Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Ik erger mij alleen aan het commentaar van sommige mensen, die in de gelukkige omstandigheid zijn dat zij hun paard overdag buiten kunnen zetten. Zij verwijten mensen die echt niet de mogelijkheid hebben om in de winter hun paard lang buiten te zetten dat zij een paard houden. Ik vind dierenmishandeling dan wel een erg groot woord.
Citaat:dierenmishandeling is het ook niet, maar als er niets aan de hand is met het paard, hij wel op het land kan, maar je laat hem nog binnen staan, kan ik daar niet wij..
amosje schreef:ik vind het maar niks paarden die alleen uitgelaten worden tijdens het rijden of gewoon even in de stap molen
ze moeten ook eens paard kunnen zijn
en op sommige plekken komen sommige plekken komen paarden alleen buiten als iemand met hun gaat wandelen ofzo
ik vind dat ze zeker paar keer per week op de weide moeten komen om hun kont eens goed uit te gooien en door de weides te rennen enzo
die van mij staan iedere dag buiten er staat een paard bij dat gewoon niet eet als die binnen is en heel opgefokt raakt en als die buiten is eet ie gewoon is die normaal, dus vind het belangrijk dat ze veel buiten komen is veel beter voor het paard zelf
_Martine_ schreef:nikki160287 schreef:
Ik vind dit een erg nonchalante uitspraak. Natuurlijk maakt het wel uit! Een paard is niet voor niets een bewegingsdier. De luchtwegen zijn al genoemd.
Verder heb je het hoefmechanisme en het darmstelsel beiden werken het beste door middel van veel beweging. Ook de pezen van een paard worden door rondlopen en grazen op de wei mooi afgehard.
Verder is een paard een sociaal dier en neuzen door tralies is niet genoeg. (Al is dit natuurlijk beter als dichte wanden tussen de paarden, al vind ik beide onacceptabel)
Nogmaals, is dat echt zo? Paarden gaan toch niet dood van op stal staan? Hoefmechanisme, darmstelsel, luchtwegen, pezen... Zijn die bij stalpaarden allemaal niet goed?
Zij die fysiek veel slechter dan weidepaarden? Ik denk het niet.
Vraag maar na bij dierenartsen endergelijke, of zoek even op het internet. Tuurlijk gaan ze er niet dood aan, maar feit is gewoon dat bovenstaande zaken een positieve invloed hebben op een paard.nikki160287 schreef:Mijn paarden staan van 9 tot 4 op de wei, zomers en winters. En ze gaan graag naar buien hoor ook in de winter! Nu staat er niet veel gras meer, maar dan staan ze gewoon te klooien met elkaar. Als het regent of hard waait staan ze met de kont naar de wind.
Tsja dan heeft me paard maar een keer een schrammetje, maar hij staat wel lekker buiten met soortgenoten. Hij heeft elke dag frisse lucht!
Hartstikke mooi dat je die mogelijkheid hebt, echt super! Maar nu vraag ik flauw; waarom staan ze van 's middags 4 tot 's ochtends 9 op stal?
Dat is de stal waar ik op sta en dat vind ik juist prima. Mijn paard hoeft niet 24/7 op de wei te staan. Hij gaat aan het eind van de middag ook weer vrolijk naar binnen net als hij vrolijk naar buiten gaat 's ochtends. Voor mij is dit een heerlijke combinatie. Ik vind het belangrijk dat een paard in ieder geval mogelijkheid om een deel van de dag paard te zijn.nikki160287 schreef:Ze accepteren de situatie. Dat deed ons paard ook, ze is gelukkiger op de wei, maar accepteerde haar situatie. Daar gaat het mij om!
Ja daarom! Ze accepteren het, vinden het fijner op de wei, maar accepteren het om op de stal te staan.
En dat praat het goed?? Ik geef mijn paard waar hij het gelukkigst van word. Een paard in een arm land die te zware karren moet trekken en zwaar ondervoed is accepteerd zijn situatie ook. Is makkelijk argument, me paard accepteerd het dus waarom moeite doen om hem net dat beetje meer te geven?nikki160287 schreef:Zo lang verhaal, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen goed gaan praten waarom hun paard best op stal kan staan.
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Paarden horen buiten, te bewegen en te eten, continu.
Maar ik probeer het eens redelijk te bekijken. Want volgens míj, maakt het de paarden niet zoveel uit.
Tsjah... ik vraag me af waar je dat op baseerd. De keuze lekker paard zijn in ieder geval enkele uren per dag grazen of spelen met soortgenoten of in een klein hok staan waar je je om kan draaien en daat houdt het dan ook mee op. Ik kan niet voor een paard denken, maar het lijkt me toch best duidelijk
nikki160287 schreef:Dat is de stal waar ik op sta en dat vind ik juist prima. Mijn paard hoeft niet 24/7 op de wei te staan. Hij gaat aan het eind van de middag ook weer vrolijk naar binnen net als hij vrolijk naar buiten gaat 's ochtends. Voor mij is dit een heerlijke combinatie. Ik vind het belangrijk dat een paard in ieder geval mogelijkheid om een deel van de dag paard te zijn.
nikki160287 schreef:En dat praat het goed?? Ik geef mijn paard waar hij het gelukkigst van word. Een paard in een arm land die te zware karren moet trekken en zwaar ondervoed is accepteerd zijn situatie ook. Is makkelijk argument, me paard accepteerd het dus waarom moeite doen om hem net dat beetje meer te geven?
amosje schreef:@ gold ja hoor maar ze moeten toch ook eens kunnen grazen vind ik vind in de weide losgooien toch anders dan in een gewone bak, maarja iedereeen doet wat hij/zij wil met zijn paard...
Visconti schreef:en op stal niet?
Vjellko schreef:vjell vind skippyballen echt te onzinnig voor woorden
die staat er bij en kijkt er naar van.. ja en dus en dan?![]()
maar hij vermaakt zich meestal gewoon met lekker om zich heen kijken.