Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:40

@Cynthiaaapje : maak via google earth eens een tekening zoals anderen hier ook al gedaan hebben, dat geeft wat meer inzicht als alleen woorden :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:13

marionblo schreef:
Sonja_vR schreef:
dacht dat de maker van de site , ook de schrijver van het artikel is

Dat klopt niet. Het artikel is geschreven ism iemand die op dat forum komt; http://www.paddockparadijs.nl
volgens mij de eigenaresse/oprichter van dat forum :)
ken haar via het ijslanderforum

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:45

Klinkt super zo een plan.
Maar ben bang dat de gemeente hier het niet goedkeurt.
Heb 7,5 ha maar ligt aan 2 kanten van de weg dus dat is al niet handig, 3 percelen liggen naast elkaar dus zou wel kunnen.
Maar bomen planten, watertjes graven, hekken plaatsen, dan heb ik ruzie.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:55

DubbelDun met zulke dingen ben ik dus helemaal niet handig :P Ik heb het in elk geval wel in mijn hoofd.. Ik hoop dat we voor de zomer zo wie zo de bak uit kunnen breiden en de winterwei verharden.. Daarna zien we wel weer. (voor die dingen waren mijn ouders trouwens ook wel in :P )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:41

Ik kan me niet herinneren of ik er al eerder iets over gelezen had, dus hier nog een vraag:
Hebben jullie paarden (in pp) vaste mestplaatsen en hoe veel werk is het uitmesten?

De eigenaar van onze stal vond het hele mooie ideën. Maar hij denkt dat het veel meer werk zal zijn met uitmesten aangezien hij verwacht dat de paarden overal en nergens zullen gaan mesten en er constant doorheen rennen.

Ik denk dat dit wel mee zal vallen aangezien mijn ervaring is dat paarden in het weiland ook een vaste hoek hebben om te mesten. De eigenaar van stal heeft echter geen ervaring met paarden in groepen en die vormt zijn beeld dus met de (logische) gedachten die zich hebben gevormd door het mesten van stallen en tweepaards paddocks.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:44

Het uitmesten valt mee, omdat je geen stro hebt is je kruiwagen veel minder snel vol, het ligt wel op bepaalde plaatsen, maar niet per se overal. En erdoor rennen doen ze ook niet als je het elke dag even wegschept

Oja ik heb nog ruimte in mijn PP voor twee bewoners:

:list:

[EA-CO] Aangeboden 2 plekjes in Paddock Paradise Schoorl

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:33

De mijne poepen voornamelijk waar de kruiwagens staan ;-)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:45

ik heb er eentje die een paar vaste poepplaatsen heeft, maar de 2 andere zijn wildpoepers :D
als het nat weer is of als het vriest is het mesten geen leuk werkje.
maar het is inderdaad minder werk dan stallen mesten.

in de zandpaddock en op de plaatsen waar ze veel mesten probeer ik elke dag de mest weg te halen.
maar her en der verspreid liggende hoopjes gooi ik open.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:08

Hier ook twee wildpoepers... De paddocks mest ik uit, hopen in de tracks worden versprijd

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 06:12

5 wildpoepers.....
iedere dag mest verwijderen....(meer werk dan uitmesten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:37

Hier mesten ze netjes voor de mestput. Volgens mij als ik het stroomdraadje ervoor weg zou halen zouden ze het er nog ín doen :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:41

even met een deur in het huis verhaal

ik wil het topic nog door spitten maar wilde even weten of het boek wat jaime geschreven heeft ook meerwaarde heeft (ik ben een boeken miep maar wil er niet voor jan met de korte achternaam geld tegen aan mikken, maar wil wel lees voer voor in de taxi)

zo ja waar kun je die het beste kopen ??
mp staan ze nog niet op

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:22

Dank jullie voor de antwoorden. Er zit dus wel een hele erg groot verschil in. Dan ben ik bang dat ik de staleigenaar niet zo ver krijg... maar misschien kan ik een tijdelijke proefopstelling maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:42

Het poepen op de track (langwerpige wei) ervaar ik niet echt anders dan op een normale "vierkante" wei eigenlijk...

Ze hebben toch wel bepaalde poep-plaatsen , maar net als op de wei zal het ene paard (bijna) alles op 1 plek doen ,
terwijl het andere paard alles laat vallen waar die maar net toevallig staat.

Dus waarom zou je dan daarover moeilijk moeten gaan doen ? Poepen doen ze toch en als je het niet weghaalt wordt
het een zooitje , tenzij je een enorm grote wei hebt :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:38

ik denk dat het er Malenka vooral om gaat dat het uitmesten niet méér werk mag zijn dan stallen uitmesten ;)
volgens de meesten onder ons is het minder werk, alleen wuswa lijkt daar anders over te denken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:52

Nouja , in een stal heb je het voordeel dat alles bij elkaar ligt , als je de hele stal leegschept hoef je weinig te "zoeken".

Maar als je echt precisie-werk ervan maakt , dus elke dag eerst het schone strooisel opzij , dan de drollen en pisplek eruit , dan het bedje weer opschudden met oud en nieuw stro , en slepen met strobalen en kruiwagens enzo.... dat is ook best wel wat werk.

Heb je een wei met lang gras of een rommelige zandpaddock met veel kuilen , dan is het wat lastig om de drollen er echt helemaal uit te scheppen.
Bij kort gras en een vlakke wei scheur je zo de wei door , als je de drollen niet te lang laat liggen / niet teveel paarden op een te klein stukje hebt lopen.

Misschien moet je vanuit de wei verder of minder ver naar de mesthoop , wil je elke drol tot de laatste vezel weghebben of spuit je regelmatig je hele stal uit en sta je te schrobben..... :P Al met al is het maar net ieders persoonlijke situatie natuurlijk wat meer of minder werk is.

Maar voor de paarden is het natuurlijk wel fijner om zelf te kunnen bepalen waar ze gaan en staan , en in de buitenlucht poep scheppen is allicht gezonder dan in een vieze stal staan te rommelen. En buiten heb je er geen strooisel en pies bij (zakt immers in de grond) dus het scheelt nogal wat volume :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:55

Sterker nog; alles wat ze op de wei neerleggen gaat over de omheining op het maisland en heb ik dus helemaal niet als mestvulling in de put :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:17

hey, da's nog eens een idee :)*
misschien toch best eerst even checken met de boer van wie het veld is :=

je hebt inderdaad een hoop minder mest in een paddock paradise.
de hoeveelheid drollen blijft wel gelijk, maar je hebt geen stro/houtkrullen/vlas, en de urine trekt gewoon in de grond :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:04

fojoe schreef:
ik denk dat het er Malenka vooral om gaat dat het uitmesten niet méér werk mag zijn dan stallen uitmesten ;)
volgens de meesten onder ons is het minder werk, alleen wuswa lijkt daar anders over te denken.

Ja het is idd zoals pmarena schrijft: in de stallen ligt het allemaal bij elkaar en kan ik de mestaanhanger ergens vlak bij de stal neerzetten zodat ik niet ver met de kruiwagen hoef te lopen. Mijn weilanden zijn best groot dus ik moet flink lopen om alles schoon te krijgen + iedere keer een eind om de kruiwagen te legen......

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:11

als je zo'n groot weiland hebt, is het dan geen optie om de losse hoopjes gewoon te verspreiden?
zo doen manishdra en ik het ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:12

Ik ben daar erg mieperig in (wormbesmetting en 'het oog wil ook wat') en doe dat bijna nooit..... Heel soms, als ik weet dat ze lange tijd niet op dat stuk zullen komen, sleep ik maar mooi vind ik dat niet. Ik heb er 5 (soms 6) lopen en die produceren heel wat.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:16

Ik hou er ook niet van en haal het dus dagelijks weg voor ik ze naar huis wandel. Dan hou je het ook mooi bij en is het niet zoveel werk.
Bij grotere oppervlakten waar je idd de mogelijkheid hebt om ze te verweiden zou het een optie zijn.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:34

Ik kom me hier ook eens melden, na lange tijd meegelezen te hebben. Een échte paddock paradise heb ik niet, ik kan niet rondom rond een track maken omdat ik eigenlijk twee lange, smalle stukken wei heb... Dus ik heb nu een track en aan het einde kunnen ze op wei 1 of 2, naargelang welke open staat. Verder heb ik een ruime stal van 5*10m die enkel dichtgaat in de winter als het écht, écht slecht is. Verder hebben ze eigenlijk altijd buiten gestaan, ze hebben een uitloopje naar een paddock die dubbel zo groot is als de stal.

In de winter hebben ze dus stal + paddock. In de zomer gaat 's ochtends de wei open en 's avonds gaat deze weer dicht. Krijgen onbeperkt ruwvoer. Eerst in een groot hooitnet in de stal, maar die hebben ze gesloopt. Mijn stal was vroeger een koeienstal en is van voor afgesloten met 'koeienbakken', zal er nog een foto van maken. Hier voer ik het hooi in. Voor de zomer zou ik ze toch graag buiten hooi geven, maar niet op de grond, ze maken er een bende van en eten zand mee. Dus hiervoor zoek ik nog een oplossing. Mssn op één of andere manier met het hooinet... Water is binnen in de stal.

Vorig jaar had ik enkel beschikking over de weide aangrenzend aan mijn stal. Toen had ik het in twee delen opgedeeld (je ziet een lichter stuk wat toen afgegraasd was en een donkerder stuk...). Dit was voor een shetlander en halfinger nét te doen... Paddock was toen ook iets kleiner. Shet is weg en is nu een fjordxtinker voor in de plaats gekomen. Werd toch krap... Dus nu heb ik nog een weiland erbij van de boer ernaast.

Ik ben best blij met mijn stukje grond, wetende dat ik aan de randstad zit, tussen twee autosnelwegen én de Schelde + stad Antwerpen op een paar km. :+

Afbeelding

Probleem is dat op het einde van de track, naar de bovenste wei, er een geultje ligt. Een sloot is het niet echt, maar met regenweer staat er wel een plas van 10-15 cm water in... Hiervoor wil ik nog graag een oplossing, maar ben er nog niet echt uit... Aan de uitloop van de stal ligt een stukje beton, maar is meestal ook modderig. Hier wil ik graag houthaksel hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:46

@Vie: hoe breed is wei 2 onderop en bovenaan?? Want voor een track heb je niet heel veel breedte nodig, zeker niet als je maar 2 paarden hebt en het rond kunt laten lopen.
Afbeelding

Witte lijnen is de track en het paarse 2 maxihooinetten onder en bovenin in het midden van de paddock/track zodat se aan beide zijden benaderbaar zijn.
Je zou de paddock onderop kunnen vergroten, maar ik heb geen idee hoe breed alles is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:24

@dubbeldun: mooi idee, maar als ik het goed kan inschatten is het stukje daar niet breed genoeg voor.

@vie: je zou die track ook nog kunnen laten doorlopen tot helemaal aan het einde van weide 1 en daar een klein paddockje met een hooinet voorzien.
zo pak je nauwelijks oppervlakte van je weides af, maar maak je toch een lang pad.
het hooi stimuleert je paarden om de track te gebruiken.
over dat geultje van de ene naar de andere weide zou ik mij geen zorgen maken.
bekijk het als een natuurlijk hindernisje ;)