waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:03

Quellian schreef:
Goh, iemand die mij de meerwaarde van een cap kan vertellen? Die schedelbasisfractuur neem ik dan wel voor lief

jaaa, lekker 6 maanden revalideren (als het niet langer is) opnieuw leren praten/lopen enz enz enz

echt, als je zonder cap wil rijden, daar hoor je me niet over, maar dit soort opmerkingen zijn echt zo ontzettend dom!
sorry hoor, heb het vrij dichtbij meegemaakt en de onzekerheid, 2 weken kuntmatige coma, elke dag schrikken als de telefoon gaat, de ontzettend lange weg voordat iemand weer een heel, heel klein beetje mens is enz enz...
als je zo'n opmerking maakt weet je echt niet wat je zegt.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:06

Quellian / Huertecilla en anderen die tegen cap zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat julllie denken bij het verhaal van
Shirlemiep. Als je dit leest wil je dat dan niet voorkomen bij jezelf?
Dit is toch wel wat erger dan een simpel gebroken armpje of een gescheurde spier.

Of denk je van die Shirlemiep kan vast niet rijden ik val niet zo snel van mijn paard. Mij overkomt dat gewoon niet.

En Huertecilla Anky zou er net zo goed wijs aan doen om een cap op te zetten. Zij valt tenslotte net zo goed wel eens. Zie haar gebroken been. Hoewel zij wel minder kans loopt om te vallen dan de gemiddelde ruiter aangezien zij een echt goede zit heeft.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:12

De broer van mijn moeder heeft een schedelbasisfractuur gehad, dus ik weet waar ik over spreek.

Hij was van de fiets gevallen, met z’n hoofd op een stoeprand.

Tja, ik zeg dan: ‘kan gebeuren’, zei hijzelf ook

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:14

Bij mij komt er niemand in de les zonder cap.

En ik rij zelf ook nooit (meer) zonder cap, en daar ben ik blij om want mijn een na laatste val had wel eens een hele nare afloop kunnen hebben als ik geen cap op had gehad........ nu was ik maar drie weken echt uit de running.

en het paard struikelde gewoon, het ging zo snel dat ik het daadwerkelijke struikelen en vallen niet eens weet. We zijn gewoon met zn tweeen omgegaan.

Ik raad het mensen altijd wel aan een cap te dragen, en in mijn lessen MOETEN ze een cap dragen Ik heb zelfs wel eens mijn BP (die standaard in de auto ligt) aan een lesklant uitgeleend omdat het paard liep te draken tijdens de les.

Als ik op die manier eventueel ernstiger letsel kan voorkomen tijdens de lessen......... dan is dat voor mij een kleine moeite

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:21

lindsey schreef:
Quellian / Huertecilla en anderen die tegen cap zijn.

Kan jij niet lezen of ben je gewoon
Citaat:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat julllie denken bij het verhaal van
Shirlemiep.

Dan denk ik; 'goh, valt ze één keer heeft ze gelijk dikke pech.'
Ik heb járenlang geraced met motorfietsen en hier in het andalusische kampioenschap enduro in het mega-zware terrein gereden.
Vallen is voor mij dus niets nieuws noch iets bijzonders. Ook niet van onze paarden.
Ja ik weet wat de gevolgen kunnen zijn: ik ben weduwnaar en mijn verongelukte vrouw hád een helm op.

Citaat:
Hoewel zij wel minder kans loopt om te vallen dan de gemiddelde ruiter aangezien zij een echt goede zit heeft.

Aha, dus dán maak je wel onderscheidt? Is dat niet hetzelfde als wat ik zeg: zorg dat je beter kan rijden en beter zit.

NOGMAALS: het gaat niet om het wel/niet van een cap

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:29

KiWiKo schreef:
Bij mij komt er niemand in de les zonder cap.

Dát recht heb je nu. Én om ervoor te kiezen zelf een harde pet op te zetten. Meer niet. Zo simpel is het.

De discussie of een helm zinvol is, is niet relevant. Het mogelijke nut ervan is helder, doch het ding is niet wettelijk verplicht, dus daar houdt het op.
De eerste die er tegen mij wat van zegt vraag ik of ze een condoom bij zich heeft
'Nee, maar ik ben niet van plan om vreemd te gaan'
"Ik niet om te vallen."

¡BEMOEI JE NIET MET EEN ANDER! Verbeter jezelf

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:36

hahhaha

ik vind het belangrijk dat ik het voor mijn lessers zo veilig mogelijk maak.

Bijvoorbeeld in de kinderlessen die ik bij de vereniging geef, gaan we het laatste kwartier altijd gekke dingen doen, zadels gaan eraf en dan tikkertje of voetballen. Vaak moeten ze dan ook ruilen van pony .... Worden de kids handig van EN leren ze van zitten.......... en ook vallen IK vind dat een belangrijke basis om mee te geven.

Een moeder had er nog al wat commentaar op want haar dochter zat niet in de les om te spelen, en die moest echt binennkort L gaan startten......... tja! Eerst leren zitten, handig worden en dan gaan starten, is misschien een omweg........ maar uiteindelijk heb je er wel profijt van.

vanavond gaan we gewoon eens een stukje zonder zadel springen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:52

Sorrie als het al gezegd is, maar als je dan geen respect hebt voor je eigen hersens, denk dan maar aan de hersens van de onschuldige omstanders.

Die 112 moeten bellen en EHBO moeten verlenen aan iemand die van zijn paard gemiept is en geen helm droeg.

lindsey

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:04

Huertecilla Ja ik ben maar ik kan echt wel lezen.

Weet wel zeker dat jij een tegenstander bent van het dragen van een cap door jezelf.

Dit topic gaat over waarom mensen zeuren dat andere mensen een cap op moeten. Ik zelf "zeur" dat mensen een cap op moeten zetten omdat hersenletsel er toch grotendeels mee voorkomen kan worden.

(Ja ik heb echt wel gelezen dat jouw vrouw verongelukt is terwijl ze toch een helm op had)

Dus krijg je weer een rijtje redenen om een cap op te zetten.
En vervolgens van andere mensen een rijtje om hem niet op te zetten.
En dan gaat het dus toch weer over het wel of niet dragen van een cap. Dus vind ik jou reactie op mij een beetje ongepast.

Natuurlijk maak ik onderscheid want ja als je goed kan rijden val je nu eenmaal minder snel van je paard.

Feit is een cap opzetten doe je in één tel. Over beter leren rijden doe je je leven lang.

Jij denkt dus bij het verhaal van Shirlemiep pech en betrekt het niet opjezelf. Ik denk oei dat kan mij ook overkomen en daarom zet ik een cap op.

Daarom heeft zeuren dat andere mensen een cap op moeten zetten ook eigenlijk totaal geen zin. Als ik wil dat jij een cap op zet en daar ik weet niet hoeveel redenen voor noem waarom je een cap op zou moeten zetten en jij betrekt die niet op jezelf dan zet je toch geen cap op.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:16

Op de stal waar mijn paard staat zijn caps verplicht tot 18 jaar én tijdens lessen. Je kunt 9 van de 10x bij de volwassenen dus al zien of ze wel of geen les gaan rijden

Ik ben boven de 18 dus ik mag zelf kiezen of ik een cap op zet. Het is mijn volste recht om geen cap op te zetten als ik daar geen zin in heb! Ik ga er vanuit dat ieder weldenkend mens zelf kan beslissen of een cap nodig is, iedereen kent immers het risico.

Een cap-verplichting lijkt me danook belachelijk, dan moet je ook bodyprotectors, veiligheidsbeugels e.d. verplichten. Trouwens er gebeuren ook ontzettend veel ongelukken wanneer je naast het paard loopt; moeten we dan een harnas gaan dragen? Ik ga echt geen cap op zetten als ik met mijn paard buiten ga wandelen, of wanneer ik hem ga longeren!!

Ik heb talloze keren zonder cap gereden. De laatste jaren draag ik hem steeds meer, niet omdat ik rot gevallen ben, maar gewoon omdat ik wat voorzichtiger ben geworden. Nu heb ik er zelf voor gekozen om wel mijn cap op te zetten: ik heb een jong paardje die pas een paar maanden onder het zadel is. Hij heeft trouwens nog geen pas verkeerd gezet, ook bij het zadelmak maken nooit een bok gegeven, dus er zit nog geen buts in mijn cap

Maar dat is nog geen reden om geen cap meer op te zetten; ik ben wat bijgelovig: die ene keer dat ik hem niet op zet, val ik vast hard met mijn hoofd tegen de bakrand...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:46

amondi schreef:
Sorrie als het al gezegd is, maar als je dan geen respect hebt voor je eigen hersens, denk dan maar aan de hersens van de onschuldige omstanders.

Die 112 moeten bellen en EHBO moeten verlenen aan iemand die van zijn paard gemiept is en geen helm droeg.

Kul!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:04

Quellian schreef:
amondi schreef:

Kul!

Hier moet ik me toch ff bij Quellian aansluiten; voor omstanders blijft het ALTIJD vervelend als iemand zo hard van z'n paard afvalt dat er hulp geroepen moet worden. Het wordt niet minder erg als het slachtoffer een cap droeg... hooguit is het dan wel wat minder erg voor dat slachtoffer zelf.

Het blijft de eigen verantwoordelijkheid van de volwassen ruiter; en die zal daar zelf de concequenties van moeten dragen als ze eens verkeerd terecht komen.

Maar om ff terug te komen op de oorspronkelijke vraag van de TS: als ik een foto zonder cap hier op bokt plaats, dan kan ik verwachten dat daar commentaar op komt. Ik vind het dan ook prima als dit als advies gegeven wordt door iemand [na 10 van zulke reacties wordt het wat irritant], zolang de bewuste reactie maar niet in een discussie veranderd die het betreffende topic gaat overschaduwen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:23

Huertecilla schreef:
Liset468 schreef:
@beantje: dáár heb je nu een WA-verzekering voor. Ik rij bitloos en optomingsloos en ook dat is gewoon gedekt. Ja, heb ik nagevraagd.

Weer iemand die de klok heeft horen luiden...
Jouw WA verzekert alleen de schade die jij aan anderen toebrengt, niet jouw eigen schade.

Ziektekosten zijn eigenlijk altijd wel verzekerd door jouw eigen verzekering, ookal zit je er dronken zonder optoming naakt achterstevoren op, maar andere schade dan je ziektekosten is niet verzekerd. en we hadden het er juist over dat als je in de les wat krijgt op een manegepaard, dat je alle schade op de (wa-verzekering van de) manege kunt verhalen, maar dat die daarvoor mogen eisen dat je een cap draagt.

Op je eigen paard maakt het voor de verzekering niet uit of je een cap draagt. Dan is het altijd jouw eigen risico.

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:42

Quellian schreef:
amondi schreef:

Kul!

Behalve als je, zoals ik, een blik hebt kunnen werpen op de hersenen van je kleine zusje. Ik was pas 14 en dat is iets dat ik nooit meer zal kunnen vergeten. Ze is nu nog steeds gehandicapt en dat was een stuk minder geweest met cap. Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, maar als je de gevolgen van het niet dragen van een cap live gezien hebt mag je best zeuren vind ik...

Jessicauvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 07:32

Ik ben blij dat ik een cap op heb gehad toen ik er afviel van een paard. De cap was gebarsten en ik had een hersenschudding, en moet je nagaan als ik geen cap op had.

Maarja iedereen moet het zelf weten of je een cap op doet, maar op een onbekend paard zet ik zeker me cap op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 07:48

Op de manege is het verplicht, wil je niet met cap rijden dan rijdt je dus gewoon niet. De pensionklanten moeten het zelf weten maar de meesten rijden wel met cap. Op de westernstal waar ik help is het niet verplicht. Ik rijd daar ook niet met cap. Is waarschijnlijk wel stom ja maar das mijn keus. En op mijn verzorgpony heb ik een tijdje zonder cap gereden (ik rijd altijd langs het kanaal) maar nu rij ik toch maar weer met cap. Een cap zit niet zo heel lekker natuurlijk en das een stomme reden maar het was zomer...en lekker de wind door je haar heen voelen was toen wel erg lekker. Maar ik rij nu wel weer met cap...tis idd toch veiliger...

Maar het is ieder zijn keus alleen vind ik idd wel dat het landelijk of zelfs internationaal verplicht moet zijn om zeker tot je 18e een cap te dragen...ongeacht wat of waar je rijdt...

Rytm

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:14

Nou.. Ik ben 2 weken geleden van mn pony af gevallen tijdens een buitenritje, en ik was echt HEEL blij dat ik een cap op had.
Ik viel namelijk behoorlijk hard, op mn hoofd. Terwijl mn pony maar 1,40 is dus hoogte is geen reden.

Op die pony rijd ik trouwens altijd met cap..dat is gewoon een hele hete pony.
Op de manege rijd ik ook altijd met cap, het is verplicht en ik rij nu een 3jarige dus dat lijkt me wel slim om er eentje op te zetten.

Ik ken maar 1 pony waar ik altijd zonder cap op reed (in de bak).
Achteraf gezien kan ik daar ook geen geldige reden voor geven, het is gewoon dom..als er wat gebeurt kan je jezelf wel voor je kop slaan. (Ja of dus niet meer )

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:03

Natuurlijk is het ieders eigen verantwoording maar:
1 Het hoort gewoon bij een ruiter uitrusting, het is een sport en bij sport hoort bescherming waar nodig.
2 Al kun je nog zo goed rijden, JE PAARD KAN VALLEN en dan ga je dus echt ook tegen de grond.
3 Dood door hoofdlestel staat bovenaan de lijst van paardrijongevallen.
4 Waarom eigenlijk GEEN cap? Omdat je het belangrijk vindt je haar in model te houden? Omdat je het stoer vindt? Noem eens een goede reden om geen can te dragen? Want alle redenen die ik tot nu toe gehoord heb om er geen een te dragen, slaan nergens op en de redenen om er wel een te dragen zijn allemaal goed.

Oh, en nog een reden, op manèges is het gewoon verplicht vanwege de verzekering en terecht.

Als je dan zo´n super ego hebt dat je denkt dat je geen cap nodig hebt, dan is het misschien goed als je een keer op je hoofd landt. Alleen leer je daar niks van, want dan kun je het niet meer na vertellen of je weet het gewoon niet meer omdat je in coma ligt of gehandicapt bent geraakt.....

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:22

Quellian schreef:
amondi schreef:

Kul!

Pardon?? Het maakt nogal verschil of je iemand opveegt met een kapotte cap, inclusief wellicht een blauwe plek of schram of dat je in de schedel kunt kijken en het bloed er met een lekker tempo uitkomt. Ik weet wel wat ik liever zie als ik 112 moet bellen
Probleem is dat als jij van je paard stort tegen verharding aan en ik toevallig net in de buurt ben, ik dus wel verplicht ben om hulp te verlenen (burgerplicht). Dan zie ik liever een kapotte cap dan een kapotte schedel, dat blijft namelijk heeeel lang voor je ogen hangen en zo heel goed kan ik niet tegen bloed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:35

En als mijn darmen er dan uit liggen?

als je merkt dat ik kerm van de pijn door mijn gebroken rug

en wat als de botten uit een broek ziet steken

als je er zo slecht tegen kunt, waarom heb je dan ehbo gevolgd?

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:38

runningkawa schreef:
En als mijn darmen er dan uit liggen?

als je merkt dat ik kerm van de pijn door mijn gebroken rug

en wat als de botten uit een broek ziet steken

als je er zo slecht tegen kunt, waarom heb je dan ehbo gevolgd?

Waar heb ik ooit gezegd dat ik EHBO heb gevolgd??? Een mens in nood helpen is ieders burgerplicht! En als jouw darmen eruit liggen, lig ik er waarschijnlijk naast, nadat ik daar een blik op heb geworpen. Gelukkig is de kans groot dat dat grotendeels aan het zicht onttrokken wordt door kleding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:40

Ow sorry, dat dacht ik eerder in je posts te hebben gezien.
Maar dit topic loopt alweer zo lang dat ik je met iemand anders verwar

Liset468

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:21

Liset468 schreef:
@beantje: dáár heb je nu een WA-verzekering voor. Ik rij bitloos en optomingsloos en ook dat is gewoon gedekt. Ja, heb ik nagevraagd.

[/quote="beantsje"]
Weer iemand die de klok heeft horen luiden...
Jouw WA verzekert alleen de schade die jij aan anderen toebrengt, niet jouw eigen schade.

Ziektekosten zijn eigenlijk altijd wel verzekerd door jouw eigen verzekering, ookal zit je er dronken zonder optoming naakt achterstevoren op, maar andere schade dan je ziektekosten is niet verzekerd. en we hadden het er juist over dat als je in de les wat krijgt op een manegepaard, dat je
alle

schade op de (wa-verzekering van de) manege kunt verhalen, maar dat die daarvoor mogen eisen dat je een cap draagt.

Op je eigen paard maakt het voor de verzekering niet uit of je een cap draagt. Dan is het altijd jouw eigen risico.
[/quote]

pardon?? ik heb dat niet gezegd hoor!!! blijf ff goed lezen, huertecilla zei dit ik rijd altijd met cap en niet zonder optoming, en snap niet waarom je deze zin aan mij toeschrijft??
om nog even duidelijk te zijn: ik rijd met cap, en de rest moet, zoals ik het al zei, de risico's maar nemen als ze daar behoefte aan hebben..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:42

@iset468: nee, ik snap ook niet hoe jouw naam in de quote terecht is gekomen...

@runningkawa
als je kunt kiezen tussen 2% kans op ernstig letsel en 0,5% kans op ernstig letsel dan kies jij voor die 2% omdat je met 0,5% nog niet risicoloos bent???
By the way, die EHBO was ik, en ik kan er uitstekend tegen. Dat wil nog niet zeggen dat ik er op zit te wachten (dat zou wel heel sick zijn).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:25

Lusitana schreef:
Als je dan zo´n super ego hebt dat je denkt dat je geen cap nodig hebt, dan is het misschien goed als je een keer op je hoofd landt. Alleen leer je daar niks van, want dan kun je het niet meer na vertellen of je weet het gewoon niet meer omdat je in coma ligt of gehandicapt bent geraakt.....

Béétje cru he, mensen gehandicapt wensen