Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:25

Antwoord op deze vraag:
runningkawa schreef:
En waarom dan toch in veel bitten steeds weer terug op de werking van die 2 metalen.
Zoals dubbel gebroken met een koper tussenstukje oid.
(daar heb ik trouwens geen ervaring mee)

heb ik volgens mij een paar pagina's geleden al geopperd [en ik citeer mijzelf ]
Citaat:
Het enige dat ik op alle sites ben tegen gekomen over bitten met koper [rollen, 'inlays', tussenstukken etc.]
is dat paarden door de smaak van koper meer speeksel vormen. Hierdoor zouden ze het bit beter 'aannemen'.
Dat geen enkel bit een puur koperen mondstuk heeft is overigens louter omdat koper van nature een zachte metaalsoort is en dus te snel zou slijten! Aurigan en andere legeringen bestaan eveneens uit gemiddeld 75% koper.

75% moet trouwens 85% zijn, ontdekte ik net.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:32

Maar een legering is wat totaal anders dan 2 aparte metalen. Een legering is een mengsel met andere eigenschappen dan de metalen apart. RVS is ook een legering van o.a. ijzer, zink en nikkel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:40

Wranglerbutt schreef:
germie schreef:
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... nt&sid=879

Metalen met een verschillende potentiaal (lees "hoogwaardigheid") kunnen onder water in contact komen met elkaar en vormen onderling een elektrische stroom. Het water functioneert als geleider.

Nu overtuigd?
Nee, niet overtuigd! Zeer boeiende stof, maar ik mis de link met een dergelijke werking van verschillende metalen in de paardenmond.
Het betreffende artikel gaat [als ik het wel heb begrepen] over de wijze waarop men een aluminium schip dat in zout water vaart kan beschermen tegen corrosie t.g.v. electrolyse.
Lijkt me in totaal andere orde van grootte....

Die zin van metalen is waar het om gaat in de paardenmond.
De rest gaat ook over hetzelfde als wat er in een paardenmond gebeurt, maar wordt dan corrosiebehandeling genoemd.

Het minst edele metaal staat electronen af. In de paardenmond is dit koper. Bij het schip is het zink.
Hoe minder edel het metaal, hoe makkelijker er electronen afgestaan worden. De snelheid van afstaan van electronen is het redoxpotentiaal.
Koper staat electronen makkelijker af dan RVS (een legering, maar lees maar als ijzer, het effect is gelijk). HIerdoor zal heel langzaam het koper 'oplossen'.
Hoe groter het verschil in redoxpotentiaal, hoe groter de stroom die gaat lopen.
Bij een boot lost de zinklaag op en blijft de boot gespaard. Maar ook hier heb je een klein stroompje.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:41

@Germie: ik gaf antwoord op de vraag waarom men überhaupt gebruik maakt van verschillende metaalsoorten in bitten.
Ik gebruikte het voorbeeld van de legering Aurigan om aan te geven dat men kennelijk graag koper in paardenbitten verwerkt, in welke vorm dan ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:42

sflj schreef:
Volgens mij staat het water (bijv. in een accu zelf) niet onder stroom? Ik geloof dat je je vingers er sowieso beter niet in kunt steken maar die stroom komt toch pas wanneer je draden (accuklemmen) met de beide polen verbindt?

Accuwater is gedestilleerd water en geleidt derhalve niet.

Het punt is en blijft dat de ladingsverschillen (die je overigens ook in een gewone zoutoplossing al hebt) random zijn, alle kanten opgaan, kortom, niet stromen. Je hebt geen aarde waar de spanning heen wegloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 07:51

Wranglerbutt schreef:
Antwoord op deze vraag:
runningkawa schreef:
En waarom dan toch in veel bitten steeds weer terug op de werking van die 2 metalen.
Zoals dubbel gebroken met een koper tussenstukje oid.
(daar heb ik trouwens geen ervaring mee)

heb ik volgens mij een paar pagina's geleden al geopperd [en ik citeer mijzelf ]
Citaat:
Het enige dat ik op alle sites ben tegen gekomen over bitten met koper [rollen, 'inlays', tussenstukken etc.]
is dat paarden door de smaak van koper meer speeksel vormen. Hierdoor zouden ze het bit beter 'aannemen'.
Dat geen enkel bit een puur koperen mondstuk heeft is overigens louter omdat koper van nature een zachte metaalsoort is en dus te snel zou slijten! Aurigan en andere legeringen bestaan eveneens uit gemiddeld 75% koper.

75% moet trouwens 85% zijn, ontdekte ik net.

waarom neemt niemand dit bit dan?
Zou dan ook moeten werken zoals een rollenbit
Is ook toegestaan op wedstrijd, maar nee, toch blijkbaar niet hetzelfde resultaat...

Afbeelding

Dat speeksel komt niet door de koper, nee samen met het koper
Ik ga ook wel tuffen kwijlen als er iets niet prettigs in mijn mond zit

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:41

runningkawa schreef:
waarom neemt niemand dit bit dan?
Zou dan ook moeten werken zoals een rollenbit
Is ook toegestaan op wedstrijd, maar nee, toch blijkbaar niet hetzelfde resultaat...

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkt ... .gif[/img]

Euhm, hoe weet je dat
niemand
bovenstaand bit gebruikt? Ik ken wel enkele mensen die met zo'n bit rijden.

Volgens mij is de 'clue' van de trens met koperen rollers [dus om en om koperen en RVS rollers] dat het materiaal een speekselbevorderende werking heeft en de rollers moeten voorkomen dat het paard het bit vastpakt of het 'spelen met het bit' moet bevorderen.
Het is tenminste de bedoeling dat het bit zo werkt, volgens menig site op internet.

Citaat:
Dat speeksel komt niet door de koper, nee
samen

met het koper
Als je vindt dat de mond van je paard vergelijkbaar is met de jouwe, dan is bitloos rijden misschien ook iets voor jou? Of zou jij [bv]een RVS stang en trens wél accepteren.
Argentaan of Aurigan smaakt trouwens net zo 'vies' als koper hoor!
Wat vind je trouwens van bitten die van dat materiaal zijn gemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:43

Koper is voor de mens giftig, zou dat voor paarden anders zijn ??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:50

runningkawa schreef:

Ik denk dat een paard ieder bit als "niet prettig" ervaart maar da's een andere discussie. Maakt niet uit van welk materiaal, ik kan me niet voorstellen dat ze het ontzettend lekker vinden om met een stuk ijzer in hun bakkes rond te lopen waar zo af en toe ook nog es aan getrokken wordt!
Dus inderdaad, dan moet je bitloos gaan rijden.

En SM: misschien als ze het echt in grote hoeveelheden binnen krijgen? Ik heb gisteren een tijdje o.a. aan dat koperen gedeelte gelikt, ik voel me nog steeds super!?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:45

sflj schreef:

Ik denk dat een paard ieder bit als "niet prettig" ervaart maar da's een andere discussie. Maakt niet uit van welk materiaal, ik kan me niet voorstellen dat ze het ontzettend lekker vinden om met een stuk ijzer in hun bakkes rond te lopen waar zo af en toe ook nog es aan getrokken wordt!
Dus inderdaad, dan moet je bitloos gaan rijden.

En SM: misschien als ze het echt in grote hoeveelheden binnen krijgen? Ik heb gisteren een tijdje o.a. aan dat koperen gedeelte gelikt, ik voel me nog steeds super!?

Tis wel "off-topic" maar ik denk juist dat paarden een bit in hun mond wel als fijn ervaren! Als je dagelijks naar je paarden kijken en ziet hoe oraal ze de hele dag bezig zijn denk ik dat ze zich juist eerder "vervelen" zonder bit, en dat ze het pretiig vinden om wat te doen te hebben met hun mond tijdens het rijden.

Ik ga hier natuurlijk uit van het gezonde paard, die een normale opvoeding gehad heeft, en een normale mond heeft.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:49

En daarbij een ruiter met een 'vriendelijke' hand, neem ik aan....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:52

Uiteraard! Maar dat geldt ook voor bitloos! Dat geruk aan die neusen kan ook niet fijn zijn...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:57

Daar verschillen we dan van mening. Ondanks dat die van ons ook graag van alles in de mond nemen (touwtje, rand van de waterbak enz. en metalen lijken ze helemaal lekker te vinden) laten ze het echt na een tijdje wel weer los en al helemaal als er ook nog eens (in hun mondhoeken) aan getrokken wordt.

Ik vermoed dat een paard dat mag kiezen tussen niks of een uur lang met een stuk metaal enz in de mond rondlopen, kiest voor de eerste optie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:01

jeddah schreef:
Uiteraard! Maar dat geldt ook voor bitloos! Dat geruk aan die neusen kan ook niet fijn zijn...

Klopt en da's ook de reden dat ik toch voor een bit kies (meestal) omdat ik inderdaad ook denk dat ze dat dan toch fijner vinden dan "geruk" op/aan de neus enz.

Maar ik weet zeker dat mijn paard dit nog het best / minst slecht bevalt, 'als we dan toch zo nodig moeten rijden'
En als ik het beter/net zo goed zou kunnen zou ik alle bitten / bitloze optomingen voorgoed in de kast smijten. (nou ja, af en toe zouden ze er even vrijwillig op mogen sabbelen! )
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 10-09-05 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:03

@Jeddah:Dat van de ruiterhand miste ik in jouw betoog

Citaat:
Tis wel "off-topic" maar ik denk juist dat paarden een bit in hun mond wel als fijn ervaren! Als je dagelijks naar je paarden kijken en ziet hoe oraal ze de hele dag bezig zijn denk ik dat ze zich juist eerder "vervelen" zonder bit, en dat ze het pretiig vinden om wat te doen te hebben met hun mond tijdens het rijden.

Ik ga hier natuurlijk uit van het gezonde paard, die een normale opvoeding gehad heeft, en een normale mond heeft.

Hier ben ik het overigens totaal mee oneens, maar het gaat me te ver off-topic om er hier een discussie over te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:09

Hier word de discussie totaal anders

Zoals gezegdt rij ik ook wel eens met en zachte hackamore, voor de fun op stal halster of spring ik voor de fun alleen met een touwtje om de nek.

Bij mijn eigen paard merk ik geen verschil of ik aurigan of rvs gebruik.
Wel geeft hij duidelijk aan dat de vorm hem veel maakt.
Dus enkel, dubbel of ongebroken.

Een rollenbit heb ik absoluut niet nodig, ben juist eerder blij dat hij door de tijd heen wat zwaarder werd.

En nogmaals, bitten met alleen rvs rollen, daar zie ik dus niet wat ik zie bij mensen die die koperen rollen gebruiken.

En wat ik bedoelde, daar rijd niemand mee, bij het koperen bit

hoe vaak komen jullie op Rt?
lees eens hoe vaak dat koperen rollen bit aangeraden word door de penny meute met een fjordje
Ik hield hem niet, nu wel.

Als dat koperen bit, dezelfde werking had, hoorde je dat wel steeds als "advies" voorbij komen, is ook nog eens op wedstrijd toegestaan, dus waarom is dat dan niet veel populaider?
Omdat alleen koper niet werkt??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:34

runningkawa schreef:
Als dat koperen bit, dezelfde werking had, hoorde je dat wel steeds als "advies" voorbij komen, is ook nog eens op wedstrijd toegestaan, dus waarom is dat dan niet veel populaider?
Omdat
alleen
koper niet werkt??
Zie het zo: Koperen rollen werken dubbelop*. Het paard produceerd meer speeksel door de smaak van koper en wordt hierdoor 'zachter' [algemene theorie, niet de mijne overigens]. Daarbij moeten de rollen er voor zorgen dat het paard het bit niet zo makkelijk kan vasthouden.

*Net zo dubbelop als tegelijkertijd met zweep én met sporen rijden, b.v.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:36

Sugarmiss schreef:
Koper is voor de mens giftig, zou dat voor paarden anders zijn ??

Koper als metaal is niet giftig. Koper als Cu++, dus het ion, is wel giftig. Uit koper als metaal kunnen wel ionen vrijkomen, oa door inwerking van (sterke) zuren, (giet maar eens zoutzuur over een koperen cent, krijg je koperchloride - CuCl2 - en vrij waterstof als eindprodukt) maar dat speelt in de paardenmond geen rol.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:12

Voor alle duidelijkheid:
2 metalen hebben een potentiaalverschil.

Koper in een legering met andere metalen is iets heel anders. In een legering raken de metalen a.h.w. hun oorspronkelijke eigenschappen kwijt. dus heb je ook geen potentiaalverschil tussen de metalen meer. De metalen zijn opgenomen in het metaalrooster van de legering en hebben niet meer elk eigen metaalrooster.
Daarom heeft een legering die koper bevat zoals aurigan een andere werking in de mond dan een rolletjes bit met koper en ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:16

Sorry wrangler
Daar kan ik me niks bij voorstellen, waarom heb ik al vermeld

Ik blijf afwachten of we nog leuke mails krijgen.
Tot zover blijf ik bij mijn standpunt en neem ik het zekere voor het onzekere.
Zeker na mijn ervaringen hoe paarden te plotseling veranderen en gezien de natuurlijke wetenschappen die overal zo werken, behalve blijkbaar in de paardenmond...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:32

@Runningkawa: Waar kan je niks bij voorstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:48

Je dubbelop verhaal

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:07

Welk gedeelte van het 'dubbelop' verhaal snap/geloof je dan niet? Ik vind het zelf eigenlijk heel logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:13

Ik geloof niet in het zacht vinden van koper
want dan was dat ene koperen bit wel meer in.

Ik geloof niet in het effect van de rollen, want dan was een rollenbit van 1 metaal wel meer 1

je zou zelfs nog meer ontspanning krijgen als je alles uit kopere rollen zou doen, als ik jou verhaal moet geloven

nee, er is niet voor niets steeds koper met metalen gemengd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:22

als er een dubbelop verhaal is ........... MOET er ook een enkel verhaal zijn