet daar wel raad mee. :+

[ Video ]

Alleen als je op de terugweg het hek naar je toe moet openen word ze me daar een partij boos. :=
En trail wedstrijden kan ik ook wel vergeten. :')

Haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:03

@ohjajoh6 : ik heb bij mijn merrie eens iemand met een infrarood camera gehad. Dat gaf een heel duidelijk beeld waar er iets mis was. Wát er dan mis is is een ander verhaal, maar het geeft iig goed de plekken aan.
Als je al heel lang hetzelfde krachtvoer voert of hooi/kuil van hetzelfde land kan verandering daarvan ook wel eens verbetering geven.

Of het gerelateerd is aan de hengstigheid kun je bijhouden op een kalender. Moody mare zou ik niet zomaar geven als je niet weet of ze hengstig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:14

Wat is heel lang DD? Ze krijgen dit voer en hooi nu een half jaar ongeveer?
Want dan is het dus ook niet verstandig om een grote voorraad te nemen van hetzelfde hooi?
Dat wist ik niet eens...
Als ik iets tegen hengstigheid ga proberen , is het monnikspeper. Heeft in het verleden ook erg goed geholpen, tegen de overdreven hengstigheid in de zomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:19

Een half jaar is niet lang, dan denk ik eerder aan een jaar of langer.
Als je een heel jaar hetzelfde voert is het belangrijk om het hooi te laten testen zodat je weet waar je evt tekorten aan gaan ontstaan c.q. wat je in je krachtvoer moet bijvullen.

Ons NL-gras is vaak erg eenzijdig (gericht op melkkoeien) en mist vaak bijv. oa. magnesium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:25

Oh ok, ik geef al magnesium bij aan alle 2. Grote kampt daar elke winter wel mee, met tekorten en voor mijn gevoel kan het voor kleine ook geen kwaad, met haar IR en cushing.
En ga van de week zo wie zo de balancer weer bestellen, toch maar voor de wintermaanden inderdaad en gelijk voor een heel jaar een variatie aan wormenkuren, zodat ik alles goed meepak.
Dus geen kerst cadeau's voor mijzelf dit jaar, als mijn hele grote moppie maar weer gezond word...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:49

Ohjajoh6 Rosie had ook witte urine. De DA vond dat niet zorgelijk. Dat hadden paarden wel meer. Ze zei er wil bij dat ik haar wel in de gaten moest houden, omdat het inderdaad ook een symptoom kon zijn.

Op elke buis doorspoelen is natuurlijk qua kracht beter, maar voor mij is de locatie dan vervelend. En zo diep komen ze niet. Dus mocht het echt ergens niet goed lopen kan ik die ook nog wel even opgraven.

Pfff nog steeds niks gehoord. Ik probeer me in te houden, want ik wil er ook niet om zeuren. Ik heb het ene bedrijf woensdag gemaild en het andere, waarvan ik nu denk dat ik daar beter zat donderdag. Ik dacht dat ik dan wel tot donderdag kon wachten om eens te informeren. In de tussentijd kijk ik steeds hier op het terrein of ik niet toevallig een auto van dat bedrijf zie staan. Dan kan ik misschien iemand aan schieten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:23

Ik val heel even binnen zonder bijlezen. Heeft iemand jullie de ultieme tip qua sterke hooinetten (vierkante)? Ik heb nu terug aanhangernetten, maar heb het idee dat ze minder stevig zijn dan vroeger en er zit na 2 dagen al een gat in... Denk dat veulen het nog niet echt snapt en er dus in bijt/aan trekt.

Ik gebruik ze zo: Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:04

Ine23 schreef:
Ik val heel even binnen zonder bijlezen. Heeft iemand jullie de ultieme tip qua sterke hooinetten (vierkante)? Ik heb nu terug aanhangernetten, maar heb het idee dat ze minder stevig zijn dan vroeger en er zit na 2 dagen al een gat in... Denk dat veulen het nog niet echt snapt en er dus in bijt/aan trekt.

Ik gebruik ze zo: [ [url=m/DiZdcK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb de netten van de action, maar waren nu uitverkocht. Toen ik er mee begon trokken ze het ene naar het andere gat er in. Dat heb ik een week of 6 zo gelaten. En steeds gerepareerd. Daarna heb ik het net omgedraaid en tot nu toe gaat dat goed. We zijn weer 6 weken verder.

Wilde er graag nog eentje maken. Maar dus hier niet meer bij de action.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:10

Ik heb verschillende hooi netten; paar grote van de epplejack, die nu toch echt wel aan vervanging toe zijn, zitten meer strotouwtjes aan, dan gewone. En ik heb er een paar zelf gemaakt, dus echt zelf geknoopt, was een klus, maar ze zijn onverwoestbaar, daar hoef ik nou echt nooit wat aan te repareren eigenlijk.