meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:05

Paard opgezadeld in de trailer. Slofteugel eraan gedaan. Door het bit, voor langs de stang, dan naar de singel. Kwam erachter toen ik de stang aan de achterzijde weghaalde, slofteugel kwam toch wel wat strak te staan. Gelukkig rent mijn paard niet hard van de trailer af en zette ze weer netjes een paar passen naar voor en bleef ze staan tot de slofteugel er weer af was. Braaf paard!

Goed topic trouwens, leren van andermans fouten/blunders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:52

Dat van die peesbeschermers is wel sneu zeg.. Kan me inbeelden dat je je dan wel flink schuldig voelt.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:00

Danielledm schreef:
Ik ben perfect Knipoog hahaha

Kan me geen stomme fouten herinneren... o ja wel paard aan ze hoofdstel vastzetten en dat was niet eens het ergste. Het was mijn paard niet en het was een duur merk hoofdstel. Nou had ik toch nog de mazzel dat de eigenaar daar geen verstand van had Knipoog dus gewoon een hoofdstel vana 30 euro gekocht die er op leek Knipoog

Sorry het is misschien een hele domme vraag maar ik zou het toch willen weten: wat is er erg aan om je pony aan het bit vast te maken?? Niet dat ik dit doe hoor, maar ik zou het willen weten Bloos ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:13

denk je eens in wat kan gebeuren als je paard schrikt en/of gaat hangen?
lijkt me niet lekke rom dan het bit door de mond getrokken te krijgen

mirthelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:35

Dat ik de manen van m'n paard ongelijk waren.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:15

M'n paard vergeten haar appeltje te geven Tong uitsteken Stomme fout, word ze chaggie van Tong uitsteken

En wat Lynn_Nikita ook al zegt, als je paard gaat hangen heb je een probleem met een hoofdstel in. En sowieso gaat een hoofdstel nog veel sneller kapot dan een halster.

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:46

als mijn paard vast wordt gezet dan raakt hij in paniek en gaat hij hangen, dus na de eerste keer had ik hem een hele poos niet meer vast gezet, maar na een half jaar ofzo wilde ik het weer proberen, maar nee hoor, hij ging weer hangen, waardoor het touw brak en hij zijn evenwicht verloor en keihard tegen de kast aan viel (zit nu een hele deuk in Tong uitsteken )dus nu maak ik het touw niet vast of maak ik het vast aan een wollen touwtje wat breekt als hij schrikt. (maar hij schrikt niet vaak) raak alleen in paniek zodra hij voelt dat hij vast zit, gek genoeg heeft hij dat niet bij een wollen touwtje

en anderhalf jaar geleden had ik mijn paard net een half jaar, en ik haalde hem van de wei, maar er stonden nog 5 paarden en die wilden er ook heel graag uit, omdat ik nog niet heel veel ervaring had met die paarden deed ik iets te snel het hek dicht het hek kwam tegen mijn paard zijn achterbeen waardoor hij schrikt en opzij springt, maar hij sprong dus richting het hek, waardoor hij dus met zijn voorbenen voor het hek stond en met zijn achterbenen achter het hek..hij raakte in paniek en bokte en steigerde zoveel dat het hek onder hem vandaan ging. had wel grote wonden onder zijn buik.. nu kijk ik dus 100x beter uit als ik hem uit de wei haal en heb geleerd van de eigenaar van de andere paarden hoe ik die weg moet sturen Tong uitsteken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door orrieknorrie op 29-12-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:00

ik heb wel eens een keer echt spijt gehad dat ik haar een mep heb verkocht terwijl ze iets deed waarvan ze totaal geen besef had dat het fout was. ze was toen heel beledigd, en ik zal er de volgende keer wel beter over nadenken...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:42

Ik kan ook wel een hele waslijst bedenken met niet zulke handige acties Clown

Deken afhalen zonder de bilkoorden los te maken is wel de meest gemaakte.
Verder vergeten de staldeur dicht te doen, wat loslopende paarden tot gevolg heeft Haha!
Vergeten de stiften uit te draaien op wedstrijd en vervolgens je paard gewoon inladen en pas thuis erachter komen dat ze er nog inzitten. Bloos

Ik heb niet alles doorgelezen maar die van Lielle op blz 2 vond ik wel erg leuk Haha!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:31

-1 van mijn grootste fout is: paard in de buitenbak zetten zonder een touw aan het hek vast te maken zodat hij er niet uit kan, ik ff naar binnen, hoor lawaai en ga naar buiten. Wat zie ik? Paardlief had eens tegen het hek geduwd en was dus weg, stond gezellig op het gazon van de eigenaar van de stal te eten Haha!.
-Ook heb ik eens een handdoek te drogen gelegd aan de staldeur (er hangt een touwtje gespannen) kom de volgende dag op stal. "Hé iemand heeft m'n handdoek gepikt", komt in de stal, handdoek in honderd stukjes...
-Paard vergeten zijn pepermuntje te geven nadat ik heb opgezadelt (voor het hoofdstel!), gevolg super chagie paard tijdens het ritje.
-Verder heb ik de gewoonte om niet goed aan te singelen voor ik erop kruip, dus nog voor ik zit, hangt het zadel schots en scheef, gelukkig is hij het al gewoon Haha!.

Maar hele erge dingen waarvan hij zou ziek worden ofzo heb ik nog niet meegemaakt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:36

Paard, dat in de wei stond met een veulen, vast zetten aan een hek. Paard schrikt, springt achteruit, hek los, veulen weg. Whoeps.

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:10

al is het maar een betje te groote deken omdoen al was het maar voor tijdelijk

pony helemaal in de knoop!!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:50

als heel jong pennymeisje mocht ik mee naar een boer waar, behalve veel koeien ook 3 pony's in een grote loopstal stonden. De vriendelijke man vroeg of ik misschien zin had om zonder zadel ff erop te zitten. TUURLIJK Pling . Rennend naar de pony's hoor ik hem roepen: " wees voorzichtig met het veulen". Ja hoor, dacht ik, ik ben niet blonDT. Aangekomen bij het drietal hups ik op de grootste van het stel. Je raadt het al: dat bleek het veulen te zijn Koe .

Na tig rondjes rodeo waarbij ik me heeeeeel hard vastklemde aan het arme dier, ging hij uiteindelijk in een hoekje staan en kon ik er (wonder boven wonder) afglijden. Ik heb nog nooit 2 volwassen kerels zo lijkbleek gezien. Haha!

Gelukkig bleek het veulen niet een te erg trauma aan mij te hebben overgehouden. Ik heb nog tijden lang bij ieder bezoekje een hinnikend schatje op mij af zien komen, op zoek naar knuffels. Bloos

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:45

De deur van de bak open laten staan. Slapen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:08

Zonder hoofdstel en zadel gaan rijden in de bak. Net beginend daarmee. En dan de bakdeur open laten staan.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:31

Eerste Kerstdag 2007.... mijn paard heeft even lekker los over het strand van Hargen gelopen Clown

We kwamen bij de strandopgang en dat stuk duin was helemaal weggeslagen, dus het liep steil omlaag. En toen dacht ik, ik stap er af want erop zou echt niet gaan. Dus ik (heel handig) voor mijn paard uit lopen, en toen dacht ze HE STRAND! En ze sprong zo langs me heen, ik struikelde en toen lag ik met mijn bek plat in het zand en rolde ik het duin af. Paard galoppeerde lekker een stukje over het strand. En toen stond ze godzijdank met d'r staart omhoog op het strand te dribbelen, naar mij te kijken "Heuj, kom je nog! Tis leuk hier hoor! Ze bleef toen heel netjes wachten tot ik was opgestaan en toen kwam ze naar me toe wandelen.
Moet er niet aan denken dat ik haar in Petten ofzo weer op kon halen Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:34

Manen geknipt, was dus totaal scheef en geen gezicht.
Mijn pony aan het hoofdstel vastgezet, één keer en nóóit weer!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:28

4everHobbes: Haha! dat moet een heel leuk zicht geweest zijn Haha! Gelukkig dat die beesten af en toe zoooo braaf zijn he Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:36

Fitzroy schreef:
Deken afhalen zonder de bilkoorden los te maken is wel de meest gemaakte.

Dat zijn die van osn zo gewend, die stappen er gewoon ijskoud uit met zo'n blik van "let voortaan eens op!"

Citaat:
Ik heb niet alles doorgelezen maar die van Lielle op blz 2 vond ik wel erg leuk Haha!

pablo niet denk ik Haha!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:36

@Poes: ja, mijn vriendinnetje pieste bijna in haar broek van het lachen, helaas geen camera bij de hand. En wat dat braaf betreft, op zulke momenten realiseer ik me dus hoe een braaf baasjegericht paard ik heb Haha!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:40

bij ons was het veulen gewoon onder het draad door gegaan . het is ook een heel dom paardje een merrie maar zij lijk teen hengst

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:02

Pfft ik heb genoeg fouten gemaakt.

1) Bij mijn jonge paard voor het eerst eroverheen hangen, ik verloor mijn balans, ging spartelen met mijn benen, hij dacht dat hij aangevallen werd. Ik op de grond

2) Ah hij ziet er zo lief uit, zal ik er voor de 1e keer even opzitten? Vriendje zei ach dat kan best. Vriendje had paardje vast aan halster (paardje toen net 3 en nog nooit iemand opgezeten) en ik erop zonder zadel en zonder cap Bloos . Kom nou paardje loop eens door achter mijn vriendje aan (drijf zachtjes aan) Paardje blijft stokstijf staan. Drijf nog wat harder aan (alsof hij dat snapt?), geen reactie. Nou dan maar een trapje zodat ie het snapt (hoe stom kan je zijn he) Nou paardje er als een kanon vandoor waardoor ik nog even in de ''lucht'' bleef zitten en op zijn bips terecht kwam, paard een vette bok en ik werd 2 meter omhoog gelanceerd. Tja heb daar 5 minuten gelegen met weing lucht in mijn longen. Eigen schuld dikke bult.

3) een regenjas aantrekken als ik voor de 4e keer op mijn paardje stap (het waaide heel hard) Met mijn hand op een hek gevallen en een scheurtje in mijn handbotje (doet nog steeds pijn als het weer ineens omslaat, dus daar wordt ik voor eeuwig aan herinnerd)

4) Tijdens een endurance wedstrijd water over mijn toch al schrikachtige helemaal over de zeik paard gooien, hij schoot vooruit en trapte naar achter, 2 hechtingen bij mijn heup en een heerlijke tetanus injectie

5) Leuk ik ga ringsteken met mijn paard (ter info, hij is inmiddels 6 1/2 jaar, maar kan helemaal op tilt slaan bij vreemde dingen) De ring was in dit geval een roze hoepel en het steekapparaat een zweep. Zweepje door hoepel, maar er zaten steentjes in de hoepel. Ik, muts die ik ben, liet die hoepel pas los hij inmiddels al een keer of 10 had geslagen naar die hoepel (4 beentjes in de lucht). Hij nog een trap na geven natuurlijk, rent op het hek af, ik dacht hij rent naar rechts Hij sloeg dus linksaf, maar ik vloog met een mooie boog rechts in de hoek.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik een beetje impulsief, niet zo subtiel en al helemaal niet tactisch, wat bij mij op stal voor veel bloopers en comedy zorgt. gelukkig heb ik echt een heel lief paard die mij gelukkig, goedzak als hij is, accepteerd om hoe ik ben en me vaak alleen maar een beetje raar aan staat te kijken bij mijn acties. Maar ja soms gaat het ook hem te ver en dan krijgen we dit soort taferelen.
hij heeft er vooralsnog nog geen trauma's aan overgehouden. Haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:05

sokken moesten er af wegens mok.
Maar paard stond in de wei.
Gelukkig niet ver van mijn huis, dus gingen we ze halen.
de tweede moeste mee omdat ze gek werd toen we weg liepen.
Moest even wat pakken. Zet pony aan een paaltje in de voortuin( aan halster en touw), trekt ze een hele( duure) struik uit de tuin. Huilen van het lachen

pony blij met haar hapje,
ma was niet zo blij Bloos

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:06

Ik heb toch een keer zo'n blooper gemaakt met stal uitmesten. Het was de eerste keer dat ik Uberhaupt een stal deed en ik had nog nooit gezien hoe ze dat deden met het uitmesten, ze werken namelijk met zaagsel. Was toch wel handig geweest achteraf. In de stal lagen maar een paar keutels in (shetlander) en wat doe ik nou? Ik moet vast gedacht hebben: laat ik maar een goede indruk maken Tong uitsteken, nou iets TE goed en TE is nooit goed Bloos . Schep ik dus die hele stal leeg. Moesten ze alles opnieuw de stal inkiepen en weer uitmesten want zaagsel is best wel duur.

Ik schaamde me kapot.
Laura

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:01

Een paard met poetsen met een 3 dubbele knoop (ja, zo'n knoop dat er niet uit kan)
vast gezet aan een hek.. Bloos (ik was 10 ofzo)

Paard in paniek, hek omver... Verdrietig

o, en we moesten op de ponyclub een keer spinrag weghalen in de stallen..
er stond een rijtje paarden en pony's buiten (aangezien wij aan het verwijderen waren)..

Ik klop mijn bezem uit buiten, en zet hem op een gillen door een enorme spin!!
je raad het al!