's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:56

Bij ons staan de paarden in de winter ook niet op het land maar er zijn wel uitlopen zodat de paarden overdag wel naar buiten toe kunnen.
Maar als ik eerlijk ben staan ze beter in een paddock met hooi als op het land zonder gras.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:47

Def schreef:
Tiessie, niemand zegt dat jij geen paard mag nemen...
Ik zeg (en met mij nog een paar anderen waarschijnlijk maar ik kan niet voor anderen spreken) dat ik in jouw omstandigheden geen paard had gekocht en dat ik van mening ben dat je dat in die omstandigheden beter niet kan doen.
Maar als jij blij bent met de omstandigheden en hoe je paard staat, zal ik je niet verbieden een paard te kopen hoor!

Nee dat moest er nog eens bij komen zeg..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:26

@Tooske: ja, haha. Gelukkig verbieden ze het me niet, maar het wordt wel afgekeurd.
@Def, waarmee je naar mijn gevoel impliceert dat ik niet goed genoeg voor mijn paard ben.....mijn broek zakt er echt spreekwoordelijk van af!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:53

Misschien is het een idee om wat ideeen uit te wisselen over hoe we het onze paardjes zo comfortabel mogelijk te maken?
In plaats van onze energie te steken in elkaar te vertellen of we wel goed genoeg bezig zijn? Bloos

Ik heb een paar dingetjes die het leven (zowel op stal als in de paddock) een stukkie aangenamer kunnen maken:

http://www.hartog-lucerne.nl/compact_gras.html

http://www.hooinet.nl/

Beide dingen kunnen ervoor zorgen dat het eten beter verdeeld is over de hele dag.
Takken geven kan ook. (wilg, els, berk, es)

Nog meer suggesties?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:07

Tiessie schreef:
@Tooske: ja, haha. Gelukkig verbieden ze het me niet, maar het wordt wel afgekeurd.
@Def, waarmee je naar mijn gevoel impliceert dat ik niet goed genoeg voor mijn paard ben.....mijn broek zakt er echt spreekwoordelijk van af!

Iemand die zijn mening geeft wil nog niet zeggen dat JIJ slecht voor je paard zou zijn. Het zegt meer over de persoon die zich aangesproken voelt hierdoor? En ja, ik ben van mening dat opmerkingen van: 'mijn paard komt wel dagelijks 2 u in de paddock' niet bevorderlijk zijn voor het bewegingsapparaat van je paard. Denk daarbij nog 30-60 min werk (longeren, wandelen, rijden).. dat betekent dat je paard wel de overige 21 uur (!!) op stal doorbrengt. Dat je er voor zorgt dat je paard er 1 of 2x per dag extra uitkomt, is allemaal prima. Soms zijn de omstandigheden blijkbaar niet anders, zeker niet in de wintermaanden. PERSOONLIJK zou ik dan liever een half u verder karren waar mijn paard meer naar buiten kan, dan dichtbij huis. Ook zijn er mensen die gewoonweg hun paard liever niet in extra in de molen hebben of er geen geld voor overhebben. Als die mensen zich realiseren wat ze hun paard ontzeggen, wie ben ik dan om te oordelen of ze wel of geen paard mogen houden Clown Een paard kan beter 2/3x zijn stal uit komen per dag, dan 2 u in de paddock en de overige 22 uur in zijn box door moeten brengen. Daarnaast... wat ik niet begrijp er zijn mensen die de fysio langs laten komen voor hun paard, of de magnetiseur... alles in het welbehagen van het paard. Vertellen er alleen niet bij dat deze paarden gemiddeld ook 23/7 binnen staan Rolleyes Dan vraag ik mij af: waar liggen je prioriteiten?

Ideeen uitwisselen hoe je paard zo comfortabel mogelijk leven kan leiden in de winter/boxmaanden, is een goed idee. Pling

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:26

Iemand die zijn mening geeft wil nog niet zeggen dat JIJ slecht voor je paard zou zijn. Het zegt meer over de persoon die zich aangesproken voelt hierdoor? En ja, ik ben van mening dat opmerkingen van: 'mijn paard komt wel dagelijks 2 u in de paddock' niet bevorderlijk zijn voor het bewegingsapparaat van je paard. Denk daarbij nog 30-60 min werk (longeren, wandelen, rijden).. dat betekent dat je paard wel de overige 21 uur (!!) op stal doorbrengt. Dat je er voor zorgt dat je paard er 1 of 2x per dag extra uitkomt, is allemaal prima. Soms zijn de omstandigheden blijkbaar niet anders, zeker niet in de wintermaanden. PERSOONLIJK zou ik dan liever een half u verder karren waar mijn paard meer naar buiten kan, dan dichtbij huis. Ook zijn er mensen die gewoonweg hun paard liever niet in extra in de molen hebben of er geen geld voor overhebben. Als die mensen zich realiseren wat ze hun paard ontzeggen, wie ben ik dan om te oordelen of ze wel of geen paard mogen houden Clown Een paard kan beter 2/3x zijn stal uit komen per dag, dan 2 u in de paddock en de overige 22 uur in zijn box door moeten brengen. Daarnaast... wat ik niet begrijp er zijn mensen die de fysio langs laten komen voor hun paard, of de magnetiseur... alles in het welbehagen van het paard. Vertellen er alleen niet bij dat deze paarden gemiddeld ook 23/7 binnen staan Rolleyes Dan vraag ik mij af: waar liggen je prioriteiten?

Ideeen uitwisselen hoe je paard zo comfortabel mogelijk leven kan leiden in de winter/boxmaanden, is een goed idee. Pling[/quote]

Dankjewel, nu hoef ik geen heel verhaal te typen Haha!
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Voor goede ideeen ben ik ook helemaal!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:32

En alles is betrekkelijk...heb vandaag geheel desperate na een paar uur mijn allerliefste draakje weer uit de wei gehaald - ze háát het om buiten te staan met slecht weer en laat dat goed merken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:40

Ik moest vanmorgen wel heel hard lachen om onze pony (en ik moest opeens erg aan dit topic denken Haha! ). Ze gaan overdag altijd naar buiten in de bak. Ik voer ze op twee min of meer droge plekken, maar verder is de bak behoorlijk nat. Ik deed de staldeuren open en normaal gesproken jumpen ze er meteen uit, HONGER! Onze pony deed haar hoofd buiten de deur, keek naar de blub en ging rechtsomkeert de stal weer in. Mijn dochter moest haar min of meer naar buiten sleuren. Zal wel aangeleerd gedrag zijn, maar wij hebben een pony die een pesthekel heeft aan regen en natte voeten.. Rolleyes

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:36

shera schreef:
Onze pony deed haar hoofd buiten de deur, keek naar de blub en ging rechtsomkeert de stal weer in. Mijn dochter moest haar min of meer naar buiten sleuren. Zal wel aangeleerd gedrag zijn, maar wij hebben een pony die een pesthekel heeft aan regen en natte voeten.. Rolleyes

Haha!

Jammer dan, ook paarden die hekel hebben aan regen of natte voeten moeten gewoon een aantal uur de stal uit ter bevordering van hun eigen lichaam. Gezond is het niet, om de hele dag binnen te staan in een box van laten we zeggen 3x3m Knipoog Nu heb ik een winterhard paard, maar voorheen stond hij ook op stal. Paard van een vriendin had hekel aan de regen, maar die gooide ze toch minimaal 4 u per dag naar buiten: ongeacht het weer of dat hij aan het hek stond te dralen. Vaak zie je dat paarden ook graag weer naar binnen willen vanwege het eten inderdaad. Maar ook omdat ze zich alleen en zonder vriendjes of eten in een paddock moeten vermaken. Ja, een paard blijft niet urenlang lopen rondrennen in een paddock, die gaat ook stil staan. Dan loopt het paard weer een paar passen, staat wat voor zichuit te staren, kijkt waar de baas (=eten) blijft, scharrelt wat rond, loopt nog een paar passen... staat weer stil. 'Ja, mijn paard heeft er genoeg van en wil weer naar binnen' ... in een box van 3x3 lukt bovenstaande niet helemaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:57

Nou, dan zal ik vertellen wat ik doe om het mijn paard comfortabel te maken: ik zet haar expres p een stal met veel licht en lucht en contact met soortgenoten. Zomers gaat ze van sóchtends vroeg tot s'avonds laat naar buiten en als het weer het toelaat dag en nacht.
De weidegang is bij ons tot 1 december als het weer dat toelaat en wederom als het weer(ik bedoel dus conditie van de wei) het toelaat mogen ze er vanaf 1 maart weer op.
In die tussentijd regel ik dat ze 2x per dag minimaal een uur losloopt met vriendjes, als het lukt(er staan uiteraard meer paarden op stal) loopt ze langer los, met andere woorden: zo lang mogelijk. Daarbuiten wordt ze gereden, gelongeerd of gestapt, krijgt ze ruim aandacht en goed voer.
Om dit allemaal te realiseren ren ik de benen uit mijn gat en hebben een aantal stalgenootjes en ik iedere zondag overleg hoe we dit met z'n allen weer kunnen reglen voor heel de week, we helpen elkaar.
Ik sta nu dicht bij huis maar voorheen reed ik ook zonder moeite een half uur omdat ik vond dat een bepaalde stal beter was voor mijn paard. Kortom, ik vind dat ik alles voor haar doe.
Misschien reageerde ik overdreven maar snappen jujllie een beetje waarom ik val over de opmerking dat je dan beter geen paard kan hebben?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:11

Tiessie schreef:
Misschien reageerde ik overdreven maar snappen jujllie een beetje waarom ik val over de opmerking dat je dan beter geen paard kan hebben?

Jawel hoor! Maar misschien dat de bovenstaande reacties ook nog het meest zijn gericht tegen de mensen die zich er meteen bij neerleggen dat de omstandigheden voor het paard niet geweldig zijn en meer belang hechten aan luxe voor de ruiter.
Ik meen mij bv. te herinneren dat op een van de eerste pagina's van dit topic iemand schreef dat haar paard nauwelijks buitenkwam, maar ja, ze stond nu op de enige stal met binnenbak in de buurt. En dan vraag ik mij dus af wat belangrijker is: je eigen genoegen of dat van het paard? Natuurlijk is een binnenbak super, maar als dat betekent dat mijn pony niet/weinig naar buiten kwam, zou ik haar er nog niet neerzetten, al kreeg ik het pensiongeld toe!
En je ziet zoveel van dit soort stallen met allerlei luxe waar het paard niks aan heeft, maar die door de ruiters wél beoordeeld worden als 'superplek'. Tja, in mijn ogen hebben dit soort mensen òf geen flauw benul van het wezen paard, òf geven zij niet of niet genoeg om hun dier (maar teveel om hun eigen gemak). En dat terwijl je als baas toch (vind ik dan hè!) een plicht hebt om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:01

ik verbaas me er ook over hoeveel mensen het niet belangrijk vinden of er niet eens aan denken dat hun paard ook wel gewoon buiten los wil lopen. Dan zijn er mensen die ze 1x in het jaar losgooien, want hij doet altijd zo gek Rolleyes of waarbij ze alleen maar een stal bak en stapmolen zien.

Mijn paard gaat binnenkort ook verhuizen. 2x zo ver voor mij. Maar wel meer ruimte, licht, meer mogelijkheid om los te komen en om altijd te kunnen rijden. Paddock vind ik in de winter een goed alternatief voor het land, veel boeren of landeigenaren willen dan gewoon niet dat paarden op hun land staan. Met een grote paddock moet je dan ook redelijk toe kunnen. Gelukkig is het altijd weer redelijk snel maart.

myrt_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:28

Nee, mijn paard staat swinters ook niet op het land hoor,
het wordt dan een grote modderpoel op het land!
Maar hij staat wel de hele dag in de paddock Lachen

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:01

We zijn op zoek geweest naar een plek waar ons paard ook 's winters lekker het land op kunnen. Moet zeggen dat die bij ons in de buurt helaas haast niet te vinden zijn...