afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rooobin

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:42

mijn paard heeft een liksteen als hij niet op is Clown
genoeg ruimte en een speel bal:)
en een ander paard naast haar dus vervelen zal ze niet snel en ik zet haar elke dag buiten:)
maar staan er niet andere mensen op je stal?
mischien kunnen die je paard ff een kwartiertje per dag buiten gooien:)
dat vraag ik ook als ik niet kan Pling

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:38

Als ik je verhaal en je vraag zo lees, dan komt het op mij over alsof je het gros van de beslissingen die je moet maken over je paard vooral laat uitkomen in je eigen voordeel.

Ik moet werken, ik heb school, dus het beestje staat binnen
Ik wil mijn rijbewijs, dus mijn paardje moet even wachten met spulletjes
Ik wil wat minder hard poetsen om mijn paardje schoon te krijgen, dus hij krijgt een deken op anders is ie niet schoon voor een wedstrijd...

Paarden...dat is niet iets wat je even tussen neus en lippen door doet, als het beestje daar blijft staan, dan zul je of voor school, of voor je werk je paardje buiten moeten gooien en na school / na werk weer binnen.
Je moet er sowieso toch elke dag heen...

Leef je wat meer in in de psyche (en ja dat klinkt heel esotherisch, maar zo bedoel ik het niet) van je paard en vooral de behoeften van je paard.
Ik werk 36 uur in de week, moet 1 uur rijden voor een enkele reis, en plan gewoon zo dat het wel lukt. Ik wil ten slotte een paard hebben, dan moet ik er voor zorgen. Ook al betekend dat dat ik morgenochtend na mijn nachtdienst om 8.30 bij mijn paard sta om te mesten en te verzorgen.

Het is vervelend dat je de afspraak hebt dat je paardje daar blijft staan, want een stal met wat meer luxe (zoals verzorging van de weidegang) is voor jou denk ik de uitkomst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:17

Het klinkt alsof je heel goed beseft dat er nodig iets moet veranderen , je hebt ook de wil , maar de daadkracht ontbreekt nog en dus blijft de situatie voor je paard al jaren hetzelfde...je paard heeft niks aan mooie plannen , DOE een keer iets voor dat dier alsjeblieft.

Als je dan echt per-sé op die boerderij wil blijven...dan MOET die paddock er komen , en een 2e paardje. Maar het is nog maar de vraag of je daar toestemming voor krijgt...en als dat zo is dan heb je het alweer over volgend jaar. Net als met die veulens : steeds voor "volgend jaar" aan het plannen. Probeer echt NU wat te veranderen.

Als je kijkt naar de dingen die een paard echt nodig heeft , dan kun je een puntenlijstje opstellen. Zie hier een aantal welzijnspunten voor het houden van een paard , elk punt waar je aan voldoet mag je tellen als 1. Voldoe je aan alle punten dan heeft het leven van je paard een 10 ! Voldoe je aan niks dan krijg je 0....

- dagelijks meerdere uren weidegang (waar dus gegraasd kan worden , geen modderpoel of zandbak)
- dagelijks vrije beweging (1 punt voor 6 uur , 2 voor 12 uur , 3 voor 24 uur)
- paardvriendelijk ingerichte wei (paddock) : altijd toegang tot beschutting + goed beloopbaar gedeelte + voer en water
- gehele dag contact met soortgenoten mogelijk : 0,5 voor 1 paard , 1 punt voor meerdere paarden
- goede kwaliteit onbeperkt hooi / voer / stalbedekking
- schoon vers drinkwater
- afwisselend en eerlijk zijn in het werk
- positieve omgeving zonder teveel stress-factoren , goede verzorging

Als ik kijk naar hoe je de situatie van jouw paard beschrijft , dan voldoe je niet aan punt 1. Maar een enkele keer aan punt 2.
Punt 3 daar twijfel ik ook sterk aan , gezien modder en paard dat graag naar binnen wil , klinkt als een wei waar geen schuilmogelijkheden of eten zijn. Punt 4 valt sowieso al af vanwege het ontbreken van soortgenoten. Punt 5 : hier zou je je eerste puntje kunnen scoren denk ik ? Lachen
Punt 6 ook hoop ik. Punt 7 klinkt ook twijfelachtig , wat ik lees loop je wat over het erf heen en weer of heb je alleen een modderig weitje , ga je een enkele keer een buitenritje maken. Maar je zit wel op een vereniging , dus wellicht heeft je paard toch wel wat lol en afwisseling en zou dit je derde puntje kunnen zijn. Punt 8 die krijg je ook niet : een afgesloten stal met veel binnenstaan en gewoon totaal niet paard-gericht : dat is geen positieve omgeving. Dus als paardenhouden scoor je een 3. Dat is een ruime onvoldoende. Krijg je een paddockje van minimaal 15x 30 voor elkaar met een soortgenootje , met een inloopstal , hele dag beschikking over water en hooi , dan scoor je ineens al een 8,5 !
Mits de paddock groot genoeg is zodat ze er lekker in kunnen rennen en spelen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-01-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:32

Inderdaad pmarena, zo komt ze bij mij ook over. 3 dagen in de week de stal niet uit! Jij zit toch ook niet drie dagen in je wc opgesloten, met een beetje boterhammen om te knabbelen.

Ik heb net op de vorige pagina's gekeken, en goed dat je er wat aan doet! Ook wilgentakken helpt wel eens in een stal, maar ik kan je toch aanraden je paard zoveel mogelijk buiten te laten staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:08

Is er geen wei in de buurt te vinden das voor mensen met weinig tijd ideaal,mijn paard staat ook op de wei dat had ik al jaren eerder moeten doen.Hij knapt helemaal op,mijn paard stond met zijn kont naar de staldeur als ik kwam.Zijn hoofd hing dan naar beneden,wel moet ik iedere dag voeren maar je kan dan ook iemand zoeken die mee voert.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:51

Ik heb niet 9 pagina's door gelezen alleen de eerste.
Enige wat ik wil zeggen is dat het verboden zou moeten zijn om zo een dier te hebben. Je weet voordat je een paard koopt dat zo;n dier elke dag beweging nodig heeft. Heb je daar geen tijd voor dan doe je het met iemand samen of koop gewoon geen paard. Ik vind het schandalig dat je je dier 3 dagen per week op stal hebt laten staan (en misschien ook laat staan) En het zelf normaal vind.

Ik vind dat je of goed voor je dier moet zorgen en die elke dag genoeg beweging geeft of je moet je paard verkopen. Dit is geen human betaan voor een paard.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:14

hooinet, liksteen, bal waarbiks uitkomt als je paard er iets mee doet, maar als ik in jouw situatie was, zou ik dringend een verzorgster zoeken voor je paard...
3 dagen op stal is écht niet leuk. ook niet met die dingen die ik hierboven heb gezet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:09

Er is echt wel iets te vinden waar je paard kan staan met meer beweging, ik zou me zeer schuldig voelen.Heb ik ook gedaan daarom staat hij nu op de wei.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:20

Een paard moet naar mijn mening eigenlijk elke dag z'n stal een paar uur uit kunnen, er zijn natuurlijk zo van die dagen dat het wat weer betreft alleen al bijna niet verantwoord is maar verder hebben ze het eigenlijk nodig..

Als je paard zich dan nog verveelt wil een bal ofzo in z'n stal nog weleens wonderen doen, kan zowel hangend aan het plafond of los op de grond een leuk tijdverdrijf zijn.

Op de grond worden de ballen vaak wel erg vies en dan heb je nog van die paarden die er alsnog graag aan likken, kan ook niet altijd gezond zijn...