maikeltje schreef:En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.
Beweging valt niet onder luxe, dat valt onder basisbehoefte. Een paard hecht ook geen waarde aan luxe, het zijn de baasjes die dat doen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
maikeltje schreef:En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.
Remember schreef:Maikeltje, ik zou in eerste instantie helemaal geen paard aanschaffen als ik in zo'n situatie zou zitten.
Remember schreef:maikeltje schreef:En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.
Beweging valt niet onder luxe, dat valt onder basisbehoefte. Een paard hecht ook geen waarde aan luxe, het zijn de baasjes die dat doen
maikeltje schreef:Eten valt ook onder basisbehoefte. Ik ken mensen hier in mijn omgeving die voor hun eten de voedselbank moeten bezoeken. Heel schrijnend te weten dat dat hier in Nederland ook nog voorkomt.
Remember schreef:maikeltje schreef:Eten valt ook onder basisbehoefte. Ik ken mensen hier in mijn omgeving die voor hun eten de voedselbank moeten bezoeken. Heel schrijnend te weten dat dat hier in Nederland ook nog voorkomt.
En wat heeft dat met deze discussie te maken? Ondanks dat heb je idd gelijk, maar ongelijkheid en onrecht is over de hele wereld te vinden, voor mij geen reden om me daar maar gewoon bij neer te leggen overigens![]()
Nogmaals, ik zeg niet dat paarden 24 uur in de wei moeten staan. Wel vind ik dat elk paard enkele uren per dag uit zijn stal moet komen, minstens halve dagen in de wei (of als dat niet kan paddock) vind ik een must. Daarnaast vind ik contact met andere paarden, goede voeding, veilige omgeving en voldoende aandacht voor algehele verzorging (hoefsmid, DA, tandarts op z'n tijd) óók een must. Kan ik dat een paard niet bieden is er geen haar op m'n hoofd die erover denkt een paard te kopen!
. Op heel veel stallen is echt wel ruimte voor een extra paddock (ipv die 2e of 3e rijhal), beter management doet vaak al een hoop (indeling qua tijd etc!), met goed/beter weidebeheer is het langer mogelijk om de paarden erop te laten. Vaak speelt gemakzucht (van pensioneigenaar én paardenbezitter) toch wel een behoorlijke rol
. Indien er regelgeving zou komen zou dat absoluut het bewustzijn vergroten en ik denk dat je dan eigenlijk wel uit zichzelf een positieve verandering zult merken. maikeltje schreef:Ik denk dat de meeste eigenaren echt wel hum best doen hun paard het beste te geven wat binnen hun mogelijkheden ligt. Degene die het geluk hebben hun paard wel iedere dag buiten te laten lopen zijn al gauw geneigd andere eigenaren te gaan veroordelen. Da's makkelijk gezegd vanuit die situatie. Gelukkig ben ik zeer bevoorrecht dat ik mijn paarden lekker aan huis heb en buiten kan laten lopen, maar dit is niet altijd zo geweest. Wel heb ik altijd geprobeert mijn paard het beste te geven binnen de mogelijkheden.
En er zijn te veel paarden om die allemaal het beste, meest ideale te kunnen bieden helaas. Maar die paarden hebben wel een baasje die erg met ze begaan is, daar ben ik van overtuigd. Ik veroordeel dus niemand die zijn paard helaas niet kan bieden wat ik wel kan. En ga zeker niet roepen dat die zijn paard niet waardig is.
! En ik durf er ook een wedje om te leggen dat Salinero dagelijks meer beweging krijgt dan menig ander paard, die staat alleen niet los in het gras maar aan een touwtje met een groom ernaast....Achilles schreef:Het is wel heel erg naar om te lezen dat sommigen vinden dat je geen paard waard bent omdat de ruimte in de omgeving waar je woont beperkt is.
.... Wat wel gezegd is is dat het geen kwaad kan rekening te houden met de omgeving en de mogelijkheden die die omgeving biedt bij de keuze om al dan niet een paard aan te schaffen. Ik, en velen met mij zo te lezen, zouden onder bepaalde omstandigheden geen paard willen stallen en dan valt de keuze om een paard te kopen in sommige gevallen gewoon af. Achilles schreef:Het is wel heel erg naar om te lezen dat sommigen vinden dat je geen paard waard bent omdat de ruimte in de omgeving waar je woont beperkt is.
Lusitano schreef:Een paard dat de gehele dag in een stalletje van 3x3 staat heeft het naar mijn idee niet veel beter dan een varken in de bio industrie....
Mensen die de mogelijkheid niet hebben om hun paard buiten te zetten moeten inderdaad geen paard nemen omdat ze niet in staat zijn om zich in het belang van het paard te verplaatsen. Je hebt altijd die mogelijkheid, alleen betekent dat inleveren aan luxe voor de baas.
Persoonlijk rij ik elke dag 25 minuten heen en 25 minuten terug met de auto naar mijn paard zodat hij op een stal kan staan waar hij ook in de winter overdag het land op kan.
Dat niet iedereen daarin zo ver gaat kan ik me voorstellen. Alleen roeien met de riemen die je hebt betekent dat je je gewoon niet voldoende verplaatst hebt in de behoeftes van zo´n dier.
Die van mij komt overigens uit Spanje. Wist de eerste periode echt niet wat hij op dat land moest doen (24 uur per dag in donkere hengstenstal gestaan). Nu is hij er aan gewend en staat hij gewoon rustig te grazen.
Het excuus dat sommige paarden niet van weidegang houden vind ik helemaal te gek voor woorden.
Ik bedenk me altijd maar dat mijn paard er 24/7 moet wonen en ik regelmatig op bezoek kom. Dan lijkt het me toch belangrijker dat er eerst aan zijn behoeftes wordt voldaan alvorens ik naar mijn eigen behoeftes kijk.
tita schreef:hup Bonfire en Salinero spuitje geven die beesten komen ook niet hele dagen in de wei..nederland moet opruimen
beesten het land uit
maikeltje schreef:tita schreef:hup Bonfire en Salinero spuitje geven die beesten komen ook niet hele dagen in de wei..nederland moet opruimen
beesten het land uit
En wat dacht je van de koninklijke stallen in Den Haag? Zelfde verhaal. Foei.