Rhodos schreef:Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt of ze een arabier aanschaft. Ik maak me eerder zorgen over het feit dat ze voor een jong dier kiest.
Dat was nét wat ik ook dacht!

Er zijn zat brave Arabieren waar je zo een jong kind op kan zetten. Maar jonge dieren daarbij, moet je opvoeden, en ik denk niet dat een kind van zeven dat kan doen. Tenminste, geen realistisch beeld.
Dan komt het inrijden, ik zou m'n kind toch de eerste tijd niet op het paard durven zetten, net ingereden paarden blijven toch tamelijk onberekenbaar. Zal die van mij even als voorbeeld nemen, hártstikke braaf, geweldig betrouwbaar en hij zou nooit met opzet een stap verkeerd doen. En nu zeg ik; met opzet! Want hij blijft op sommige punten toch nog jong. Hij kán weleens uit joligheid (flinke!) bokken geven enz enz. Dit kan een ouder paard natuurlijk ook wel doen, maar die zijn toch al wat meer bevestigd onder het zadel.
Even nog aan de TS; een paardje dat bij jouw dochter past is een stuk belangrijker dan het uiterlijk en jouw droombeeld natuurlijk. Ik zal trouwens even mijn pony (weer) als voorbeeld nemen (onderschrift en profiel voor foto's), hij is een NRPS, vader is een volbloed Arabische hengst (Riki's Shabri) en van de moeder is weinig bekend. Maar je ziet het Arabische er écht wel aan af hoor.
Dus het ras zegt echt niet alles, zelfs al wil je een paard wat luxer is kun je wel wat vinden wat op een Arabier lijkt. Een Welsh bijvoorbeeld. Maar dit lijkt mij niet het belangrijkste, ik wil je adviseren om geen jong paard voor je dochter te kopen maar een wat ouder, doorgereden dier waarbij de knoppen goed bevestigd zijn, en je ogen goed open te houden, ook voor andere rassen. Je droombeeld even laten gaan, want het is gewoon niet realistisch. Het leven is geen film (Horse Whisperer) en dromen mag altijd, maar er is ook een tijd om wakker te worden.

)