Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:49

Julie_x schreef:
Hier zijn echt heel goede tips bij zeg. Ik zal ook eens nadenken.
Voorlopig weet ik alleen nog dat wij tegen mok gewoon een beetje 'Dog Eczeem' erop doen, als je er vroeg bij bent werkt het spul heel snel. Als je er wat later bij bent, weet ik het niet dat hebben we nog nooit voorgehad.
Verder gebruik ik al wel enkele tips die hier gegeven werden, zoals bv de zonnebloemolie.

dogexema bevat cortizone! mag je echt niet elke keer gaan gebruiken bij mok hoor! mag max een paar dagen gebruikt worden bij echt pijnlijke mok (letterlijk de woorden van mijn DA)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:34

Mijn da heeft het ons nochtans aangeraden hoor!
Wij gebruiken het telkens maar 1 keer, en na 1 keer is het ook weer weg (ik zei het al dat we het altijd onmiddellijk merken). Dan geloof ik best dat het wat sterk is, maar in vele mokzalfjes zit ook cortizone en die moet je langere tijd gebruiken. Dan lijkt het me beter om er één keer Dogeczeem op te doen.

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:49

Wat een supergoed topic! Ik blijf bijlezen! Lachen
Die tips van de zadelkasten zijn echt super! (Alleen hoe vind je een legerdump? Bloos)
Bij deze ook nog een tip:
# Ik maak de hoeven altijd schoon met een hard hoofdborsteltje en een emmertje lauw water, daar worden ze erg mooi schoon van, en daarna vet ik ze in met zonnebloem of sla-olie. Hierdoor drogen de hoeven niet uit, en scheuren ze veel minder snel! (Bij mij iig Knipoog)

Ik gebruik wel gewoon lijnzaadolie, maar das meer voor de vitaminen Lachen

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:53

Ooh, ik weet er nog eentje Clown.

# In plaats van zo'n dure schapenwolle poetshandschoen, gebruik ik een 'Microvezel poetshandschoen' van 1,49 van de Zeeman Haha!.
Die hebben ze nog in hippe kleurtjes ook, en ze werken prima! Lachen

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:03

haha het klinkt vast heel raar..
maar heb vandaag tegen de kou men voeten in gebandageert!
het vroor nog een beetje en ging buitenrijde, om koude voeten te voorkomen heb ik ze maar gebandageert. Het werkt!
als het maar niet knelt, want das ook niet goed he';)

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:04

Hahaha!
Maar heb je daarna wel je laarzen aangetrokken, of schoenen of alleen met bandages gereden? Knipoog

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:16

bandages, en toen men rijlaarzen er over heen haha:P
het werkt best goed vind ik. Had het op het begin alleen te strak dus dat was niet zo'n succes Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:21

voor mok gebruik ik levertraanzalf. (ja van de walvissen ja)
werkt bij mij heel goed. bij mijn paard dan

al heeft ze geen mok meer sinds ze vitamine poeder krijgt. ook een tip misschien.
heb al vaker gehoord dat mok van binnenuit komt.

verder een geweldig topic en ga nog even nadenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:23

Flyaway1988 schreef:
Mss een handig tipje voor de mensen die zuinig zijn op hun hoofdstel; (zelf verzonnen en wat mij betreft ideaal om het stel mooi te houden en handig mee te kunnen nemen)

Neem een (oude) kussensloop en een kledinghangertje, knip in de dichte korte kant van de kussensloop een gat zo groot dat het haakje van je hangertje er doorheen kan. (niet groter!)

Hang je hoofdstel aan het hangertje (op een manier die je zelf handig vindt) doe het hangertje van onderaf in de kussensloop en trek het haakje door het gemaakte gat. Trek vervolgens de kussensloop over je hoofdstel heen. Hang je bit in het stuk stof wat je normaal over je kussen doet zodat het er niet uit glijdt(aan de open kant van de sloop), en VOILA!

Simpel, goedkoop, houdt de boel stofvrij en je kunt je hoofdstel aan het hangertje ophangen of dragen!

p.s. een beetje a la de kledinghoezen voor nette kleding en pakken

Wat een goede tip zeg! Dat ga ik zeker gebruiken. Ik neem nu meestal mijn hoofdstellen mee naar huis omdat de boer altijd zaagt in de ruimte waar mijn spullen liggen/hangen en alles is dus altijd stoffig. Maar dat is zo'n gesleep steeds, dit lijkt me een mooie oplossing!

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:57

Bij het manenvlechten met pektouw knip ik niet van te voren stukken touw af, maar vlecht ik direct vanaf het rolletje. Na het vastknopen knip ik het touw pas af. Je doet dan 2x zo lang met je rolletje dan wanneer je van te voren stukken afknipt.

Kijk wel uit dat je paard er niet van schrikt...

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:11

RedPassion schreef:
Wat een goede tip zeg! Dat ga ik zeker gebruiken. Ik neem nu meestal mijn hoofdstellen mee naar huis omdat de boer altijd zaagt in de ruimte waar mijn spullen liggen/hangen en alles is dus altijd stoffig. Maar dat is zo'n gesleep steeds, dit lijkt me een mooie oplossing!

Leuk om te horen dat iemand er ook gebruik van maakt Haha! Het is inderdaad voor jouw situatie ideaal, en zeker haalbaar denk ik ook Lachen
Ik maak er zelf ook veel gebruik van, het houdt de boel netjes en kost heel weinig!

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:35

Ik zit vol ongeduld te wachten tot er iemand met een nieuwe handige tip komt! Schijnheilig

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:06

Tip voor bij hoeven krabben. Als je paard erg zn hoeven wegtrekt moet je met de punten van je vingers zegmaar zo dicht mogelijk bij de rand vasthouden Lachen.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:35

liekeltj schreef:
Citaat:
Lioke: Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Liekeltj: Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook Knipoog) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.

Biebz95: Idd;; Bij ikea (vandaag nog geweest) waren hele leuke lockers (wat je op amerikaanse scholen ook hebt) denk meer dan een halve meter, minder dan een meter hoog... Zijn er in het wit, rood en zwart... Ook leuk voor op je kamer xD
maar je kan er denk wel een zadel (hoe heet dat..) steun? in hangen...
Weet niet hoeveel ze kosten,, maar zal vast wel meevallen..
Ojaa;; Weet niet zeker of er een slotje op zit... Moet je zelf maar even kijken.. Knipoog

Ja en je kunt ze ook in allerlei maten en breedtes kopen (dat vind ik ook het goede van IKEA) en volgens mij kun je er wel dingen in plaatsen. en er zit ook een slot op (als het goed is zijn er ook kasten zonder slot). Knipoog

Én ze zijn niet erg duur, voor een kast die echt bedoeld is als zadelkast, waar de hangsteunen etc. al inzitten, betaal je meer dan voor deze waar je nog een goedkoop zadelsteuntje in kan hangen, en hoofdstel/halster haken..
En volgens mij kan je er bij deze kasten voor kiezen of je er een plankje in wilt of niet, die kan je er los bij kopen volgens mij...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:40

t/m pagina 4
Morgen ga ik verder Knipoog

Tips & Tricks op & om het paard

~ Anti-vliegen
* 1 op 1 Citronelle met Azijn, een scheut hertshoornolie en wat kruidnagels.
* Dagelijks een fijngesneden teentje knoflook door het voer heen.

~ Bescherming
* Bij het niet passen van peesbeschermers bij paarden met stevige benen het klittenband verlengen.

~ Borstelen
* De manenkam (groffe) over de schouder halen, haalt veel haren los bij verharen.
* Een groffe zaag over de pony halen om te ergste losse haren te verwijderen.
* Gebruik een metalen zweetmes om de ergste losse haren bij het verharen te verwijderen.
* Op een krukje staan tijdens het poetsen zodat je alles beter ziet, overal beter bij komt en je paard niet op je tenen kan gaan staan.

~ Dekens
* Ladder dwars over de muur hangen en hier de dekens met de borstsluitingen aan gespen.
* Als onderdeken een zelfgemaakte fleecedeken maken die je aan de voorkant dichtnaait, zo heb je geen dubbele gespen.
* Bij het afhalen van de deken deze twee keer naar achteren slaan. Bij het opleggen kun je hem dan zo weer uitleggen.
* De bilriemen loshalen aan de voorkant ipv aan de achterkant, deze kant is namelijk 'schoon'.
* In plaats van een dekenstang aan je staldeur een touw of een ketting ophangen en hier je deken overheen hangen.

~ Glimmen van de vacht
* Babydoekjes voor het schoonmaken van de neus, ogen en het laten glimmen van de vacht.
* Na het poetsen met een dot ongewassen schapenwol over je paard gaan, hiervan gaat de vacht glimmen.
* Dagelijks een scheut zonnebloemolie over het voer.
* De helft van een fles glansmiddel overgieten in een andere fles en beide flessen aanvullen met water. Werkt net zo goed en zo heb je twee flessen voor de prijs van 1.

~ Halster
* In de winter bij niet passende halsters door dikke wintervacht er een extra musketonhaak tussenzetten.
* Zet je paard niet vast met een veiligheidsknoop maar sla het touw twee maal om de ring/het hek heen zodat het paard denkt dat hij vaststaat. Als er nood is kan het paard zo toch weg.
* Ontsnapt je paard vaak? Maak dan de paniekhaak aan de muur/balk vast en de knoop onder de kin.
* Heb je een hanger en knapt je halster daarom vaak? Doe er een autoband of iets anders van rubber tussen, dit rekt mee en knapt minder snel.
* Heb je een hanger? Neem een koehalster.
* Heb je een hanger? Doe de keelriem niet vast maar laat deze los, zo schiet het halster makkelijker af.
* Heb je een hanger? Maak aan de balk/ring een lusje van strotouw en zet daar je paard aan vast. Als deze gaat hangen/schrikt zal dit touwtje stukschieten en bezeerd het paard zich niet.
* Heb je een hanger? Gebruik een halstertouw met een elastisch gedeelte.
* Moet er een gaatje bij in een halster en je hebt geen gaatjestang bij de hand? Leg het halster op de grond, neem een spijker en een hamer en sla deze door het halster op de plek waar het gaatje moet komen.

~ Hoeven
* Naast de hoevenkrabber een spijker leggen om de kleine steentjes uit de hoeven te kunnen peuteren.
* De grond rondom de drinkplaats flink natspuiten. Op die manier loopt het paard regelmatig door het water en worden de hoeven niet droog.

~ Invlechten
* Een wasknijper gebruiken bij het maken van knotten.
* Bij een groot paard: Hang een voerbak laag aan een hek en doe hier wat hooi in zodat het paard hiervan gaat eten en dus zijn hoofd mooi laag houdt.

~ Longeren
* Grote karabijnhaken aan de ringen van de longeersingel maken en daar de longe doorheenhalen ipv de longe door de ringen van de singel, ivm veiligheid.
* De bijzetteugels/touwtjes niet van de singel afhalen maar gewoon laten zitten.
* Haakjes aan je teugels maken zodat je deze er voor het longeren makkelijk af kunt halen.
* In plaats van bijzetteugels, zeiltouw gebruiken.
* Als de longeersingel schuurt, hier een borstbeschermer voor het mennen onder doen.

~ Meelopen
* Een halstertouw om de nek slaan en het paard hieraan meenemen.
* Bijna alle paarden lopen vlot mee als je je hand in hun kingroeve legt.

~ Oppoetsen leer
* Een reekpje oude handdoek afknippen, hier leerolie opdruppelen, de uiteinden vastpakken en over je schoen heen en weer halen.
* Schoonmaken met zadelzeep en er vervolgens met een groen vachtverzorgingsdoekje eroverheen gaan.

~ Trailer
* Metalen blik+veger in de trailer/auto leggen om op vreemd terrein drollen op te kunnen ruimen.
* Afwashandschoen en een vuilniszakje mee om op vreemd terrein drollen op te kunnen ruimen.
* EHBO-kit met mes, schaar, arnica, zelfhechtende bandage en acederm mee.
* Reserve halster, touw en deken mee.
* Bij een paard dat lastig is met inladen de trailer langs een muur/heg/stal parkeren.
* Het hooinet vastzetten met een karabijnhaak in plaats van vastknopen.
* 2 kleine ringetjes met een ringetjesketting bevestigen, hier in kun je de bezem en zweepjes doen zonder dat deze omvallen.
* Hele grote plastic emmer met deksel (die normaal voor verf worden gebruikt) met water vullen en in de trailer zetten. Zo heb je altijd water bij de hand.
* Het paard niet vastzetten met kettingen maar met touwen. Touwen kun je doorsnijden als het paard vast ligt. Wel een mes meenemen dus.

~ Tuig
* Een musketon haak aan de rugriem door om sneller de broek van de kar te kunnen koppelen in een panieksituatie.
* D-ringen aan het borsttuig van een 2-spantuig zetten. Zo is deze zowel links als rechts te gebruiken.
* Bij invetten een eiligheidsspeld door het gaatje waar hij op vastgegespt zat doen.

~ Uitmesten
* Een sneeuwschep/schuiver om de stal uit te mesten (Welkoop: 7,95).
* In plaats van de hele stal leeghalen alleen de drollen eruitvissen met een latex handschoen.
* Bij vlasstrooisel: Eerst al het strooisel naar de kant toe halen en vervolgens tegen de stalwant aangooien. Alle stukjes poep rollen dan zo naar beneden door de wet van de zwaartekracht.
* Wanneer de kruiwagen buiten staat, hier een deksel op leggen zodat de strootjes niet over het hele erf waaien.

~ Voeren
* Zelf voer maken? Koop voor ieder paard een bepaalde kleur emmer en gooi daar alle porties in.
* Zodra je hebt gevoerd, het voer voor de volgende dag alvast klaarzetten. Dat scheelt de volgende dag tijd en dus onrustige pony's.

~ Wassen
* Bij jonge paarden een ragebol aan een lange stok maken om de benen en hoeven mee schoon te maken. Als ze dan schrikken krijg jij iig geen trap.

~ Wit maken
* Staart : De staart wassen met zilvershampoo voor grijze haren.

~ Zwepen
* Een klemzadel aan de muur/deur maken en daar de zwepen aan ophangen.
* Twee spijkers +/- een meter uit elkaar in de muur en hier je zwepen opleggen.
* Een PVC-buis met bodem nemen en hier de zwepen inzetten.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:47

Ik heb er nog een, mokzalf helpt vaak niet of heel weinig, ik gebruik trekzalf maar tandpasta kan ook, maar dan moet het wel tandpasta zijn zonder toevoegingen ect.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:51

voor mok kan je bij je DA ook droogtrekkers krijgen, welke ook gebruikt worden voor uiers van koeien. bij ons hielp het als een tierelier, en het is beter geschikt om op dieren te gebruiken dan tandpasta.

ik behaal ook goede resultaten met uiercreme, de dikke versie. ik pluk zoveel mogelijk de korstjes eraf (niet doen als de mok zo diep zit dat je tot bloedens toe moet plukken), en smeer er dan een dikke laag uiercreme over. dit voorkomt dat er nieuwe korstjes vormen, de plek is dan nl al afgedekt. bij mok in mindere mate ben je er binnen twee dagen vanaf, wanneer het erger is (dieper zit) zou ik dus eerder voor de droogtrekkers kiezen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:55

Yellowfish wat een werk maak je ervan

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:39

@ rommulus ; leerontwijkend gedrag heet dat Bloos

~ Anti-vliegen
* 1 op 1 Citronella met Azijn, een scheut hertshoornolie en wat kruidnagels.
* Dagelijks een fijngesneden teentje knoflook door het voer heen.
* Maak zelf vliegenspray met Citronella, Tea Tree en Mint en water.

~ Bescherming
* Bij het niet passen van peesbeschermers bij paarden met stevige benen het klittenband verlengen.

~ Bijten
* Bij staartbijten : Doop de staartpunt dagelijks in een mengsel van azijn met afwasmiddel.

~ Borstelen
* De manenkam (groffe) over de schouder halen, haalt veel haren los bij verharen.
* Een groffe zaag over de pony halen om te ergste losse haren te verwijderen.
* Gebruik een metalen zweetmes om de ergste losse haren bij het verharen te verwijderen.
* Op een krukje staan tijdens het poetsen zodat je alles beter ziet, overal beter bij komt en je paard niet op je tenen kan gaan staan.
* Gebruik voor het uitborstelen van weelderige sokken een fijne borstel bedoeld voor langharige katten.
* Bij het uitpluizen van de staart een knoop leggen in het deel van de staart dat je nog moet doen.
* Maak nadat je je paard geborsteld hebt een handdoek nat, wring deze goed uit en ga er vervolgens mee over je paard om alle restjes stof te verwijderen.

~ Buitenrijden
* Maak twee veters aan de ringetjes voor je zadel vast. Hier kun je je jas of trui mee voor het zadel binden.

~ Dekens
* Ladder dwars over de muur hangen en hier de dekens met de borstsluitingen aan gespen.
* Als onderdeken een zelfgemaakte fleecedeken maken die je aan de voorkant dichtnaait, zo heb je geen dubbele gespen.
* Bij het afhalen van de deken deze twee keer naar achteren slaan. Bij het opleggen kun je hem dan zo weer uitleggen.
* De bilriemen loshalen aan de voorkant ipv aan de achterkant, deze kant is namelijk 'schoon'.
* In plaats van een dekenstang aan je staldeur een touw of een ketting ophangen en hier je deken overheen hangen.

~ Eczeem
* Smeer de manenkam en staartwortel dik in met vaseline, zo kunnen de mugjes er niet bijten.
* Gebruik TKC-95, te koop bij de ruitersportzaak.
* Koop bij de natuurwinkel dode zeezout shampoo voor mensen met extreme roos en wass je paard hier iedere 3 dagen mee, zo'n 4 keer achter elkaar.

~ Glimmen van de vacht
* Babydoekjes voor het schoonmaken van de neus, ogen en het laten glimmen van de vacht.
* Na het poetsen met een dot ongewassen schapenwol over je paard gaan, hiervan gaat de vacht glimmen.
* Dagelijks een scheut zonnebloemolie over het voer.
* De helft van een fles glansmiddel overgieten in een andere fles en beide flessen aanvullen met water. Werkt net zo goed en zo heb je twee flessen voor de prijs van 1.

~ Halster
* In de winter bij niet passende halsters door dikke wintervacht er een extra musketonhaak tussenzetten.
* Zet je paard niet vast met een veiligheidsknoop maar sla het touw twee maal om de ring/het hek heen zodat het paard denkt dat hij vaststaat. Als er nood is kan het paard zo toch weg.
* Ontsnapt je paard vaak? Maak dan de paniekhaak aan de muur/balk vast en de knoop onder de kin.
* Heb je een hanger en knapt je halster daarom vaak? Doe er een autoband of iets anders van rubber tussen, dit rekt mee en knapt minder snel.
* Heb je een hanger? Neem een koehalster.
* Heb je een hanger? Doe de keelriem niet vast maar laat deze los, zo schiet het halster makkelijker af.
* Heb je een hanger? Maak aan de balk/ring een lusje van strotouw en zet daar je paard aan vast. Als deze gaat hangen/schrikt zal dit touwtje stukschieten en bezeerd het paard zich niet.
* Heb je een hanger? Gebruik een halstertouw met een elastisch gedeelte.
* Heb je een hanger? Gebruik in plaats van een halster een halsband.
* Moet er een gaatje bij in een halster en je hebt geen gaatjestang bij de hand? Leg het halster op de grond, neem een spijker en een hamer en sla deze door het halster op de plek waar het gaatje moet komen.

~ Haren
* Met een stuk van een brede rol plakban kun je goed haren weghalen van sluitingen met klittenband.

~ Hoeven
* Naast de hoevenkrabber een spijker leggen om de kleine steentjes uit de hoeven te kunnen peuteren.
* De grond rondom de drinkplaats flink natspuiten. Op die manier loopt het paard regelmatig door het water en worden de hoeven niet droog.
* Wil je glimmende hoeven? Snij een ui door en wrijf met de snijkant over de hoeven.
* Het beste hoefvet is maisolie.

~ Invlechten
* Een wasknijper gebruiken bij het maken van knotten.
* Bij een groot paard: Hang een voerbak laag aan een hek en doe hier wat hooi in zodat het paard hiervan gaat eten en dus zijn hoofd mooi laag houdt.
* Gebruik bij het invlechten pekdraad en een kromme naald voor nette, strakke vlechtjes.
* Knip voordat je gaat invlechten alvast de draad op lengtes.
* Smeer na het invlechten een beetje babyolie op de manenkam, zo zijn eventuele schilfertjes niet te zien en is de huid mooi donker.
* Vlecht bij een hengstenvlecht een dun stuk ijzer- of koperdraad mee, dan zakt hij niet snel naar beneden.

~ Longeren
* Grote karabijnhaken aan de ringen van de longeersingel maken en daar de longe doorheenhalen ipv de longe door de ringen van de singel, ivm veiligheid.
* De bijzetteugels/touwtjes niet van de singel afhalen maar gewoon laten zitten.
* Haakjes aan je teugels maken zodat je deze er voor het longeren makkelijk af kunt halen.
* In plaats van bijzetteugels, zeiltouw gebruiken.
* Als de longeersingel schuurt, hier een borstbeschermer voor het mennen onder doen.
* Gebruik een onderbandage als onderlegger voor je longeersingel.

~ Meelopen
* Een halstertouw om de nek slaan en het paard hieraan meenemen.
* Bijna alle paarden lopen vlot mee als je je hand in hun kingroeve legt.

~ Mok
* Insmeren met uierzalf met levertraanolie
* Als je paard de natte weide op moet, smeer dan de kootholtes in met olie of vaseline om te voorkomen dat het vocht erin trekt.

~ Oppoetsen leer
* Een reekpje oude handdoek afknippen, hier leerolie opdruppelen, de uiteinden vastpakken en over je schoen heen en weer halen.
* Schoonmaken met zadelzeep en er vervolgens met een groen vachtverzorgingsdoekje eroverheen gaan.
* Zitten er op je zwarte leer, beschadigingen die bruin kleuren? neem een kleine jerrycan met traan en voeg daar een scheut zwarte tuigverf aan toe. Leg hier je hoofdstel in en laat het een paar minuutjes weken.
* Ga na het oppoetsen van lederen laarzen nog eens over het leer heen met een nylon kous, gaan ze van blinken.

~ Thermometer
* Maak aan de thermometer een touwtje met een knijper vast en zet deze knijper bij gebruik altijd vast aan de staart of de deken.

~ Trailer
* Metalen blik+veger in de trailer/auto leggen om op vreemd terrein drollen op te kunnen ruimen.
* Afwashandschoen en een vuilniszakje mee om op vreemd terrein drollen op te kunnen ruimen.
* EHBO-kit met mes, schaar, arnica, zelfhechtende bandage en acederm mee.
* Reserve halster, touw en deken mee.
* Bij een paard dat lastig is met inladen de trailer langs een muur/heg/stal parkeren.
* Het hooinet vastzetten met een karabijnhaak in plaats van vastknopen.
* 2 kleine ringetjes met een ringetjesketting bevestigen, hier in kun je de bezem en zweepjes doen zonder dat deze omvallen.
* Hele grote plastic emmer met deksel (die normaal voor verf worden gebruikt) met water vullen en in de trailer zetten. Zo heb je altijd water bij de hand.
* Het paard niet vastzetten met kettingen maar met touwen. Touwen kun je doorsnijden als het paard vast ligt. Wel een mes meenemen dus.

~ Tuig
* Een musketon haak aan de rugriem door om sneller de broek van de kar te kunnen koppelen in een panieksituatie.
* D-ringen aan het borsttuig van een 2-spantuig zetten. Zo is deze zowel links als rechts te gebruiken.
* Bij invetten een eiligheidsspeld door het gaatje waar hij op vastgegespt zat doen.

~ Uitmesten
* Een sneeuwschep/schuiver om de stal uit te mesten (Welkoop: 7,95).
* In plaats van de hele stal leeghalen alleen de drollen eruitvissen met een latex handschoen.
* Bij vlasstrooisel: Eerst al het strooisel naar de kant toe halen en vervolgens tegen de stalwant aangooien. Alle stukjes poep rollen dan zo naar beneden door de wet van de zwaartekracht.
* Wanneer de kruiwagen buiten staat, hier een deksel op leggen zodat de strootjes niet over het hele erf waaien.

~ Voeren
* Zelf voer maken? Koop voor ieder paard een bepaalde kleur emmer en gooi daar alle porties in.
* Zodra je hebt gevoerd, het voer voor de volgende dag alvast klaarzetten. Dat scheelt de volgende dag tijd en dus onrustige pony's.

~ Wassen
* Bij jonge paarden een ragebol aan een lange stok maken om de benen en hoeven mee schoon te maken. Als ze dan schrikken krijg jij iig geen trap.
* Geen spons in de buurt? Gebruik zo'n oranje zak waar wortels normaal in zitten.

~ Wit maken
* Staart : De staart wassen met zilvershampoo voor grijze haren.
* Sokken : Weelderige witte sokken kun je witter maken met een flinke dosis talkpoeder.
* Schuurblokje gebruiken om vlekken weg te halen.
* Wassen met biotex.

~ Zwepen
* Een klemzadel aan de muur/deur maken en daar de zwepen aan ophangen.
* Twee spijkers +/- een meter uit elkaar in de muur en hier je zwepen opleggen.
* Een PVC-buis met bodem nemen en hier de zwepen inzetten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:41

ROFL ROFL

trouwens bij buitenritten neem een knip tang (met plastic of rubberen handgrepen ivm stroom) en een goed scherp inklapbaar mes mee (zak mes oid).
de tang voor de doorknippen van het draad van weilanden van particulieren of staats bosbeheer/natuur monumenten dit natuurlijk niet om door natuur tereinen door te banjeren maarvoor het geval dat je paard schrikt en er in verstrikt raakt.
het met uiteraard voor linten of andere dingen die je kan tegen komen die gevaarlijk kunnen zijn.

9 van de 10 mensen heeft wel een telefoon dus je kan zodra je ergens in heb moetten knippen direct de desbetreffende instantie bellen en de situatie uitleggen.

edit : heb je trouwens een wit paard en je hebt de volgende dag een wedstrijd en je ziet sóchtens al die vieze staart en mest vlekken ???
met dit weer is de buiten bak (uiteraard met wit zand) zodanig nat dat als jij je paard er een tijdje in zet en hij wil rollen ed schuurt ie vanzelf de mest vlekker er grotendeels uit
mijn tink is namelijk erg mooi wit als ie op een natte dag uit de bak komt
even zand eruit poetsen en klaar
als ik um daarna zou gaan wassen is ie spier wit

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:03

@ Yellowfish: Jij bent goed bezig Lachen
We kunnen hier wel een boek over uitgeven als we allemaal zo doorgaan met tips, echt wel handig!
Ben nog steeds aan het nadenken voor meer goede tips...
(net als Yellowfish last van leer-ontwijkend gedrag Bloos )

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:16

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:20

rommulus schreef:
ROFL ROFL

edit : heb je trouwens een wit paard en je hebt de volgende dag een wedstrijd en je ziet sóchtens al die vieze staart en mest vlekken ???
met dit weer is de buiten bak (uiteraard met wit zand) zodanig nat dat als jij je paard er een tijdje in zet en hij wil rollen ed schuurt ie vanzelf de mest vlekker er grotendeels uit
mijn tink is namelijk erg mooi wit als ie op een natte dag uit de bak komt
even zand eruit poetsen en klaar
als ik um daarna zou gaan wassen is ie spier wit

Hmmm, ik heb een bijna wit paard maar die wordt alleen maar donkerder van de buitenbak, helaas. Gelukkig houdt hij zich op stal wel redelijk schoon. Wat wel enigszins helpt is om witte benen in te spuiten met equishine na het wassen. Vuil is er dan gemakkelijker af te halen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:27

is mischien ander zand dan wand sil word er erg netjes schoon van
echt helder wit bereik je met wassen maar mest vlekken heb ik erna geen last meer van Knipoog

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:10

erg handige tips, is het ook wel handig en heeft het wel nut (?), (misschien domme vraag) om de staart van een fjord met zilvershampoo te wassen?