Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:15

Esmeej333 schreef:
En wanneer heb je dan een sportpaard? Een recreatieruiter kan ook drie uur per dag een buitenrit maken, alleen omdat er geen jury bij zit maakt het dan die andere behoeftes heeft dan een zogenaamd sportpaard? Ik vind sportpaard sowieso een rare term. Ik kan met een kwpner ook recreatief rijden, en met mijn Tinker in het M, dus wat maakt een paard een sportpaard.
Daarnaast kan bijna elk gezond paard met de juiste ruiter wel tot het M getraind worden dusja, als ik opeens besluit om in de weekenden wedstrijden te gaan rijden veranderen de behoeftes van mijn paard opeens?
Als je je geld niet verdiend met wedstrijden vind ik de term eigenlijk al overdreven. Daarnaast zijn er genoeg professionals die hun 'sportpaard' ook buiten hebben wandelen, dus ik vind de term sportpaard een beetje een rare reden om een paard niet naar buiten te kunnen doen.

En wederom ben ik het met je eens ;).

Muronia

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:18

Ik denk dat een sportpaard een paard is die dermate wordt getraind dat zijn of haar conditie voortdurend wordt verbeterd (steeds net over de grens heen) in wat voor tak van de sport dan ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:19

Mijn ruin was zo'n paard…werd op Bokt te koop aangeboden. Weet niet meer de hele tekst in de advertentie, maar weet nog wel dat dit er in stond: "kan absoluut niet met andere paarden"……Dat leek mij nogal sterk :)
Ik had al een Friese merrie, en kocht hem als gezelschap erbij…bloednerveus voor de introductie…draadje door de paddock, halve dag zo gelaten en toen draadje er tussenuit. Mijn merrie gilde even, sloeg een keer met haar voorbeen en….tadaa, dat was het dan. Nooit geknokt, nooit gedoe. Vorig jaar nadat mijn Friese dame was overleden en hij dus alleen stond kwam er een nieuwe merrie bij. Haar 1 dag op stal gehouden omdat ze nogal nerveus was na haar lange reis uit Spanje. De ochtend erop was ze al hengstig (had mijn ruin nog niet gezien) en dat leek me een goed moment voor de kennismaking…altijd spannend…dit gebeurde er (dit is dus echt voor het eerst bij elkaar, daarvoor hadden ze elkaar denk ik 10 minuten gezien met een draadje ertussen). 't is wel een 18+ filmpje…gij zijt gewaarschuwd ;) :) Hierna ook nooit geknok geweest, net als bij mijn andere merrie. Jullie zien het….hij kan echt ABSOLUUT niet bij andere paarden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=b1m4K_Bx ... e=youtu.be

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:24

Ach ja Kinke en zo gaat het toch wel vaker? De nieuwe eigenaar weet niet eens altijd dat een paard zogenaamd niet met een ander paard kan en doet het dan toch en dan blijkt het vaak wel te gaan. maar zoals met alles in paardenland moet je wel de juiste omstandigheden creëren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:25

Lusitana schreef:
VogeltjeM schreef:
Alleen kan ik tot nu toe je argumenten altijd nog weerleggen, dus heb je mij nog niet overtuigd.

En op grond van ethische bezwaren heb ik zeer veel moeite met paarden een fijn buitenleven ontzeggen....

Er is nergens vastgesteld wetenschappelijk of anders, waar de grens ligt van hoelang de soort "paard" buiten zou moeten zijn om "gelukkig te zijn".
Wel is bij individuele dieren vast te stellen door de eigenaar waar die behoefte ligt. En dan zie je dat die heel verschillend kan zijn.

Wat vind jij dan een absoluut minimum voor een gezond dier dat graag naar buiten gaat? (dat is immers 95% van de populatie)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:27

Murosch schreef:
Ik denk dat een sportpaard een paard is die dermate wordt getraind dat zijn of haar conditie voortdurend wordt verbeterd (steeds net over de grens heen) in wat voor tak van de sport dan ook.

Dat soort paarden zijn het meest gebaat bij continue bewegen, om de spieren los te houden en overtollig melkzuur 'eruit te kunnen lopen'.
JUIST sportpaarden veel buiten laten lopen dus!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:43

helemaal mee eens hoor. (maar veel hoeft natuurlijk geen 24-7 te zijn)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:54

Sees schreef:
ShamalArabs schreef:
Ik las iets over zout strooien in de winter tegen gladheid; ik mag toch hopen dat mensen weten dat dit 1 van de slechtste dingen voor de hoeven is? Het haalt de flexibelheid en veerkracht uit de hoeven omdat het de natuurlijke vochtbalans erin aantast. Daardoor krijg je scheuren, gaten, brokkelen etc.

Gladheid haal je weg met de schep, en evt. met zand.

Ik heb het hier uitgebreid met mijn gediplomeerde HS over gehad en van die 1 of 2 x per dag dat mijn paard over het gestrooide paadje loopt, houden zijn hoeven absoluut niets aan over ;). En daarbij, spoel je dat er gewoon af.

Wij gebruiken gewoon zand. Werkt prima.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:55

Ik ben vast een uitzondering in dit kleine postzegellandje, maar hier lopen de hengsten gewoon de hele dag buiten. De merrie's hebben neus-contact met de jonge hengsten zolang ze "jong" (sommigen blijven jong,ook na 4 of 5 jaar én dekken) zijn. De jonge hengsten hebben neus-contact met de merrie's en hengsten, de hengsten dus alleen met elkaar en de jonge hengsten. 5 of 6 volwassen mannen kan ik plaatsen, die dus niet met een ander kunnen (die krijgen dan wel neus-contact, er zit 2 meter hoog gaas tussen met aan beide kanten breek-draad ervoor langs wat breekt als er een been in komt, meestal de eerste 2 of 3 dagen met een nieuwe). De jonge hengstjes gaan pas uit de merrie kudde als ze dekneigingen krijgen, dus ze worden behoorlijk sociaal opgevoed. Dan gaan ze in een aparte groep (nu heb ik een jaarling, een twenter en een 3 jarige bij elkaar, klein groepje dus maar). Daar blijven ze in principe in zolang het goed gaat. Straks al de 3jarige 4 is en gekeurd wordt en gaat dekken, dan moeten we zien of het nog gaat met de rest. Sowieso komt hij ook nog een paar keer met drachtige merrie's te lopen zodat ie ze niet automatisch ziet als dek-bokken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:56

Klinkt goed, ShamalArabs :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:56

Esmeej333 schreef:
Maar dat ligt heel vaak aan de eigenaar omdat die bang is voor zogenaamde blessures. Niet elk paard waarvan de eigenaar zegt dat het niet met andere paarden kan, ook ook daadwerkelijk niet met andere paarden. Alleen de ontzettende autisten kunnen dat niet, en die zijn vaak nog zo gemaakt door de mens ook, door ze altijd maar apart te houden. Paarden zijn kuddedieren.
En ik kijk echt wel verder dan mijn neus lang is hoor, dat is gewoon mijn ervaring, echt niet alleen bij mij op stal. Hoe vaak ik wel niet heb gezien ja mijn paard kan niet met andere paarden, en jahoor, als ze er dan bijgingen was er niks aan de hand. Ja de rangorde wordt even bepaald, voor de rest niks aan de hand.

Precies, dit is mijn ervaring ook. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:03

Murosch schreef:
helemaal mee eens hoor. (maar veel hoeft natuurlijk geen 24-7 te zijn)

Dat ben ik met je eens....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:11

Ninx schreef:
Wat vind jij dan een absoluut minimum voor een gezond dier dat graag naar buiten gaat? (dat is immers 95% van de populatie)

Het gaat niet om wat ik vind, of wel? Het gaat erom waar een individueel paard zich lekker bij voelt of wat kán (bij blessures bv) en wat er mee gedaan wordt.
Een paard dat een dagmars van 60 kilometer heeft afgelegd is blij dat- ie de rest van de tijd kan staan eten hoor, en waar dat is, interesseert hem dan niet zoveel. Om maar wat te noemen.

Ik ben er van overtuigd dat er niet slechts 1 manier is om aan de basisbehoeftes van een paard te voldoen.

Als het gaat om honden en katten zijn we heel makkelijk met het aanpassen. Jachtbehoefte moet maar op een speeltje gebotvierd, naar buiten moet maar aan de lijn of in een ren (want ja anders wordt er bij de buren gescheten of een vogeltje verschalkt) en er zijn honden die soms los mogen, maar anderen kunnen niet omdat ze dan achter iets aan gaan jagen en niet meer luisteren...
Die aanpassingen of het dier wel of niet buiten mag en hoe worden door de baas bepaald en geen haan die er naar kraait.

Maar als er bij een paard aanpassingen worden gedaan bemoeit heel nederland zich er mee, is men niet goed bezig en weet ik het wat, terwijl het houden in een wei al een aanpassing op zich is vergeleken de natuur.

En echt natuurlijk houden van paarden is niet paardvriendelijk, trouwens. Dat doen ze hier in het noorden van Portugal. De ponies worden gebrandmerkt, hebben immers allemaal wel een eigenaar, en verder aan hun lot overgelaten in de bergen. Kunnen ze lekker spelen etc. Maar elk jaar verliezen ze zo´n 25% van de kuddes. Aan brand, honger (door brand, vooral), wolven, ernstige vallen van rotsen, verkeersomgevallen en idioten die het leuk vinden om ze neer te knallen.
Er zijn stichtingen die zich inzetten om hooi te voeren (hoewel ze dus eigenaren hebben, maar omdat er subsidie wordt gegeven interesseert het ze niet dat ze dood gaan) om het leven draaglijker te maken. Wij mensen maken het leven draaglijker!!!!
En elke vorm van comfort is niet meteen een vorm van dierenmishandeling of iets "weglaten van de natuurlijke behoeften."

Wat betreft paarden die niet bij andere paarden kunnen, vaak valt het wel mee, maar paarden kúnnen een ander paard om zeep helpen of ernstig verwonden. Daar kun je niet te licht over denken. En niet iedereen zit te wachten op hoge dierenartsrekeningen of verlies omdat een ander vindt dat je paard maar in een groep moet. Net als dat leuke natuurlijke dekken dat lang niet altijd geweldloos gaat.
Dat iets "natuurlijk" is, wil niet meteen zeggen dat alle paarden vanzelf maar respect hebben voor andere paarden.
Maar daarvoor moet je wellicht echt ernstige gevolgen gezien hebben wil je het geloven.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:12

Zoals Kinke dacht, dacht ik ook en bij mij liep het anders af en zodoende zet ik ze niet meer bij elkaar in het land. Hij is ook alles behalve een autist zoals hier genoemd wordt, maar soms is het gewoon echt link. Dat moet je meemaken, maar dat is ook iets wat je niet wilt meemaken. Vandaar dat ik ook zeg dat er ook uitzonderingen zijn. Er is niet 1 manier waarop elk paard 'gehouden' moet worden. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 13-11-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:17

ShamalArabs schreef:
Ik ben vast een uitzondering in dit kleine postzegellandje, maar hier lopen de hengsten gewoon de hele dag buiten. De merrie's hebben neus-contact met de jonge hengsten zolang ze "jong" (sommigen blijven jong,ook na 4 of 5 jaar én dekken) zijn. De jonge hengsten hebben neus-contact met de merrie's en hengsten, de hengsten dus alleen met elkaar en de jonge hengsten. 5 of 6 volwassen mannen kan ik plaatsen, die dus niet met een ander kunnen (die krijgen dan wel neus-contact, er zit 2 meter hoog gaas tussen met aan beide kanten breek-draad ervoor langs wat breekt als er een been in komt, meestal de eerste 2 of 3 dagen met een nieuwe). De jonge hengstjes gaan pas uit de merrie kudde als ze dekneigingen krijgen, dus ze worden behoorlijk sociaal opgevoed. Dan gaan ze in een aparte groep (nu heb ik een jaarling, een twenter en een 3 jarige bij elkaar, klein groepje dus maar). Daar blijven ze in principe in zolang het goed gaat. Straks al de 3jarige 4 is en gekeurd wordt en gaat dekken, dan moeten we zien of het nog gaat met de rest. Sowieso komt hij ook nog een paar keer met drachtige merrie's te lopen zodat ie ze niet automatisch ziet als dek-bokken.

Je hebt het dan neem ik aan over paarden die al bij jou bij elkaar opgroeien en niet van elkaar vreemde volwassen hengsten die van buiten worden aangeleverd...waar ik het over had, en waar pensionstallen mee te maken hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:20

Oh,..ik ken er een paar hoor waar werkelijk alles geprobeert is om bepaalde paarden in te scharen.
( een paar daarvan als veulen alleen met oudere paarden gestaan,..recept voor ellende)

Zefs mijn merrie als laatse baken wil niet lukken. En als het met mijn merrie samen niet lukt....mwoh...laat maar dan hoor.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:22

Lusitana schreef:
ShamalArabs schreef:

Je hebt het dan neem ik aan over paarden die al bij jou bij elkaar opgroeien en niet van elkaar vreemde volwassen hengsten die van buiten worden aangeleverd...waar ik het over had, en waar pensionstallen mee te maken hebben.

Zoveel hengsten wil ik niet laten lopen van mezelf hoor :oo nee ook van anderen, vaak logees voor vakanties etc maar ook wel eens 1 die ingeruild wordt oid. Dus indd ook volwassen (al dan niet dekkende) hengsten. Van de 3 jonge hengsten zijn geen van ons, maar 2 wel hier geboren, 1 niet, dat is een "vreemde". Momenteel is het ook heerlijk rustig, maar vorig jaar eind van de zomer hadden we 5 volwassen mannen staan waarvan 4 dekkende (en waarvan 3 van ons), en een groep van 4 jonge mannen (waarvan 3 van ons). We hadden bijna net zoveel mannen als vrouwen toen :Y) Ow wait, ik vergeet nog 1 man; die liep in de merriekudde mee omdat hij niet opgewassen was tegen de jonge mannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:28

Esmeej333 schreef:
Waar zie je mij permanente weidegang noemen als behoefte dan? Ik vind dat labeltje gewoon onzin. Wat is dan een recreatiepaard? als iemand twee uur per dag buitenrijd dan is dat ook behoorlijk zwaar, maar hjet is nog steeds geen sport? Iemand die het leuk vind om wedstrijden te rijden en in het L rondrijdt, is dat een sportpaard? Elk gezond paard kan in het L rondrijden. Iemand die kilometers maakt, is een recreatieruiter, maar als hij dan aan de endurance mee gaat rijden is het een sportpaard?
In de endurance kom je allerlei soorten paarden tegen, fjorden hafjes, tinkers, arabieren, kwpners. Ik ken zat mensen met een kwpn die gewoon maar wat rondhobbelen.
Die standaard behoeften, die veranderen nog steeds niet.

Niemand zegt dat de standaardbehoeften veranderen, alleen moeten er vaak aanpassingen worden gedaan omdat er sport bedreven wordt. Door het scheren, beslag, reizen, ver-van-huis-training, op terreinen aanwezig moeten zijn etc.
Het label gaat niet verder dan duiden dat er wedstrijdsport mee gereden wordt, het gaat niet om welke prestaties er nu exact verricht wordt.
Het maakt het geen ander soort, maar er bestaat wel een type, met zoals je een type hebt voor jachtpaarden en een type (meestal zelfs een ras) voor rennen die voor het doel gefokt worden.
Het gaat dus om voorkeur.

Je hebt het niet over permanente weidegang, maar bij een gecombineerd systeem steiger je al als een paard "meer binnen dan buiten staat".
De meesten zijn het er wel over eens dat enige weidegang wel mogelijk is bij sportpaarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:29

ShamalArabs schreef:
Zoveel hengsten wil ik niet laten lopen van mezelf hoor :oo nee ook van anderen, vaak logees voor vakanties etc maar ook wel eens 1 die ingeruild wordt oid. Dus indd ook volwassen (al dan niet dekkende) hengsten. Van de 3 jonge hengsten zijn geen van ons, maar 2 wel hier geboren, 1 niet, dat is een "vreemde". Momenteel is het ook heerlijk rustig, maar vorig jaar eind van de zomer hadden we 5 volwassen mannen staan waarvan 4 dekkende (en waarvan 3 van ons), en een groep van 4 jonge mannen (waarvan 3 van ons). We hadden bijna net zoveel mannen als vrouwen toen :Y) Ow wait, ik vergeet nog 1 man; die liep in de merriekudde mee omdat hij niet opgewassen was tegen de jonge mannen.

Bedankt voor die toevoeging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:38

Sees schreef:
Lusitana, de reden dat zoveel mensen hun paard voor hun eigen gerief hengst houden en daardoor hun paard allerlei basisbehoeften ontzeggen is me sowieso een raadsel :o.

En wat is dan precies het gerief dat ze eruit halen? Waarom mag een paard niet gewoon hengst (zichzelf)blijven? Dat klinkt mij dus weer vreemd in de oren van mensen die pleiten voor dat een paard vooral paard moet zijn en natuurlijk blabla. Waarom is het hengst laten zo negatief?
Ik laat een van mijn ponies castreren omdat ik niet wil dat hij zijn moeder dekt, die ik ook nog heb. Maar anders zie ik geen enkele reden om hem te castreren. De andere laat ik waarschijnlijk hengst. Niet omdat ik dat zo leuk vindt, maar omdat ik het onnodig vindt om hem een operatie te laten ondergaan op niks af.
Waarom een paard een operatie laten ondergaan als er geen enkele reden voor is?
Allerlei basisbehoeften ontnemen? Zoals wat dan precies? Ze kunnen die behoeften wellicht niet allemaal gelijktijdig "nuttigen", maar je kunt een hengst gewoon beweging geven, gewoon sociaal laten zijn, al is dat over een draadje of stalwand, met een soortgenoot laten spelen als je er een maatje voor kunt vinden, en anders zal hij het met speelgoed moeten doen. De hele dag door eten kan, wat ontbreekt er nog????

Maar dergelijke aanpassingen vindne we voor katten en honden toch ook niet erg, waarom voor een paard dan plots wel?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:39

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
Waar zie je mij permanente weidegang noemen als behoefte dan? Ik vind dat labeltje gewoon onzin. Wat is dan een recreatiepaard? als iemand twee uur per dag buitenrijd dan is dat ook behoorlijk zwaar, maar hjet is nog steeds geen sport? Iemand die het leuk vind om wedstrijden te rijden en in het L rondrijdt, is dat een sportpaard? Elk gezond paard kan in het L rondrijden. Iemand die kilometers maakt, is een recreatieruiter, maar als hij dan aan de endurance mee gaat rijden is het een sportpaard?
In de endurance kom je allerlei soorten paarden tegen, fjorden hafjes, tinkers, arabieren, kwpners. Ik ken zat mensen met een kwpn die gewoon maar wat rondhobbelen.
Die standaard behoeften, die veranderen nog steeds niet.

Niemand zegt dat de standaardbehoeften veranderen, alleen moeten er vaak aanpassingen worden gedaan omdat er sport bedreven wordt. Door het scheren, beslag, reizen, ver-van-huis-training, op terreinen aanwezig moeten zijn etc.
Het label gaat niet verder dan duiden dat er wedstrijdsport mee gereden wordt, het gaat niet om welke prestaties er nu exact verricht wordt.
Het maakt het geen ander soort, maar er bestaat wel een type, met zoals je een type hebt voor jachtpaarden en een type (meestal zelfs een ras) voor rennen die voor het doel gefokt worden.
Het gaat dus om voorkeur.

Je hebt het niet over permanente weidegang, maar bij een gecombineerd systeem steiger je al als een paard "meer binnen dan buiten staat".
De meesten zijn het er wel over eens dat enige weidegang wel mogelijk is bij sportpaarden.

Dat mag je me laten zien, heel benieuwd. Mijn paard staat in de winter namelijk ook in een gecombineerd systeem en dan willen er ook wel eens daagjes zijn dat hij wat langer binnenstraat dan buiten. Hij komt nog steeds wel meer dan 8 uur buiten, met andere paarden.

Tegenwoordig noemt iemand z'n paard al sportpaard als ie in het L rijdt. En dat kan met alle types paarden, dus dat zogenaamde ras waar je het over hebt bestaat niet imo. Er rijden ook Tinkers in het Z, er zijn ook kwpn recreatiepaarden.
En het is anders helemaal niet ongebruikelijk dat die paarden alleen staan. Hebben die geen behoefte aan sociale interactie dan? Volgens mij is wel degelijk een standaardbehoefte, en dat verandert dus blijkbaar wel opeens met het label sportpaard.
Als jij een fulltime job hebt, en dat hebben vele eigenaars van de zogenaamde sportpaarden vaak genoeg, en die verdienen hun geld dan ook helemaal niet mee, dan ben jij niet 7 dagen per week onderweg met je paard hoor dus, dan kan zo'n paard ook prima naar buiten.

Paarden blijven paarden en die zijn nog steeds geen machines, dat niet alles helemaal miet natuurlijk meer is, wil niet zeggen dat bepaalde behoeftes uit die natuur helemaal verdwenen zijn. Ik ben helemaal geen natuurfreak want dan moet imo al niet op een paard gaan zitten. Wat je wel onder ogen moet zien imo, is dat bepaalde behoeftes nog steeds wel aanwezig zijn, al dan niet in mindere mate

Over honden en katten. Sommige rassen zijn al zo doorgefokt dat heeft niks meer met natuur te maken, dit is bij paarden in mindere maten. Maar nee ik ben ook niet voor het opsluiten van katten en honden in huis en de hele dag alleen. Ook daar vind ik, ze zijn wel gedomesticeerd, maar de behoefte van beweging en sociaal contact bestaat nog steeds.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-11-13 17:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:40

Twiggy, wij gebruiken zand vermengd met zout als het écht de spuigaten uit loopt (steile helling naar de wei ;)).

Lusitana, júist voor een paard wat veel kilometers heeft gemaakt is het goed om de spierpijn er buiten uit te lopen en ze niet (meteen) op stal te zetten.

Ik denk ook niet dat er één manier is van paarden houden. Ik denk echter wel dat er een bepaald minimum is waar je aan moet voldoen als eigenaar en uit dit topic blijkt maar weer dat er toch nog steeds mensen zijn die daar niet aan voldoen ;). En mijn minimum is misschien anders dan dat van een ander maar er zijn gewoon richtlijnen voor die je zou kunnen (en imo moeten :o ) volgen.

De keren dat paarden elkaar écht daadwerkelijk wat aan doen dat de dood er op moet volgen valt behoorlijk mee is mijn ervaring in al die jaren in de paardenwereld ;).

En nogmaals, het is mij een raadsel waarom mensen een hengst per se hengst willen laten als dit betekent dat ze hem niet in zijn basisbehoeften kunnen voorzien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:44

Lusitana, hier in NL zijn er maar weinig stallen waar je hengst ook daadwerkelijk naar buiten komt (iig hier in de omgeving) als ze al überhaupt een hengst accepteren. Waarom dat arme dier, wat vaak ook nog eens geen dekwaarde heeft dan in vredesnaam hengst laten?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:47

Volgens mij bedoelt ze dat ze vindt dat je jezelf tegenspreekt omdat het niet natuurlijk is om te castreren maar dan je je paard nog wel zo natuurlijk mogelijk wilt stallen Sees.
Wat ik overigens niet met haar eens ben :Y) .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-11-13 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:47

Sees schreef:
De keren dat paarden elkaar écht daadwerkelijk wat aan doen dat de dood er op moet volgen valt behoorlijk mee is mijn ervaring in al die jaren in de paardenwereld ;).

Dood misschien niet, maar met 5 dominante tantes in een kudde van 16-20 paarden, ongeacht de ruimte, komen ze elkaar wel eens tegen. En er zijn er al heel wat gehecht hier daardoor. Zelfs dochter sloeg een paar jaar terug een keer in op haar moeder, met wie ze haar hele leven staat. Haar complete vulva aan gort een maand voor de bevalling... Wat een partij hechtingen daarin gingen :oo en een stuk eraf wat dus nooit meer terugkomt. Of bij de jonge mannen, speels in elkaars benen bijten, met een klein wondje op de sprong tot gevolg, duurde dik een halfjaar en talloze AB's voor het beter werd. Hij had blijvend beperkt kunnen blijven op toen bijna 2-jarige leeftijd.

Dus ja, ergens snap ik het wel :+