Het klinkt alsof je heel goed beseft dat er nodig iets moet veranderen , je hebt ook de wil , maar de daadkracht ontbreekt nog en dus blijft de situatie voor je paard al jaren hetzelfde...je paard heeft niks aan mooie plannen , DOE een keer iets voor dat dier alsjeblieft.
Als je dan echt per-sé op die boerderij wil blijven...dan MOET die paddock er komen , en een 2e paardje. Maar het is nog maar de vraag of je daar toestemming voor krijgt...en als dat zo is dan heb je het alweer over volgend jaar. Net als met die veulens : steeds voor "volgend jaar" aan het plannen. Probeer echt NU wat te veranderen.
Als je kijkt naar de dingen die een paard echt nodig heeft , dan kun je een puntenlijstje opstellen. Zie hier een aantal welzijnspunten voor het houden van een paard , elk punt waar je aan voldoet mag je tellen als 1. Voldoe je aan alle punten dan heeft het leven van je paard een 10 ! Voldoe je aan niks dan krijg je 0....
- dagelijks meerdere uren weidegang (waar dus gegraasd kan worden , geen modderpoel of zandbak)
- dagelijks vrije beweging (1 punt voor 6 uur , 2 voor 12 uur , 3 voor 24 uur)
- paardvriendelijk ingerichte wei (paddock) : altijd toegang tot beschutting + goed beloopbaar gedeelte + voer en water
- gehele dag contact met soortgenoten mogelijk : 0,5 voor 1 paard , 1 punt voor meerdere paarden
- goede kwaliteit onbeperkt hooi / voer / stalbedekking
- schoon vers drinkwater
- afwisselend en eerlijk zijn in het werk
- positieve omgeving zonder teveel stress-factoren , goede verzorging
Als ik kijk naar hoe je de situatie van jouw paard beschrijft , dan voldoe je niet aan punt 1. Maar een enkele keer aan punt 2.
Punt 3 daar twijfel ik ook sterk aan , gezien modder en paard dat graag naar binnen wil , klinkt als een wei waar geen schuilmogelijkheden of eten zijn. Punt 4 valt sowieso al af vanwege het ontbreken van soortgenoten. Punt 5 : hier zou je je eerste puntje kunnen scoren denk ik ? 
Punt 6 ook hoop ik. Punt 7 klinkt ook twijfelachtig , wat ik lees loop je wat over het erf heen en weer of heb je alleen een modderig weitje , ga je een enkele keer een buitenritje maken. Maar je zit wel op een vereniging , dus wellicht heeft je paard toch wel wat lol en afwisseling en zou dit je derde puntje kunnen zijn. Punt 8 die krijg je ook niet : een afgesloten stal met veel binnenstaan en gewoon totaal niet paard-gericht : dat is geen positieve omgeving. Dus als paardenhouden scoor je een 3. Dat is een ruime onvoldoende. Krijg je een paddockje van minimaal 15x 30 voor elkaar met een soortgenootje , met een inloopstal , hele dag beschikking over water en hooi , dan scoor je ineens al een 8,5 !
Mits de paddock groot genoeg is zodat ze er lekker in kunnen rennen en spelen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-01-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt