Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:08

Rhodos schreef:
Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt of ze een arabier aanschaft. Ik maak me eerder zorgen over het feit dat ze voor een jong dier kiest.

Dat was nét wat ik ook dacht! Ja

Er zijn zat brave Arabieren waar je zo een jong kind op kan zetten. Maar jonge dieren daarbij, moet je opvoeden, en ik denk niet dat een kind van zeven dat kan doen. Tenminste, geen realistisch beeld.
Dan komt het inrijden, ik zou m'n kind toch de eerste tijd niet op het paard durven zetten, net ingereden paarden blijven toch tamelijk onberekenbaar. Zal die van mij even als voorbeeld nemen, hártstikke braaf, geweldig betrouwbaar en hij zou nooit met opzet een stap verkeerd doen. En nu zeg ik; met opzet! Want hij blijft op sommige punten toch nog jong. Hij kán weleens uit joligheid (flinke!) bokken geven enz enz. Dit kan een ouder paard natuurlijk ook wel doen, maar die zijn toch al wat meer bevestigd onder het zadel.

Even nog aan de TS; een paardje dat bij jouw dochter past is een stuk belangrijker dan het uiterlijk en jouw droombeeld natuurlijk. Ik zal trouwens even mijn pony (weer) als voorbeeld nemen (onderschrift en profiel voor foto's), hij is een NRPS, vader is een volbloed Arabische hengst (Riki's Shabri) en van de moeder is weinig bekend. Maar je ziet het Arabische er écht wel aan af hoor. Knipoog Dus het ras zegt echt niet alles, zelfs al wil je een paard wat luxer is kun je wel wat vinden wat op een Arabier lijkt. Een Welsh bijvoorbeeld. Maar dit lijkt mij niet het belangrijkste, ik wil je adviseren om geen jong paard voor je dochter te kopen maar een wat ouder, doorgereden dier waarbij de knoppen goed bevestigd zijn, en je ogen goed open te houden, ook voor andere rassen. Je droombeeld even laten gaan, want het is gewoon niet realistisch. Het leven is geen film (Horse Whisperer) en dromen mag altijd, maar er is ook een tijd om wakker te worden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:09

ik denk dat zelfoverschatting een groot probleem is, zeker wanneer je met een jong paard en een jong kind aan de slag gaat. Inrijden is één ding,om te laten doen door een prof, maar dan komt die leuke paardenpubertijd, er komt zoveel kijken bij het houden van een paard, het is al moeilijk genoeg met een ervaren paardje.

Maargoed, het advies is gegeven, ik hoop dat de ts verstandig is en wens haar en haar dochtertje veel succes met de zoektocht naar een passend rijdier. Vind het overigens niet netjes dat er hier nu zo gespeculeerd wordt over het doen en laten van de ts. Hopelijk kijkt ze door de botte reacties heen en doet ze wat met de verstandige adviezen die hier gegeven worden..

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:22

Koop je dochter een super makke mega brave pony waar zo op kan zitten staan liggen eronder door kan zelf de hoefjes kan krabben opzadelen uit de stal halen uit de wei halen enzo. Een pony met VEEL ervaring. Dan kun je met een geruster hart je kind bij de pony laten. Als je een jonge arabier koopt die niets kent, en je dochter loopt er achterlangs of zwaait een keer met haar jas en de pony slaat achteruit?..... Dan wil ik niet weten wat er dan gebeurt!
Op een jonge pony moet ze nog lang wachten voor ze mag rijden. Je kan imo beter een pony kopen die al bijv M gelopen heeft waar ze zo op kan stappen en wegrijden. Ook lekker langs de weg en door het bos! Ik denk dat je haar daar meer plezier mee doet als met een *bloedmooie chique pony die ze nog geen eens vast durft te houden! Dan is ze binnen 2 maand klaar met de pony en kijkt ze er niet meer na om en dan zit u ermee!!
Ook al is het je prinsesje, het is wel je KIND en ik denk niet dat je je kind wilt zien verongelukken!

Ook omdat niemand echt verstand heeft van paarden, vooral niet van jonge paarden, koop een pony die je een beetje op weg helpt!

Succes ermee en ik hoop dat je een hele leuke maar vooral lieve en makke pony koopt die misschien minder mooi is als je arabier maar wel 100x makker! En waar ze plezier in blijft houden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:27

Hier de zoveelste reactie van een bezorgde bokker..

Weet je al hoevaak per week je je kleine meisje wil laten rijden? vast niet alle dagen, die dagen moet de pony wel beweging krijgen. of het nou een arabier is of een ander ras. een paard moet in ieder geval elke dag even lopen. de stal moet worden uitgemest, het tuig moet goed zitten, je kind moet cap op, er moet elke dag gevoerd worden. enz.
dan heb je nog wormenspuiten, wat te doen als ie ziek is en de hoefsmid. je kan niet wachten tot de man weer thuis komt of weggaat voordat je daar een afspraak voor maakt.
Dan komt er nog bij dat je dochter erg goede begeleiding moet krijgen: het rijden en in de omgang, als je niet consequent bent en niet streng durft te zijn tegen zon pony loopt ie zo maar over je heen. zelfs tinkers doen dat als ze doorhebben dat ze alles mogen. dus elke keer als je je kleine meisje wil laten rijden moet er iemand bij zijn. ik moet er niet aan denken dat ze wil gaan rijden en er af valt terwijl jij dan aan de andere kant van het huis bezig bent in de tuin en niets merkt.
oh, ja! waarom moet de man van huis voor je een afspraak maakt voor een arab? mag hij het niet weten? ik zou hem gelijk alles vertellen en vragen of hij mee wil kijken naar paardjes, want iedereen in huis moet het eens zijn met het houden van paarden. ik denk dat uiteindelijk je man moet gaan voeren als je nog lekker ligt uit te slapen.

Ik raad je aan een manegepony te nemen die dan ook nog gebruikt wordt in de lessen, zo verdient hij zijn eigen geld terug en heeft je kleine meid toch een brave pony die zijn dagelijkse beweging in ieder geval krijgt. daarnaast moet ze gewoon blijven lessen (of je neemt een prive instructeur) die minimaal 2x per week les geeft in omgang en rijden. Misschien is het een idee om een pony te leasen voor een maand? dan kan je vast kijken hoe het gaat en zit je er toch niet aan vast.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:12

Hoi Ester,

Misschien is het een idee om eerst eens uit te gaan vogelen welke pony ze op de manege het leukste vind, en waarom ( en dan wel van de pony's waar ze op gereden heeft Knipoog ).
En wat ze graag met de pony wil gaan doen ?
Vind ze het leuk om wedstrijden te gaan rijden ( springen of dresuur ) misschien wil ze wel buitenritjes maken of poetsen en vlechten en een beetje leuk dollen met de pony.
Als je dat namelijk weet dan weet je ook naar wat voor een pony je moet zoeken. En ik heb het even niet over het uiterlijk, want in mijn ogen doet dat er in eerste instantie niet toe, ik heb het echt over gedrag van de pony, en wat de pony kan.

Als ik je een tip mag geven, zet niet ineens een pony voor haar neus die jij zelf hebt uitgezocht. Want hoe mooi of leuk een pony ook voor jou is, dat wil niet zeggen dat zij dat ook vind, of dat ze misschien toch die andere pony liever had gehad. Daarbij rijd elk paard/pony anders en het kan wel eens erg tegen vallen als ze op de pony zit. Klikt het niet dan heb je evengoed een verdrietige dochter.
Ga op zoek, en ga lekker kijken bij een aantal pony's. Laat haar maar poetsen en rijden, en laat haar een keuze maken als ze op een aantal heeft gereden. Je zal zien dat zij al heel snel heeft van; die vind ik leuk, en die vind ik helemaal niet leuk Knipoog
En misschien vond ze ze geen van alleen echt leuk, dan moet je dus nog even verder kijken.
Lees je verder goed in, win advies in, en ik raad jullie aan om naar een ponyclub te gaan, en haar lesssen te laten volgen met de pony. Begeleiding is ook heel erg verstandig, maar dat was je al van plan las ik.

Succes met je zoektocht

Edit: schrijffoutje

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:07

Eeeh, Jimbo: Er staat: "Zodra mijn man van zakenreis is kan ik de agenda trekken om een bezoekplanning te gaan maken."
Dus als de man terug is dan trekken ze samen de agenda om de stoeten te bezoeken Lachen

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:13

Ehm moeder zegt niks meer.. ze gaat kijken, nou ja we weten hoe het gaat..
Er komt een dure pony is de wei waar prinsses niks mee kan en dan moet er een nieuwe komen...
Ik word er verdrietig van Boos!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:39

Ik rijd vanaf mijn 7e jaar, eerst op manegepony's, daarna verzorgpaarden en sinds 4 jaar (ik ben nu 26) op mijn eigen arabier.

Als ik terug denk aan alle paarden die ik heb mogen verzorgen en rijden, is mijn lieveling niet de prachtige 3-jarige friese hengst die ik op mijn 14e verzorgde, waarmee ik in de wei kon liggen slapen, maar het erf niet afkon omdat hij veels te sterk voor mij was, maar de shetlander die ik daarna verzorgde. Waar ik hele dagen mee op stap was, mee naar huis, fietsen, rijden, spelen, door het dorp mee rijden enz enz. Met hem heb ik echt heel veel lol gehad, en als ik eraf donderde, dan stopte hij en kwam me weer ophalen met zo'n blik van: jemig, wat doe jij daar nu weer op de grond, komop dan galopperen we weer verder!!!

Sinds 4 jaar heb ik dus mijn eigen paarden en na 15 jaar ervaring in de paarden, kom ik erachter dat ik nog niets weet van paarden, sinds ik ze zelf heb leer ik elke dag weer bij! Het is een hele verantwoordelijkheid.

Mijn arabier is geweldig, en hij maakt zich niet snel druk, maar onder invloed van [url]adrenaline[/url] (waar arabieren vind ik, meer last van hebben dan andere paarden) kan hij toch behoorlijk lastig te rijden zijn. Ik rijd bijna alleen maar buiten (wij starten endurance) , maar altijd met cap, veiligheidsbeugels en mobiele telefoon. Ik kan veel met hem, fietsen, handpaard meenemen, wandelen en dus buitenrijden, maar ik ben wel altijd extra alert. Hij is verkeersmak, maar als hij zich verveeld of juist heel goed voelt, schrikt hij ineens van routepaaltjes, herfstblaadjes, gewoon voor de lol. En dan springt hij opzij, je moet echt je benen er dan goed aan houden en vooral proberen het van te voren aan zien komen.

Als maatje voor hem hebben wij een prachtige wels cob. Hij is echt mijn lol-paardje, hij maakt zich niet snel druk, vindt alles best, is overal voor in en heeft niet last van adrenaline-drammerigheid. Echt zo'n knol waar je met drie man opkan, van zijn kont afglijden en vooral veilig op stap kunt en troetelen. Als ik moe/niet lekker ben, maar wel wil rijden, stap ik op hem, ipv mijn arabier, want met hem hoef ik niet zo alert te zijn.

Ik zie meerdere kinderen om me heen die een pony krijgen, maar de lol eraf gaat omdat ze de lol op de manege missen, of de pony te pittig is en ze bang worden. ERg jammer.

dus denk eerst goed na.

Bovendien, zou je een 7-jarig kind een baby op laten voeden??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:21

Hehe ik heb alles gelezen Knipoog

Ik ben ook arab-freak en ben ook van mening dat een arabier een fijn paard is. Ook voor een kind, maar 7 jaar vind ik nog te jong om op een zeer gevoelig, sensible en enigzins temperamentvolle arabier te zetten.
Ik heb er zelf ook 2.
Ook een spierwitte AV hengst die superbraaf is met kinderen. Maar eenmaal buiten is hij geen mak lammetje meer.
Ik heb ook nog een 4 jarige AV vosmerrie. Ook superbraaf maar het blijft een jong paard wat kan verschieten, aan het puberen is etc. Voor een ervaren iemand is dat nog steeds een makkelijk paardje, voor iemand van 7 jaar houdt ik mijn hart vast Ja

Ook lees ik dit regelmatig:
Silence schreef:
Denk er alsjeblieft goed over na.
Neem desnoods ook een kruising Arabier, of een Welsh-je of iets. Dit zijn ook prachtige paardjes om te zien.

Weet wel dat een kruising arabier (met bijv welsh) veel heter en pittiger is dan een volbloed. Ik vind dit dus een slechte keuze voor iemand van 7 jaar die geen verstand heeft van paarden...

Ik ken de paarden van Sherif ook, en dat zijn indd brave paarden. Dit komt door de opvoeding die ze gehad hebben. Een jong paard vergt veel kennis en ervaring en daarom zou ik een jong paard al zeker niet voor een onervaren kind van 7 jaar neerzetten

Veel succes met je zoektocht naar een leuk ponietje!
En ook bij die van mij mag je komen kijken/rijden hoor. Ik zit in omgeving Eindhoven.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:24

precies magic joy. Mijn shetlander was in mijn fantasien ook een enorme zwarte hengst Haha!

heb zo'n lol gehad met dat dier, later met de welsh helemaal. ben nooit bang gewordne en daar gaat het toch om, dat je nu nog de lol hebt?

ik ben zelf weg van arabieren, vind het de mooiste dieren die er zijn echt waar. heb alleen bewust gekozen voor een ander ras omdat het mij als 12 jarige niet paste. Heb er nooit spijt van gehad.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:51

Zou U wel beginnen met een arabier die zijn nogal pittig. ik denk dat ze eerst maar eens beginnen met een kleine pony (shetlander ofz).

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:27

Hallo,

Eigenlijk ben ik het met de meeste bokkers hier eens, een veulen (of jong dier) in onervaren handen kan levensgevaarlijk zijn. Het paard kan helemaal worden verpest. Maar erger nog, je prinsesje kan de meest nare ongelukken overkomen. Idd een ouder paard met proffesionele begeleiding zou in dit geval het beste zijn.
Het is niet zo dat we je afkraken, verre van dat, maar we weten wat de risico's voor een jong paard in onervaren handen zijn.
Ik denk dat er voor je dochter absoluut een paardje te vinden is, waar ze heel veel plezier van kan hebben. gr

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:59

Citaat:
Zelf ben ik als kind ook opgevoed door een arabier, 6 jaar was ik toen ik als klein meisje de wereld verkende op Mahmut, een arabische ruin van 1.55m.
Vaak heb ik het zand van dichtbij mogen bekijken omdat ik volgens Mahmut te grof was met mijn hulpen maar nooit heeft hij mij eraf gegooit omdat hij schrok of uit frisheid.
Een betere kinderpony en leerpaard had ik mij niet kunnen wensen.

maar Mahmut was geen arabisch veulen die door een 7-jarig kind moet worden opgevoed, zoals TS beschrijft. Je zegt het heel goed, hij voedde jou op! Maar het paard had zelf al een goede opvoeding genoten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:06

TS, geef je nog een teken van leven? Misschien dat je toch wat meer bent gaan nadenken? Who knows...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:09

magicjoy schreef:
Citaat:
Zelf ben ik als kind ook opgevoed door een arabier, 6 jaar was ik toen ik als klein meisje de wereld verkende op Mahmut, een arabische ruin van 1.55m.
Vaak heb ik het zand van dichtbij mogen bekijken omdat ik volgens Mahmut te grof was met mijn hulpen maar nooit heeft hij mij eraf gegooit omdat hij schrok of uit frisheid.
Een betere kinderpony en leerpaard had ik mij niet kunnen wensen.

maar Mahmut was geen arabisch veulen die door een 7-jarig kind moet worden opgevoed, zoals TS beschrijft. Je zegt het heel goed, hij voedde jou op! Maar het paard had zelf al een goede opvoeding genoten.

Klopt helemaal al was het niet gemakkelijk om van een paard wat jaren op nationaal niveau in het tweespan had gelopen om daar een fastoenlijk rijpaard van te maken.
Mijn paarden avontuur is ook niet begonnen met Mahmut.

Op mijn derde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een welsh-mountain veulen, Bobo, van 6 maanden oud zodat ik tegen de tijd dat ik 6 was een leuke pony zou hebben.
Moet zeggen dat het een fanatische plan was van mijn ouders maar tegen de tijd dat we beide zo ver waren was ik al te groot voor Bobo. Ik heb hem nog wel zelf beleert met begeleiding van mijn ouders.
Het ergste moment was dat mijn ouders mij probeerde duidelijk te maken dat ik niet meer op Bobo kon rijden en dat Bobo weg moest. Hij is wel erg goed terecht gekomen maar voor een kind van die leeftijd is het heel erg hard dat ze niet meer op hun maatje kunnen.
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat mijn ouders toen geen c pony voor mij hebben gekocht want toen ik 9 jaar was zou ik daar ook uitgegroeit zijn met alle verdriet nadien.

Op de ponyclub had ik de grootste pony maar het was juist het kleine welsh van een clubgenoot die mij in de hindernis gooide met het gevoel dat ik nu nog steeds niet helemaal angstvrij ben met springen.

Ik weet dat ik niet ben opgegroeit als veel bokkers, kom uit een paardennest met ouders mij vrij lieten met de paarden, ze waren er altijd op de achtergrond als iets echt niet goed zou gaan maar ze vonden wel dat ik, hoe jong ik ook was, mij zelf moest ontwikkelen en zelf moest leren wat wel en niet kon.
Toen ik net 14 was was het nieuwe paard wat ik kreeg een jonge 3 jarige onbeleerde, onopgevoede dekhengst, ik kan mij nog goed de reacties herinneren van andere, te gevaarlijk, onverstandig, mensen zeiden tegen mijn ouders of ze mij misschien zat waren en nog veel meer in die richting maar niets was minder waar.
Ben nu 27 jaar en ben mijn ouders eeuwig dankbaar dat ze mij op deze manier met de paarden hebben laten om gaan, ik heb zelf kunnen leren wat ik wel en niet kan bij de paarden, heb zelf de grenzen opgezocht en als ik te ver ging werd ik op mijn plek gezet door mijn paard.

Maar laat ik dan omschrijven hoe ik het zie zoals TS het hier neerzet.
Moeder en dochter zijn beide paarden gek.
Moeder wil voor haar 6 jarige dochter een veulen kopen waardoor dochter kan opgroeien met het veulen.
Op het moment dat veulen oud genoeg is om aan het werk, is dochterlief ook al 9 jaar en is de kans groot dat ze al heel erg veel geleert heeft.
Het risico zit erin dat veulen stront verwent wordt maar als ik de berichten van TS zo lees lijkt ze mijn in iedergeval over voldoende gezondverstand te bezitten om dit te verkomen.
Pony zal beleerd worden en dochterlief heeft alle vrijheid om samen met haar pony die ze door en door kent samen nieuwe dingen te leren en avonturen te bleven.
Ik kan mij niet voorstellen dat dochterlief geen lessen zal blijven krijgen zolang veulen nog niet oud genoeg is, voor een kind van 6 is troetelen leuk maar rondjes crossen op de manege is ook wel erg leuk.
Ik zie nog steeds het gevaar niet wat vele hier op bokt wel zien.

Daarnaast wil ik in deze discussie nog kwijt dat ik de wijze waarop sommige zich verwoorden en hun zin willen door te drijven echt niet kunnen, er wordt TS geen ruimte gegeven om te discusseren omdat iedereen al klaar staat om haar in een hokje te plaatsen.
Wie zijn wij hier met zijn alle om iemand op een aantal getikte woorden te beoordelen, wij weten niet hoeveel ervaring TS heeft met paarden of hoe dochterlief in elkaar steekt maar toch staan we wel allemaal met onze vooroordelen klaar.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:11

Zahlina schreef:
wij weten niet hoeveel ervaring TS heeft met paarden of hoe dochterlief in elkaar steekt maar toch staan we wel allemaal met onze vooroordelen klaar.

Dat is het hele punt juist hier: zowel moeder als dochter hebben geen paardenkennis, moeder geeft zelf aan een echte nitwit te zijn op paardengebied. Jouw situatie was heel anders, je komt uit een paardennest waar altijd iemand aanwezig was om in te grijpen mocht het uit de hand lopen.. Het zit hem niet eens zozeer in die arabier, er zijn ook echt wel brave te vinden, maar onervaren met onervaren maakt blauwe plekken.. dat is gewoon vragen om moeilijkheden. En dat proberen de meeste hier (en niet allemaal even correct inderdaad) aan de ts duidelijk te maken.

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:34

Bij ons op stal heeft een klein meisje ook een arabier gekregen van der moeder!
Het is een prachtbeest! Luistert perfect naar het meisje! het meisje is 10 jaar oud!:)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:04

Iedereen zegt dat de TS beter geen arabier kan kopen; (zoals zij zelf aangeeft) zonder ervaring een paard kopen is toch nooit verstandig, welk ras dit ook betreft?

Ik denk dat moeder zelf ook geinteresseerd moet zijn in paarden, en bereid moet zijn om te leren, en elke dag met dit paard bezig moet zijn. Maar heeft de TS hier zin in? Zal zij elke dag haar dochter helpen met uitmesten / voeren en het paard beweging kunnen geven als haar dochter ziek zou zijn?

Ik raad de TS aan zich goed te verdiepen in paarden, in de verzorging en vooral veel te lezen/te zien over de omgang met paarden.

Een paard is voor een meisje van 7 natuurlijk harstikke leuk, maar het paard moet wel verzorgd worden en er moet met kennis met dit beestje om worden gegaan.
Anders wordt het paard de dupe van de dochter haar droom om een paard te hebben.

Overigens; iedereen raad aan om een ouder paard te kopen , en vooral geen arabier.
Ik kan daar wel inkomen, maar als moeder en dochter nou persee een arabier willen.. waarom dan niet opzoek naar een oudere arabier waar alle knopjes opzitten?
Dit zal echter wel betekenen dat ze een stuk langer opzoek zullen zijn..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:16

Wat zijn sommige reacties belachelijk in dit topic!!!! Ik vind het heel gaaf voor je dochter dat ze deze kans krijgt. Ik ben ook zo begonnen en mijn ouders hebben (helaas, maar ach ik het het ook overleefd ) de fout gemaakt om een echte sportpony te kopen als eerste pony, dit ging natuurlijk helemaal niet goed en ik werd er alleen maar bang van. Op aanraden van mijn instructrice die ik destijds had hebben wij nog een aantal pony's gehad die zogenaamd kindvriendelijk zouden zijn, NIET DUS! Uiteindelijk zijn we tegen een leuke dartmoor X arabier aangelopen dat nog niet in de sport was uitgebracht, ik heb van deze pony zoveel geleerd en ben er L2 meegeworden. Toen ik te groot werd voor deze pony heb ik een echte sportpony van Z2 dressuur gekregen, voor deze pony had je wel wat ervaring nodig maar dankzij de dartmoor X arabier (van 1,20 hoog) kon ik er prima mee overweg en heb daar een super sporttijd mee gehad! (als je interesse hebt zie profiel) Mijn advies is dus om een leuke pony te zoeken met wel genoeg pit maar wel een hele eerlijke pony waar je dochter goed van kan leren maar wel spelenderwijs. Ik zou ook zeker niet een te grote pony nemen, ondanks dat ze er uit zal groeien heb je veel meer aan een passende pony dan aan een te grote pony waar ze geen plezier aan kan beleven!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:02

vraag aan cle0o-o0: waar stond jouw pony? thuis?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:16

Zahlina schreef:
Ik zie nog steeds het gevaar niet wat vele hier op bokt wel zien.

Ik denk dat diegene die wel het gevaar zien, allemaal helaas minstens 1 "geval" kennen, waarbij door onvoldoende kennis en ervaring het paardje de dupe is geworden.
Niemand wil een herhaling Knipoog

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:49

Misschien een leuke manegepony? Die ken je al en de manege houder kan je raad geven.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:54

Maanling schreef:
vraag aan cle0o-o0: waar stond jouw pony? thuis?

Nee, mijn eerste pony stond op een manege met mensen die genoeg van paarden af hoorden te weten en ons zouden helpen, maar helaas...

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:36

Lenneke_ schreef:
Mijn eerste paard was ook een arabier (ik was 14), maar ik heb hem eerst een jaar verzorgt (niet met het idee hem te kopen), dus we kende elkaar door en door.

Daarbij vind ik het opvoedkundig ook niet goed. Je dochter van 7 zeurt om een arabier en jij geeft dat d'r gewoon.
Ik heb ook jaren lopen zeuren om een pony, maar ik kreeg dat echt niet zomaar. Achteraf gezien vind het goed dat m'n ouders gewacht hebben tot ik echt de verantwoording zelf aan kon en wist waar ik mee bezig was. Niet alles komt zomaar aanwaaien.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik 'zeurde' ook al een aantal jaren om een eigen paard, maar heb er nogsteeds geeneen en zal die voorlopig niet krijgen ook. In de stad zijn best weinig goedkope stallingen te vinden en dan nog..

@TS: Misschien zou je met je dochter gewoon eens langs een stal/fokker kunnen gaan om eens naar wat rusterige paarden te kijken waar ze wat van kan leren. Knipoog
En voor het gezelschap in de wei misschien een shetje, schaap, ezel of een andere pony?
Ik zou iig geen arabier nemen ( Bloos )

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:58

Als de TS echt zo graag een arab wil, doet ze dat toch wel. Ondanks de 220 reacties dat ze het níet moet doen. TS: wij zeggen dit niet om jullie af te zeiken, maar puur omdat we je willen helpen.

Ik heb als 8 jarig meisje een onervaren D pony gekregen die heel sterk was. Ondanks dat ik dol was op het beest en er veel plezier mee heb gehad, zie ik nu veel meisjes van die leeftijd op een goed doorgereden, makkelijke B of C pony. Achteraf zie ik ook wel in dat je van zo'n pony zoveel meer leert. Ik lummelde altijd maar een beetje met die pony in de B, terwijl die meisjes op de doorgereden pony's de klassen doorstoven. Uiteindelijk is het voor je dochter veel leuker, want paardrijden is het leukst als het ook een beetje goed gaat.