Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:13

Ben al meer dan eens aan de kant gezet met trailer, maar idd ook nog niet gewogen. Wel nakijken papieren en alcohol etc. (alsof je dronken met je paarden op de baan bent)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:13

pol013 schreef:
yontheke: is een diesel een optie? Een golf 2.0 en toyata Auris 2.0 of 2.2 kunnen goed uit de voeten met een trailer en zijn zwaar genoeg voor B rijbewijs. Ik rijd er al jaren half Nederland mee rond met trailer er achter en voldoet aan alle regeltjes.

Die B vrachtwagentjes doorstaan (met 2 paarden) ook nooit de test op een weegbrug.

Diesel of naft of lucht maakt me niet uit. Zolang ie maar kan en mag trekken..
Dan heb ik een auto nodig die 1500 kg mag trekken..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:18

Mijn shetje doet ook niks. Had grootse plannen om haar als handpaard mee te nemen maar dat gebeurt sporadisch eens. Ze moet veel te hard lopen om ons bij te kunnen houden. Op zich niet erg als ze conditie had maar daar ontbreekt het aan, en mij aan tijd om dat op te bouwen.

borstelen is stom vind ze en af en toe een kriebel op dr borstje is genoeg..oh ja en dr vreten dan is ze blij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:22

Yontheke zo meelezend vraag ik me af wat voor auto je hebt want het klinkt als een behoorlijk lichte :\
en wat voor trailer heb je, 1.5 paards neem ik aan want voor een 2paards heb je altijd een BE rijbewijs nodig

Ik heb in Nederland altijd met B rijbewijs rond gereden en een 1.5 paards trailer, ging prima met een stationwagen.
In Belgie heb ik 10 jaar rondgereden met een veewagentje , grootste maat , renault master met flinke meubelbak, op B rijbewijs.
Toen ben ik mijn E gaan halen en rij al weer jaren rond met de grootste Iforwillems 2 paard trailer, eerst omdat we een oudje konden overnemen die nu eenmaal die maat had en sinds het voorjaar heb ik een nieuwe kocht, zelfde maat.
Ik rij met een Ford transit er voor, die mag namelijk ook die kogeldruk hebben.

Wij hebben regelmatig aanhangers en auto's ingevoerd in Belgie, is niet moeilijk maar je moet wel opletten hoe de regels zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:24

Het leeggewicht van de trailer zal wel kloppen, maar als er daarna voor bijna 200 kilo aan rubber geplaatst is bijvoorbeeld, zul je dit niet terugvinden op het papier..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:25

Yontheke schreef:
pol013 schreef:
yontheke: is een diesel een optie? Een golf 2.0 en toyata Auris 2.0 of 2.2 kunnen goed uit de voeten met een trailer en zijn zwaar genoeg voor B rijbewijs. Ik rijd er al jaren half Nederland mee rond met trailer er achter en voldoet aan alle regeltjes.

Die B vrachtwagentjes doorstaan (met 2 paarden) ook nooit de test op een weegbrug.

Diesel of naft of lucht maakt me niet uit. Zolang ie maar kan en mag trekken..
Dan heb ik een auto nodig die 1500 kg mag trekken..

Bingo:
Dat kunnen deze dus.
Mijn auto weegt 1510 (massa rijklaar), 177pk en een koppel van 400Mn. Mag 1500kg trekken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-01-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:28

Ik heb het opgegeven om mensen te overtuigen van het belang van de trekauto. Om nog maar te zwijgen van de risico's en gevolgen verzekeringstechnisch als je met een te zware combi rijdt.

In welk materiaal zouden jullie uitlopen maken aan de stal? Ik bedoel zo van die kleine paddockjes per paard aan elke stal. Hout? Ijzer? Kuntstof? En in welk formaat zou je die dan willen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:29

kirr: ik heb datzelfde maar dan met mensen die aan de buitenkant denken te kunnen zien wat een auto kan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:32

Wat balen, Yontheke!

Ik begon ineens te twijfelen, dus even snel opgezocht, maar mijn auto mag 1500 kg trekken. De trailer heeft een MTM van 1300 kg en weegt minder dan 700 kg. Mijn paarden zijn wel dik, maar halen de 600 kg nog niet (niet zo groot/massaal). Zou dan moeten kunnen, toch? Ik heb twee trainingspaarden gehad van > 1.80 m en die kon ik niet zelf vervoeren… Te zwaar en te groot voor onze trailer. Dat moest de eigenaar dan zelf doen. Ik heb nu een Renault station, maar hiervoor hadden wij een tweepaardtrailer met een Ford die er twee paarden in mocht hebben en een Skoda die er 1 in mocht hebben. En dat terwijl de Skoda veel gemakkelijker trok… Het is lastig om een normale 'kantoorauto' te vinden die fijn is voor een trailer.

We woonden vroeger niet bij de grote wei, dus we reden af en aan met de trailer om ze voor concours thuis neer te zetten en daarna weer terug te brengen naar het land. Of om ze in de herfst/winter met mooi weer even een dagje in de grote wei te zetten. Zonder tweepaards moesten we echt te vaak rijden. Tegenwoordig heb ik alles aan huis, dus we gebruiken de trailer veeeeel minder. Daarom andere auto en kleinere trailer.

Ik heb twee keer tijdelijk een shet gehad. Voor die korte tijd was het echt geinig om zo'n drupje te hebben lopen, dus dan ging ik er penny aan knutselen en er mee wandelen. Enorm behang, enorme bos manen en dikke staart, dus ik vond het wel leuk om alles te wassen en flink uit te pluizen. Maar anders zou ik nooit iets doen met zo'n pony. Eentje was wel een opknappertje. Ingegroeid halster, compleet vervilte vacht. Voor vast is zo'n kleintje bij ons niet te doen. De omheining is er niet geschikt voor en ik vind het al moeilijk om de grote paarden niet mega dik te laten worden. Een shet is bij ons meteen bevangen, denk ik. Of ik moet 'm apart houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:36

Kirrr schreef:
Ik heb het opgegeven om mensen te overtuigen van het belang van de trekauto. Om nog maar te zwijgen van de risico's en gevolgen verzekeringstechnisch als je met een te zware combi rijdt.

In welk materiaal zouden jullie uitlopen maken aan de stal? Ik bedoel zo van die kleine paddockjes per paard aan elke stal. Hout? Ijzer? Kuntstof? En in welk formaat zou je die dan willen?

Zolang ze de regels houden zoals ze nu zijn zal dat altijd blijven denk ik.
Tot ze een keer in een echte auto gereden hebben, dan weten ze ineens waar ze mee op de weg zitten normaal gesproken.

Maar ik heb altijd grote auto's gereden dus ik mag niet zeuren denk ik. (Wel altijd zelf betaald voor ik dat gezeur weer krijg)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:39

Degene die roepen dat een grensgeval super fijn voor de trailer hangt, hebben nog nooit met een echte trekauto gereden. Want dan wil je nooit meer terug.

Maar ik ben dan ook altijd verwend geweest als het op auto's en trailers aan komt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:40

karev schreef:
Mijn shetje doet ook niks. Had grootse plannen om haar als handpaard mee te nemen maar dat gebeurt sporadisch eens. Ze moet veel te hard lopen om ons bij te kunnen houden. Op zich niet erg als ze conditie had maar daar ontbreekt het aan, en mij aan tijd om dat op te bouwen.

borstelen is stom vind ze en af en toe een kriebel op dr borstje is genoeg..oh ja en dr vreten dan is ze blij.

Ik ben met mijn 51 jaar aan mijn eerste my little pony begonnen. Hij is zo tof. heeft allemaal leuke setjes, merrie alleen een zwart halster, bling bling hoofdstel , merrie eerste hoofdstel heeft ze nog steeds, lak roze springschoentjes zijn besteld, merrie heeft nog nooit wat om haar benen gehad.
Ik doe een beetje Parelli met hem om hem te desensibiliseren, van een arm beweging schoot die enorm in de stress, en wijken voor druk. Vrijheids dressuur, voer weigeren, errruuggg moeilijk voor een shet, af en toe komt er een heuse jambette uit :)
Dinsdag mijn eerste les met de lange lijnen met hem, is ook mee geweest als handpaard.

Hij was 75 euro, maar ik wil niet dat die dat weet , vind ik zielig, dus als die er bij is zeg ik dat het een heeeeel erg duur sportpaard was, en dan houd ik zijn oortjes dicht en fluister 75 euro en dan weer een super duur sportpaard.

Grrrr....gisteravond per ongeluk stekker van het thermolint uit het stopcontact getrokken.....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:43

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:58

Ik zou ook niet gaan voor een auto die het net aan kan trekken. Wij hebben een paar maanden geleden een trekauto en trailer gekocht. Nog geen moment spijt van gehad!
Paardjes vonden het reuze interessant toen we ermee aankwamen!
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:02

grensgeval.... whatever. Op een zware 4 wheel na zijn er maar weinig auto's op concours te vinden die daar echt over heen gaan.
En met een zware jeep ga ik geen 40.000km per jaar rijden.
Een Suzuki grand vitara 2.0 benzine is bijvoorbeeld maar 90kg zwaarder. Kan bijlange na niet zo fijn vooruit (140pg, 183Nm) maar mag wel 200kg meer trekken.

maar ik ga off topic.
Hier is de paddock en bak ook bevroren maar redelijk egaal. de paarden worden wel lekker fris van dit weer. Mijn knol kreeg er zelfs zijn 5 gekke minuten van in de bak.
Ik kan ze nu wel weer op het kleine stukje met het lange gras laten. Dat is nu bevroren ipv drassig.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-01-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:05

Ik zit wel in de heel andere tak van de sport, maar bij ons staat de parking vol met zware jeeps/pick-ups etc. De gewone personenauto's zijn in de minderheid. Iedereen schakelt over.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:07

Tsjah ik heb mijn auto 2 jaar geleden van mijn moeder gekregen en dat is een Fiat 500 en die is nu nog maar 4 jaar oud. Heerlijk stadsautotje waar ik overal mee geraak en makkelijk kan parkeren.

Mijn man ging voor een nieuwe auto op de zaak en wilde absoluut geen jeep/zware auto.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:08

Heeft flink gevroren! Ik dacht dat het max -4 zou zijn, maar de meter gaf -8 aan??

Onze wei is nu raar. Het lijkt net of je in een plas stapt, maar als je je voet erop zet, dan merk je dat het stevig ijs is. Zo helder is het opgevroren. Het was nog veel te nat toen de vorst kwam. Dus niets om de paarden nu op te zetten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:08

Ik kan mijn les weer cancelen. Had gehoopt dat het wat zou dooien vandaag..
Ik zet ze deze namiddag misschien ook wel even op de weide.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:37

Ow jee Lorette hoe is het nu met je merrie?

Dat is balen Yontheke! Mogelijk is je trailer gewogen zonder stangen, tussenschot en reservewiel?

Dat is bij die van ons ook gebeurd... Maar bij onze trailer is de aankoop al heel vreemd verlopen, nieuwe trailer besteld, 12 weken!! later geleverd dan afgesproken, tig keer moeten bellen en mailen hoe of wat en vervolgens is ie teruggekeurd afgeleverd terwijl dat absoluut niet wilden.

We hebben wel op een gegeven moment een gratis leentrailer gehad, 300,- korting en een bos bloemen voor de geleden schade maar dan nog ik zal daar geen tweede keer om een trailer gaan.

Dat hij is gewogen zonder de 'accessoires' was voor ons makkelijk na te gaan, vriend is vrachtwagen chauffeur en op zijn werk weegbrug aanwezig. Eventueel zouden we daar ook de paarden kunnen wegen. Gewoon eerst met de lege trailer en daarna met paard erin wegen.

De boetes voor overbelading zijn inderdaad niet mis, zelf nooit meegemaakt dat we zijn gecontroleerd maar een aantal kennissen wel en jawel die kregen een fikse boete. Waaronder inderdaad ook een met een B vrachtwagentje.

Als je bij bedrijven gaat informeren naar zo'n vrachtwagentje en je kunt zelf een klein beetje hoofdrekenen ;) dan zie je dus al snel dat twee grote rijpaarden er echt niet inkunnen. Verkopers beginnen trouwens in hun standaard verhaaltje al over 10% overbelading die je eigenlijk niet mag hebben maar waar niet op wordt bekeurd... Ik vind dat erg apart, zeker omdat je dan enkel nog maar uitgaat van het meenemen van 2 paarden. Dan hebben we het nog niet gehad over eventueel hooi, voer en water wat je mee neemt en wat te denken van je zadels, hoofdstellen en eventuele overige 'accessoires'

Bij veel transport/veevoeder/recycling-bedrijven is er een weegbrug aanwezig en als je het vraagt mag je daar vaak wel even je trailer of trailer+paard wegen hoor (soms vragen ze een kleine vergoeding, maar een taart of zelfgebakken cake doet ook wonderen :D )

Wij hebben trouwens ons vorige paard (helaas overleden) wel eens laten wegen op zo'n paardenweegschaal toen we nog met hem op de manege stonden. Met een hele groep een afspraak gemaakt daardoor was het tarief maar 5,- per paard. Ook gemeten met zo'n weeglint, daarmee kwamen we op 570 kg en op de weegschaal woog hij toch exact 627,5kg :oo

Toen die dag de paardenweegschaal er was hebben we bij veel paarden gewogen en daarna met het weeglint gemeten, er was er echt niet 1 (van ongeveer 60 paarden!) waarbij het weeglint klopte dus ik geloof zo'n lint niet meer. Het was overigen niet steeds zo dat ze zwaarder waren dan het weeglint aangaf, sommigen waren 'in het echt' ook ruim 75kg lichter :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:39

@vivat: was die paardenweegschaal geijkt ?? Wat dat is voor dit soort weegschalen niet verplicht.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:41

Vivat schreef:
Dat is balen Yontheke! Mogelijk is je trailer gewogen zonder stangen, tussenschot en reservewiel?

Dat hij is gewogen zonder de 'accessoires' was voor ons makkelijk na te gaan, vriend is vrachtwagen chauffeur en op zijn werk weegbrug aanwezig. Eventueel zouden we daar ook de paarden kunnen wegen. Gewoon eerst met de lege trailer en daarna met paard erin wegen.

En hier zit het probleem. De zadelkamer van de trailer valt namelijk ook onder accessoires en wordt dus niet vermeld in het startgewicht van de trailer. Dit maakt het verschil..

Heb contact gehad met XXtrail.

Wel flink balen dat ze je dit niet bij vertellen als je de trailer gaat kopen en er niet zoveel vanaf weet.
Adverteer dan inderdaad maar met die 580 kg die niet klopt..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:43

@Vivat: met mijn merrie? Volgens mij is alles goed met haar. Hoezo?

Ik hoop volgende week de zadelkamer grotendeels af te hebben. Zo’n zin in! Kan ik eindelijk eens wat gaan opruimen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:43

DubbelDun schreef:
@vivat: was die paardenweegschaal geijkt ?? Wat dat is voor dit soort weegschalen niet verplicht.

Het lintje zal ook niet geijkt zijn gok ik :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:44

Maar van het lintje weet je dat je er niet op moet blindvaren :D