Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:54

maikeltje schreef:
En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.

Beweging valt niet onder luxe, dat valt onder basisbehoefte. Een paard hecht ook geen waarde aan luxe, het zijn de baasjes die dat doen Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:56

@ravellie: lees wat ik zeg. Een paard moet iets hebben met RUIMTE!!! (zet verdorrie een bril op). Ruimte betekent ook een paddock of een bak. Mijn paarden staan ook niet 's winters op het land, maar wel in een paddock.
Wat ik not done vind, is je paard op een stalling zetten, waar hij geen halve dagen zijn stal uit kan (lees dus weer paddock/bak of weiland).

Weet je wat het probleem is met veel paardeneigenaren? Die vinden een 2e bak om in te rijden belangrijker dan een paar paddock om ze neer te zetten.

Hoeveel rijbakken hebben die stallen van EUR 350,00 per maand, is er een stapmolen? Afspuitplaats? Allemaal luxe, waar een paard niets om geeft hoor! Nee dat is het om het de eigenaren gemakkelijk te maken.

Al zouden de eigenaren wat met minder faciliteiten genoegen nemen, dan zouden er heel wat paardjes meer ruimte hebben.

Persoonlijk zou ik mijn paard liever bij een boertje op het land zetten, dan op een stal staan met (binnen)bakken etc etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:57

Remember schreef:
Maikeltje, ik zou in eerste instantie helemaal geen paard aanschaffen als ik in zo'n situatie zou zitten.

Precies, ik ook niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:02

Remember schreef:
maikeltje schreef:
En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.

Beweging valt niet onder luxe, dat valt onder basisbehoefte. Een paard hecht ook geen waarde aan luxe, het zijn de baasjes die dat doen Knipoog

Eten valt ook onder basisbehoefte. Ik ken mensen hier in mijn omgeving die voor hun eten de voedselbank moeten bezoeken. Heel schrijnend te weten dat dat hier in Nederland ook nog voorkomt.

Er zijn zoveel dingen scheef, maar dat paard heeft wel een baasje die haar/zijn stinkende best doet zo'n dier te geven wat ie verdient. En laat dat nu geen 24 uur weidegang kunnen zijn, wel zoveel mogelijk wanneer mogelijk zal ie losgegooid worden.

koffie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:11

Vind ook dat een paard op zijn minst elke dag buiten moet komen !!!! al wandel je maar buiten, of ga naar een grasveld in de buurt om te grazen !! je kunt ook buiten rijden. Als je iemand kan vinden die ook eens met je paard wil wandelen ??? hoe meer hoe beter!!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:13

maikeltje schreef:
Eten valt ook onder basisbehoefte. Ik ken mensen hier in mijn omgeving die voor hun eten de voedselbank moeten bezoeken. Heel schrijnend te weten dat dat hier in Nederland ook nog voorkomt.

En wat heeft dat met deze discussie te maken? Ondanks dat heb je idd gelijk, maar ongelijkheid en onrecht is over de hele wereld te vinden, voor mij geen reden om me daar maar gewoon bij neer te leggen overigens Knipoog

Nogmaals, ik zeg niet dat paarden 24 uur in de wei moeten staan. Wel vind ik dat elk paard enkele uren per dag uit zijn stal moet komen, minstens halve dagen in de wei (of als dat niet kan paddock) vind ik een must. Daarnaast vind ik contact met andere paarden, goede voeding, veilige omgeving en voldoende aandacht voor algehele verzorging (hoefsmid, DA, tandarts op z'n tijd) óók een must. Kan ik dat een paard niet bieden is er geen haar op m'n hoofd die erover denkt een paard te kopen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:30

Remember schreef:
maikeltje schreef:

En wat heeft dat met deze discussie te maken? Ondanks dat heb je idd gelijk, maar ongelijkheid en onrecht is over de hele wereld te vinden, voor mij geen reden om me daar maar gewoon bij neer te leggen overigens Knipoog

Nogmaals, ik zeg niet dat paarden 24 uur in de wei moeten staan. Wel vind ik dat elk paard enkele uren per dag uit zijn stal moet komen, minstens halve dagen in de wei (of als dat niet kan paddock) vind ik een must. Daarnaast vind ik contact met andere paarden, goede voeding, veilige omgeving en voldoende aandacht voor algehele verzorging (hoefsmid, DA, tandarts op z'n tijd) óók een must. Kan ik dat een paard niet bieden is er geen haar op m'n hoofd die erover denkt een paard te kopen!

Niet ieder paard kan onder even goede omstandigheden gehouden worden. Mooi zou het zijn, maar niet realistisch.
Zou je zo'n wet gaan invoeren, dan kan het gros van de mensen die hier reageert hun paard wel opdoeken. Stallen zullen OF uit moeten breiden OF failliet gaan. Daardoor wordt paardrijden een schaars goed. Lesgeld zal schrikbarend steigen, paarden worden duurder omdat niet iedereen het zich meer kan veroorloven. Dus komt er minder vraag wat als gevolg heeft dat de prijzen stijgen. Dus ook fouragebedrijven zullen de prijs omhoog moeten gaan gooien, er is immers minder afname. Dus is het voor de hobbyboeren ook niet meer mogelijk hun paardjes te voeren, ik kan mijn paarden dan ook wel gaan verkopen als de prijzen van voer verdubbeld gaan worden. En met mij een heleboel anderen. Discussie is leuk, maar je moet gewoon realistisch blijven. Dat jij alleen een paard aan wil schaffen als de omstandigheden ideaal zijn, dat siert je. Maar heel eerlijk? Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt want anders kon ik mijn dieren opdoeken denk ik, als je alles op die manier doortrekt Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:39

Nou nou nou, je trekt nu wel meteen een heel rampscenario uit de kast zeg Haha!. Op heel veel stallen is echt wel ruimte voor een extra paddock (ipv die 2e of 3e rijhal), beter management doet vaak al een hoop (indeling qua tijd etc!), met goed/beter weidebeheer is het langer mogelijk om de paarden erop te laten. Vaak speelt gemakzucht (van pensioneigenaar én paardenbezitter) toch wel een behoorlijke rol Ja. Indien er regelgeving zou komen zou dat absoluut het bewustzijn vergroten en ik denk dat je dan eigenlijk wel uit zichzelf een positieve verandering zult merken.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:06

maikeltje schreef:
Ik denk dat de meeste eigenaren echt wel hum best doen hun paard het beste te geven wat binnen hun mogelijkheden ligt. Degene die het geluk hebben hun paard wel iedere dag buiten te laten lopen zijn al gauw geneigd andere eigenaren te gaan veroordelen. Da's makkelijk gezegd vanuit die situatie. Gelukkig ben ik zeer bevoorrecht dat ik mijn paarden lekker aan huis heb en buiten kan laten lopen, maar dit is niet altijd zo geweest. Wel heb ik altijd geprobeert mijn paard het beste te geven binnen de mogelijkheden.

En er zijn te veel paarden om die allemaal het beste, meest ideale te kunnen bieden helaas. Maar die paarden hebben wel een baasje die erg met ze begaan is, daar ben ik van overtuigd. Ik veroordeel dus niemand die zijn paard helaas niet kan bieden wat ik wel kan. En ga zeker niet roepen dat die zijn paard niet waardig is.

Precies! Goed gezegd.

Het is wel heel erg naar om te lezen dat sommigen vinden dat je geen paard waard bent omdat de ruimte in de omgeving waar je woont beperkt is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:09

hup Bonfire en Salinero spuitje geven die beesten komen ook niet hele dagen in de wei..nederland moet opruimen

beesten het land uit

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:18

Ik woon ook in de omgeving van TS. Hier kan ik op de fiets naar minstends 6 maneges/ stallen, maar inderdaad allemaal zonder weide.
Ik kies ervoor om een half uur in de auto te zitten om naar een stal te gaan waar mijn paard wél op het land, paddock en stapmolen kan.
Verder denk ik dat mensen op een stal zonder weide soms niet weten hoe nodig dat voor een paard is, omdat de staleigenaar ze maar wat graag wil laten geloven dat dat niet hoeft.
Ik geef cursussen paardenhouderij, waarin je mensen leert dat een ruime, frisse stal, contact met soortgenoten, kleine beetjes voer en voldoende beweging essentieel zijn voor het welzijn vanhet paard.
Laten het nu net díé stallen zijn met stands, geen frisse lucht en weide die deze cursus niet op hun stal willen laten geven.
Mensen worden bewust "dom" gehouden en mijns inziens kun je onkunde maar beperkt kwalijk nemen.

Mocht er interesse zijn in een cursusje, dan hoor ik het graag Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:20

Tita wat reageer jij af en toe ongelóóflijk kinderachtig zeg! En daarnaast, weet wat je zegt, aangezien Bonfire gewoon dagelijks in het weiland staat Knipoog Haha! ! En ik durf er ook een wedje om te leggen dat Salinero dagelijks meer beweging krijgt dan menig ander paard, die staat alleen niet los in het gras maar aan een touwtje met een groom ernaast....

Achilles schreef:
Het is wel heel erg naar om te lezen dat sommigen vinden dat je geen paard waard bent omdat de ruimte in de omgeving waar je woont beperkt is.

Niemand heeft dat hier gezegd .... Wat wel gezegd is is dat het geen kwaad kan rekening te houden met de omgeving en de mogelijkheden die die omgeving biedt bij de keuze om al dan niet een paard aan te schaffen. Ik, en velen met mij zo te lezen, zouden onder bepaalde omstandigheden geen paard willen stallen en dan valt de keuze om een paard te kopen in sommige gevallen gewoon af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:24

Achilles schreef:

Het is wel heel erg naar om te lezen dat sommige mensen aan een paard beginnen, als de ruimte voor het paard beperkt is. Dan denk je in mijn ogen meer aan jezelf dan aan het paard. Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:27

Amanda, super van jou dat je bewust voor een betere plek voor je paard kiest! Go jij! Go jij! Lachen

Kitty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:28

Mijn paarden hebben altijd vakantie in de zomer Clown
lekker gewoon paard zijn en verder niks...
En in de winter als het weer het toelaat de hele dag buiten spelen.. Haha!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:44

Wat een dramatische discussie zeg Tong uitsteken

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:50

Mijn verzorgpony staat op een pensionstal mét weidegang, maar ze mag het land niet op omdat ze als ze langer dan ong. een kwartier graast snel last heeft van hoefbevangenheid oid. Alleen komt ze toch maar max. 4 uur per dag uit haar stal.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:53

Een paard dat de gehele dag in een stalletje van 3x3 staat heeft het naar mijn idee niet veel beter dan een varken in de bio industrie....
Mensen die de mogelijkheid niet hebben om hun paard buiten te zetten moeten inderdaad geen paard nemen omdat ze niet in staat zijn om zich in het belang van het paard te verplaatsen. Je hebt altijd die mogelijkheid, alleen betekent dat inleveren aan luxe voor de baas.
Persoonlijk rij ik elke dag 25 minuten heen en 25 minuten terug met de auto naar mijn paard zodat hij op een stal kan staan waar hij ook in de winter overdag het land op kan.
Dat niet iedereen daarin zo ver gaat kan ik me voorstellen. Alleen roeien met de riemen die je hebt betekent dat je je gewoon niet voldoende verplaatst hebt in de behoeftes van zo´n dier.
Die van mij komt overigens uit Spanje. Wist de eerste periode echt niet wat hij op dat land moest doen (24 uur per dag in donkere hengstenstal gestaan). Nu is hij er aan gewend en staat hij gewoon rustig te grazen.
Het excuus dat sommige paarden niet van weidegang houden vind ik helemaal te gek voor woorden.
Ik bedenk me altijd maar dat mijn paard er 24/7 moet wonen en ik regelmatig op bezoek kom. Dan lijkt het me toch belangrijker dat er eerst aan zijn behoeftes wordt voldaan alvorens ik naar mijn eigen behoeftes kijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:53

Ik denk ook dat het excuus dat er in de randstad geen plek is met weilanden onzin is. Dan rij je maar wat verder. Mij bijrijdpaard staat in Waddinxveen (ik woon in Rotterdam) en daar staan ze in de zomer op het land, in de winter op de paddock (iig overdag de hele dag). Het is echt wel haalbaar om ook in de randstad een plek te vinden waar je paard lekker naar buiten kan. Ik zou mijn paarden nooit op een stal zetten waar ze niet minimaal 12 uur per dag buitenstaan met soortgenoten (dus ook niet alleen in de paddock), dan maar geen paard...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:55

Lusitano schreef:
Een paard dat de gehele dag in een stalletje van 3x3 staat heeft het naar mijn idee niet veel beter dan een varken in de bio industrie....
Mensen die de mogelijkheid niet hebben om hun paard buiten te zetten moeten inderdaad geen paard nemen omdat ze niet in staat zijn om zich in het belang van het paard te verplaatsen. Je hebt altijd die mogelijkheid, alleen betekent dat inleveren aan luxe voor de baas.
Persoonlijk rij ik elke dag 25 minuten heen en 25 minuten terug met de auto naar mijn paard zodat hij op een stal kan staan waar hij ook in de winter overdag het land op kan.
Dat niet iedereen daarin zo ver gaat kan ik me voorstellen. Alleen roeien met de riemen die je hebt betekent dat je je gewoon niet voldoende verplaatst hebt in de behoeftes van zo´n dier.
Die van mij komt overigens uit Spanje. Wist de eerste periode echt niet wat hij op dat land moest doen (24 uur per dag in donkere hengstenstal gestaan). Nu is hij er aan gewend en staat hij gewoon rustig te grazen.
Het excuus dat sommige paarden niet van weidegang houden vind ik helemaal te gek voor woorden.
Ik bedenk me altijd maar dat mijn paard er 24/7 moet wonen en ik regelmatig op bezoek kom. Dan lijkt het me toch belangrijker dat er eerst aan zijn behoeftes wordt voldaan alvorens ik naar mijn eigen behoeftes kijk.

Mooi verwoord!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:07

Steken jullie lekker je kop in het zand .
Ik neem aan dat jullie ook beseffen dat hier alleen mensen reageren zoals jullie..met minimaal 12 uur buiten of 24-7

Jammer maar werkelijkheid is dat meer dan 50% van de paarden geen weide ziet in de winter en er zijn zat paarden die geen weide zien in de zomer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:09

Oh Tita, dat hoef je mij niet te vertellen. Ik reageer niet voor niets zo fel op mensen die het belang van hun paard(en) niet voorop stellen. Breek me de bek niet open. Koe

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:12

tita schreef:
hup Bonfire en Salinero spuitje geven die beesten komen ook niet hele dagen in de wei..nederland moet opruimen

beesten het land uit

En wat dacht je van de koninklijke stallen in Den Haag? Zelfde verhaal. Foei. Clown

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:13

Gaat niet om Nadya en jij doet nog niet zo lang mee maar er wordt hier zelfs beweerd dat je niet paardwaardig bent als ie niet op de wei kan voor meer dan 12 uur per dag Ziek

En je bent wel met me eens dat hier alleen mensen zo fanatiek reageren waarvan hun paarden veel in de wei staan.

Ik veroordeel ook mensen niet die hun paard op de wei hebben staan uit gemak zucht.
Mensen die denken gatver het regent ik ga niet of ik kan niks doen wei is blub en paard niet verkeersmak.

ik ben van mening dat iedereen zo goed mogelijk voor hun paard wilt zorgen en ik zeg niet jij mag wel een paard en jij niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:15

maikeltje schreef:
tita schreef:

beesten het land uit

En wat dacht je van de koninklijke stallen in Den Haag? Zelfde verhaal. Foei. Clown

Amsterdamse manege plat
stallen in Rhoon plat
stallen in Aquoy plat
oja dordse manege plat
kan nog wel ff doorgaan maar ja dan ben ik kinderachtig