Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:03

de paarden van Stal Mansour hebben ook geen dekens. Toch lopen ze in een (warme) binnenbak en raken ze bezweet. Na de les worden ze uitgestapt en nat, maar niet meer warm, gewoon op de HITactiefstal gezet.

Dat is écht geen enkel punt. Check www.paardnatuurlijk.nl maar eens of www.horsemanship.org

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 21:18

Bij ons is het nog even anders. Na de les worden de paarden nog even terug op stal gezet, desnoods met zweetdeken, totdat ze echt droog zijn dan worden ze teruggezet door het personeel. De lesklanten zelf brengen zelf geen paarden terug naar de hit-actief, of alleen onder begeleiding van personeel.
Bij ons gaan er absoluut geen natte paarden de hit in. Als dat wel gebeurd hebben we denk ik oorlog met een paar mensen.
Kijk als het zonnetje lekker schijnt en het is lekker weer, swa, lekker rollen in het zand. Maar nu het koud is met die gure wind 's nachts, absoluut niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:27

Bij ons op stal stappen we de paarden uit, laten ze even rollen in het zand en dan gaan ze weer de loopstal met paddock in of weer de wei op.
De paarden worden daar niet ziek van, ze hebben overigens wel altijd ruwvoer ter beschikking zodat ze kunnen eten en dus warm blijven.
Alle paarden lopen dus zonder deken en de stal staan ze eigelijk maar amper in, alleen om te slapen en sommige paarden dat niet eens.

Een hit actief stal heeft mijn voorkeur boven de paarden 24/7 in een box laten staan, is een hele verbetering van hun leefsituatie. Die voerstations vind ik nog steeds maar matig. Hooi op een plek heeft ook niet mijn voorkeur omdat je dan altijd paarden hebt die te weinig krijgen omdat ze steeds weggejaagd worden. Op veel plekken aan aantal plukken hooi is beter zodat ieder paard voldoende kan eten.
Beter is het natuurlijk als paarden ook nog in de wei komen.

Nu staat mijn paad super, ze hebben een ruime stal met paddock en komen veel in de wei, omdat dit ook mogelijk is hier in de buurt.
Zou ik ergens wonen waar de keuze is 24/7 op stal of een groot deel van de dag op stal en een dagdeel wei dan zou ik wel mijn paard in een hit stal willen zetten ondanks geen/weinig weidegang.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:30

Bij ons is het ook gelijk rollen, nat mag wel, maar nog warm inderdaad niet. Nooit problemen mee gehad hoor, ze rollen zich zo droog en koel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:40

Roane schreef:
Die heeft ook wat leuks, die heeft door dat hij in periodes zijn voer krijgt. Portie gehad, gaat hij op rust staan en blijft gerust een hele tijd in dat station staan wachten tot de volgende beurt. ROFL
Niet de bedoeling schat. Clown

Ik moet zeggen dat ik die indruk meteen al had bij het zien van de foto's. Officiële hangplekken voor hangpaarden. Lijkt mij niet de bedoeling van een hit-actiefstal?
Dan heb ik toch liever minder technologie en meer stimulans om te bewegen, door bv een "spoortje" a la paddock paradise wat ervoor zorgt dat de paarden blijven lopen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:47

Daar hebben ze echt wel aan gedacht hoor. Knipoog Dat soort simpele dingetjes hebben een hele simpele oplossing.

Gegeven moment zal hij er toch uit moeten om te drinken, dat is ongeveer honderd meter verderop. Hij word vanzelf dat hok uitgejaagd wanneer een ander paard zijn eten wil en het klaphekje achter staat omhoog, dan is het stroom eraf en free for all als een paard denkt van 'ha, ik blijf hier staan.' Leert hij vanzelf..
Toen hij lekker stond te 'hangen' was er geen ander paard in de buurt. Knipoog
Geen hooi als hij daar blijft staan en omkomen van de dorst is ook niet ideaal. De andere paarden staan ook aan de andere kant dus hij zal echt niet uren in dat ding blijven staan als verderop de kudde is. Rolleyes

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:52

Ziet er echt super uit, als mijn paard niet al buiten stond had ik er zeker over nagedacht.
Alleen jammer dat de HIT-actief stal bij ons in de buurt zo walgelijk duur is.
Geef mij maar mn eigen mini-actiefstalletje Tong uitsteken scheelt een hoop geld.
Ga overigens binnenkort wel eens kijken bij de nieuwe HITactiefstal met de meiden van stal, lijkt me leuk om te zien.
Dacht trouwens eerst dat een HIT actiefstal overdekt was, maar blijkbaar dus niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:57

Nee, ze lopen echt gewoon buiten. Lachen naar welke nieuwe actief-stal gaan jullie kijken? Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:44

die van Neville Stables, is hier een kwartiertje met de scoot vandaan.
Ben benieuwd, lijkt me wel leuk om eens te zien.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:48

ik ga volgende week met me haflinger naar de hit actief stal op neville stables. heb er ontzettend zin in omdat ik weet dat het voor mijn haffie het einde is om de hele dag buiten te kunnen rondscharrelen. hij zit van de winter altijd vol energie als hij op stal staat en een uurtje in de paddock overdag is voor hem echt niet genoeg. hij is erg sociaal en vindt het heerlijk in een kudde. van de zomer is hij altijd zooo relax. dus toen ik hoorde van de hitactief stal bij neville ben ik gelijk gaan kijken. en het ziet er echt super uit! dus mijn keus was snel gemaakt. en de prijs valt reuze mee hoor voor hier in de omgeving. voor een pony betaal je 235 all in.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:19

deborah26 schreef:
ik ga volgende week met me haflinger naar de hit actief stal op neville stables. heb er ontzettend zin in omdat ik weet dat het voor mijn haffie het einde is om de hele dag buiten te kunnen rondscharrelen. hij zit van de winter altijd vol energie als hij op stal staat en een uurtje in de paddock overdag is voor hem echt niet genoeg. hij is erg sociaal en vindt het heerlijk in een kudde. van de zomer is hij altijd zooo relax. dus toen ik hoorde van de hitactief stal bij neville ben ik gelijk gaan kijken. en het ziet er echt super uit! dus mijn keus was snel gemaakt. en de prijs valt reuze mee hoor voor hier in de omgeving. voor een pony betaal je 235 all in.

Klinkt erg goed! Mijn vriend en ik hebben ook een huis gekocht in deze regio dus mijn paard zal over een jaartje ook een ander huisje moeten zoeken. Dit spreekt me heel erg aan en het lijkt me heel leuk om een reactie van jullie te horen als jullie er daadwerkelijk staan.

Persoonlijk, op op de topicvraag terug te komen: Ja, het spreekt me zeer zeker aan! Ondanks dat ik wedstrijden rijd met bit, mijn paard scheer en nog steeds hoefbeslag toepas vind ik het voor mijn paard heel prettig dat hij vrij kan bewegen en vriendjes kan maken. Zijn er meerdere mensen zoals ik, of zijn de meesten die voor een Hit actief stal kiezen 100% Natural? Nu is mijn paard ook echt een supervriendelijke allemansknuffel, vandaar dat ik hem ook zoiets gun.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:22

Ik zou daar absoluut voor kiezen!
Ik vind het heel belangrijk dat de natuurlijke behoeften van paarden worden bevredigd, daarom zou ik voor deze stal kiezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:30

dorientjuh schreef:
Ik zou daar absoluut voor kiezen!
Ik vind het heel belangrijk dat de natuurlijke behoeften van paarden worden bevredigd, daarom zou ik voor deze stal kiezen.

Dan moet je je paard in een grote wei zetten, met anderen, en er zeker drie maal daags een hond (wolf) achteraan laten jagen voor de beweging.
Dat benaderd het natuurlijke gedrag van het paard beter dan een HIT-actief stal.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:41

Wij waren ook heel enthousiast over dit systeem. En wanneer ik een paard in pension had zou ik er zeker voor kiezen. Denk gewoon dat je je eigen paard in de gaten moet houden.Wordt hij mager en blijft hij mager door bijvoorbeeld stress dan is dit zeker niet ideaal. Het prinicpe van het paard laten lopen om zijn voedsel te halen is niet verkeerd en zeker voor luie paarden heel handig. Wanneer je een paard hebt wat zowieso al de hele dag buiten heen en weer loopt is dit natuurlijk niet echt nodig. Maar ja afwisseling is ook altijd leuk. Door het beperkte voeraanbod hebben ze volgens mij minder kans om zich te overeten en dat lijkt me dus ook gezonder. Een wolf achter je paard aan laten lopen is wel beweging maar dan wel in combinatie met heel veel stress dan zou ik toch liever voor een beetje beweging zorgen. Is natuurlijk niet ideaal maar altijd beter dan een stapmolen.
Ik las dat iemand dat niet kon vanwege wedstrijdpaarden. Ik meende gelezen te hebben dat wedstrijdpaarden ook in zo'n stal kunnen lopen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:45

Ik ben niet natural, ik ben neutral. Vork
Bart is hoefijzerloos, omdat hij geen hoefijzers nodig heeft. Hij heeft geen deken, want ik vind dat een haflinger prima zonder kan en zo erg zweet hij niet met een lange vacht. Ik rij gewoon met bit omdat ik nog geen bitloos portugees hoofdstel heb gevonden. ( Schijnheilig )
En hij krijgt muesli. ROFL

ik wil best nog wel eens een verslagje schrijven, maar nu even niet. Haha! ben over bepaalde dingen nog niet helemaal uit.

Dinopino: we hebben er geen wolven in lopen hoor. Haha!
Maar wedstrijdpaarden. Dat is even een moeilijkheedje, naja, moeilijk. Je moet er even bij nadenken. Als je je paard mee op concours neemt, hele dag niets eet etc, en dan weer terugbrengtn naar de hitactief, krijgt hij dus niet het voer dat hij normaliter in die tijd had gekregen. volgens mij bij de nieuwew computers kon je het instellen dat ze het wel kregen, maar dat was de moelijkheid geloof ik.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:56

Onze paarden staan 24/7 op stal, dus eigenlijk telt mijn mening niet mee, zoals ik op pagina 1 las, maar ik bemoei me er toch maar eventjes tegen aan Knipoog :

Álles is beter dan een paard 24/7 op stal laten staan, uurtje eruit om te rijden, dekentje om tegen de kou, volproppen met brok etc. etc. Dus wat dát betreft vind ik zo'n Hit-actief-concept een aardig alternatief. In ieder geval een stuk paardvriendelijker.
Alleen... een chip die zorgt dat ze te eten krijgen... Klaphekjes... Middeltjes die ervoor zorgen dat ze lopen... Tja... Met name die chip vind ik dus helemaal niets.

Onze paarden staan op het land, krijgen 1x per dag hooi bij, en kunnen - als ze willen - een pinkenstalletje inlopen. Worden ze te vet, dan geef ik wat minder. Worden ze schraal, dan geef ik ze wat meer. Daar heb je toch geen chip voor nodig...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:07

Ben op zo'n hit actief stal in duitsland geweest. Ze konden daar met de computer precies bij houden hoeveel de paarden per dag aten. Dus wanneer er ergens hiaten vielen dan konden die handmatig gevuld worden. Dus wanneer je een dag wegbent kun je het voer wat je hem die dag geeft aftrekken van zijn dagratsoen. Simpel met de computer. En ja dekens in kuddes blijft lastig. Je kan ook niet zeggen ik doe geen deken bij sommige paarden. Die hebben gewoon zo'n dunne vacht of zitten stofwisselingstechnisch niet goed in elkaar dat je ze daar bij wel moet helpen. Maar de kans op kapotte dekens is dan ook zeer groot. Ik reken gewoon elke jaar met 3 nieuwe deken. Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:16

Onze hebben gewoon geen dekens. Haha! scheelt nog meer. Ik weet niet precies hoe het zit met wedstrijdpaarden. Het zijn allemaal manegepaardjes en de drie pensionpaarden die erin staan, gaan ook niet op wedstrijd. Lachen Voor mij niet zo intressant om te weten.

leeuwnie: van mij mag je er best tegenaan bemoeien hoor, van mij mag je het ook niks vinden. Tja die chip, ik vind het een geweldige uitvinding, en het hoort ook gewoon bij die manier van houden. Knipoog

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:11

boomerang ik ben ook niet naturel en rijd gewoon dressuur met bit, de meeste paarden die in de hit actief stal staan rijden ook dressuur en wedstrijden. ze hebben ook bijna allemaal een deken op. vindt niet dat je naturel hoeft te zijn om op deze manier je paard te houden. het is een manier wat voor een paard gewoon erg prettig is. beter dan een stal van 3 bij 3. als ik er sta zal ik eens foto`s naar je pben.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:54

deborah26 schreef:
boomerang ik ben ook niet naturel en rijd gewoon dressuur met bit, de meeste paarden die in de hit actief stal staan rijden ook dressuur en wedstrijden. ze hebben ook bijna allemaal een deken op. vindt niet dat je naturel hoeft te zijn om op deze manier je paard te houden. het is een manier wat voor een paard gewoon erg prettig is. beter dan een stal van 3 bij 3. als ik er sta zal ik eens foto`s naar je pben.

Leuk, PB ze maar hoor als je er staat Haha! . Dank ook voor je verdere toelichting, ik ben nog niet zo bekend met die vorm van stallen dus ik weet niet precies wat je dan allemaal te wachten staat. Succes met de verhuizing!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:15

Afbeelding

Hier nog een sfeerplaatje van vandaag Haha! mijne is de meest rechtse.
Het ging met de medicijnen toch niet zo goed, medicijnen geven en hit-actief is blijkbaar iets te intensief voor het personeel. Gestoord
Omdat ik er toch elke dag ben heb ik daarom maar besloten niet verder te klooien en het zelf te doen. Lachen
Soms heb je gewoon wurgneigingen. Maar dat heeft niks met de hitactief te maken. Haha!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:20

Als mijn merrie niet drachtig had geweest had ik ook naar Neville stables gegaan dit jaar.
Heb vanaf minuut 1 op de lijst gestaan (toen was ze nog niet drachtig)
Maar omdat het dekken gelukt is wil ik niet dat ze in een kudde van 30stuks bevalt.
Mocht het veulen volgend jaar afgespeent zijn.
Dan is het zeker een optie voor mij.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:32

hey peet, ja jammer dat je niet komt maar heel begrijpelijk nu wishie drachtig is. maar wie weet in de toekomst dat je er gezellig komt staan. zal je vast nog wel gaan zien daar als je langs je vriendinnen komt. x x

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:54

ja ik kom zaterdag denk ff buurten dan gaat hun veulen naar de opfok

Waarneer ga jij nou over Debor met Spetter??

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:57

ik ga zaterdag over. we gaan met de kar er heen. is ongeveer een uurtje. dus dat is wel prima te doen. dus span spetter denk ik sòchtends in. kan ik de hele middag daar rond hangen om te kijken hoe het gaat haha. mischien dat ik je zaterdag dan nog zie.