Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:23

Redneck schreef:
Ik weet niet meer waar ik het tegenkwam, die lage gemiddelde leeftijd van KWPN'ers, maar ik schrok er wel van. Onze quarters vallen gelukkig onder de sobere rassen en zijn een stuk sterker. Op een dekstation waar ik een paar jaar geleden was, zeiden ze dat bij de KWPN fokkerij te veel op uiterlijk wordt gefokt en te weinig wordt gelet op gezondheid en dergelijke. En het temperament is erg belangrijk. Het moet allemaal groter, mooier, pittiger. De kans op blessures zal daardoor ook groter worden, lijkt me.

En zoals onderzoek heeft uitgewezen is het vele binnen staan ook een grote bron van ellende.
Het is inmiddels een BEWEZEN feit dat paarden eerder ten prooi vallen aan blessures en koliek wanneer ze veel binnen staan.
Het staat dus gewoon op zwart en wit dat 2 uur veeeeeeeel te weinig is.
Veel paarden gaan bij ons ook 's avonds naar binnen. Ze hebben dan van 8 tot 20:00 buiten gelopen... heerlijk toch? Wanneer het weer nog meer opknapt staan ze 24/7 buiten.
Waarschijnlijk kunnen ze allen wel 24/7 buiten, maar de eigenaren vinden het prettig ze 's avonds binnen te halen. Wanneer ze dan heerlijk de gehele dag buiten hebben gelopen heb ik daar geen moeite mee.....

Maar nogmaals: ik begrijp NIET dat mensen 2 uur voldoende vinden en bewezen feiten hierover niet serieus nemen.... en nogmaals: voor sommige mensen zal een paard toch een wegwerpartikel zijn.... Huilen

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:31

Buiten staan zal de meeste paarden zeker sterker maken. In ieder geval voor wat betreft verkoudheden en zo. Maar de meeste doorgefokte paarden kunnen er weer niet zo goed tegen. Overigens wordt ook verteld dat 85% van de blessures in de wei ontstaan. Maar begrijp me niet verkeerd, die van ons komen veel buiten, hoor. We hebben een hectare weiland, dus dat is geen probleem. Alleen als het echt slecht weer is houden we ze binnen of gaan ze maar eventjes tussen de buien door. Dat eventjes is dan meestal twee uurtjes. En als ze 's winters niet in de wei kunnen omdat ze die dan kapot zouden lopen, dan gaan ze een paar uur in de paddock. Maar wel met een gevoerde regendeken. We willen niet dat ze een te dikke vacht krijgen, want dat is te lastig met rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:37

Redneck schreef:
Buiten staan zal de meeste paarden zeker sterker maken. In ieder geval voor wat betreft verkoudheden en zo. Maar de meeste doorgefokte paarden kunnen er weer niet zo goed tegen. Overigens wordt ook verteld dat 85% van de blessures in de wei ontstaan. Maar begrijp me niet verkeerd, die van ons komen veel buiten, hoor. We hebben een hectare weiland, dus dat is geen probleem. Alleen als het echt slecht weer is houden we ze binnen of gaan ze maar eventjes tussen de buien door. Dat eventjes is dan meestal twee uurtjes. En als ze 's winters niet in de wei kunnen omdat ze die dan kapot zouden lopen, dan gaan ze een paar uur in de paddock. Maar wel met een gevoerde regendeken. We willen niet dat ze een te dikke vacht krijgen, want dat is te lastig met rijden.

Van dat binnen staan krijgen ze pap-beentjes en een gestoorde kop die alleen maar op de 'race-stand' wil... en ja, daar komen blessures van.
Dat niet ieder paard in de natte vrieskou kan staan of op een volle weide gepleurd kan worden met veeeeeel te rijk koeiengras is absoluut waar. Maar daar biedt een ruime paddock uitkomst.
Ik vind het gewoon werkelijk ondenkbaar dat iemand zonder wroeging na zijn uurtje hobbelen huiswaarts keert en het dier weer voor minimaal 20 uur op 3x3 achterlaat...
Zo te horen hebben jouw paardjes een prima leven.... dat kun je helaas niet van alle paarden zeggen in dit land.
Punt is dat ik er gewoon zo verdrietig van wordt..... Huilen Huilen Huilen Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:40

Ninx, je haalt me de woorden weer uit de mond.......

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:47

ik verzorg een eigenpaard op de manege, en die gaat ook 2 uurtjes per dag de wei op.
dit gebeurt omdat het maar kleine stukjes land zijn en ze dan niks overhouden voor de hele zomer.
maar dit paard wordt er wel elke dag 3a 4 keer der uitgehaald, om te wandelen of ff lekker te poetsen. en hij gaat nog eens 1a 1,5 uur in het paddock. ik denk dat dit ook nog wel een redelijke dag indeling is voor een paard. natuurlijk nooit zo lekker al 24/7 op het land maar dat kan helaas gewoon niet.

als ik zelf de mogelijkheid zou hebben zou die zo ie zo langer de wei in gaan per dag, maar wel lekker 's nachts op stal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:48

Nadya schreef:

Weet je wat het is?
Ik verzin niet zomaar iets, of heb niet zomaar een stokpaardje gevonden dat ik te pas en onpas iedereen door de strot wil duwen. Het is zo dat ik vind dat iedereen gewoon beter zou moeten weten, en ik begrijp ook niet dat mensen de FEITEN durven te weerleggen en die paarden binnen houden. Het is een vorm van egocentrisme waar ik absoluut geen voeling mee heb, ik KAN het met de beste wil van de wereld niet begrijpen.... sorry.

En dan dat suffe gelul over 'sportpaarden'. Iedereen loopt dan zo te 'poeha'en' terwijl niemand er zijn geld mee verdient.
I hate to burst their bubble: maar dan ben je een hobby-ruiter... net als ik, niet meer en niet minder. Okay, een hobbyruiter met ambities misschien... maar come on! Om daar nou je paard voor op te sluiten?!

Dat kleine handjevol mensen die er zijn/haar geld mee verdient en paarden van een tonnetje of wat heeft zal iets voorzichtiger zijn met hun paarden... I understand. Maar dan hebben we het over een handjevol. En onderhand lijkt het wel of heel Bokt op Olympisch niveau rijdt wanneer je kijkt hoeveel knollen er binnen staan.... oh sorry, euh.... sportpaarden! Clown

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:47

Ninx schreef:
Nadya schreef:

Weet je wat het is?
Ik verzin niet zomaar iets, of heb niet zomaar een stokpaardje gevonden dat ik te pas en onpas iedereen door de strot wil duwen. Het is zo dat ik vind dat iedereen gewoon beter zou moeten weten, en ik begrijp ook niet dat mensen de FEITEN durven te weerleggen en die paarden binnen houden. Het is een vorm van egocentrisme waar ik absoluut geen voeling mee heb, ik KAN het met de beste wil van de wereld niet begrijpen.... sorry.

En dan dat suffe gelul over 'sportpaarden'. Iedereen loopt dan zo te 'poeha'en' terwijl niemand er zijn geld mee verdient.
I hate to burst their bubble: maar dan ben je een hobby-ruiter... net als ik, niet meer en niet minder. Okay, een hobbyruiter met ambities misschien... maar come on! Om daar nou je paard voor op te sluiten?!

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Ik heb een hengst jaarling het liefst zou ik hem hengst laten, maar dan met de gevolgen hier in
de regio dat hij niet op het land mag ja hij mag dan heel de dag in de paddock nou dat wil ik niet.
Een paard moet lekker op het land zeker in de zomer dus dan helaas maar wordt hij met ze 3e of 4e jaar gecastereerd.

Dat kleine handjevol mensen die er zijn/haar geld mee verdient en paarden van een tonnetje of wat heeft zal iets voorzichtiger zijn met hun paarden... I understand. Maar dan hebben we het over een handjevol. En onderhand lijkt het wel of heel Bokt op Olympisch niveau rijdt wanneer je kijkt hoeveel knollen er binnen staan.... oh sorry, euh.... sportpaarden! Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:55

@ humpy1: klopt het dat je niets gepost hebt? Ik zie nl alleen mijn eigen tekst en die van Nadya staan....

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

je gaat zelf toch ook niet 20 uur in je bed liggen? ik zelf snap er dan ook de ballen niet van hoe mensen met paarden om gaan. 2uur in de wei? als ik dat hoor word ik echt misselijk. ga voor de grap eens 20 uur met een stoelje voor je paarde box zitten. een paard heeft niks in een stal, vaak is de stal niet veel grooter dan hem zelf..... alleen maar staan, staan en nog eens staan. ik vind het dan ook niet zo gek dat paarden vanalles hebben. als mensen iets zieligs zien op tv iets met beren in hokken ofzo zegt iedereen het is dierenmishandeling.... maar wat veel mensen hier in Nederland doen (de paarden uren lang in hokken/stallen) opsluiten is dat geen dierenmishandeling??? en jha tuurlijk is er een grans... paardrijden is ook niet natuurlijk. maar ik denk altijd wel, je kunt het zo goed mogelijk maken. voor mij zelf heb ik dan ook de eis gesteld dat mijn paard minimaal 9 uur buiten staat. en als ik smorgens wat later ben.. dan laat ik hem s'avonds gewoon langer buiten staan. en dan maak ik zelf ook nog mee dat mensen met zo verschrikkelijk veel smoesjes komen... jha maar dit jha maar dat... dan denk ik... waarom neem je dan een paard?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:06

@ p-ponypaard: ik ben het helemaal met je eens.
Het is voor mij dan ook een raadsel dat mensen artikelen, meningen van vee-artsen, en de aard van het dier, als niet terzake doende achten en het dier gewoon in een hok donderen.
En dan mag het paard blij zijn dat je er een uur op gaat zitten, hem rondslingert aan een touwtje of even laat grazen aan de hand? Bij wijze van afleiding?
Ik hoop zo vreselijk dat hier strengere regels voor komen, dan is het op een dag hopelijk gedaan met dit gedoe...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:07

haha nou zie ik het pas is iets niet goed gegaan.
Maar wat ik zei.

Dat ik het helemaal met je eens ben.
Een paard hoort zoveel mogelijk buiten te lopen. en wat jij zegt tegen wordig is elk
paard een sportpaard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:11

humpy1 schreef:
haha nou zie ik het pas is iets niet goed gegaan.
Maar wat ik zei.

Dat ik het helemaal met je eens ben.
Een paard hoort zoveel mogelijk buiten te lopen. en wat jij zegt tegen wordig is elk
paard een sportpaard.

Aha, ja... soms klik ik ook net even wat te snel... komt me bekend voor!
Maar je hebt gelijk... mensen nemen zichzelf en hun sportieve verrichtingen veel te serieus. Het is alleen jammer dat paarden daar de dupe van worden....

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:42

jha ik snap het ook echt niet... en idd heb ik ook al vaak gedacht hier moeten strenge regels voor komen. ik heb echt van mijn vriend geleerd heb gewoon nergens smoesje voor moet hebben. zo als ik al zij de een is nog harder bezig zich te verdedigen waarom zijn paard in de stal staat dan de andere. ik vind het gewoon echt dierenmishandeling..... en als ik mensen er gewoon eens op aanspreek op een normale manier beginnen ze 9 van de 10 keer meteen te roepen.. jha maar paardrijden is toch ook niet natuurlijk..... dit en dat pfffff waar houd dit op??? ik probeer me ook zo min mogelijk met andere mensen te bemoeien.... maar ik kan het gewoon niet laten voor die arme en kanslose paarden op te komen.....

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:46

Ninx ik moet ook zeggen dat jij het heel mooi verwoorden kan.... zo op de manier waarop jij het schrijft. lochieser kan niet.... ik snap zelf dan ook niet dat mensen daar nog een jha maar..... op kunnen hebben...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:46

mijn paard staat op een pensionstal waar ze elke dag wel zo n 10 uur buiten staan
ik vind dat eigenlijk te lang en vind 5 tot 6 uur per dag is meer dan genoeg
tevens is 2 uur per dag ook niet zielig hoor!
op de echte topsportstallen staan de paarden meestal niet buiten of hoogstens een uur op heel klein stukje wei zodat ze niet kunnen rennen want anders kunnen ze zich bezeren
en aangezien het vaak dure toppaarden zijn kunnen ze zich dat niet veroorloven

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:53

dus wij... en half nederland moetens ons maar verglijken met topsportstallen? en het niet zielig vinden dat een paard 22 uur in de stal staat? je kunt het ook precies omdraaien.... en het vergelijken met paarden die dag en nacht buiten staan. en anders zou ik zeggen..... laat het paard zelf de keuse??? ik weet wel waar ze voor kiezen. (op 1 op de 1000000 na misschien)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:57

en dan wat ik ook nog heel veel mensen hoor zeggen... jha maar mijn paard wil gewoon om 4 uur na binnen... en loopt dan steeds te rennen... jha natuurlijk wil je paard naar binnen!!! hij wil en weet dat hij brokken krijgt. maar kom over een uurtje eens terug als hij zijn brokken op heeft.... jha hoor daar staan alle paardjes weer zuf over de staldeur te staren..... weer op naar gemid. z'n 18 uur stil staan. staan staan en nog eens staan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:06

sorry hoor maar ben het niet 100 % met jullie eens
het ligt heel veel aan het type paard hoe lang ze kunnen en of buiten moeten staan
een recreatiepaard is vaak wat harder en minder gevoelig voor ziektes en of vliegen e.d.
maar een sportpaard kan gewoon niet veel hebben
mijn paard is gefokt voor de sport en heeft een dunne gevoelige huid; hij is allergisch voor steken van insecten ; krijgt ontstoken ogen van de vliegen
kan niet tegen hitte enz enz
ik vind wel dat een paard elke dag uit zijn stal moet komen en dan op de wei mag of los in bak en of paddock
maar veel paarden waaronder de mijne willen niet 24 uur per dag op de wei en dat heeft niks te maken met de voedertijd
als ik mijn paard van de wei ga halen en hij er al een aantal uur op heeft gestaan komt hij rennend naar me toe omdat hij er graag vanaf wil buiten stikt het van de vliegen en de dazen
momenteel staat mijn paard s nachts buiten net zoals de andere paarden op mijn pensionstal
dit is gedaan omdat de paarden teveel last hadden van de dazen en het warme weer
ik ben er echter niet zo blij dat ze snachts buiten staan
ze staan dan zo n 12 uur op de wei en dat is te lang ; dat merk ik als ik mijn paard aan het trainen ben ; hij is dan niet alert genoeg
dus niet vervelend bedoeld maar het heeft gewoon te maken met wat voor paard je hebt voor hoe lang ze buiten kunnen staan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:16

tamaramt schreef:
sorry hoor maar ben het niet 100 % met jullie eens
het ligt heel veel aan het type paard hoe lang ze kunnen en of buiten moeten staan
een recreatiepaard is vaak wat harder en minder gevoelig voor ziektes en of vliegen e.d.
maar een sportpaard kan gewoon niet veel hebben
mijn paard is gefokt voor de sport en heeft een dunne gevoelige huid; hij is allergisch voor steken van insecten ; krijgt ontstoken ogen van de vliegen
kan niet tegen hitte enz enz
ik vind wel dat een paard elke dag uit zijn stal moet komen en dan op de wei mag of los in bak en of paddock
maar veel paarden waaronder de mijne willen niet 24 uur per dag op de wei en dat heeft niks te maken met de voedertijd
als ik mijn paard van de wei ga halen en hij er al een aantal uur op heeft gestaan komt hij rennend naar me toe omdat hij er graag vanaf wil buiten stikt het van de vliegen en de dazen
momenteel staat mijn paard s nachts buiten net zoals de andere paarden op mijn pensionstal
dit is gedaan omdat de paarden teveel last hadden van de dazen en het warme weer
ik ben er echter niet zo blij dat ze snachts buiten staan
ze staan dan zo n 12 uur op de wei en dat is te lang ; dat merk ik als ik mijn paard aan het trainen ben ; hij is dan niet alert genoeg
dus niet vervelend bedoeld maar het heeft gewoon te maken met wat voor paard je hebt voor hoe lang ze buiten kunnen staan

2 uur is in alle gevallen zielig.... of het nu een koudbloed, een sportpaard of een chocolade-paard is....
Dat je de weersomstandigheden, of andere zaken in je overweging van het aantal uren dat je je paard buiten zet meeneemt, lijkt mij gezond en normaal.
Je paard hoeft ook echt niet constant op de wei, een goede paddock en weidegang afwisselen is helemaal prima. En wanneer je ze dan een dagdeel (bijv. 's-nachts) op stal zet is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Maar 2 uurtjes, kom op zeg... dat kan toch niet?! Er zit wel een gezond midden tussen NOOIT of 24/7, maar dat is geen 2 uur.

Daarbij, jouw paard is niet alert genoeg wanneer ie veel buiten staat?
Tja, ik neem aan dat je hobbymatig rijdt? Dan is dat toch allemaal niet zo onoverkomelijk?
Wel sneu om hem voor dat ene uurtje 'alert' zijn, 18 uur op stal te laten.

Ik ben het overigens met je eens dat die dazen en vliegen een nightmare zijn, maar we kunnen er gelukkig veel aan doen en hoeven ze niet perse op te hokken. Bij ons staan er overigens arabieren, sportpaarden en koudbloedjes buiten. Daar lopen een aantal ZZ exemplaren tussen, en die doen het zeker niet minder!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:46

tamaramt schreef:

Typisch een geval van iemand die een paard heeft voor zijn/haar eigen ego. Knipoog
Niet alert genoeg bij de training, vanwege 12 uur op het land...... Clown

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:35

ik zie wel dat je mening geven hier totaal geen nut heeft aangezien je dan meteen van alle kanten afgeblaft wordt
dit zullen wel mensen zijn die a) onvolwassen zijn en b) geen verstand hebben van topsport en of sportpaarden
sterker nog; in mijn omgeving zit een van de beste maneges(ruim 5 sterren) en meerdere grote topstallen en daar komen de paarden nooit en te nimmer op de wei en dat vind ik niet kunnen
en iedereen die wedstrijden rijd zal beamen dat een paard dat de hele dag op de wei staat niet alert genoeg is
en dat heeft niks te maken met ego of iets dergelijks doms zoals hierboven beweerd wordt maar puur het feit dat als ze de hele dag buiten staan in de hete zon en bij de dazen dat de paarden al bekaf zijn als ze nog aan het werk moeten
stel je jezelf eens voor dat jij ergens bent in de volle zon vol met steekinsecten en dat je niet naar binnen kan om de schaduw op te zoeken!!
juist ja en daarmee beeindig ik mijn tekst en mijn discussie
groetjes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:37

Daarbij, jouw paard is niet alert genoeg wanneer ie veel buiten staat?
Tja, ik neem aan dat je hobbymatig rijdt? Dan is dat toch allemaal niet zo onoverkomelijk?
Wel sneu om hem voor dat ene uurtje 'alert' zijn, 18 uur op stal te laten.

en blijkbaar heb je mijn tekst niet god gelezen; mijn paard staat nooit 2 uur op de wei maar minimaal 10 uur per dag en ik vind dat te lang ik vind zo n 6 uur per dag op de wei lang genoeg maar goed ik dien me aan de regels van de penionstal te houden dus mijn paard gaat lang naar buiten en 2 ik rijd dus niet hobbymatig!!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:10

Ik heb o.a. een oude pony, die laat ik 's middags ongeveer 2 à 3 uur in de wei lopen en daarna nog een aantal uren in de buitenbak, 's nachts staat ze op stal. Ze heeft een periode 24/7 buiten gelopen, maar ze is zo gericht op eten dat ze ook 24/7 met haar neus aan de grond staat. Het resultaat is helaas dat ze nu tonnetje rond is. Ik heb haar dus op rantsoen gezet. Maar in principe ben ik er wel voorstander van dat ze de hele dag in de wei lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:50

Tamaramt: Bij mij om de hoek zit een 4 sterrenmanege en het is daar werkelijk erbarmelijk qua organisatie. De sterren zeggen helaas niets over het welzijn voor de paarden Knipoog en blijkbaar ook niet over de kwaliteit van de manege zelf. Clown
Triest, maar ik ben met je eens, dat sterrensysteem klopt van geen kanten.

Overigens heeft mijn reactie niets met onvolwassenheid te maken, maar je mag vinden wat je vindt van mij. Ik lees in je profiel dat je paard buiten alert is op van alles, maar tijdens de training blijkbaar niet, omdat hij wel '10' uur per dag buiten staat Clown . Goh, bij ons staan diverse sportpaarden dagelijks op het land vanaf eind april en ze presteren prima. Hoe kan dat dan????

Dazen e.d. vind ik ook vreselijk voor de gevoelige paarden, hoor, maar die van jou staat nu toch in de nacht buiten? En dat vind jij toch erg, omdat je paard niet alert genoeg is tijdens de training? Of lees ik dat verkeerd????? Wees blij dat ze het op die manier oplossen. Ik zou willen dat meerdere stallingen het zo zouden doen bij de paarden die de dazen niet trekken i.p.v. dag en nacht opstallen. OK dan!

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:29

Nou,als je paard er verder genoeg uitkomt, rijden, longe oid is dat best genoeg.
Bij ons is het zelfs zo dat de paarden zelf al aan het hek staan na 2 uur weidegang, dan flippen ze echt als je ze niet binnen haalt!
Moet wel zeggen dat het hier stikt van de dazen!! Knipoog