ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:23

Misschien het formaat. Dan staan mijn paarden ook op een stukje grasland, want in de buurt van een hectare komt het niet....

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:24

Dan blijft er bij ons constant iemand bij om een oogje in het zeil te houden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:25

Wat doet het paard dan als er geen oogje in het zeil gehouden wordt? Ik vraag me af wat die dikke benen enzo veroorzaakt. Van een korte periode op de wei krijgt een paard toch ook niet zomaar mok, als het een normaal droog weiland is lijkt me dit zelfs onmogelijk. Al heb ik wel een paar keer een paard gezien met mok dat veel op stal stond...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 20-07-07 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:26

Een paard kan niet in 2 dagen mok krijgen in die mate
Mok kunnen ze overigens ook krijgen op stal.

En wat maakt dat oogje in het zeil houden uit...voor je ogen kan het ook mis gaan Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:31

runningkawa schreef:
En wat maakt dat oogje in het zeil houden uit...voor je ogen kan het ook mis gaan Lachen

Whahaaahaaaa.... ROFL
Ik moet even lachen om de 'droogheid' van deze zin. Haha!
(ik weet maar al te goed, dat het niet grappig is als het voor je ogen fout gaat natuurlijk).

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:32

Ik weet het maar al te goed, voor mijn ogen mijn pony aan stukken zien gaan, door de eikeligheid van een ander.
Maar opsluiten vind ik nog steeds niks!!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:33

Een stukje grasland bootst misschien een ''gras-stal'' na.
En op stal kan er niks gebeuren Knipoog

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:35

Nouja, zo extreem was het toch echt. Een ander paard stond ook met zo'n neus en nog een ander paard ook met zulke benen. De rest had 'nog' niks. Het land was droog.
Tuurlijk is de kans niet weg dat er iets gebeurt op het stukje land waar hij nu af en toe staat, je loopt toch met alles risico, op straat, op stal, op wedstrijd. Maar ik vind de kans wel kleiner dan dag en nacht zonder toezicht.
Mijn paard red zich dan niet in ieder geval

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:36

lejo schreef:
Ik weet het maar al te goed, voor mijn ogen mijn pony aan stukken zien gaan, door de eikeligheid van een ander.
Maar opsluiten vind ik nog steeds niks!!

Lijkt me vreselijk om mee te maken, echt waar Verdrietig . Het zou mijn hart breken als ik Sam zo gewond zou zien raken. Maar dat is het risico wat ik neem, hij is nou eenmaal buiten het gelukkigst.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:36

Sportstar schreef:
Ik heb helaas veel slechte ervaringen met sport paarden in de wei. Gescheurde hoeven vast in het draad noem maar op. Ook hier geld voor mij voorkomen is beter dan genezen. Liever houd ik mijn sport paarden uit de wij! Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die hier anders over denken en dit goed voor de geest van het paard vinden. Maar dit weegt in de praktijk vaak niet op tegen de fysieke schaden die de wij of los gooien aanricht. Wanneer men er van overtuigt is dit toch te doen bescherm uw paard dan zo uitgebreid mogelijk!

Met vriendelijke groet,

Robert.
In mijn werk heb ik altijd veel te maken gehad met paarden die aan het revalideren waren naar blessures. Een heel groot percentage van die paarden kwam nooit los of op de wei. Veel mensen vergeten dat een paard dat te weinig loopt ook sneller blessures oploopt.
Onze paarden komen allemaal veel buiten ook de hengsten hadden we altijd buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:37

Ik heb ze ook niet dag en nacht zonder toezicht
je kunt ook naar uiterste gaan natuurlijk Lachen

verbrande neus dat kan..maar dikke poten in 2 dagen...sorry maar nog nooit gezien
Dan moet er op stal al wat gezeten hebben

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:38

Niemand heeft het over dag en nacht buiten zonder toezicht, natuurlijk is dat niet goed. Mijn paarden hebben een paar uur per dag weidegang (omdat ze anders te dik worden) en de rest op paddock. Met al die tijd vrijwel continu toezicht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:40

runningkawa schreef:
Gevoelig voor dikke benen
ook wel stal benen genoemd Haha!
Jeee....wat zou daar nu tegen helpen?...denkt...peinst...? Tong uitsteken
Gooi het eruit!!! Ik weet zeker dat je op het antwoord kunt komen. Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:41

*LOL*

ja ben Blond

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:48

kwam vandaag op stal en mijn paardje lag héérlijk in het land te slapen. Ik kan echt enorm genieten van die momenten! Zoveel rust en genoegdoening straalt dat uit..
Na het rijden (was overigens echt niet sloom, noem het gerust pittig) heb ik haar samen met haar haflinger vriend terug in het land gezet. En daar gingen ze samen in een volle draf naar achter! (Kan daar nu nog van genieten!)

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:56

Ik heb dikke benen in uren zien opkomen, tuurlijk is er dan wat aan de hand.

Na 2 dagen was het al zeker duidelijk zichtbaar, maar had het nog niet zijn ergste stadium bereikt. Ik kan me herinneren dat het toen een nacht wel had geregent, waardoor de mok erg soppig was geworden, de volgende dag de felle zon erop en toen was het echt bingo, open enz. Hij moest per direct van het land.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:57

Dan had hij dus al mok.... En die benen komt dan toch niet puur van de wei... Misschien een grasallergie ofzo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:02

Mijn paard krijgt dat ook hoor, dikke benen van lang buiten staan onafhankelijk of er gras staat. Op een een of andere manier kan ze niet voldoende rusten in de wie.
Onvoldoende rust levert onvoldoende weerstand en dan kan een klein beetje mok in no-time doorslaan.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Maar het gaat hier ook niet echt over 24 uur of niets toch? Het gaat erom dat ze af en toe (bij voorkeur dagelijks) de kans krijgen tot interactie en vrij bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:03

idd, zulke mok heb je niet in 2 dagen
Als er al een mok plekje zit kan het wel in 1 dag dik worden, dat wel Ja

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:05

Sizzle schreef:
de kans krijgen tot interactie en vrij bewegen.

Dat krijgt hij. Dus liever zo, dan met eerder genoemde gevolgen (in mijn geval).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:06

Jen_Elegance schreef:
Sizzle schreef:
de kans krijgen tot interactie en vrij bewegen.

Dat krijgt hij. Dus liever zo, dan met eerder genoemde gevolgen (in mijn geval).

Nou dat is toch prima dan? Individueel aangepaste zorg is goede zorg in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:11

Ik zie daarin het probleem ook niet
Jij laat hem toch in de wei met een ander?

Die van mij staan ook niet 24/7 maar wel lekker de hele dag
en helaas met de dazen nu de hele nacht en overdag op stal

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:12

Ik rij Z1 ben bijna Z2 en mijn paard staat als het weer het toelaat altijd hele dagen buiten ook s'nachts.
Tuurlijk kunnen er in het weiland ook wat dingen misgaan. Mijn paard heeft ook weleens klappen gehad en een keer gebeten maar, daar zijn het dieren voor!
Vind het onzin dat een sportpaard niet in de wei zou kunnen..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:18

over bespiering kwijtraken snap ik ook niet zo goed trouwens. In een stal met nauwelijks bewegingsruimte kan ik me inderdaad voorstellen dat ze spieren verliezen, maar lekker op de wei? De meeste ijslanderjonkies gaan juist de begrazing in om lekke spieren en sterke benen te ontwikkelen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:41

Simone: Hetzelfde als met dikke benen. Te vermoeid, daardoor slechte weerstand. Er wordt meer energie opgebruikt dan erin gaat en dan krijg je wasting van de spieren. Dat hoort natuurlijk niet, laat dat duidelijk zijn, maar blijkbaar zijn sommige paarden zo gefokt dat ze niet meer als natuurlijk levend paard kunnen functioneren.