geslachtsdeel wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: geslachtsdeel wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:07

lindenhofje schreef:
Ik ga zeker een paar tips uitproberen. Pling
Ik heb een hele viezerik, zelfs zijn achterbenen zitten onder de vieze stinkende smurrie (dat ruikt nou niet bepaald fris). Wanneer ik 's ochtens bij de stal kom, hangt er nog stro uit Bloos . Ik moet bijna iedere week z'n zakie wassen.
Mijn andere ruintje ( 16 jaar) heeft hem nog nooit smerig gehad.

Je kunt je paard wel als 'viezerik' bestempelen maar hij kan daar niets aan doen! Het feit dat er vieze stinkende smurrie op z'n achterbenen zit komt door een achterliggende oorzaak! Vaak is er een bacterie in het spel die zich genesteld heeft op de slijmvliezen en daardoor overmatig 'smeer' maakt. Wassen heeft geen zin, ja voor een week misschien maar dan begint het weer opnieuw. Oorzaak aanpakken dus!

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:03

Ik had het ook al aan de dierenarts gevraagd. Hij adviseerde om het gewoon goed schoon te maken.
Een hengstenhouder adviseerde om met baby shampoo te wassen omdat dat goed zou ontvetten.
Geen van beiden heeft het over een bacterie gehad.
Ik noem hem een viezerik omdat hij er altijd met en stro aan/in heeft zitten (heeft toch ook niet ieder paard).
singasong Wat zou jij dan adviseren?

soes_01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:24

Als je dit bij je paard doet, doen jullie dat dan ook bij jullie hond/kat? Waarschijnlijk niet, waarom dan wel bij het paard, ik zie het verschil eigenlijk niet....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:25

soes_01234 schreef:
Als je dit bij je paard doet, doen jullie dat dan ook bij jullie hond/kat? Waarschijnlijk niet, waarom dan wel bij het paard, ik zie het verschil eigenlijk niet....

ik weet niet wat jouw kat doet Knipoog maar de mijne zit regelmatig met zijn achterpoten in zijn nek zijn piel te wassen hoor Lachen
en mijn paard kan dat niet...
de honden idem

ton34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:18

Even met je hand de losse schilfers verwijderen. Eventueel met water naspoelen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:32

Dan moet je dus maar meer oefenen Knipoog

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:26

ik heb dit wel eens vaker gehoord, maar ik heb het nog nooit iemand zien doen op onze manege terwijl daar bijna alleen maar ruinen staan. ik denk niet dat het hoeft Knipoog

ik wil niemand kwetsen hoor Cool
maar volgens mij is dit mensengezeik Vork

uitleg:
Wij zijn natuurlijk (en terrecht) heel voorzichtig met onze huisdieren, maar ze worden er wel steeds zwakker van. Ik ken een manege, en daar staan de paarden altijd op het weiland, beetje modderig, maar goed. Ze lopen zonder hoefijzers, over asvalt enz. en gaan heel vaak naar buiten. De hoeven worden nooit uitgekrabt en er wordt gepoetst met een platte roskam zonder puntjes. en toch glimmen ze als een sterretje, en zijn eigenlijk ook veel liever, daardoor en schrikken maar heel weinig!
omdat deze paarden heel erg 'weelt' zijn opgevoed, worden daar volgens mij de ruinen ook bij hun geslachtsdeel niet gewassen, omdat ze daar tegen kunnen!
Zo opeens weelt laten worden, moet je niet proberen want ze zijn het niet gewend, hun voorouders niet, zij niet.

Ik weet het eigenlijk niet... Het hangt heel veel af wat voor paard je hebt, denk ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:37

Oliebeer schreef:
ik heb dit wel eens vaker gehoord, maar ik heb het nog nooit iemand zien doen op onze manege terwijl daar bijna alleen maar ruinen staan. ik denk niet dat het hoeft Knipoog

ik wil niemand kwetsen hoor Cool
maar volgens mij is dit mensengezeik Vork

uitleg:
Wij zijn natuurlijk (en terrecht) heel voorzichtig met onze huisdieren, maar ze worden er wel steeds zwakker van. Ik ken een manege, en daar staan de paarden altijd op het weiland, beetje modderig, maar goed. Ze lopen zonder hoefijzers, over asvalt enz. en gaan heel vaak naar buiten. De hoeven worden nooit uitgekrabt en er wordt gepoetst met een platte roskam zonder puntjes. en toch glimmen ze als een sterretje, en zijn eigenlijk ook veel liever, daardoor en schrikken maar heel weinig!
omdat deze paarden heel erg 'weelt' zijn opgevoed, worden daar volgens mij de ruinen ook bij hun geslachtsdeel niet gewassen, omdat ze daar tegen kunnen!
Zo opeens weelt laten worden, moet je niet proberen want ze zijn het niet gewend, hun voorouders niet, zij niet.

Ik weet het eigenlijk niet... Het hangt heel veel af wat voor paard je hebt, denk ik...

Koop geen ruin, zou ik zeggen; de natuur zou je eens terug kunnen fluiten op je inzichten............

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:43

Als ik het wil schoonmaken.. Duurt het heel kort want binnen 2 seconden heeft ie hem weer naar binnen.. heel irritant!

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:27

wij wassen ze weleens zonder zeep, en onze paarden vonden het heerlijk! Vork
maar met mijn merrie mag ik niet bij het geslachtsdeel in de buurt komen Nagelbijten / Gniffelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:53

zissely schreef:
wij wassen ze weleens zonder zeep, en onze paarden vonden het heerlijk! Vork
maar met mijn merrie mag ik niet bij het geslachtsdeel in de buurt komen Nagelbijten / Gniffelen

Zou ik dan toch maar eens gaan oefenen. Als je daar nog aan moet beginnen als er een noodzaak bestaat, heb je een probleem, en niet een kleintje ook! Hopelijk krijgt ie geen koliek of zo, in de tussentijd.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:21

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:01

Pas ook gedaan voor de 1e keer. Meneer stond rustig zo van je doet maar. Was trouwens niet eens echt vies. Het vorige paard van 22 was daar veel smeriger. Het hoevenkrabben, geeft meer problemen omdat ie nog lastig is met zijn balans.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:35

Om nog even op 'de bean' terug te komen! Dit bestaat wel degelijk. Mijn ruin heeft dat namelijk gehad. Gelukkig was hij dusdanig klein, ongev. 3 cm. doorsnee, dat ik hem er makkelijk uit kon krijgen. Het is een soort balletje, gemaakt van de 'was/smeer' die geproduceerd wordt in de klieren. Voor de mensen die niet weten waar 'de bean' zich kan bevinden; het zit vlak voor het plasbuisgaatje. Als je dat velletje iets opzij doet zie je een soort holletje waar 'de bean' kan worden geproduceerd.
Ik was zelf erg verbaasd toen ik dit ding zag zitten en wist toen nog niet wat het was!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:30

Mijn friese merrie heeft mooie sokken die ik regelmatig schoonspoel als er veel modder in zit.
Als ze dan toch in de douchekabine staat dan neem ik regelmatig ook haar uiers mee met een beetje babyshampoo.
Haar muts hou ik bij met van die babydoekjes, maar dat is maar weinig nodig.
Ik schaam me er niet voor, waarom zou ik?
Zelf vind ik het ook prettig als alles fris en schoon is, en aangezien zij het niet zelf kan is het een kleine moeite om haar een handje te helpen, toch?

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:08

Ik kan het allemaal niet zo goed volgen maar ik vind dat je een man inderdaad af en toe onder de douche moet zetten
al is het maar eens in de week

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:20

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:31

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil de "tegenstanders" wel even waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van niet schoonmaken.
Ik heb hier een shetlandhengst van ruim 30 staan die door zijn eigenaar ook niet schoongemaakt werd. Nu meet het beestje 70 cm. en ik kijk er dan ook niet vaak onder tot ik hem een keer op de dijk had staan en ik kon zien dat hij een enorme klomp onder zijn buik had hangen. Veearts erbij, die is zich rot geschrokken en durfde niet een met zekerheid te zeggen of het vuil was of een tumor. Na 3 weken lang 3 x per dag weken had ik hem bijna schoon ( hij kon niet meer inschachten door de klomp vuil ) en kwam de eigenaar hem weer ophalen. heb haar de zalf en het advies van de veearts meegegven maar dat vond ze allemaal onzin. Toen hij een jaar of 2 later weer terugkwam was het weer net zo erg. Hij is naar een kliniek gebracht en heeft een penisamputatie gehad. Ze haalden er zelfs maden uit.
Uiteraard gebeurd dit niet met elk paard dat niet schoongemaakt wordt maar het kan dus wel heel erg misgaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:09

dblijham schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil de "tegenstanders" wel even waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van niet schoonmaken.
Ik heb hier een shetlandhengst van ruim 30 staan die door zijn eigenaar ook niet schoongemaakt werd. Nu meet het beestje 70 cm. en ik kijk er dan ook niet vaak onder tot ik hem een keer op de dijk had staan en ik kon zien dat hij een enorme klomp onder zijn buik had hangen. Veearts erbij, die is zich rot geschrokken en durfde niet een met zekerheid te zeggen of het vuil was of een tumor. Na 3 weken lang 3 x per dag weken had ik hem bijna schoon ( hij kon niet meer inschachten door de klomp vuil ) en kwam de eigenaar hem weer ophalen. heb haar de zalf en het advies van de veearts meegegven maar dat vond ze allemaal onzin. Toen hij een jaar of 2 later weer terugkwam was het weer net zo erg. Hij is naar een kliniek gebracht en heeft een penisamputatie gehad. Ze haalden er zelfs maden uit.
Uiteraard gebeurd dit niet met elk paard dat niet schoongemaakt wordt maar het kan dus wel heel erg misgaan.

Wat een verschrikkelijk verhaal! Heeft hij dat overleeft? 30 jaar is toch een behoorlijke leeftijd voor zo'n ingreep!
Ik kan me goed voorstellen dat vliegen het een heerlijke plekje vinden om hun eitjes in te leggen.
Goed opletten dus!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:43

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:49

ik deed het altijd voor me zus bij haar ruin
2 keer per week
met eenr ubbere handschoen aan eem spons en lauw warm water

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 29-02-24 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:16

@ singasong, Ja hij doet het prima. Hij mist een oog, heeft lekkende hartkleppen, losse kniebanden en nog ca. 3 kiezen. Kost in onderhoud meer als een sportpaard en is vast van plan de 40 te halen en voor die tijd nog een paar merries te versieren.