paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:48

huh? jij begint mij toch aan te vallen over dat weidebeheer. Als jij een goede bak en een paddock hebt waar doe je dan moeilijk over? Dit topic gaat over paarden die nooit buiten komen (of bijna nooit). Had dat dan direct gezegd ipv te katten over land wat ik wil laten vertrappen??

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:54

Ik erger mij alleen aan het commentaar van sommige mensen, die in de gelukkige omstandigheid zijn dat zij hun paard overdag buiten kunnen zetten. Zij verwijten mensen die echt niet de mogelijkheid hebben om in de winter hun paard lang buiten te zetten dat zij een paard houden. Ik vind dierenmishandeling dan wel een erg groot woord.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:34

Citaat:
Ik erger mij alleen aan het commentaar van sommige mensen, die in de gelukkige omstandigheid zijn dat zij hun paard overdag buiten kunnen zetten. Zij verwijten mensen die echt niet de mogelijkheid hebben om in de winter hun paard lang buiten te zetten dat zij een paard houden. Ik vind dierenmishandeling dan wel een erg groot woord.

Idd, dat stuit mij dus ook tegen de borst, of zeggen dat je dan maar geen paard moet nemen.

Ik vind het pas dierenmishandeling als je tegen willens en wetens je paard binnen houdt terwijl je de mogelijkheden wel hebt, en dan nog...vind ik het geen dierenmishandeling, meer tekort schieten in de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:42

dierenmishandeling is het ook niet, maar als er niets aan de hand is met het paard, hij wel op het land kan, maar je laat hem nog binnen staan, kan ik daar niet wij..
en paarden die er dof uitzien? tja die van mij heeft een mega wintervacht, raar he dat ie niet glimt Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:56

Citaat:
dierenmishandeling is het ook niet, maar als er niets aan de hand is met het paard, hij wel op het land kan, maar je laat hem nog binnen staan, kan ik daar niet wij..

Nee dat kan ik ook niet begrijpen, maar er zijn ook veel mensen die in de natste maanden niet de mogelijkheid hebben om hun paard buiten te zetten

En vanuit dat oogpount voer ik eigenlijk de discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:37

als dat bij mij niet zou kunnen, had ik hem ergens anders neergezet ( oke, hier is ook keuze genoeg) waar ze in de paddock kunnen.. bij mijn stage is wel een hele grote stal, waar de veulens in staan snachts, en die staan soms wel een dagje binnen, maar daar kunnen ze ook in rennen en doen, is eigenlijk een grote paddock met ijzer erom heen Knipoog ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om ze daar in te zetten, maar die mogelijkheid heeft idd niet iedereen, toch denk ik dat ik een plekje had gezocht waar ze iig meer dan 3 uurtjes per dag kunnen rennen en spelen Ja

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:45

Even wat anders:
Heb jij je paarden liever aan huis in een paddock of op een pensionstal waar ze vrij lang binnenstaan?

Want (weer Clown ) twijfel ik. Thuis in een paddock klinkt heel mooi, dat heb ik ook, maar de paarden staan eigenlijk alleen maar stil. Er gebeurt ook weinig... Op een pensionstal zijn er altijd mensen/paarden er gebeurt altijd wel wat etc etc.

Wat vind jij?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:51

Op de stal waar ze het meeste buiten komen, althans dat vind ik het belangrijkste

Om gezelligheid, kantine's en warm water geef ik niet zo veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:05

waar ze het meest naar buiten kunnen, waar de stallen het beste zijn enz, mijn eigen staan bij mijn bijrij friesen, hier 10 minuutjes vandaan, er zit verder niemand aan, (behalve de eigenaar van mijn bijrij paarden, die ze eten geeft etc.)
op een pensionstal heb je wel vaak dat iemand eraan zit, dat er zomaar mensen rondspoken (niet overal!) dus ik vind het wel fijn dat ze nu mooi in het land lopen, en er verder niemand aankomt enz, kan zelf bepalen wanneer ik ga, wanneer ik ze uit het land haal, kan alles zelf bepalen, ook als ik ze een nachtje binnen wil hebben kan dit geregeld worden, op een pensionstal zit je al snel dat de boxen gereseveerd zijn, het is goedkoper, je hoeft niet meteen bij te betalen als ze 1 nachtje binnen staan, enz, dus ik heb ze liever zo staan, dan op een pensionstal.

hoe bedoel je er gebeurt verder niet veel? rij je ze minder dan op een pensionstal? waar ik rij is geen bak, rij nu dus meestal buiten, en anders heb ik 3 plekken waar ik de bak mag gebruiken, 1 van de ruiterclub (mega bak, waar ze soms met 3 lesgroepen tegelijk zijn) en 2 bakken bij particulieren, baal soms wel dat er geen bak is, maar goed, buitenrijden is ook leuk Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:12

Er gebeurt niet veel als ik er niet ben. Ik denk dat ze bijna net zo stil staan als op stal Clown Soms stappen ze even naar achter om daar te mesten en dan sloffen ze weer naar voren.
Als ik er wel ben zet ik ze even op de wei, rijden, wandelen, buitenrijden etc.
Maar dat kan óók op een pensionstal, waar voor de paarden veel meer te beleven valt. Alle geuren, geluiden, rijdende mensen etc.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:16

ik vind het maar niks paarden die alleen uitgelaten worden tijdens het rijden of gewoon even in de stap molen
ze moeten ook eens paard kunnen zijn
en op sommige plekken komen sommige plekken komen paarden alleen buiten als iemand met hun gaat wandelen ofzo
ik vind dat ze zeker paar keer per week op de weide moeten komen om hun kont eens goed uit te gooien en door de weides te rennen enzo
die van mij staan iedere dag buiten er staat een paard bij dat gewoon niet eet als die binnen is en heel opgefokt raakt en als die buiten is eet ie gewoon is die normaal, dus vind het belangrijk dat ze veel buiten komen is veel beter voor het paard zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:19

@ Martine ja, maar ik vind het dan wel goed dat ze zelf kunnen bepalen wat ze doen, hebben ze even geen zin om uit te vliegen, oke dan niet, maar om nou te zeggen, ze staan toch stil, dus kan ze net zo goed op stal zetten, vind ik een beetje vreemd Knipoog neem aan dat je bedoeld dat ze overdag in de paddock staan Knipoog
het is waar dat er meer gebeurd, maar als dat betekend dat ze veel langer op stal staan, zou ik ze bij huis houden

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:20

amosje schreef:
ik vind het maar niks paarden die alleen uitgelaten worden tijdens het rijden of gewoon even in de stap molen
ze moeten ook eens paard kunnen zijn
en op sommige plekken komen sommige plekken komen paarden alleen buiten als iemand met hun gaat wandelen ofzo
ik vind dat ze zeker paar keer per week op de weide moeten komen om hun kont eens goed uit te gooien en door de weides te rennen enzo
die van mij staan iedere dag buiten er staat een paard bij dat gewoon niet eet als die binnen is en heel opgefokt raakt en als die buiten is eet ie gewoon is die normaal, dus vind het belangrijk dat ze veel buiten komen is veel beter voor het paard zelf

Dat valt ook wel mee...
Het paard moet gewoon veel ruimte krijgen en gewoon veel lopen en als je het belangrijk vind dat ie lekker kan rennen gooi je hem toch los?? Waar voor is het weiland dan nodig..

Wil je hiermee niet aanvalen maar op weidegang is ook lang niet alles....

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:58

_Martine_ schreef:
nikki160287 schreef:

Ik vind dit een erg nonchalante uitspraak. Natuurlijk maakt het wel uit! Een paard is niet voor niets een bewegingsdier. De luchtwegen zijn al genoemd.

Verder heb je het hoefmechanisme en het darmstelsel beiden werken het beste door middel van veel beweging. Ook de pezen van een paard worden door rondlopen en grazen op de wei mooi afgehard.

Verder is een paard een sociaal dier en neuzen door tralies is niet genoeg. (Al is dit natuurlijk beter als dichte wanden tussen de paarden, al vind ik beide onacceptabel)

Nogmaals, is dat echt zo? Paarden gaan toch niet dood van op stal staan? Hoefmechanisme, darmstelsel, luchtwegen, pezen... Zijn die bij stalpaarden allemaal niet goed?
Zij die fysiek veel slechter dan weidepaarden? Ik denk het niet.

Vraag maar na bij dierenartsen endergelijke, of zoek even op het internet. Tuurlijk gaan ze er niet dood aan, maar feit is gewoon dat bovenstaande zaken een positieve invloed hebben op een paard.

nikki160287 schreef:
Mijn paarden staan van 9 tot 4 op de wei, zomers en winters. En ze gaan graag naar buien hoor ook in de winter! Nu staat er niet veel gras meer, maar dan staan ze gewoon te klooien met elkaar. Als het regent of hard waait staan ze met de kont naar de wind.

Tsja dan heeft me paard maar een keer een schrammetje, maar hij staat wel lekker buiten met soortgenoten. Hij heeft elke dag frisse lucht!

Hartstikke mooi dat je die mogelijkheid hebt, echt super! Maar nu vraag ik flauw; waarom staan ze van 's middags 4 tot 's ochtends 9 op stal?

Dat is de stal waar ik op sta en dat vind ik juist prima. Mijn paard hoeft niet 24/7 op de wei te staan. Hij gaat aan het eind van de middag ook weer vrolijk naar binnen net als hij vrolijk naar buiten gaat 's ochtends. Voor mij is dit een heerlijke combinatie. Ik vind het belangrijk dat een paard in ieder geval mogelijkheid om een deel van de dag paard te zijn.

nikki160287 schreef:
Ze accepteren de situatie. Dat deed ons paard ook, ze is gelukkiger op de wei, maar accepteerde haar situatie. Daar gaat het mij om!

Ja daarom! Ze accepteren het, vinden het fijner op de wei, maar accepteren het om op de stal te staan.

En dat praat het goed?? Ik geef mijn paard waar hij het gelukkigst van word. Een paard in een arm land die te zware karren moet trekken en zwaar ondervoed is accepteerd zijn situatie ook. Is makkelijk argument, me paard accepteerd het dus waarom moeite doen om hem net dat beetje meer te geven?

nikki160287 schreef:
Zo lang verhaal, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen goed gaan praten waarom hun paard best op stal kan staan.

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Paarden horen buiten, te bewegen en te eten, continu.
Maar ik probeer het eens redelijk te bekijken. Want volgens míj, maakt het de paarden niet zoveel uit.

Tsjah... ik vraag me af waar je dat op baseerd. De keuze lekker paard zijn in ieder geval enkele uren per dag grazen of spelen met soortgenoten of in een klein hok staan waar je je om kan draaien en daat houdt het dan ook mee op. Ik kan niet voor een paard denken, maar het lijkt me toch best duidelijk

Overigens heb ik het nu over het algemeen. Zoals bij Apple weet ik de situatie niet, maar vind het vreemd als een paard het niet naar zijn zin heeft en tot rust komt op de wei. Maar het kan een uitzondering zijn natuurlijk!
Zo was er op mijn vroegere manege een oude pony die zijn hele leven op stand had gestaan. Toen het slecht ging wilden ze hem in een stal zetten om zijn einde wat aangenamer te laten verlopen. De staldeur ging open pony vluchtte terug naar zijn stand en overleed daar. Hij wist niet beter. Triest....

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:59

Oeh is niet helemaal gelukt met de quotes Haha!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:54

@ gold ja hoor maar ze moeten toch ook eens kunnen grazen vind ik vind in de weide losgooien toch anders dan in een gewone bak, maarja iedereeen doet wat hij/zij wil met zijn paard... Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:49

nikki160287 schreef:
Dat is de stal waar ik op sta en dat vind ik juist prima. Mijn paard hoeft niet 24/7 op de wei te staan. Hij gaat aan het eind van de middag ook weer vrolijk naar binnen net als hij vrolijk naar buiten gaat 's ochtends. Voor mij is dit een heerlijke combinatie. Ik vind het belangrijk dat een paard in ieder geval mogelijkheid om een deel van de dag paard te zijn.

Ja Staan mijn paarden ook, net iéts langer buiten. Maar mijn bijrijdpaard gaat ook vrolijk naar buiten en weer naar binnen, al is dat maar een half uurtje... Snap je waar ik heen wil?

nikki160287 schreef:
En dat praat het goed?? Ik geef mijn paard waar hij het gelukkigst van word. Een paard in een arm land die te zware karren moet trekken en zwaar ondervoed is accepteerd zijn situatie ook. Is makkelijk argument, me paard accepteerd het dus waarom moeite doen om hem net dat beetje meer te geven?

En daar gaat het allemaal om. Hoeveel heb je voor je paard over en hoeveel heb je hem te bieden.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:40

Daar gaat het denk ik allemaal om ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:43

amosje schreef:
@ gold ja hoor maar ze moeten toch ook eens kunnen grazen vind ik vind in de weide losgooien toch anders dan in een gewone bak, maarja iedereeen doet wat hij/zij wil met zijn paard... Knipoog

als dat echt niet kan, dan is paddock altijd beter dan niets toch? ze komen iig naar buiten Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:19

Ik woon in de randstad.
Mijn paard dus ook. Ik heb nu het geluk dat ik een staaling heb kunnen vinden waar ze in de winter ook buiten staan. Welliswaar in de paddock, want het land staat gewoon echt onder water (veen grond).

Het liefste heb ik mijn paard lekker de hele dag buiten, lijkt me ideaal. Alleen denken de paarden er anders over.
met een uurtje off 2, max 3 zijn ze het zat en gaan ze lopen klooien (lees hekken slopen, vechten water bakken omgooien ect)
Ze zijn altijd BLIJ als ze weer naar binnen mogen.

Mijn ideaal beeld is dat hij lekker de heledag buiten staat, lekker kan genieten van het mooie weer (wat al niet mogelijk is in NL in de winter), zn benen strekken en niet de heledag op stal hoeft te staan.

Als ik hem daar nou ook een plezier mee zou doen zou het helemaal mooi zijn.
In de zomer in het land (met genoeg gras) is het geen probleem, dan vermaken ze zich wel. Maar met dit weer in de paddock? die paarden vervelen zich stierlijk!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:20

en op stal niet?

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:28

Visconti schreef:
en op stal niet?

Haha ja idd.
Een paard hoort naar buiten of in ieder geval een paar uurtjes per dag.
Je wilt zelf toch ook niet de hele dag in de wc worden opgesloten???

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:31

gooi er een skippybal zonder lus in zou ik zeggen, vermaken ze zich mischien ook wel mee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:35

[***] vind skippyballen echt te onzinnig voor woorden Haha!
die staat er bij en kijkt er naar van.. ja en dus en dan? Clown Haha!
maar hij vermaakt zich meestal gewoon met lekker om zich heen kijken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:39

Vjellko schreef:
vjell vind skippyballen echt te onzinnig voor woorden Haha!
die staat er bij en kijkt er naar van.. ja en dus en dan? Clown Haha!
maar hij vermaakt zich meestal gewoon met lekker om zich heen kijken.

Winnitoe heeft iets van; nuja speel er maar zelf mee. Haha!

De vergelijking ik sluit me op in de wc en de stal. Is wel populair aan het worden zo blijkt Knipoog