Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dinopino schreef:Voorstel: wanneer er nu 20 leden opstappen naar een stal waar meer bewegingsvrijheid voor ze gegarandeerd is. Dan kunnen jullie 20 stallen maken. Voor die 20 paarden vind men ook wel een plek op andere maneges waar geen stands zijn. Heb je al op de site gekeken van stal mansour.?
Myukii schreef:Jolanda.. ik weet dat je misschien geen zin hebt om in dit topic te reageren, maar (sorry dat ik het zo zeg), jij weet écht niks van paarden af.
Waarom denk je dat dan? zou je daar ook op kunnen reageren?
Ik ben een jaar jonger dan jij bent, maar ik vind ik elke week wel weer een nieuwe site, artikel, boek, of iets anders over paarden wat me interesseert, wat ik graag wil lezen om meer over paarden te weten te komen.
Paarden intereseren me wel ja. Maar ik ga niet elke dag een boek lezen omdat een of andere persoon weer een nieuwe teorie bedenkt. Ik heb een paar boeken waar ik voldoende aan heb. Ik heb een opa die veel van paarden af weet. Een familie lid die in de sport zit, en hun heb ik nog nooit horen praten over dat paarden slecht staan. Ik geloof eerder mensen die lang in het vak zitten dan iemand die ik niet ken en mij een mening op wil leggen.
Ik zeg niet dat iedereen álles gelezen en gezien moet hebben om iets van paarden af te weten, maar het gaat erom dat je je in ieder geval in paarden interesseert, als je wilt rijden.
Jij ziet een paard volgens mij meer als eh.. een 'ding' waar je elke week een uurtje op kan rijden. Hop, borstel eroverheen, zadel erop (gelukkig zijn de stands ruim genoeg om je zadel erop te leggen, tjeez, dan heb je wel héle ruime stands hoor), het paard een uurtje in de bak voor je laten werken, klopje op zijn nek, en terug in de stand.
Ik zie paarden niet zo. dat jij dat doet oke. Ik kom een half uur voor tijd, borstel het paard uitgebreid, ga een uur rijden stap hem lang genoeg uit, beloon hem uitbundig, zadel hem af en borstel na. Wie zegt dat ik alleen een manege ruiter ben? ik rijd wel 1 keer per week daar, maar ik heb meer plek om te rijden. Ik heb een pony gehad dus ik weet heus wel wat de verzorging inhoud.
Lees eens een boek, kijk eens naar tv, lees wat informatiefs op bokt, kijk op andere sites.. Dan zou je wel weten dat écht niet elk ongelukkig paard trapt en bijt. Dat geen enkel paard liever lekker de hele dag op warme stand, een lekkere laag stro, en veel biks staat, dan buiten in een modderige, redelijk kale weide, met elke dag alleen maar een beetje hooi en biks. Dat paarden niet als mensen denken, en dat jíj niet in die wei zou willen staan, niet automatisch betekend dat zíj dat ook niet willen. JUIST ja. Hoe weet jij nou dat een paard beter staat in een stal??
Dan zou je weten hoe paarden in het wild leven, wat hun natuurlijke leefpatroon is, wat ze horen te doen, hoe ze horen te leven..
Nogmaals, ik bedoel dit niet aanvallend, en in dit hele stukje heb ik je niet geprobeerd mijn mening op te dringen oid, het is maar een aanbeveling.
Omdat ik denk, dat elk paard, en zeker die trouwe manegepaarden, het niet verdienen om onwetende mensen op hun rug te hebben, mensen die alleen maar paardrijden om te rijden.
Toen jij een beginner was was dat toch ook precies hetzelfde? Zo was ik ook toen in begon met rijden, maar ik heb veel geleerd, en ik blijf er bij dat een stand niet zielig is. Jullie komen met vergelijkingen van : ga maar eens in een vieze koelkast zitten of in een vieze kamer. Een stand hoeft niet vies te zijn.
Als je een sport wilt doen om alleen te sporten, moet je gaan tenissen, voetballen of hardlopen, maar met paardrijden ben je bezig met levende dieren, die graag op een normale manier behandelt willen worden, en niet door iemand die denkt dat ontevreden paarden de hele dag bijten en slaan.![]()
Wie zegt dat ik het doe om alleen te sporten.. ik rijd voor mijn plezier. Het is dat ik geen pony meer mag thuis ander had ik er een gekocht waar ik op kan stappen en de polder in te lopen. Zonder zadel , met halster en touw. Dat betekend niet dat ik een pony geen borstelbeurd geef oid.
Dat is mijn plezier. Dat jij misschien anders rijd mag jij weten, maar ik rijd zo.
Ik blijf er nog steeds bij dat een stand niet zielig is of je wilt of niet.
Zo.
Dinopino schreef:Voorstel: wanneer er nu 20 leden opstappen naar een stal waar meer bewegingsvrijheid voor ze gegarandeerd is. Dan kunnen jullie 20 stallen maken. Voor die 20 paarden vind men ook wel een plek op andere maneges waar geen stands zijn. Heb je al op de site gekeken van stal mansour.?
WesseLady schreef:T@nj@ schreef:Het paard/pony kan geen kant op, staat constant vastgebonden en kan vaak niet eens het hoofd draaien om om te kijken.
Is dat liefde voor het paard? Is dat goed zorgen voor het paard? Het dier constant aangebonden laten staan met de hoeven in de mest en urine laten staan is ook voor een uurtje tussendoor imo absoluut niet acceptabel. Paard kiest er niet voor om aangebonden te worden, om geen vrijheid meer te hebben dus waarom zou je zo iets doen? Waarom zou je het daar mee eens zijn?
Ik ben erg benieuwd naar de gedachtegang van o.a. de mensen die in mijn andere topic reageerden dat stands "toch niet zo heel erg zijn" of het niet zo erg vinden omdat de manegepaarden er "maar" enkele uren per dag in staan of dat het niet zo erg is dat ze er "alleen maar snachts" in staan.
Ik ben benieuwd hoe zij het begrip dierenliefde zien en of ze begrijpen wat dierenleed is, waarom zij vinden dat zij hun wil moeten opleggen aan het paard en ga zo maar door.
Kortom, laten wij eens praten
Is dierenliefde dan dieren in boxen stoppen? Deze zijn groter dan stands, maar nog altijd VEEL en VEEL kleiner dan het natuurlijke leefgebied van paarden. Ik vind het sowieso misdadig om paarden hun leven lang in boxen te houden, zonder dagelijkse weidegang/paddock.
Weet niet waar je met dit topic heen wilt, maar als je beweert dat het houden van paarden in stands zoveel meer dierenleed tot gevolg heeft dan het houden van paarden in boxen, ben ik het niet met je eens. De mate van weidegang oid is veel belangrijker voor een paard! Als dieren voldoende beweging hebben en slechts de nacht in een stand of box moeten doorbrengen (max 8 uur) denk ik dat het voor de geestelijke gezondheid van het dier niet eens veel verschil maakt.
jantina schreef:Zeg maar, jullie geven aan dat je aan het paard wat in een stand staat niet kunt zien of ie gelukkig is. Maar je kunt dan óók niet zien of ie gelukkig in zijn box. Of dat ie het prettiger zou vinden.
Dat kun je áánnemen, maar je weet het niet. Want je kunt niet zien of je paard gelukkig is
Het onderwerp is al een aantal keren flink uitgekauwd en heb ik de andere topics ook meegepost. Ondertussen neem ik de moeite niet meer zo.
Natuurlijk is een paard beter af in een box. Beter nog in een loopstal! Of een stal met uitloop naar buiten, dat zou nog fijner zijn. Helemaal het einde zou zijn om het paard maar de vrijheid te geven in een natuurgebied in een kudde. Maar dat rijdt zo lastig
Ik zeg niet dat ik vóór stands ben. Maar tegen ook niet. Zoals Joyce en voor haar ook al aangaf, het is maar net hóe je ze in een stand houdt. En waar je het mee vergelijkt.
Want stel dat er een verbod tegen stands komt, verbieden ze dan ook direct het houden van een paard in een box 24 uur per dag?
Ik denk dat een aantal van jullie het namelijk nogal zwart-wit zien
Nadya schreef:jantina schreef:Zeg maar, jullie geven aan dat je aan het paard wat in een stand staat niet kunt zien of ie gelukkig is. Maar je kunt dan óók niet zien of ie gelukkig in zijn box. Of dat ie het prettiger zou vinden.
Dat kun je áánnemen, maar je weet het niet. Want je kunt niet zien of je paard gelukkig is
Het onderwerp is al een aantal keren flink uitgekauwd en heb ik de andere topics ook meegepost. Ondertussen neem ik de moeite niet meer zo.
Natuurlijk is een paard beter af in een box. Beter nog in een loopstal! Of een stal met uitloop naar buiten, dat zou nog fijner zijn. Helemaal het einde zou zijn om het paard maar de vrijheid te geven in een natuurgebied in een kudde. Maar dat rijdt zo lastig
Ik zeg niet dat ik vóór stands ben. Maar tegen ook niet. Zoals Joyce en voor haar ook al aangaf, het is maar net hóe je ze in een stand houdt. En waar je het mee vergelijkt.
Want stel dat er een verbod tegen stands komt, verbieden ze dan ook direct het houden van een paard in een box 24 uur per dag?
Ik denk dat je je eens moet verdiepen in hoe een paard het liefst leeft. En dat kun je een aardige graadmeter bedenken of een paard gelukkig is of niet. In een stand paarden houden, tja, dat lijkt me dan duidelijk. Dat is niet fijn voor een paard, het gaat compleet tegen zijn natuurlijke behoeften in. In een box houden, is dus ook niet zo geslaagd. Ben ik dus ook absoluut geen voorstander van. Maar feit is wel dat een paard in een box iets meer bewegingsruimte heeft. En dan is het ook zeer noodzakelijk dat zo'n paard er dagelijks veel uitkomt.
Ik ben zelf voor buiten houden met beschutting. De mijne staat toevallilg in een natuurgebied, in een kudde. Is ook nog niet ingereden. En als hij dat wel is, blijft hij ook lekker staan daar. Omdat ik mijn paard belangrijker vindt, dan mijn eigen gemak. Al hoewel je dat ook kan relativeren, want ik ben ook helemaal niet van plan in de toekomst dagelijks op hem te gaan rijden. Dus hoe zwart/wit wil je het hebben? Ik ben zwaar tegen stands, zie ook niets in boxen, maar ben erg voor 24/7 weidegang. En ja hoor, ik zie echt dat mijn paard heel gelukkig vergeleken bij een boel stal- of standspaarden. En als een paard, die een box staat, er zeer regelmatig uitkomt, is het ook prima te doen. Al is het verder mijn ding absoluut niet.
Het gaat mij erom dat mensen eens leren hoe paarden zijn, hoe ze leven, wat ze echt nodig hebben. Ze zien als paard en niet als mensen. Ik hou mijn paard graag zo dicht mogelijk bij zijn natuur. Dat ben ik hem verplicht, vind ik. Er zullen hier tig mensen anders over denken, omdat ze misschien andere doelen hebben of weet ik veel. Maar zo zie ik het en ik lach me suf om mensen die het zielig vinden dat 'ie het hele jaar door in zo'n mooi gebied staat. Ik durf echt wel te zeggen dat ik aan mijn paard kan zien dat 'ie heel erg gelukkig is. Kom zelf maar kijken.
jantina schreef:Want stel dat er een verbod tegen stands komt, verbieden ze dan ook direct het houden van een paard in een box 24 uur per dag?
T@nj@ schreef:jantina schreef:Want stel dat er een verbod tegen stands komt, verbieden ze dan ook direct het houden van een paard in een box 24 uur per dag?
Nou als dat zou kunnen zeg! Dat zou imo een hoop paarden erg gelukkig maken en het voor veel maneges en mensen onmogelijk maken om nog paarden te kunnen houden.
Miss_Montana schreef:Hahaha je was me net voor! Vind het wel een puik plan
T@nj@ schreef:jantina schreef:Want stel dat er een verbod tegen stands komt, verbieden ze dan ook direct het houden van een paard in een box 24 uur per dag?
Nou als dat zou kunnen zeg! Dat zou imo een hoop paarden erg gelukkig maken en het voor veel maneges en mensen onmogelijk maken om nog paarden te kunnen houden.